Урок на тему "Сонячна сисстема" 6 клас

Про матеріал
Урок базується на використання інтерактивних ігрових технологій, що сприяє засвоєнню знань учнів 6 класу, розвиває у дітей вміння спілкуватися рідною мовою.
Перегляд файлу

 

 

 

  Урок на тему:  «Як влаштована Сонячна система».

( 6 клас Пізнаємо природу)

 

Мета: створити умови для вивчення основних понять про небесні тіла та Всесвіт; сприяти формуванню пізнавальної активності учнів через інтерактивні            форми та методи роботи, розвитку мовленнєвої компетентності – усного та писемного мовлення; сприяти вихованню толерантного ставлення до            оточуючих, шанобливого ставлення до навколишнього світу.

 

Обладнання: роздатковий матеріал (картки), підручник, зошити з друкованою основою.

Поняття: зорі, сузір’я, планети, супутники, комети, астероїди, метеорити, сонячна система, орбіта, галактика, Всесвіт.

Тип уроку:  формування та поглиблення знань умінь та навичок.

 

Хід уроку

І. Етап орієнтації

1. Створення інтригуючої ситуації.

Слово вчителя: Сьогодні вранці, зайшовши до класу, я була здивована, бо зустріла дивного космічного гостя. Мені пощастило із ним поспілкуватися. Я навіть запрошувала його до нас на урок. Але, на жаль, він не мав часу, тому залишив на згадку про себе ось цю іграшку.

Бесіда з учнями:

- Хто це, діти, ви його знаєте ? 

- З якої планети наш гість? (з Мельмаха )

- Чи подобається йому наша планета ? (так)

 Слово вчителя:

-         Цей інопланетянин розповів, що  в нього на планеті є багато друзів, які теж хотіли, як і він, побільше дізнатися про Землю, тому  він погодився допомогти  нам провести урок, за умови, якщо ми допоможемо його друзям. Спробуємо це зробити ? Допоможемо Альфу ?

Перш ніж розпочати міжпланетне спілкування, виконаємо завдання, які він залишив.

Для виконання 1-го завдання мені потрібні 4 добровольці. (Біля Альфа на папірцях загадки) (учитель викликає до себе 4 учні за бажанням. Діти зачитують загадки для інших учнів)

-Голубий шатер увесь світ накрив. (небо)

-Ішов волох розсипав горох (зірки на небі)

-Постійного місця не має, день і ніч бродить увесь світ обходить (Сонце)

-Поле не міряне, вівці не лічені, пастух рогатий (небо, зірки, молодий місяць)

 

 

 

 

 

 

 

Молодці, ви майже все (або все) відгадали.

ІІ. Оголошення теми уроку

1. Проектування діяльності

Відгадки нам підказали, над чим працюватимемо на уроці (діти визначають тему уроку, вчитель уточнює її та записує на дошці поняття). 

 

2. Актуацізація опорних знань: (бесіда)

- Діти, погляньте на тему уроку. Чи всі поняття теми є для вас новими? (ні - тіло)

- Що називають тілом? (все, що створено людиною чи природою)

- Назвіть приклади тіл?

- Чи належать до тіл Сонце, Місяць, Земля?

- До якої частини природи вони належать? (нежива)

3. Мотивація навчальної діяльності:

Слово вчителя:

З давніх часів, коли люди дивилися на небо,  у них виникало багато запитань: «Що таке зорі?», «Чи справді вони малі?», «Чому рухається Місяць? Змінює свій вигляд?»,  «Чому Сонце влітку високо, а взимку визирне і ховається?»

- А вам цікаво про це знати? 

Людина створила цілу науку, яка називається астрономія (від грецького «астрон» – зоря та «номос» – закон). Невже вони такі важливі, ці закони руху небесних тіл. Так, навіть хлібороб повинен знати, коли настане весна, а сухі дні літа змінить  дощова осінь.
Жителі Древнього Єгипту, Китаю, Індії за розливами рік могли дізнатися про майбутній урожай та врятувати своє життя, а про це сповіщало їм затемнення Сонця і Місяця. Геологам, туристам, морякам, льотчикам небесні тіла допомогають орієнтуватися на місцевості.

  Отже, небесна наука тісно пов’язана з потребами людей.

4. Визначення мети уроку:

 Метод «Незакінчене речення» (на дошці початок речення)

 Я хочу: вивчити ...............,

               дізнатися...................,

               зрозуміти............... .

 Бажаю вам досягти тих цілей, які щойно визначили для себе. Думаю, у цьому нам допоможе наступне завдання космічного гостя.

 (вчитель на дошку наклеює зірочки, які є планом уроку)

План:

1. Зорі та сузір’я.

2. Планети та їх супутники.

3. Малі небесні тіла.

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Етап формування та поглиблення знань умінь та навичок

 Слово вчителя:

Пропоную епіграфом нашого уроку взяти слова М.В.Ломоносова 

     Відкрилася безодня, зір повна.

     Зорям немає ліку, безодні дна.   

                                               М.В. Ломоносов.

- Яку картину ви уявляєте, коли чуєте ці слова?

Слово вчителя:

Чудова картина зоряного неба в безмісячну ніч, на небі мерехтять великі та малі зорі, червоні і білі, здається, що їх мільйони, що не можна їх перерахувати. А насправді, вони перелічені, на кожній півкулі  їх до 3 тис.

З давніх часів вважали, що зорі це цвяхи? срібні і маленькі, вбиті в небо. А що відомо сьогодні про це ?

Зорі –це величезні розжарені тіла, різні за розміром, що випромінюють світло і тепло.

Найближча до нас зоря  Сонце, наступна в 260 тис разів далі Полярна зоря, що показує нам завжди північ. Вам було творче завдання підшукати цікаву інформацію про зорі. Тому давайте послухаємо наших учнів.

1. Презентація  роботи учнів (розповідь про народження, життя та загибель зір)

-  Щоб не розгубитися у великій кількості зір їх об’єднали в сузір’я.

Сузір’я- це ділянки зоряного неба з певним розміщенням зір. Налічують 88 сузір’їв, їх назви пов’язані з міфами, легендами.

2. Робота з підручником

Завдання: розглянути карту зоряного неба та знайти сузір’я, до якого належить Полярна зірка (Мала  Ведмедиця). Особливими є 12 зодіакальних сузір’їв, які впливають на долю кожної людини. Напевно, є сузір’я на небосхилі, які визначають і  вашу долю?

Хто не знає, може знайти підказку від Альфа  на столі.

3. ГРА «Впізнай себе» (учитель називає сузір’я, а учні, народжені під цим знаком мають піднятися)

Наприклад:

У нашому класі є Близнюки? (діти піднімають руки)  Риби? Рак?

 

Готуючись до уроку,  деякі учні провели астрономічне дослідження і склали гороскоп нашого класу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

П’ять Стрільців та три Овени  представники стихії вогню, тому наш клас рухливий, активний, веселий, балакучий, вірний у дружбі, оптимістичний та безтурботний з одного боку, а з іншого стихія води об’єднала три Риби та Рака, що люблять посперечатися, здатні до спалахів гніву, проблемні в товаришуванні, але полюбляють  піклуватися про інших, щедрі, привітні. Інколи спостерігаємо незадоволення колективом, бо маємо 2 Близнюків. І одні Терези  об’єднує стихія повітря. Два Тельці зі стихії земля  творчі люди, тому клас має своїх музикантів, художників.

 

Слово вчителя:

На зоряному небі можна спостерігати ще й планети, чим вони відрізняються від попередніх небесних тіл - зірок?

Планета – це кулеподібне тверде тіло, що не випромінює світла і тепла, отже, вони холодні і світяться відбитим світлом зірок. Найближче до Землі планети  Сонячної системи – це Сонце і небесні тіла, що обертаються навколо нього. До сонячної системи належить 8 планет. Розглянемо їх розміщення від Сонця.

 

Ось Меркурій та Венера,

Третьою біжить Земля.

Здивувати хоче нас

дивовижний Марс.

 

Ну а потім мчить Юпітер,

А за ним летить Сатурн.

Мріють десь перепочити

 І Уран наш  і Нептун.

 

 А Плутон ось під питанням,

 Бо останнім в ряд він став,

 Може, це і не планета,

 Але як сюди попав?

Плутон – мале небесне тіло

 

Орбіта - траєкторія руху планет. Супутники – небесні тіла  що обертаються навколо планет.  Що таке малі небесні тіла? (розмова з учнями)

 

- Можливо, ви іще більше хочете сягнути глибин космосу і потоваришувати з друзями Альфа? Зараз у вас випаде така можливість під час виконання творчого завдання.

4. Творче завдання

Завдання для учнів: написати лист- повідомлення друзям Альфа (5-6 речень), у якому розповісти про нашу планету Земля. (4 хв.)

 

 

 

 

 

 

Слово вчителя:

В сонячній системі вчені не знаходять ознак життя. Напевно, його потрібно шукати в інших галактиках.

- А що ж таке галактика?

Галактика. Робота з  підручником – ст.65

Завдання: прочитати та знайти інші назви нашої галактики.

 

VІ. Етап закріплення та узагальнення вивченого.

 Слово вчителя:

Сьогодні на уроці ми з вами, діти, сягнули глибин космосу, поринули у безмежний простір.  Вивчили нові поняття. Познайомилися із чарівним гостем. Пам’ятаєте, ми написали йому листа.

- А чи хочете, щоб  він надіслав вам відповідь?

- Для цього, напевне, потрібно вказакти нашу точну космічну адресу.

1. Робота з картками.

Завдання: заповнити пропуски в адресі.

Перевірка виконання завдання.

(вчитель збирає листи)

Отже, це завдання дало нам можливість повторити вивчені поняття на уроці.

 

VІІ. Підсумковий етап

1. Рефлексія (висновок   роблять діти)

Метод «Незакінчені речення»

- Раніше я не знав, а тепер знаю...

- Можу розповісти іншим про..

- Мені було важко зрозуміти  про…

VІІІ. Інструктаж домашнього завдання

Опрацювати  – параграф 34

Виконати творче завдання: намалювати малюнок «Якою я бачу Сонячну  систему»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Голубий шатер увесь світ накрив

 

 

Ішов волох розсипав горох

 

 

Постійного місця не має,

день і ніч бродить увесь світ обходить

 

 

Поле не міляне, вівці не лічені,

пастух рогатий

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зорі

та

сузір’я

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Планети

та їх супутники

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Малі

небесні

тіла

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гороскоп класу

 

П’ять Стрільців та три Овени  представники стихії вогню, тому наш клас рухливий, активний, веселий, балакучий, вірний у дружбі, оптимістичний та безтурботний з одного боку, а з іншого стихія води об’єднала три Риби та Рака, що люблять посперечатися, здатні до спалахів гніву, проблемні в товаришуванні, але полюбляють спілкуватися про інших, щедрі, привітні. Інколи спостерігаємо незадоволення колективом, бо маємо 2 Близнюків- учнів та й Марину Анатоліївну - кл. керівника. І одні Терези  об’єднує стихія повітря. Два Тельці зі стихії земля  творчі люди, тому клас має своїх музикантів, художників.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ось Меркурій та Венера,

Третьою біжить Земля.

Здивувати хоче нас

дивовижний Марс.

 

Ну а потім мчить Юпітер,

А за ним летить Сатурн.

Мріють десь перепочити

 І Уран наш  і Нептун.

 

 А Плутон ось під питанням,

 Бо останнім в ряд він став,

 Може, це і не планета,

 Але як сюди попав?

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кириченко Галина Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
3 лютого
Переглядів
486
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку