Урок на тему: " Розвиток української культури в XVI ст."

Про матеріал
Тип уроку: засвоєння нових знань. За формою проведення - екскурсія за маршрутом: "Львів - Остріг". Урок наповнений "пригодами" і цікавими знайомствами - завданнями. Метою даного заняття є складення в учнів уявлення про особливості розвитку культури в XVI ст. на українських землях а також формування інтересу до різних сфер культури через розгляд основних здобутків нашого народу в освіті, книгодрукуванні, архітектурі, образотворчому мистецтві.
Перегляд файлу

Тема: Розвиток української культури в XVI столітті
Мета: скласти уявлення про розвиток української культури в XVI столітті; акцентувати уваг на основних здобутках в освіті, книгодрукуванні, архітектурі, образотворчому мистецто), удосконалювати набуті знання та уміння; здійснювати вплив на формування естетичних смаків учнів і почуття гордості за культурні досягнення народу

Тип уроку: засвоєння нових знань
Форма уроку: урок – екскурсія

Хід уроку
     Учитель. Уявіть, що ви є учасником екскурсійної поїздки за маршрутом:                 « Луцьк- Львів - Остріг-Луцьк» (можливі й інші варіації маршрутів). І ось трапилось те, що може статися будь-ким, хто відвідує чуже місто: ви заблукали. Щоб знайти свою групу, вам потрібно розв'язати ряд завдань. Виконавши їх, ви отримаєте ключ -карту маршруту: нові завданни які ви маєте виконати, щоб продовжити «подорож».

Зупинка: місто Львів
На екрані:  3D - панорама Площі Ринок у Львові із будівлею міської ради.

Завдання 1.
Інша назва будівлі міської ради. (Ратуша)
Вкажіть на призначення цієї споруди. (Для роботи лавників і райців)
Назвіть деталі, що подібні на трьох будівлях. (Симетрія і пропорційність форм, використання колон або їх імітація, помірне скульптурне оздоблення.)
Назва епохи, коли будувались ці споруди. (Ренесанс.)




Ще одна назва Успенської церкви, (Братська.) яка нагадає вам про спільноту активних містян, що організовували не тільки будівництво цього храму, але й... ( Православні братства. Опікувалися церквою, займалися благодійністю, здійснювали за можливістю протекцію православних, проводили просвітницьку діяльність.)
Львівське Успенське братство першим отримало у 1586 році право ставропігії. Поясніть значення цього поняття. (Право самостійного підпорядкування безпосередньо патріархові, а не місцевим єпископам).
Назви братств у містах Київ та Луцьк і роки їх створення.( Київ - Богоявленське братство, 1615 рік; Луцьк - Чеснохрестське (Хрестовоздвиженське) братство, 1617 рік.)
Ознайомитись із статутом Успенської братської школи і визначити спільне у правилах для учнів та вчителів братської школи і правилами для вчителів та учнів сучасної школи. Що, із традицій братської школи,ви пропонуєте запозичити?
Про який привілей містян можна говорити, якщо у мешканців міста є потреба у такій будівлі? ( Участь у міському самоврядуванні, розгляд справ у окремому становому суді).
Право на самоврядування - …..( Магдебурзьке право).
На екрані із 3D панорамою здійснюємо перехід від міської ратуші до Успенської церкви та вежі Корнякта (дзвіниці) до будинку - палацу Корнякта із його внутрішнім «Італійським двориком».


Завдання 2.

 Ви бачите скульптурне зображення видатного діяча. Чим, на вашу думку, займавс цей чоловік? Який елемент скульптури вказує на рід занять цієї людини?


(Книгодрукування, книга.)

 Який предмет не вміщений на світлині? (Гармата, як елемент діяльності Івана Федорова: відливав гармати на замовлення короля.)

  Якщо ви не впізнали, за родом діяльності цю людину, пропонуємо підказку: Через переслідування змушений залишити Московію. Отримав політичний притулок і місце роботи у Литві, а у 1572 році переїхав до Львова, де у 1574 році видав «Апостол» та «Буквар». Дописував після свого імені Москвитин, а на своїх роботах використовував герб «Григорук». І був запрошений... ( Першодрукар (на наших землях) Іван Федоров, Остріг.)

 

Учитель. Чим важлива ця екскурсія із запропонованими об'єктами, для вас?

Учні діляться думками щодо отриманої інформації, вказуючи на значення цих знано

для себе.

Учитель. Вирішені завдання дали нам право на продовження мандрівки, а саме напрямок маршруту. Зокрема відповідь на останнє запитання дозволяє нам рухатись по слідах Івана Федоровича у містечко Остріг.

Слайд із картою на тему: «Українські землі у складі інших держав»

Учитель. Щоб дорога принесла вам не тільки очікування, а ще й задоволення будемо слухати музику і спів. Прослухавши, ви повинні визначити, який музичний інструмент звучав у творі? Як називають виконавців такого твору? До якого музичного напрямку належить спів цих митців?
(Кобза, бандура, ліра; лірник, кобзар; думи.)
На екрані 3D панорама з історичною частиною Острога


 

 

 

Учитель. Саме завдяки цій людині і в цілому діяльності його родини, Остріг здобув славу першопрохідця на наших землях у царині освіти. Адже першим вищим навчальним закладом Східної Європи стала Острозька слов'яно - греко - латинська академія, що була триступеневим навчальним закладом: у ній надавали початкову освіту - вчили церковно- слов'янської азбуки; середню освіту - вивчали грецьку і латинську мови,а також «сім вільних наук»: граматику, арифметику, геометрію, астрономію, музику, риторику, й діалектику; вищу освіту - освоювали богослов'я та філософію. Цей знаменитий навчальний заклад відкрив за свій кошт не менш знаний своїми сучасниками - Василь Костянтин Острозький.

У вас буде змога візуального відкриття цього міста, як одного із важливих осередків української культури, завдяки відповідям на запитання, які вам буде запропоновано. Усі спудеї Острозької Академії, на другому етапі навчання вивчали граматику. Тому завдання будуть носити граматичний характер у формі закінчення речення.

Завдання 3.
Як відомо, В.-К. Острозький найбільший після короля... (землевласник ).
Як відомо, на своїх землях Острозький мав таку владу, що його називали... ( «некоронований король Русі»).
Як відомо, саме Острозький заклав підвалини розквіту ... ( української культури XV
- XVII століттях).
Як відомо, саме ним було запрошено в культурний осередок Острога зі Львова ... (Івана Федоровича).
Як відомо, що у 1581 році на кошти князя було видрукувано церковнослов'янськок мовою ... ( Острозьку Біблію).
Як знаємо, Острозький був ревним захисником православної віри. А ще, він захищав землі українського прикордоння. Для ефективності були збудовані замит на межі з Диким Полем - у... ( Білій Церкві, Переяславі).




Славу Острога як визначного культурного центру творив не тільки князь Василь Костянтин Острозький, а й інші люди. До видатних можна віднести і першого керівника закладу - Герасима Даниловича Смотрицького. Наскільки ми обізнані біографії цієї знаменитої людини визначимо за допомогою «умовної анкети»


 

Завдання 4.

Приклад умовної анкети
Слайд із пропонованими словами, що допоможуть скласти характеристику - анкету. Після усного обговорення на екрані появляються приклади заповненої анкети. Співставляємо її із обговореною.
Прізвище ім'я по-батькові: Смотрицький Герасим Данилович;
Роки життя:
Походження:
(?-1594)
із шляхетського роду
Життєве кредо:
відданість православ'ю і любов до книг
Місце роботи, посада: Ка'янець - Подільський, підстароста; Острог, підскарбій князя, ректор академії;
Створив...
науково-літературний гурток;
Очолив...
осередок полеміки;
Підготував…. до друку Острозьку Біблію;
Написав...
полемічні твори: « Ключ до царства небесного...», «Календар римськи
новий...»
Ревний...
захисник православної віри...
Завдання 5.
На екрані 3D панорама історичної частини Острога.
Учитель. Порівняйте Острозький замок із спорудами, якими наповнена Площа Ринок у Львові. Чим зумовлені відмінності?
Підсумки як:
«Селфі»
Учитель. Ось ми опинилися на кінцевому етапі нашої мандрівки. У кожного з вас залишилися певні враження від нашої подорожі. Здебільшого люди, яскраві миті свого життя намагаються зафіксувати на світлинах. В учасників віртуальної екскурсії  також мали 6 мати місце моменти, які б вони віднесли до найцікавіших. Тому поміркуйте і зробіть вибір для «історичного селфі».
На тлі якої споруди, я хотів би зробити знімок і чому?
Хто із діячів і чому може бути на світлині в моєму історичному фотоальбомі?

 Домашнє завдання: Підготувати віртуальну екскурсію до уявного музею книговидань ( Підготувати розповіді про «Пересопницьке Євангеліє», «Біблію» «Буквар»).

docx
Додано
29 вересня 2023
Переглядів
209
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку