Урок на тему "Солі: фізичні властивості, поширеність в природі і застосування" для учнів 8 класу

Про матеріал
Мета уроку: закріпити знання учнів про склад середніх солей, виробити вміння складати формули середніх солей; розглянути фізичні властивості солей і їх поширення у природі; розглянути використання солей; звернути увагу учнів на солі, які найчастіше застосовуються у побуті; розвивати логічне мислення, спостережливість, допитливість, розширювати кругозір.
Перегляд файлу

Тема.  Солі: фізичні властивості,  поширеність в природі і застосування.

Мета: закріпити знання учнів про склад середніх солей, виробити вміння складати формули середніх солей;

розглянути фізичні властивості солей  і їх поширення у природі;

розглянути використання солей;

звернути увагу учнів на солі, які найчастіше застосовуються у побуті;

розвивати логічне мислення, спостережливість, допитливість, розширювати кругозір.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: проектор, презентація уроку, учнівські презентації, таблиця розчинності речовин, періодична система хімічних елементів, таблиця «Кристалічні гратки»

ХІД УРОКУ

  1. Актуалізація і корекція опорних знань, мотивація.

Ця речовина дала назву цілому класу сполук.

Історію цієї речовини можна порівняти з історією нафти та золота.

До першої половини ХIХ століття вона вважалася рідкісним продуктом, нерівномірно розподіленим між народами земної кулі. В Африці за неї купували рабів, золото, слонову кістку. Ще в середні віки ціна міцного робітника в Африці дорівнювала шматку цієї речовини розміром з його ступню. В Індії цю речовину можна було обміняти на сапфіри. У деяких країнах цю речовину використовували, як гроші.

За нею відправлялися чумаки в далекі краї, а в козаків вона була найціннішою. Більшість народів світу вклонялася цій речовині, як символу самого життя, вічності та сталості, благополуччя й миру.

У давнину люди приписували цій речовині священні властивості, пов’язували її з добрими духами. У багатьох країнах збереглася традиція ставити перед гостями цю речовину, як символ дружби та гостинності. Існує давня традиція зустрічати дорогих гостей хлібом та …

Отже, я думаю, що ви вже знаєте, про яку речовину йдеться…. Звичайно, це натрій хлорид або, як ми говоримо в побуті, кухонна сіль. Але сьогодні ми поговоримо не тільки про цю сіль, а й про інші солі, які широко поширені та  використовуються людиною .

Пригадаймо, що таке солі.

(Відповідь учнів. Солі — речовини, до складу молекул яких входять кислотні залишки (аніони), поєднані з катіонами різного походження.)

Давайте з вами згадаємо алгоритм створення формул солей…(учні відповідають)

Тоді виконайте такі завдання…

  1. Складіть формули солей. Дайте назву за сучасною номенклатурою            

NaNO3,  Na2CO3,  Na3PO4,  Na2SO4, NaCl

Mg(NO3)2,  MgCO3,   Mg3(PO4)2, MgSO4, MgCl2    

  1. Знайдіть відповідність між хімічними формулами та назвами солей:

з/п

Хімічна формула солі

 

Назва солі

 1

NaBr

А

Калій сульфіт

2

CaCO3

Б

Калій хлорид

3

KCl

В

Натрій бромід

4

MgSO4

Г

Алюміній ортофосфат

5

AlPO4

Д

Магній сульфат

6

K2SO3

Е

Кальцій карбонат

 

Відповідь: 1В,   2Е,   3Б,   4Д,    5Г,      

  1. Повідомлення теми, цілей і завдань уроку

Тема уроку. Поширення солей в природі та їхнє практичне значення.

Цілі уроку:

  • Дослідити фізичні властивості солей;
  • Дослідити поширення солей  у природі;
  • З’ясувати біологічну роль солей для  живих організмів.
  1. Сприймання й усвідомлення учнями фактичного матеріалу.

 І сьогодні ми з вами дізнаємося на скільки солі різні, де вони використовуються, яке їх біологічне значення.

 Отже, починаємо…

  1. Що ж таке солі з точки зору хімії, яка їх будова? Які фізичні властивості?

(Робота з таблицею «Кристалічні гратки» коментування вчителя, робота учнів)

Використовуючи опрацьований матеріал припустіть, які фізичні властивості будуть мати солі (учні висловлюють свої думки)

Так, справді:

  • солі мають йонні кристалічні гратки, тому за звичайних умов всі тверді з високими температурами плавлення ( робота з додатком 1 підручника, стор.240);
  • різняться своєю розчинністю у воді (робота з таблицею розчинності, див. підручник);
  • залежно від складу солі бувають різних кольорів (демонстраційний приклад)
  • вони не мають запаху, але завдяки певним хімічним реакціям можуть іноді пахнути, наприклад, Al2S3 – має запах сірководню (тухлих яєць);  солі сульфітної кислоти мають характерний запах сірчистого газу.
  1. Одну з властивостей названу вами перевіримо експериментально…

( вчитель проводить дослід)

А чи знаєте ви добувають солі, згадайте з курсу географії. Де на Україні розміщені родовища мінеральних солей?

(ознайомлення з нерудними корисними копалинами на карті України)

  1. Ознайомлення з поширенням і застосуванням солей людиною проведемо у вигляді гри «А чи знаєте ви…»

Ми з вами визначились з групами, які будуть інформувати про:

І група – Хіміки – розкажуть про солі, як хімічні речовини;

ІІ група – Біологи – допоможуть нам з’ясувати біологічну роль солей для живих організмів.

Виступ групи «Хіміків»

Х - Проводячи пошукову роботу ми багато цікавого дізналися про солі як хімічні речовини. До вашої уваги представляємо наші спостереження. І так, починаємо…

Сульфати

  1.  Кальцій сульфат у природі часто трапляється у складі мінералу гіпсу CaSO4•2H2O   За температури приблизно 150С переходить у так званий алебастр   2CaSO4•H2O,  який широко використовується в будівництві, входить до складу швидкотвердіючих в’язких засобів для ізоляції зон поглинань. Кальцій сульфат – будівельний матеріал. У разі додавання до бурових розчинів у складі ангідриту  CaSO4   або гіпсу надає стійкості глинистим породам, які розбуравлюютьсяАлебастр також використовується для відливу різних художніх виробів. У медицині з алебастру роблять гіпсові пов’язки, використовувані в разі перелому кісток.
  2.  Одним із почесних сульфатів є мідний купорос. Він і засіб захисту рослин, і джерело добування міді високої чистоти. Біла дрібнокристалічна речовина. З водного розчину кристалізується у вигляді кристалогідрату синього кольору, відомого під назвою синій камінь.  Мідний купорос широко застосовується для електролітичного добування міді і покриття міддю інших металів, а також у боротьбі з шкідниками сільського господарства.

 

  1. Наприклад, натрій сульфат працює у склоробній промисловості. Окрім того, натрій сульфат приймає участь у виробництві соди. Найбільші запаси натрій сульфату — у країнах  СНД, а такожу США, Чилі, Іспанії.
  2. Не менш енергійним є алюміній сульфат. Ця сіль застосовується для очищення води, у паперові, текстильній, шкіряній галузях промисловості. Якщо вам зустрінуться написи Е-515 та Е-520 знайте, що це вже відомий нам   алюміній сульфат при виконанні функцій харчової добавки.
  3. Відомими у місті сульфатами є барій сульфат. Барій сульфат – рентгеноструктурний матеріал та наповнювач у виробництві паперу і каучуку.

 

Карбонати

  1. Кальцій карбонат  CaCO3  . У природі трапляється у складі вапняку, крейди, мармуру. Є сировиною для виробництва негашеного вапна CaO,  використовується в металургії. Будівництво — ще один з основних споживачів  CaCO3.  Шпаклівки, різні герметики — усі вони містять його в значних кількостях. CaCO3  є найважливішою складовою частиною виробництва продукції побутової хімії (засобів для чищення сантехніки, кремів для взуття), товарів особистої гігієни (наприклад, зубної пасти), а також харчової та медичної промисловості.Кальцій карбонат також широко використовується в очисних системах, як засіб боротьби із забрудненням навколишнього середовища, з його допомогою відновлюють кислотно-лужний баланс ґрунту.
  2. Купрум(ІІ) карбонат – існує у вигляді малахіту та лазуриту – це дорогоцінні мінерали.
  3. Натрій гідрокарбонат – це харчова сода, використовується під час  полоскань при болях у горлі як бактерицидний і протизапальний засіб; при печії (як препарат, активно нейтралізує хлоридну кислоту в шлунку); для очищення та відбілювання зубів. Широко використовується у харчовій промисловості – для випікання хлібобулочних виробів. У хімічній промисловості харчову соду застосовують для виробництва барвників, пінопластів та інших органічних продуктів,
  1. Калій карбонат  або калій вуглекислий застосовують у всіляких галузях промисловості. Найбільше поширення він одержав: у будівництві як добавка, що забезпечує захист від впливу морозів; хімічній промисловості у виробництві мийних речовин, а також реагентів різного призначення.

