Урок на тему симбіоз та його форми

Про матеріал
урок на тему "Симбіоз та його форми" містить інтерактивні вправи, чітко прослідковуються наскрізні лінії та очікування
Перегляд файлу

Урок 18(5)

Тема: «Симбіоз та його форми»

Мета:

освітня: поглибити знання про адаптації  живих організмів, а саме про симбіоз та його форми;

розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та використовувати теоретичні знання  для пояснення взаємозв’язків між різними групами організмів;

виховна: виховувати розуміння значення адаптації до умов середовища для збереження видового біорізноманіття біогеоценозів.

Обладнання і матеріали: зображення, ілюстрації, таблиці, що демонструють симбіоз та його форми; підручник, презентація до уроку.

Базові поняття і терміни: Симбіоз, мутуалізм, коменсалізм, паразитизм.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя.

Хід уроку:

І. Організаційний момент

  •          Я скажу слова "Доброго ранку ..." і назву когось з нашого класу.

 Ті, кого я назву, помахають мені рукою - значить, ви почули і відповідаєте мені на привітання.

 - Доброго ранку всім дівчаткам!...

 (Дівчата махають і відповідають: "Доброго ранку!")

 - Доброго ранку всім хлопчикам!

(Хлопчики  махають і відповідають: "Доброго ранку!")

- Доброго ранку всім, кому подобається така погода, як зараз за вікном! ...

- Доброго ранку всім, хто любить цукерки! ...

 - Доброго ранку всім, хто любить біологію!

  •          Прийом «Хто сильніший?»

   Посперечалися вітер і сонце, хто з них сильніший. Раптом бачать: іде перехожий. Вітер і каже: «Зараз я зірву з нього плащ». Дмухнув щосили, але перехожий тільки сильніше закутався в свою одяг і продовжив шлях. Тоді сонце стало пригрівати. І людина спочатку опустив комір, потім розв`язав пояс, нарешті, зняв плащ і перекинув його через руку.

      Ось так і в нашому житті буває: ласкою і теплотою можна домогтися більшого, ніж криками і силою.

  •           Прийом "До успіху"

- Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

- Прийом «Поміркуй»  Що таке біотичні зв’язки? Чи можуть вони бути позитивними, негативними або нейтральними?

  • Хмаринка слів

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Все існуюче в природі, тією чи іншою мірою, є симбіозом.

О. Марков

- Чи згодні ви з висловом?

Міжвидова конкуренція є одним із прикладів взаємозв'язків організмів в екосистемі. Вона зумовлена використанням тих самих ресурсів. Наведемо факти інших форм взаємодії, наприклад у лісі. Росичка заселяє території, на яких росте сфагнум. Такі взаємовідносини зумовлені зміною одним з видів середовища мешкання: сфагнум закисляє ґрунт і робить його сприятливим для росички. Трофічними зв'язками поєднані багато видів: павук живиться комахою, дощовий черв'як - опалим листям, нектар квітки споживає метелик. Часто організми надають притулок іншим, наприклад, дятел робить дупла в сосні.

Науковці в галузі екології пропонують для означення взаємодії між популяціями різних видів користуватися терміном «симбіоз».

- Хто вперше запропонував цей термін?

Генріх Антон Де Барі (1831-1888) - німецький ботанік і мікробіолог, один із засновників мікології. Учений дослідив життєві цикли багатьох видів грибів, відкрив запліднення у грибів, створив першу філогенетичну класифікацію грибів. Увів у науку в 1879 р. поняття «симбіоз» і «мутуалізм» (на прикладі лишайників). А. де Барі вказував, що «серед багатьох чинників взаємовпливи організмів різних видів мають особливе значення».

- Пригадаймо з курсу біологія 7 класу, що таке симбіоз?

Симбіоз - форми взаємодії й співіснування організмів різних видів в екосистемі.

Запам’ятайте! Симбіоз - це особлива стратегія адаптацій живого до середовища існування, що досягається через об'єднання різних організмів для поліпшення живлення, дихання, розмноження, поширення, оселення, побудови гнізд чи схованок, захисту від ворогів тощо. Адаптивна цінність симбіозу визначається тим, що співіснування біосистем підвищує загальну адаптованість до середовища існування завдяки використанню особливостей, що вже існували до цього.

  •          Робота в групах
  •               Сформулювати визначення;
  •               Навести приклади однієї із даної форм
  •               Складаємо пазли

Форми симбіозу.

Назва форми

Визначення

Приклади організмів

Мутуалізм

співіснування різних видів, за якого вони отримують взаємну користь і в природі не існують один без одного, тобто їхній взаємозв'язок є облігатним

молюск тридакна й водорості;

мікориза;

бактеріориза;

бактерії в кишечнику жуйних тварин;

лишайники; комахи – запилювачі й квіти.

Коменсалізм

форма симбіозу, за якої організми одного виду (коменсали) отримують користь від організмів іншого виду, не зашкодивши йому, але й не приносячи користі.

у норах бабаків живуть метелики, жаби, мокриці;

 риби морські качечки ховаються між голками морських їжаків;

епіфіти і деревні рослини;

насіння та плоди рослин, які поширюються тваринами

Паразитизм

форма симбіозу організмів різних видів, з яких один (паразит) використовує іншого (хазяїна) як середовище мешкання та джерело живлення, покладаючи на нього (частково або повністю) регуляцію відносин з навколишнім середовищем.

фітофтора на картоплі, людська аскарида в тонкому кишечнику людини.

 

  •          Перегляд відеофайлу: «Дивовижний симбіоз»

https://www.youtube.com/watch?v=9PUDgXnHpGQ

  • Повідомлення учня

Яка роль симбіозу в еволюції.

ІV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

  •          Розв’язання інтерактивної вправи «Приклади симбіозу»

Орпацювання …..

Повідомте учням

Код доступу 4292589

Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

 

VІ. Рефлексія

Очікувані результати….. «Дерево очікувань»

V. Інструктаж домашнього завдання

  1.           Опрацювати §13 підручника, пит. ст.49 усно

 

 

 

docx
Додав(-ла)
кубишко аліна
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
19 лютого 2022
Переглядів
855
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку