Відкритий урок
з математики
в 1 – Б класі
на тему:
«Число і цифра 0. Віднімання рівних частин»
Підготувала:
Вчитель початкових класів
ЗЗСО №3
м. Білгорода-Дністровського
Хаджи Олена Миколаївна
2023 – 2024 н.р.
Тема: Число і цифра 0. Віднімання рівних чисел.
Мета: формувати уявлення про число 0 як характеристику порожньої множини ; визначити його місце в числовому відрізку; продовжити роботу над формуванням в учнів уміння розв’язувати приклади на додавання й віднімання ; формувати уявлення про результат віднімання однакових чисел.
Тип уроку: інтегрований урок ( з малюванням) з використанням інтерактивних технологій
Формування ключових компетенцій:
- Уміння вчитися: учити визначати мету діяльності, планувати дії , розвивати мислення
- Уміння спілкувати держаною, рідною мовою
- Математична та базові компетентності з науки та техніки
- Загальнокультурна компетентність
- Здоров’язбережувальної :формувати навички правильного сидіння під час письма, робити паузи, берегти зір
Методи: пояснення вчителя, фронтальна робота, кубік Блума, цеглинки Lego, презентація, робота в групі
Прийоми: створення проблемної ситуації, навчання в русі (з числами)
Обладнання: малюнок замку, число 0, цифри, цеглинки Lego, сигнальні картки, інтерактивна вправа, картки з завданнями цифри 0, дидактичний матеріал , зразки цифри 0 для дітей, презентація
Хід уроку
І Організаційна частина
Пролунав уже дзвінок,
Час почати наш урок!
Дружно будем працювати –
Математику вивчати
ІІ Актуалізація опорних знань
Вступна бесіда вчителя:
Сьогодні на уроці ми вирушимо в подорож у чарівне королівство, ми дізнаємось хто там живе, будемо виконувати цікаві завдання, розв’язувати вирази. Але вхід до замку закритий, тому що сталася жахлива ситуація. Двері зачарувала Чаклунка, бо вона не любить коли радіють та веселяться. Потрапити до замку ми зможемо виконавши завдання та дізнавшись код (Слайд 2).
- Ви готові допомогти? Тоді вирушаємо
2.1. Гра «Живі числа» (слайд 3)
Раз –два - три - кожна цифра оживи
- Пошикуйтесь числа в порядку зростання ;
- Покажіться числа, які більше ніж 2, та менші ніж 8;
- Які є сусідом числа 3, 9;
- Числа які менші ніж 9, але не більше 6;
- Наступне від числа 2, 5;
- Яке передує числу 10, 4;
- Пошикуйтеся числа у порядку спадання;
- Покажіться числа, які більше ніж 1, та менші ніж 6;
- Які є сусідом числа 4, 8;
- Числа, які менші ніж 10, але більше ніж 7;
- Наступне від числа 5, 9
- Яке передує числу 8, 3
Як ви вважаєте, чи впоралися ми з цим завданням? (Покажіть сигнальними картками). Так, тому отримуємо перший код (Слайд 4
- число 5)
2.2. Інтерактина вправа «Так чи ні» на платформі Wordwall (Слайд 5)
На екрані будуть висвітлюватися завдання, а вам потрібно відповісти «Так» чи «Ні». В цьому вам допоможуть сигнальні картки, «так» - зелений колір, «ні» - червоний колір.
Ви виконали 2 завдання та отримуємо наступний код для замку – це число 8 (Слайд 6)
Гімнастика для пальчиків «Квіточки» (слайд 7)
2.3 Робота з цеглинками Lego (в групах) – Слайд 8,9)
На цеглинках Lego приклади на додавання та віднімання, ваше
завдання розв’язати приклади та з’єднати з цеглинкою з відповіддю
5 – 4 = 9 – 3 =
4 + 4 = 8 + 2 =
7 – 3 = 6 +3 =
Цеглинки відповіді: 1, 8, 4, 6, 10, 9, та кілька зайвих 2,5, 7.
