Я досліджую світ 2 клас
Тема. Рослини потрібні людям.
Мета. розкрити взаємозв’язки між неживою природою і рослинами; між рослинами і людиною, формувати навички дослідницької діяльності, порівнювати, узагальнювати, зіставляти набуті знання та використовувати їх у повсякденному житті, формувати здоров’язбережувальну компетентність, розвивати творче мислення, уміння аналізувати і робити висновки, виховувати потребу пізнавати рослини, шанобливе ставлення до рослин, бажання їх оберігати.
Обладнання: предметні малюнки, цеглинки лего.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І.ОРГАНІЗАЦІЯ УЧНІВ ДО УРОКУ .
Психоформула (у колі)
– Діти, щоб настрій у всіх був дуже гарний, усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм з товаришем.
1. Ранкове коло.
– За виразом обличчя я бачу, що все гаразд і ми можемо засвітити сонечко гарного настрою.
IIІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ .
1. Бліц-опитування
1) Назвіть ознаки, які спостерігаються у рослин з настанням весни. (Рослини виходять з стану зимового спокою, починається сокорух в дерев, цвітіння дерев)
2) У яких дерев найпершим починається сокорух? ( В берези та клена)
3) Які кущі зацвітають першими? (Ліщина, вербові котики)
4) Як ви вчините, якщо побачите, що з дерева витікає сік? (Закрити ранку глиною або пластиліном).
Гра «Склади вежу»
Повторюючи матеріал попереднього уроку ми пограємо в гру «Склади вежу». Ми будемо відгадувати загадки. Якщо відгадка означає назву дерева беремо в Лего зелений колір, назву куща – жовтий колір, трав’янисту рослину – червоний колір.
Стрімко вибігли на гору
Дві подружки білокорі.
Дощик їм полоще кіски,
Звуть тих подружок… (берізки).
Я на сонце дуже схожа-
Золотиста, ніжна, гожа.
Я щоранку розквітаю,
Промінцями всіх вітаю,
Відгадати вам не важко,
Що за квітка я ? (ромашка)
Смачна і соковита,
Рясна і плодовита,
На колір мов калина,
Впізнали? Це... (малина).
Робота в парах. Робота за картками
— Виберіть і обведіть цифри з явищами, характерними для рослин навесні. Поясніть їх.
2. Слухання вірша
ВЕСНА, ВЕСНА! РАДІЙТЕ , ДІТКИ ...
Весна, весна! Радійте, дітки! Ховайте швидше саночки! Немов пташки, летіть із клітки,— З кімнати, з хати у садки. |
А там, в садочках,— сонце, співи. В траві фіалки зацвіли... Джмелі і бджілки загули, І скрізь метелики щасливі. (О. Олесь) |
— Про яку першу весняну квітку говориться у вірші? (Про фіалку). Які ви знаєте інші ранньоквітучі весняні квіти? (Ряст, анемона, мати-й-мачуха)
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ .МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Проблемне питання
- Для чого людям потрібні рослини?
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Людина використовує культурні та дикорослі рослини, щоб отримати їжу, як ліки від хвороби. З рослин виготовляють одяг, з дерев виробляють меблі та папір. Рослини прикрашають людські оселі. Вони милують око, створюють затишок у домівках.
Робота за підручником (с. 93 )
.Фізкультхвилинка
Для допитливих
Чому рослину мати-й-мачуха так дивно назвали?
А ось чому: нижня частина її листка біла, вкрита ніжними пухнастими волосинками. На дотик вона здається м’якою й теплою, це мати. Верхня частина листка рослини — жорстка й холодна, це мачуха. От і назвали рослинку: мати-й-мачуха.
Гра «Що із чого?».
Учитель показує по черзі предметні малюнки, а учні називають, що із цієї рослини виробляють.
(Соняшник, пшениця, цукровий буряк, дерево, льон.)
Робота в групах
Кожну рослину, про які ми з вами говорили, людина використовує для своїх потреб. Давайте проведемо невелику дослідницьку роботу. Подивіться на дошку. Ви бачите малюнки, на яких зображено як людина використовує в своєму житті культурні та дикорослі рослини. Виберіть як людина використовує яблуню? Що вона може зробити з плодів яблуні? Скажіть чому саме ви так вважаєте? А малину, ялинку, кульбабу, помідор, калину?
Психогімнастика «Я – квітка»
Я – квітка.
Я зовсім маленька.
Я повільно -повільно росту, піднімаюсь.
Я прокидаюсь від чудового сну.
Я розкриваю свої тоненькі ніжні пелюстки.
Я вмиваю пелюстками обличчя.
Мої пелюстки граються з вітром.
Вони танцюють з ним, кружляють у вальсі.
Я танцюю і дарую свої пахощі небу, сонцю, землі й людям.
(Тюльпан, конвалія, ряст, пролісок, підсніжник, кульбаба, барвінок, нарцис, примула, крокус, гіацинт)
Практична робота.
Розпізнавання органів трав’янистих рослин.
Знайдіть на малюнку та підпишіть цифрами:
VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.
Робота в групах. Складання пам’ятки друга природи.
● Першоцвіти — неповторна краса нашої природи.
● Запам'ятайте назви першоцвітів: сон-трава, медунка, мати-й-мачуха, підсніжник, пролісок, конвалія, горицвіт весняний, білоцвіт, первоцвіт, ряст.
● Не рвіть першоцвіти, а тільки милуйтеся ними.
● Майже усі види первоцвітів занесені до Червоної книги.
● Їх кількість у природі щороку зменшується.
● Торгівля першоцвітами заборонена.
● Свідомо відмовтеся від купівлі квітів.
● Станьте на захист первоцвітів!
● Цінуйте кожну рослину!
VIІ. ПІДСУМОК . РЕФЛЕКСІЯ.
Вправа «Мікрофон»
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Опрацювати с. 93 .