Урок на тему:"Сон та біоритми людини."

Про матеріал

Урок для 8 класу створений відповідно до нової програми.

Матеріал уроку спрямований на засвоєння знань учнів з теми та їх закріплення. Ставить за мету дати визначення поняттям "сон","біоритми", а також розкрити фізіологічні особливості сну. Учні мають можливість самі скласти правила гігієни сну, що дозволяє усвідомити необхідність цього фізіологічного стану для кожної людини.

  • Приведені цікаві факти про сновидіння людини.

Розкрите поняття "біоритми", та їх вплив на організм людини.

Перегляд файлу

Дата____________

Урок____

 

Тема: Сон. Біоритми.

Мета: Ознайомити учнів із біологічними ритмами та їхнім значенням для життєдіяльності людини; дати поняття «хронобіологія», розкрити різноманітність хронобіологічних типів людини – «жайворонок», «сова», «голуб». Сформувати уявлення про сон як особливу форму роботи головного мозку людини; ознайомити із причинами сну, видами сну, сновидіннями, порушеннями сну; розкрити значення сну для відновлення активності життєдіяльності організму.
Розвивати уміння порівнювати циклічні явища в житті людини на прикладі різних видів сну, уміння розрізняти фази сну та робити логічні висновки та узагальнення.
Розвивати уміння порівнювати значення біологічних ритмів для процесів життєдіяльності людини, уміння логічно мислити та робити відповідні висновки та узагальнення.
Виховувати бережливе ставлення до власного організму та оточуючих людей.

Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

1.Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою.

2.Перевірка домашнього завдання

2.1. «Тести для друга».

Учні обмінюються із сусідами по парті тестовими завданнями, які вони склали вдома, і розв’язують їх.

2.2. Індивідуальна робота учнів з картками

3.Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Прослухайте текст і дайте відповідь на запитання: Про який стан організму йде мова в тексті?

 

Цей стан організму властивий не лише людині, як вважає більшість, а навіть для тварин та комах. У певні моменти історії йому надавали особливого, сакрального значення. За часів Римської імперії він ставав предметом розгляду та аналізу в Сенаті, оскільки розцінювався, як послання богів.

 (Відповіді учнів).

«Асоціативний кущ»

Учні висловлюють свої асоціації щодо поняття «сон». Усі відповіді записуються до «асоціативного куща», який зображено на дошці.

 Варіанти відповідей учнів.

Узагальнення результатів.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

 

4. Вивчення нового матеріалу

1. Поняття про сон, фази сну.

Сон — це періодичний стан організму людини, який харак­теризується виключенням свідомості і зниженням здатності нервової системи відповідати на зовнішні подразники.

Засновником «науки про сон» була Марія Михайлівна Манасеїна, жінка вчений, яка на цуценятах вивчала значення сну для організму і дійшла висновку, що сон важливіший за їжу.

Запитання до учнів:

-Як ви вважаєте чому?

-Що відбувається з організмом  під час сну?

Розповідь учителя

Під час сну відбувається відновлення фізичних та психічних сил, що дозволяє адаптуватися до змін умов зовнішнього і внутрішнього середовища.

Розглянемо фізіологічні особливості сну.

Зазвичай природний сон включає дві фази: повільний сон та швидкий.

В свою чергу повільний сон ділять на 4 стадії:

-дрімоту;

-поверхневий сон;

-сон помірної глибини;

-глибокий сон.

- Запитання до учнів:

-Як ви вважаєте, за якої фази сну людина бачить сновидіння та скільки приблизно за часом тривають сновидіння?

Розглянемо більш детально фази сну

Повільний сон

Тривалість кожної фази повільного сну складає від 70 до 120 хвилин. Повіль­ний сон супроводжується розслабленням скелетних м'язів, зниженням обміну речовин та активності роботи внутрішніх органів.

 

 

 

Швидкий сон

Повільні ритми змінюються швидкими бета- і альфа-хвилями електроенцефалографа. Тривалість швидкого сну — 20-30 хв. Він супроводжується напруженням скелетних м'язів, активізацією обміну речовин та роботи внутрішніх органів. Під час швидкого сну людина бачить сновидіння.

В окремих випадках цілі зони кори великих півкуль продовжують працювати під час сну. Тоді люди бачать сни.

2. Сновидіння

Запитання до учнів:

-Яка причина сновидінь?

Причина сновидінь — різна ступінь гальмування ділянок головного мозку. Домінантні зони кори великих півкуль головного мозку галь­муються з меншою силою. Саме тому уві сні людина може розв'язати складні задачі, пригадати місцезнаходження потрібної речі, знайти геніальні шляхи розв'язання проблем. Відомо, що О. Пушкін створив вірш під час сну, а Д.І. Менделєєв стверджував, що кінцевий варіант періодичної системи йому приснився.