- Ви чудово впоралися з завданням, тому уважно дивимося на екрантам з’являється останній код 1 (слайд 10)
- Отже згадуємо всі числа у коді (Слайд 11)
581 |
- ми відкриваємо двері до замку і там живе … число 0
ІІІ Мотивація учбової діяльності
Ми попали в королівство, де живе Нуль, але він чомусь сумній. Давайте дізнаємось чому, прочитавши казку
ІV Пояснення нового матеріалу (слайд 12)
«Пригоди Нулика»
У Країні Цифрляндії жили — не тужили цифри: 1, 2, 3,4, 5, 6, 7, 9 і 0. Жили — не тужили, тому що всі дружили. Щодня виходили цифри на майданчик і весело гралися в «додаванки» або у «відніманки». Ось так: дві цифрочки ставали поруч, між ними ставав знак Плюс (або Мінус), а потім вибігала і ставала за ними ще одна цифрочка Сума (чи Різниця).
Але одного разу в гру вступив Нулик: (Слайд 13)
4 + 0 = 4
5 + 0 = 5
6 – 0 = 6
8 – 0 = 8
З якою б цифрочкою він не починав грати, їй самій доводилося закінчувати гру! Це було не дуже цікаво, і цифри сердито сказали:
— Це ти винен, Нулику! Тебе скільки не додавай, а Сума така ж, як і перша цифрочка! Це неподобство! З тобою гратися нецікаво! Йди від нас геть!
— Так! — кричали всі. — Віднімати тебе теж не цікаво, бо Різниця така ж, як і Зменшуване! Йди геть, не заважай нам гратися!
Замислився Нулик і пішов геть. Іде й думає:
— Який же я невдаха! Я — ніщо, я — порожнє місце! Нічого не значу! Нуль додали чи відняли, а числа ті ж, які й були… Я нікому не потрібний… Якби я зовсім зник, ніхто б і не помітив…
Аж чує: на дереві хтось розмовляє. То була пані Сорока. Вона десь дістала два смачненькі бублички і частувала ними своїх синочків:
— Це тобі один, ти розумний син!
Це тобі один, ти слухняний син!
Третій сину, розбишако,
Ледацюго, забіяко!
Ти одержиш нулика —
Дірочку від бублика!
— От, от, — схлипнув Нулик, — я — дірочка від бублика! Порожнє місце… — і гірко-гірко заплакав.
А тим часом цифрочки продовжували весело грати в «додаванки».
7 + 3 =
Коли доданками стали Сімка і Трійка, цифри раптом притихли, бо зрозуміли, що Суми їм не виставити. Одиничка вийшла на майданчик, розгублено озирнулася навколо.
— А де ж Нулик? Я без нього — тільки одиничка, а треба ж десять…
І тут усі зрозуміли, що без Нулика ніяк не можна! Ні 10, ні 20, ні 30, ні інші цифри — десятки й сотні — без Нулика не записати, отже, він потрібний, дуже потрібний!
І цифрочки побігли шукати Нулика. Вони вибачилися за те, що образили свого друга, і тепер знову живуть дружно, хоч інколи жартома й називають Нулика «дірочкою від бублика». Але Нулик не ображається, бо й справді:
Нуль додали чи відняли, а числа ті, які й були!
Нуль утворюється при відніманні числа самого від себе
- Чому нулик образився на інші числа?
- Чому інші числа не брали його в свої ігри
Фізхвилинка (слайд 14)
4.1 Ознайомлення з цифрою 0 (слайд 15 )
- Де ми зустрічалися з цифрою 0? (число 10)
- На що схожа цифра 0?
4.2 Каліграфічна хвилинка (слайд 16)
Давайте пропишемо у зошиті цифру 0
4.3 Утворення 0. Місце 0 на числовому відрізку (слайд 17)
Визначення місця числа 0 на числовому промені
V Закріплення вивченого матеріал
5.1 Робота в зошиті. Правило (слайд 18, 19)
Розв’яжіть вирази за малюнками. Запишіть результати в зошит
5.2 Робота з геометричним матеріалом
Давайте пофантазуємо з цифрою 0
- На яку геометричну фігуру схожа? (овал)
5.3 Гра «Оживи цифру 0» (слайд 20)
Перед вами картка, на якій намальований великий нуль. Давайте допоможемо нулику і намалюємо йому багато друзів. Домалюйте до нуля будь – які елементи, одежу, предмети, щоб оживити його.
VІ Підсумок уроку та рефлексія (слайд 21)
З тих пір числа жили дружно, весело та ніколи не розлучалися. Вони завжди допомогали один одному та більше не сварилися!
- Чому навчилися на уроці?
- Що закріпили?
- Результати якої дії може бути 0?
- На що схожа цифра?