Тема уроку : «Шоколад: їжа чи ласощі, користь чи шкода»
Мета: розширити уявлення учнів про один з найвідоміших продуктів людства, ознайомити зі складом шоколаду, розповісти про позитивний і негативний вплив на організм людини шоколаду; розвивати вміння створювати тематичні презентації, публікації, рекламу, зібрати і обробити статистику відносно шоколаду, виховувати вміння учнів працювати в команді, повагу до прав і свобод інших.
Тип уроку: урок – проект.
Обладнання: газети, діаграми, географічна карта світу, вироби з шоколаду, хімічні реактиви, комп’ютер, магнітофон, стенд «Фабрики і шедеври шоколадного мистецтва.»
Хід уроку
1. Організаційний момент
2. Оголошення теми і завдань (робота над проектом)
- вибір проблеми для вирішення;
- дослідження проблеми;
- аналіз інформації і вибір способу вирішення
проблеми;
- розробка плану дій;
- підготовка до презентації проекту;
- презентація матеріалів дослідження;
- підсумок. Оцінка своїх дій
3. Аналіз соціологічного опитування серед учнів в 8-11 кл.
Екскурсовод:
Колись, дуже давно в країні ацтеків жив досить умілий садівник, якого звали Квецталькоатль. Він вирощував у своєму саду чудові фруктові дерева й довго не звертав уваги на одне маленьке деревце, плоди якого були схожі на огірки. Одного разу, заради інтересу, садівник вирішив зварити з них напій. Яким же було його здивування, коли він зрозумів, що гіркий напій здатний надавати людині сил, розвеселити душу. З цього часу непримітне деревце садівник назвав «какао», а напій «шоколатлем» почали цінувати більше золота.
Я запрошую Вас до музею Шоколаду
Сьогодні шоколадний ринок радує нас різноманітністю! Будь-які сорти, на будь-який смак, за будь-яку ціну. Виробництво шоколаду в світі більше 4 млн. тон.
А що ви знаєте про шоколад? Це і буде темою нашого сьогоднішнього уроку. При підготовці нашого проекту працювали групи: «Експерти-теоретики»; «Аналітики»,«Біохіміки»,«Медіа-центр»; «Соціологи». Я надаю слово
Експертам-теоретикам:
1) Кожен сорт шоколаду має особливий спосіб приготування, особливі властивості, характеристику, смак, уміст какао, текстуру.
2) Але до кожного з них входять: вуглеводи – 5-55%; жири – 30-38%; білки – 5-8%; алкалоїди – 0,5%; мінеральні речовини – 1%.
3) Поговоримо про шоколад з точки зору хімії.
До складу шоколаду входять 380 різних компонентів: неорганічні – мікроелементи – кальцій, магній, ферум, натрій, калій, купрум; органічні – білки, жири, вуглеводи, карбонові кислоти, антидепресанти, вітаміни, аміни, гормони.
А як же ці речовини впливають на організм людини?
1) У великій кількості в шоколаді міститься магній, який є незамінним для роботи нервової і м’язової систем, підтримує роботу серця, нормалізує кровообіг.
2) Магній уповільнює старіння, запобігає закупорці судин, знижує рівень холестерину в крові.
3) У шоколаді міститься ферум, який запобігає розвитку анемії.
4) Шматочок шоколаду є незамінним, коли ви втомилися чи коли у вас поганий настрій, коли ви йдете на поправку після важкої хвороби – він відновлює сили й підвищує імунітет.
Вчитель: Шоколад з точки зору хімії є цікавою речовиною. До тепер вченими так і не зроблено висновок про те, що же таке шоколад на справді: їжа, ласощі чи ліки. Я хочу запропонувати нашим аналітикам і всім учням розв’язати задачі і дати нам відповіді на деякі питання. (задачі на 3 варіанта):
1) Плитка шоколаду має масу 100г. Відомо, що в ній міститься 0,01% кальцію. Визначте число атомів кальцію в плитці шоколаду.
2) Конфетки «Корівка» (15шт.) масою 20г кожна містить 40% вуглеводів. Знайти масу вуглеводів у коробці.
3) Який об’єм кисню необхідний для окиснення калію масою 0,4г, який міститься в плитці шоколаду.
Екскурсовод: Шоколад – аморфна речовина. Всім відомо, що при нагріванні він поступово плавиться. Це ми можемо спостерігати, якщо шоколад знаходиться на сонці.
А при якій температурі шоколад кипить? Це нам покаже дослід (учениця проводить дослід і вимірює температуру кипіння шоколаду).
Вчитель: Чи є результат у наших аналітиків?
1) Моя задача цікава тим, що можна дізнатися скільки атомів кальцію міститься в будь-який кількості шоколаду.
2) Моя задача дозволяє зробити розрахунки не тільки маси вуглеводів, а і можливість розрахувати енергетичний баланс, який необхідно знати, щоб вірно складати раціон харчування.
3) На уроках хімії ми навчилися розв’язувати задачі, тому можемо зробити розрахунки і знайти який об’єм кисню необхідний для окиснення речовин, що входить до шоколаду.
Екскурсовод: Давні ацтеки вважали шоколад речовиною, що стимулює духовний розвиток. Саме органічні речовини надають шоколаду лікувальних властивостей.
Біохіміки повідомлять нам про це.
Біохіміки: Оголосимо весь список.
Екскурсовод: А як що до недоліків? Ви не повірите, але шоколадних мінусів існує лише 2:
Є також вікові обмеження споживання шоколаду: дітям до трьох років і людям з деякими хронічними захворюваннями.
Гіркий шоколад є продуктом «стратегічного призначення»: він включений в раціон військовослужбовців, харчування космонавтів, щоденний раціон альпіністів.
Екскурсовод: З’ясувалося, що «сором’язлива шоколадка» містить у собі стільки фенолів скільки їх міститься в 6 яблуках, 5 чашок зеленого чаю, а за вмістом вітамінів, протеїнів одна плитка перевищує порцію фруктово-овочевого салату з моркви, яблук, апельсинів, бананів! У двох шматках шоколаду міститься стільки антиоксидантів, скільки в 0,5 кг Брюссельської капусти і 2,5 кг яблук.
В нашому проекті брали участь соціологи. Надаю їм слово.
Соціолог: Ми провели невелике соціологічне дослідження і виявили, що учні нашої школи не зовсім колективні що до питань:
Екскурсовод: В рамках нашого проекту працював справжній Медіа-центр, який створив програму «Шоколадна планета». Каліфорнійська компартія Koo-Ki Sushi виготовляє найнезвичайніші у світі суші – з шоколаду, які коштують кілька тисяч доларів. У Німеччині 10 років тому Ганс Умхоф із Кельна – президент шоколадної фірми «Штольверк» подарував своєму рідному місту шоколадний музей. Серце музею трьох метровий шоколадний фонтан. Учені з японського університету Осаки передбачають, що шоколадна зубна паста може допомогти запобігти захворюванню зубів. Справа в тому, що лушпиння бобів какао містить антибактеріальну речовину. Дослідники з Гарварду провели ряд експериментів, які наштовхнули їх на думку, що вживання шоколаду тричі на місяць подовжує життя майже на рік. Американські вчені встановили, що чашка какао щодня може допомогти зберегти здоров’я, так як у напої міститься багато антиоксидантів.
В іспанському музеї представлена шоколадна колекція зменшених копій пам’яток Барселони.
Прага. В одному з музеїв представлена унікальна колекція картин художника Володимира Чеха, написаним рідким шоколадом.
Навіть в Україні в Тростянці (Сумська область) виготовлена найбільша в світі шоколадна плитка: маса рекордсменки – 3 тонни, довжина – 4 метри, висота – 2 метри,а товщина – 36 см.
Найбільший у світі шоколадний годинник (маса 100кг., діаметр 2м.) виготовлений в Італії.
Найбільше в світі пасхальне яйце ( 8*6 м) з шоколаду зробили в Бельгії.
Екскурсовод:
Наша телепередача не була б завершена, якщо ми не побачимо рекламу.
1) Якщо Вам потрібний продукт, який сміливо можна взяти із собою в туристичний похід – візьміть із собою шоколад!
2) Плитковий шоколад – винятково висококалорійний продукт! Його вологість незначна, до 1%, він не піддається мікробіологічному псуванню й тому може зберігатися тривалий час!
3) Купуйте шоколадну продукцію України! Ми рекомендуємо нашу продукцію тим, кому необхідно прийти в норму після тривалої хвороби!
4) Шоколадні цукерки містять близько 50% сахарози, досить багато жирів і близько 200-400 мг. Та від 3 до 7% білків!
Споживайте Шоколад! Це смачний і корисний скарб!
Вчитель:
Щоб підвести підсумок роботи над нашим проектом, ми пропонуємо Вам творчі роботи учнів (показ презентацій, публікацій, фільмів с коментарями учнів-авторів) .
Екскурсовод: Ми добре з Вами попрацювали, а зараз трохи відпочинемо.
1) Мы Колумбу благодарны за бобы-какао ведь батончик шоколадный стрессы всем снимает.
2) Всем известно - есть на свете очень черный шоколад тот, что взрослые и дети с удовольствием едят.
3) А зачем придуман белый, раз спросили у китайца для того, чтоб негры ели, не кусая себе пальцы.
4) Я несчастная девчонка обделенная судьбой, а ребенок без конфетки все равно, что не живой.
5) Подари мне шоколадку и конфеток, подари, я не ела шоколада и конфеток года три.
6) Чтобы жизнь была в меду, и казалось сладкой, мужа с именем найду Плитка Шоколадкин!
7) Мы Колумбу благодарны за вкус шоколадки, от души мы всем подарим капитал наш сладкий.
(Дети раздают монетки из шоколада)
Вчитель:
Підведення підсумку уроку.