Зміст сновидінь завжди стосується минулого, сьогодення, але не майбутнього.

Це цікаво

Цікаві факти розкриють для вас важливе значення снів у житті людини

  • Як ви вже знаєте саме під час сну, як він стверджував, Д.І.Менделєєв побачив періодичну систему хімічних елементів. Але окрім нього, сни були причиною багатьох винаходів для таких відоми людей, як: Ларрі Пейдж (ідея для Google), Тесла (генератор змінного струму), Джеймс Уотсон (Подвійна форма спіралі ДНК) і т.д.
  • Ми памятаємо лише 10% усіх наших снів. Після пробудження, вже через 10 хв. 90% змісту буде втрачено, а сенс сну розвалиться, як картковий будиночок.
  • Як не дивно але усі, без вийнятку, бачать сни. Повна відсутність їх свідчить про психічні захворювання. 60% людей просто їх не памятають.
  • Сліпі люди бачать сни. Навіть ті, які сліпі від народження. Вони не бачать зображень в звичайному нам розумінні, але також отримують в снах різні емоції: образи формуються через запахи, звуки, тактильні відчуття.
  • У снах ми бачимо лише реальних людей. Наша підсвідомість не здатна самостійно і довільно генерувати обличчя людей. Тобто незнайомці у снах- реальні люди, яких ми вже бачили, але не запамятали.( Н.п.жінка у автобусі, чоловік на задньому плані в епізоді нудного фільму).
  • Сни, як правило, бувають негативними. Рідше нам сняться позитивні.
  • За ніч ми можемо бачити до 7 різних снів.
  • Наш мозок по-різному інтерпретує зовнішні подразники в процесі сновидіння і дуже успішно вплітає їх у смислову канву сну.
  • Чоловіки і жінки бачать сни по-різному.
  • Здригання тіла, коли ми засинаємо-дуже поширене явище. Воно абсолютно не шкідливе і називається «гіпнотичні ривки»

При сновидіннях активізується потилична зорова зона мозку, рідше слухові й нюхові зони мозку та смакові аналізатори.

Кольорові сни сняться творчим особистостям. Чорно-білі сни сняться людям з аналітичним складом розуму.

Якщо людина бачить сни в м'яких тонах, то й характер її психіки врівноважений.

Яскраві, чорні й червоні відтінки свідчать про перевагу збудження або гальмування, тобто психічні процеси неврівноважені.

3. Гігієна сну

Запитання до учнів:

-Які явища, або порушення можуть виникати під час сну?

Явища під час сну

1.Хропіння;

2.Скрегіт зубами;

3.Розмови;

4.Ходіння або лунатизм. Це дуже рідкісний але потенційно небезпечний вид розладу сну.

5.Нічні жахи;

6.Сонний ступор або параліч.

Запитання до учнів:

-Що може бути причиною таких порушень як : нічні жахіття, хропіння та безсоння?

7.Безсоння. Причиною може бути нервове збудження, або застосування деяких хімічних речовин.

Необхідна тривалість сну

Запитання до учнів:

  • Скільки годи повинен тривати повноцінний сон?
  • -Які чинники зумовлюють періодичний добовий сон?

Можливі відповіді учнів: стомлення, темрява, спокій, положення тіла, сенсорна монотонність, вплив температури та атмосферного тиску, звикання до певного часу сну.

Самостійна робота учнів з підручником

  • Складіть правила гігієни сну, яких повинна дотримуватись кожна людина.

 

Доповнення вчителя

Тривалість сну зазвичай становить 6-8 год на добу, але можливі зміни в досить широких межах (4-10 год). При порушеннях сну його тривалість може становити від кількох хвилин до кількох діб.

Тривалість сну менше ніж 5 год (гіпосомнія) або порушення фізіологічної структури вва­жаються факторами ризику безсоння.

Відсутність сну є дуже важким випробуванням. Упродовж кількох днів свідомість людини втрачає ясність, вона відчуває потребу в сні, пері­одично «провалюється» у пограничний стан зі сплутаною свідомістю.

Якщо в людини порушений сон, то через 30-60 годин порушується сприйняття навколишнього середовища; через 90 годин починаються галю­цинації, через 200 годин — психоз, далі — летальний кінець.

5 годин на добу спали В. М. Бехтерев, Й. Ґете, Ф. Шиллер, 2—3 го­дини — Т. Едісон, Наполеон, А. Гумбольдт.

 

Коротке повідомлення учня на тему «Летаргічний сон»

 

4.Біоритми

Запитання до учнів:

-Що таке біоритми?

-Чому людей поділяють на «жайворонків» та «сов» ?

Розповідь учителя

 

Біоритмами –це періодичне повторення зміни характеру та інтенсивності біологічних процесів і явищ живими організмами.

 Їхній характер завжди індивідуаль­ний. Залежно від характеру біоритмів людей можна розділити на кілька біоритмічних типів, чи хронотипів:

1) «сови», які пізно лягають спати, найбільш активні в другій половині дня чи ввечері та вночі;

2) «жайворонки» — рано встають, найбільш активні вран­ці; слабко виражений ранковий тип;

3) «голуби» — однаково активні н різний час доби; слабко виражений вечірній тип.

Запитання до учнів:

-Які біоритми були характерні для тварин? Приведіть приклади.

(Тварин за добовими ритмами поділяють на : денних і нічних;

річні, пов’язані з природною зміною кліматичних умов-міграція та сплячка)

Розрізняють:

  • Зовнішні та
  • внутрішні біоритми.

Розповідь учителя

Зовнішні біоритми- пов'язані з розташуванням Землі в космічному просторі та її обертанням навколо своєї осі та Сонця.

Внутрішні- пов’язані з фізіологічними процесами, що протікають в організмі людини: ритм дихання, серцебиття, травлення, виділення.

 

 

 

 

В залежності від періодичності:

  • до­бові (чергування сну і неспання). Має дуже важливе значення для людини. Контролюються «біологічним годинником»

 

Запитання до учнів:

-Як ви вважаєте,що таке «біологічний годинник»?

(«Біологічний годинник»-це пристосувальний механізм, що дозволяє живим організмам орієнтуватися у часі)

 

  • сезонні,
  • місячні,
  • річні,
  • багаторічні

Без біоритмів неможлива нормальна взаємодія систем орга­нізму. Тому за ними можна судити про загальний стан організму. Якщо біоритм порушується, починається патологія.

Велике значення мають сезонні біоритми. Вони визначають належність захворюваності від пори року. Наприклад, кожної осені, й особливо навесні більш частими стають загострення виразки шлунка, алергії та ревматизму.

Режим праці й відпочинку має відповідати хронотипу. «Жайворонкам» не рекомендується працювати у вечірню зміну чи вночі, тому що може порушитися синхронність дії біоритмів організму. Результат — різке погіршення стану здоров'я. Збій біоритмів може від­бутися й коли людина різко змінює режим праці та відпочинку. На­приклад, під час переходу на роботу позмінну чи повну цілодобову.

У випадку порушення синхронності біоритмів різко погіршу­ються самопочуття і слабшає імунітет. Дуже часто в людей, які на­лежать до ранкових типів, але працюють уночі чи протягом доби, порушується діяльність серцево-судинної системи й терморегуля­ція. Вони постійно відчувають утому, слабкість, легкозбуджувані, їх організм не відновлюється під час відпочинку. Крім того, вони Частіше, ніж інші, стають «жертвами» загострень хронічних хво­роб і застудних захворювань — ГРВЗ, грипу, бронхіту.

Під час акліматизації до нових, незвичних екстремальних чи кліматичних умов відбуваються зміни в діяльності серцево-судинної, дихальної, травної систем, терморегуляції. Деякі люди неадекват­но сприймають зовнішні явища. Такі ж порушення виникають на початку переходу на вечірню, нічну, добову і тризмінну роботу.

 

 

 

 

 

 

6. Узагальнення і закріплення знань

6.1. «Закінчи речення».

Періодичний стан організму людини, який харак­теризується виключенням свідомості і зниженням здатності нервової системи називається…

Сон включає дві фази ….

Сновидіння ми бачимо під час ….. фази сну.

До порушень сну належать: …., ….

Зазвичай тривалість сну становить …. год. на добу.

Біоритмами називаються….

Розрізняють:……………….. біоритми.

До внутрішніх біоритмів відносять…..

Добові біоритми контролюються…..

Зовнішні біоритми пов’язані із….

За хронотипами людей поділяють на …..

 

6.2. «Цікава задача».

Вирахуйте яка тривалість сну повинна бути у підлітків віком від 10 до 17 років. Коли відомо, що її тривалість на 9 годин менше за тривалість сну новонародженої дитини. А тривалість сну малюка віком від 1 до 3 років складає 14 годин, що на 4 години менше за тривалість сну новонародженого.

 

7. Підведення підсумків уроку

8. Домашнє завдання

8.1. Завдання для всього класу.

Підручник................................................................................................

Зошит.........................................................................................................

8.2. Індивідуальні та творчі завдання.

Скласти п’ять тестових завдань формату А (з однією пра­вильною відповіддю із запропонованих)

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Коваль Наталія Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 травня 2018
Переглядів
11510
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку