Урок на тему: «Різноманітність плазунів. Роль плазунів у екосистемах, їх значення для людини. Охорона плазунів.»

Про матеріал
Урок з біології на тему:«Різноманітність плазунів. Роль плазунів у екосистемах, їх значення для людини. Охорона плазунів.» Підготувала вчитель біології: Шульга Інна Михайлівна
Перегляд файлу

                                                               Блистівський НВК

 

 

                           

 

 

 

                               Урок на тему:

«Різноманітність плазунів. Роль плазунів у екосистемах, їх значення для людини. Охорона плазунів.»

 

 

 

 

 

 

 

                                                                               

                                                                                  Підготувала

                                                                                                                                                 вчитель біології

                                                                                                                                               Блистівського НВК

                                                                                                                                        Шульга Інна Михайлівна    

                                                                   2019р.

Цілі: ознайомити учнів з різноманітністю плазунів, дати характеристику ряду Лускаті, Черепахи, Крокодили; відмітити особливості будови у зв’язку зі способом життя, розкрити їх значення в природі й житті людини, ознайомити з видами, занесеними до Червоної Книги України; розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення, удосконалювати навички самостійної роботи з підручником, науково-популярною літературою, уміння робити висновки, узагальнювати; виховувати любов, працелюбність, допитливість, дбайливе ставлення до природи.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: таблиці, ілюстрації, мал.. підручника, роздавальний матеріал,карта півкуль.

                                               Хід уроку.

  1. Організація учнів до уроку.

Учитель.

Доброго дня! Мовлю за звичаєм.

Доброго дня! Кожному зичу я.

Тож усміхніться, любі діти,

Я вашим успіхам буду радіти.

Щоб урок ми провели цікаво, щоби збагатилися ви новими знаннями, опрацьовуючи навчальний матеріал, прошу зібрати всю свою енергію, думки, вміння і навички та бути активними на уроці. сьогодні ми з вами працюватимемо під девізом:

                      Міркуємо – швидко,

                     Відповідаємо – правильно,

                     Працюємо – плідно.

  1. Актуалізація опорних знань.

Біологічний диктант.

Допишіть речення. (За кожну правильну відповідь 1 бал).

1 варіант.

  1. Амфібії – це…
  2. У жаби шкіра…
  3. Рептилії пересуваються з допомогою…
  4. Серце у крокодилів складається…
  5. Скелет тулуба жаби складається з…
  6. Органами виділення у плазунів є…
  7. Органами дихання у земноводних є…
  8. Головний мозок у ящірки складається з …
  9. Запліднення земноводних відбувається…
  10.                    Розвиток земноводних…

2 варіант

  1. Рептилії – це…
  2. У змій шкіра…
  3. Органами пересування у жаб служать…
  4. Серце жаби складається з…
  5. Скелет тулуба плазунів складається з…
  6. Органами виділення у земноводних є…
  7. Органами дихання у рептилій є…
  8. Найкраще розвиненими відділами головного мозку жаби є…
  9. Запліднення у ящірки…
  10.                    Розвиток плазунів…
  1. Вивчення нового матеріалу.

Учитель. Подовжуємо вивчати клас Рептилії, що належать до типу Хордові . цей клас об’єднує чотири ряди. Ви детально ознайомилися з представниками ряду Лускаті – прудкою ящіркою, дізналися про будову серця крокодила – представника ряду Крокодили, з’ясували , як зимує болотяна черепаха – представник ряду Черепахи.

Схема класифікації класу Плазуни.

   Клас Плазуни

 
 

Ряд Дзьобоголові (гатерія)

Ряд Лускаті(ящірки, хамелеони,змії)

Ряд Крокодили

Ряд Черепахи

 

Характерні особливості Ряду дзьобоголові.

Унікальною істотою є ящірка гатерія. (розгляд мал.. із зображенням гатерії)

  Живе на островах Нової Зеландії. Має дивний гребінь на потилиці та спині, важкі складки шкіри на шиї і блискучі очі, які дивляться кудись крізь тебе. Гострі клиноподібні зуби на верхній щелепі та дрібні міцні зуби, які сидять не в комірках, а приросли до кістки. Другий ряд зубів росте прямо на піднебінні. Ця істота найпримітивніша із сучасних плазунів. Гатерія одинока на Землі: усі її родичі вимерли багато років тому. Для неї утворений особливий рід – Клинозубі, окрема родина й навіть цілий ряд – Дзьобоголові. Гатерія живе довго. У неволі, у звичних умовах Нової Зеландії одна ящірка прожила 77 років. Яйця гатерії, яких вона відкладає близько 10 шт. розвиваються довше, ніж у будь – якого іншого плазуна, _до13 місяців.

      Самостійна робота з підручником.

  • Які тварини належать до лускатих,які особливості способу життя й поведінки характерні для крокодилів, чим відрізняються черепахи від ін.. плазунів?

По групах учні працюють з підручником (визначають рядів Крокодили, Черепахи, Лускаті). Зверніть увагу на особливості зовнішньої та внутрішньої будови у зв’язку зі способом життя, живленням плазунів.

Заповнити таблицю.

Ряди

Характерні особливості

Представники

Лускаті

 

 

Крокодили

 

 

Черепахи

 

 

Перевірка виконання самостійної роботи методом розповіді учнів від кожної з груп з використанням ілюстрації, карти півкуль.

Учитель . це цікаво!

У давньому Єгипті крокодилам поклонялися. Крокодил символізував бога Сухоса – володаря річок. Щороку для його втихомирення на поталу «священними» коридорами у місті Омбосі віддавали гарних дівчат. Печери із сотнями набальзамованих мумій крокодилів до сьогодні знаходять у Єгипті.

      Крокодили заривають яйця в пісок, деякі згрібають у купу гниле листя та стебла і споруджують щось подібне до парника. Яйця нільських крокодилів зріють  три – чотири місяці. Увесь цей час зубата матуся чатує поблизу. Коли спекотно, крокодили ця йде в тінь чагарників або до води, охолоджується і, прийшовши до гнізда, стає над ними. А краплини вологи, що стікають з ороговілої шкіри, зволожують землю над яйцекладкою. Крокодили ця майже нічого не їсть, тому що відлучатися далеко не можна: птахи, плазуни та інші «гурмани» швидко розкрадають яйця. Коли настає час крокодилятам виходити з-під землі, вони починають «квакати», за кілька метрів чутно. Дбайлива матуся розгрібає пісок і випускає їх на волю.

      Найкраще у змій розвинений нюх. Уразивши отрутою здобич, змія не поспішає наздоганяти жертву. Вона її обов’язково швидко знайде, причому безпомилково визначить напрямок, навіть якщо навколо багато інших слідів.

    Отруйними зміями рясніє море навколо Австралії. Морські змії дуже отруйні – їх отрута в десять разів сильніша за отруту кобри, але людей вони не чіпають.

    Живляться майже винятково рибою й головоногими молюсками.

    Найотрутніша змія – австралійський пайпак. Людина, яку вкусила ця змія, може померти за кілька хвилин.

    Черепахи з’явилися на Землі багато мільйонів років тому. У мезозойську еру відбувся їхній розквіт, із того часу бродять вони нашою планетою, майже не змінившись. В останні десятиліття цим тваринам загрожує знищення.

     Особливо прикро те, що, крім людини, черепасі ніхто й не загрожує.

     Біда черепах а тому, що всі вони їстівні.

     Ростуть черепахи дуже повільно, статева зрілість настає у 12-14 років.

Роль плазунів у природі та житті людини.

Учитель. Меню плазунів дуже різноманітне: одні їдять рослини, інші задовольняються безхребетними, а є й такі, що споживають риб, амфібій та інших хребетних. Плазунами живляться хижі птахи і ссавці.

      Більшість ящірок і змій уживають у їжу комах, наземних молюсків та гризунів, які завдають шкоди сільському господарству. Отруту змій використовують у медицині. Так, з отрути гюрзи й гадюки Рассела одержують кровоспинні препарати. З отрути кобри виготовляють карботоксин, який знеболює й заспокоює під час серцевих спазмів, нападів бронхіальної астми.

Шкіру крокодилів та деяких змій, а також роговий панцир черепах використовують для виготовлення дорогого взуття, прикрас.         Самостійна робота практичного спрямування: скласти природній ланцюг живлення плазунів.

     Розповідь учителя з демонструванням ілюстрацій плазунів, занесених до Червоної книги України:

  • Гекон кримський;
  • Жовтопуз;
  • Мідянка;
  • Полоз жовточеревий;
  • Полоз чотирисмугий;
  • Гадюка степова східна.

Запитання до учнів класу.

  1. Які види змій становлять небезпеку для здоровя та життя людини?
  2. Яку першу допомогу слід надати в разі укусу отруйної змії?

Робота з цифровими табличками.

(Учні з допомогою цифрових табличок визначають правильну відповідь.)

  • У засушливому середовищі плазунів захищає:
  1. Роговий покрив;
  2. Щільна суха шкіра без залоз;
  3. Линяння;
  4. Внутрішнє запліднення;
  • Аленіон – це:
  1. Зародок;
  2. Оболонка зародка;
  3. Статева залоза;
  4. Запліднене яйце;
  • Отруйні змії:
  1. Гримуча змія ефа;
  2. Пітон;
  3. Гадюка, кобра;
  4. Вуж, полоз.

Конкурс «Відгадайте».

  1. Хто хвіст залишає, а від ворогів тікає? (ящірка)
  2. В’ється мотузка, а на кінці головка. (змія)
  3. Без рук, без ніг, а по землі ходить.(гадюка)
  4. За лісом, за пролісом жива палиця лежить. (гадюка)
  5. Куди повзе за собою хату несе. (черепаха)
  6. Хто на собі хату носить? ( черепаха)
  7. У кого кам’яна сорочка?(черепахи)

IV Закріплення здобутих знань.

  1. Тестові завдання.

У кожному завданні оберіть правильну відповідь і обведіть її кружечком.

  1. До ряду крокодили належить: а)алігатор; б)степова черепаха;

в) анаконда.

2. До ряду лускаті належить: а) хамелеон; б) черепаха; в) крокодили.

3.  До ряду черепахи належить: а) мідянка; б) гавіал; в) слонова черепаха.

4. До ряду Першоящери належить: а) гавіал; б) ящірка прудка.; в) гатерія.

5. У черепах зуби: а) є; б) відсутні.

6. До Червоної книги України занесені такі види плазунів: а) супова черепаха;б) жовтопуз; в) мідянка; г) гавіал; д) анаконда.

За кожну правильну відповідь – 1 бал.

  1. Розв’язування біологічних задач.

Підрахуйте життя плазунів, якщо відомо, що змії в тераріумах живуть до 25 років, крокодили у неволі – вдвічі або навіть утричі більше. Стільки ж живуть великі варани. А степова черепаха – навіть у 1,5 рази більше, ніж крокодили.

  1. Складання схеми.

Скласти схему ознак, за якими плазуни відрізняються від земноводних. Зробіть висновок про значення цих ознак для пристосування тварин до наземних умов життя.

  1. Поміркуйте.
  • Які види плазунів нашої місцевості потребують охорони?
  • Яких охоронних заходів щодо них, на вашу думку, слід ужити?

V. Саморефлексія.

а) про що дізналися на уроці?

б) чого навчилися?

в) що сподобалось?

VI Оцінювання учнів.

VII Домашнє завдання.

Опрацювати параграф 41 підручника. Розв’язати кросворд з теми «Плазуни».

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
8 травня 2020
Переглядів
1011
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку