Ознайомити дітей з будовою рослин, з'ясувати значущість кожного органа рослини. Розвивати зв'язне мовлення, мислення дітей. Виховувати дбайливе та бережне ставлення до природи.
Тема:Рослини, їхня будова.
Мета: навчальна: ознайомити дітей з будовою рослин, з’ясувати значущість кожного органа рослини;
розвивальна: розвивати зв’язне мовлення, мислення дітей;
виховна: виховувати дбайливе та бережне ставлення до природи,
Обладнання: ілюстрації рослин, гербарій, таблиця: «Рослини»
Тип уроку:урок засвоєння нових знань
Міжпредметні зв’язки:природознавство – українська мова
Перебіг уроку.
І. Організаційний момент.
Декламування вітального вірша.
«Добридень, добридень,
Добридень!» — скажу.
Як ранок настане,
До школи біжу.
Цікаві завдання чекають на нас.
Мерщій до роботи, у рідний свій клас!
ІІ. Робота з календарем погоди.
- Який сьогодні день?
- Який день тижня?
- Яка погода сьогодні?
- Які зміни сталися в природі? (Відповіді дітей)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
а) Робота над загадками.
1.Маю плаття зелененьке,
Гнучкі, ніжні віти,
Білу кору, стан тоненький...
Як я звуся, діти?
(Береза)
2.Квітка гарненька,
Із сонечком схожа,
Краї біленькі,
А середина жовта.
(Ромашка)
3.Круглий, як сонце,
Смугастий, бокатий,
Дуже солодкий
І трішки хвостатий.
(Кавун)
5.І печуть мене, і варять, і їдять, і хвалять, -
бо я добра.
(Картопля)
6. Ніхто її не лякає, а вся тремтить.
(Осика)
Вчитель: Одним словом це можна назвати як? (Рослини)
НИ ЛИ
РОС
б) «Асоціативний кущ»
- Що ви розумієте під словом рослини.
(Учитель записує на дошці усі можливі відповіді дітей)
ІV.Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
(На дошці малюнок дерева і квітки) (Додаток 1)
Гарне, добре, по небі гуляє.
На всіх дивиться,
А на себе дивитися не дозволяє.
(Сонце).
(Тепло і світло)
Кожному із нас мати-Земля дає свої сили. Тільки умій їх взяти, знай свою Землю-матір, люби її і шануй. Як може взяти сили від землі дерево. За допомогою чого?
Слайд 2
- Звичайно, коріння. А ще корінь закріплює рослину в грунті, міцно її утримує.
Слайд 3
- Для чого потрібне стебло? (Стебло. На ньому є листки, квіти, плоди. По стеблу поживні речовини рухаються до листків, квітів і плодів. Ці речовини підтримують життя рослин. Стебло може бути зеленого або коричневого кольору).
Слайд 4
- Навіщо потрібне листя? (Листки, найчастіше бувають зеленого кольору. Вони можуть бути гладенькі, шорсткі, округлі чи зазубрені. Листям рослина дихає)
Слайд 5
- А квітки? Хто з вас бачив, як цвіте сосна? А дуб? Які в них квіти? (Маленькі, невиразні). Що ж дає квітка рослині? Лише привабливість, красу? (У кожної рослини квітка різна за величиною, формою і кольором. За допомогою кольору квіти приваблюють до себе комах, які запилюють їх. Потім утворюється плід з насінням)
Слайд 6,7,8
- Яке значення плоду? (Запилена квітка перетворюється на плід. Плоди також бувають різні за кольором і виглядом. Горіхи, яблука, сливи — це плоди. За допомогою насіння з плодів рослини розмножуються.)
- Як видумаєте чи зможе рослина жити без якогось органа?
Слайд 9
Висновок: Всі рослини мають схожу будову. Кожна рослина складається з частин, які називаються органами. Кожен орган має свою назву: корінь, стебло, листок, квітка, плід з насінням. Усі органи рослини важливі. Це єдине ціле.
V. Фізкультхвилинка.
Добре те, що сонце світить.
Добре те, що віє вітер.
Добре те, що цей ось ліс
Разом з нами ріс і ріс.
Добре гратися надворі.
Добре вчитися у школі.
Добре плавати в ставу.
Добре те, що я живу.
VI. Практична робота. Робота в парах.
(На партах у дітей рослина, поділена на окремі частини)
- Перед вами рослина. Спробуємо забрати хоч одну із її частин, що трапиться?
Завдання:
- Пояснити, що станеться з яблунею, якщо заберемо квітку. Чого не буде?
- Що буде з берізкою, якщо забрати корінь?
- Як виглядатиме троянда без стебла?
- Уявіть рослину огірка без листя.
- Що станеться з рослиною?
VII. Узагальнення і систематизація знань
1. Робота з підручником.
2. Гра «Так чи ні» (Якщо відповідь «Так» діти піднімають зелений листочок, а якщо відповідь «Ні» - червону квіточку.
- Корінь вбирає із ґрунту воду?
-У плоді утворюються поживні речовини?
-З насіння виросте квітка?
-Стебло проводить воду від кореня до всіх органів?
-З листя утворюється плід?
-Листя буває гладеньке і шорстке?
VIII. Підсумок уроку.
Немає жодної билинки, яка б не мала благотворної сили для людини. І все це тому, що рослина вбирає в себе те, що її оточує, як сонце всіх гріє, освітлює душу. Хочеться, щоб ми більше розуміли душу зеленої рослини, бережно ставилися до рослинного світу. Зелений світ — це той світ серед якого і завдяки якому живе людина на Землі. Зелений колір — це колір життя.
Вправа «Незакінчені речення» (Вчитель починає речення, а діти мають його закінчити).
Додаток 1