Хлориди

  1.          Натрій хлорид - Історію цієї речовини можна порівняти з історією нафти та золота.

Розчини натрій хлориду широко використовують у медичній практиці як допоміжну речовину — для розчинення лікарських препаратів.  NaCl  — необхідна приправа до їжі, використовується для консервування харчових продуктів. Нею, навіть, можуть посипати дороги під час ожеледиці.

  1. Калій хлорид - Калій хлорид  є поширеним калійним добривом. Крім збільшення врожайності, калійні добрива підвищують якісні характеристики вирощуваної продукції: це проявляється в підвищенні опірності рослин до захворювань, підвищенні стійкості плодів під час зберігання й транспортування, а також поліпшенні їх смакових і естетичних якостей.

Силікати

Солі також можуть бути і дорогоцінним камінням. Саму численну групу утворюють силікати, що включають топаз, циркон, гранат, турмалін і багато інших мінералів. Різні види цементу, бетону, шлакобетону, кераміки, скла, покриттів у вигляді емалей і глазурі. Це цегла, пустотілі блоки для стін, перегородок, перекриттів, облицювальні плитки, кахлі. Силікати використовуються народною медициною як речовини для знешкодження отрут. У фармації використовують як основу для приготування паст, мазей, таблеток, пілюль, як стабілізатори водних та олійних емульсій — у кремах, гелях, мазях, пастах, свічках, драже, таблетках і в технології виготовлення настоянок, екстрактів, сиропів, вакцин.

Нітрати

  1. Натрій нітрат  NaNO3 називають натрієвою, або чилійською селітрою. Великі поклади натрій нітрату, знайдені в Чилі, очевидно, утворилися за рахунок біохімічного розкладання органічних решток. Натрій нітрат застосовують як добриво, окисник у вибухових речовинах, ракетному паливі, піротехнічних сполуках. Він застосовується у виробництві скла й солей Натрію, у тому числі нітриту, який є консервантом харчових продуктів. Натрій нітрат застосовують для готування ковбас, шинки, деяких сортів сиру й риби.
  2. Калій нітрат  — калієва селітра. Калій нітрат — це дуже поширений компонент різних видів пороху. Чорний порох — сірий або чорно-сірий порошок, який являє  собою суміш 75 % калій нітрату, 15 % вугілля й 10 % сірки. Калій нітрат — азотне добриво, багате на Калій, необхідний для росту деяких рослин.
  3. Амоній нітрат – амоніачна селітра використовується як добриво та для виготовлення вибухівки.

Виступ групи «Біологів» Досліджуючи роль солей для живих організмів ми отримали цікаві факти…/Робота групи по презентації…/

   

Вміст нітратів на 1 кг рослини:

  • картопля — 250 мг;
  • капуста: рання — 900 мг, пізня — 500 мг;
  • морква: рання — 400 мг, пізня — 250 мг;
  • томати — 150-300 мг;
  • огірки — 150-300 мг;
  • буряк столовий — 1400 мг;
  • цибуля: ріпчаста — 80 мг, зелена — 600-800 мг;
  • листові овочі (салати, шпинат, щавель, капуста,  петрушка) — 2000-3000 мг;
  • дині — 90 мг;
  • кавуни — 60 мг;
  • перець солодкий — 200-400 мг;
  • кабачки — 400 мг;
  • виноград столових сортів — 60 мг;
  • яблука — 60 мг;
  • груші — 60 мг.
  • продукти дитячого харчування (консервовані овочі) — 50 р.

 

  1. Узагальнення знань.
    1.                   Бліц – тест

1.Назвіть сіль, що складається з алюмінію та кислотного залишку сульфатної кислоти.

2.У воді родиться і води боїться.

3.Солі якої кислоти всі розчиняються уводі?

4.Тривіальна назва натрій хлориду.

5. Солі карбонатної кислоти – це 

6. Солі сульфатної кислоти-це

7. Водний розчин цієї солі має красиве рожеве-фіолетове забарвлення та допомагає у багатьох випадках – при ангінах і стоматитах, у разі харчових отруєнь, для обробки виразок та опіків. Найкращий дезінфектор. Назвіть цю сіль.

8. Хліб із … не свариться.

9. Чоловік без друга, що їжа без

  2. Виконання тестових завдань /письмова робота/

 

  1. Домашнє завдання

1. Вивчити п. 37

2. Письмово виконати завдання

№ 1, 3 , стор.206

3.  Відшукати прислів’я про кухонну сіль.

 

  1.  Підсумок уроку.
doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
20 січня 2019
Переглядів
7557
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку