Урок на тему "Сполучені посудини. Підземні води. Основні артезіанські басейни України."

Про матеріал
Поведінка рідин у сполучених посудинах; встановлення закономірності розподілу рідин різної густини; основні артезіанські басейни, їх розташування; запаси підземних вод, їх використання та забезпечення водними ресурсами України. Застосування сполучених посудин у побуті і в техніці.
Перегляд файлу

Іваницька Наталія Анатоліївна,

учитель географії вищої кваліфікаційної категорії,

Табачківська Оксана Петрівна,

учитель фізики І кваліфікаційної категорії

 Ярошівської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів

 Мокрокалигірської сільської ради

Катеринопільського району

                                                                                   Черкаської області

 

Тема.        Сполучені посудини. Підземні води.

                  Основні артезіанські басейни України.

Мета: освітня - дати учням знання про поведінку рідин у сполучених посудинах; встановити закономірність розподілу рідин різної густини; сформувати систему знань про основні артезіанські басейни, їх розташування; з’ясувати запаси підземних вод, їх використання та забезпечення водними ресурсами України.

                  розвиваюча - показати широке застосування сполучених посудин у побуті і в техніці; удосконалити навички та вміння роботи з картами атласу, сприяти розвитку творчої, інформаційної, самоосвітньої, комунікативної компетенції та логічного мислення  учнів, уміння аналізувати та робити висновки.

                  виховна – сприяти вихованню соціальної та полікультурної компетенцій; виховувати грамотного і відповідального господаря землі, який розуміє роль науки в житті людини.

Обладнання:    Сполучені  посудини, підручники, атласи, дидактичні матеріали, комп’ютер, мультимедійний проектор, екран, демонстраційні слайди.

Тип уроку: бінарний інтегрований комбінований урок з використанням мультимедійних технологій.

Демонстрації: модель сполучених посудин різної форми, заповнені водою; віртуальні досліди, різні мінеральні води.

Хід уроку

  1.           Організаційний момент.

Учитель Географії.  Вітаємо вас. Сідайте так, щоб усім було зручно. Перевірте, чи все підготували до уроку. Усміхніться один одному та побажайте собі і товаришеві успішної роботи на уроці. 

  1.       Актуалізація опорних знань учнів.

Учитель Фізики.  Давайте згадаємо, що ми вивчали раніше вивчених тем з географії та фізики і проведемо «Міжпредметний футбол»  Ви вже поділені на 2 команди Фізиків і Географів. (учитель роздає запитання командам, гравці зачитують по черзі і відповідають, учитель зараховує гол)

  1.          Сформулюйте закон Паскаля.
  2.          В яких одиницях вимірюється тиск?
  3.          Чому дорівнює тиск у рідинах?
  4.          Де тиск більший: в горах чи в океанах?
  5.          Як працює гідравлічний прес?
    1.         Що таке річка?
    2.         Які найбільші річки України?
    3.         Чому річки України мають повільну течію.
    4.         Поясніть явища меженю, паводку, повені на річках.
    5.         Що таке канали? Які є найбільші в Україні.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку. (тема, мета  та девіз на екрані)

Учитель Географії.  Молодці! Ми все з вами згадали.  А  сьогодні на уроці продовжимо вчитися працювати разом, адже саме співпраця забезпечить нам успіх у професійній діяльності та в особистому житті. Ми взяли за девіз нашого уроку слова Бернарда Шоу: «Єдиний шлях, що веде до знань, - це діяльність і навчання» , а тема нашого уроку:

Сполучені посудини. Підземні води. Основні артезіанські басейни України. (учні записують у зошити)

На уроці ми повинні взнати про поведінку рідин у сполучених посудинах.

Як вони використовуються у побуті та техніці.

Які є сполучені посудини  на поверхні Землі, так і під нею.

 Де в Україні є запаси підземних вод, їх види та використання.

 Пізнати і зрозуміти зв’язок  фізики та географії.

        Завдяки географічним та фізичним  відкриттям минулих століть , ми знаємо про материки і океани, подорожуємо до інших країн, можемо облетіти, обпливти Землю за певний час і відповідним маршрутом.  Під час подорожей, ми використовуємо не тільки різні види транспорту, а й різні маршрути через річки, моря, океани, канали. Найбільші канали світу -  Суецький, Панамський. Вони мають важливе значення в судноплавстві, в торгівлі, в економіці. Наші діти підготували цікаві повідомлення  про канали.

ХВИЛИНКА-ЦІКАВИНКА

Учень1. Суецький канал  — судноплавний канал в Єгипті, який з'єднує Середземне й Червоне моря та дозволяє сполучення між Європою і Азією максимально коротким шляхом, замість обходу Африки або перевезення вантажів сушею. Багато свідчень вказують на те, що цей канал використовувався щонайменше упродовж декількох століть.  Це самий стародавній канал і згадки про нього ведуть  до правління Рамзеса ІІ.  Багато разів одні   правителі різних держав його закривали , а інші розбудовували.  Канал було відкрито 17 листопада 1869 року. Він проходить між Порт-Саїдом на півночі й Суецом на півдні. Початкова довжина каналу становила 162,5 км, а його глибина - 8 м. Станом на 2010 р. довжина Суецького каналу становила 193,30 км, глибина - 24 м та ширина - 205 м. Це найбільший завантажений міжнародний морський судноплавний коридор у світі. Канал не має шлюзів: морська вода вільно прямує каналом у Велике Гірке озеро з Червоного моря та водночас замінює випарувану воду. На ділянці каналу між Середземним морем та Великим Гірким озером течії практично немає. Канал є власністю Арабської Республіки Єгипет та експлуатується державною компанією Suez Canal Authority. Офіційно судноплавство каналом відкрите всім державам та регулюється Конвенцією про Суецький канал, проте у кількох випадках прохід суден вибірково або повністю заборонявся.

Описание: suez-3                 Описание: eeabf7d2b8bde8f6efbc643880_4f230580

Учень2.  Довжина Панамського каналу -  81,6 км, з яких 65,2 км сушею і 16,4 км дном Панамської та Лімонської бухт . Завдяки Панамському каналу морський шлях із Нью-Йорка до Сан-Франциско скоротився з 22,5 тис. км до 9,5 тис. км. Канал пропускає через себе судна найрізноманітніших типів — від приватних яхт до величезних танкерів і контейнеровозів. Максимальний розмір судна,  яке може пройти по Панамському каналу, став фактично стандартом у суднобудуванні, отримавши назву Panamax. Проводка суден через Панамський канал здійснюється лоцманською службою Панамського каналу. Середній час проходу судна каналом — 9 годин, мінімальний — 4 години 10 хвилин. Максимальна пропускна здатність  - 48 суден на добу. Щороку через споруди каналу проходять близько 17,5 тисяч суден, що везуть понад 203 млн. тонн вантажу. Будівництво Панамського каналу стало одним із найбільших і надскладних будівельних проектів, здійснених людством. Панамський канал здійснив неоціненний вплив на розвиток судноплавства і економіки в Західній півкулі і на всій Землі в цілому, що зумовило його надзвичайно високе геополітичне значення.

Описание: http://www.prontotour.ru/panama/images/6_b.jpg        Описание: http://www.revistasumma.com/media/images/width/800/3380-canal-de-panama.jpg

Учень3.  Завдяки S-подібній формі Панамського перешийка, Панамський канал направлений з південного сходу (сторона Тихого океану) на північний захід (Атлантичний океан). Канал складається з двох штучних озер, сполучених каналами і поглибленими руслами річок, а також із двох груп шлюзів: трикамерний шлюз «Gatun» З боку Атлантичного океану та двокамерний шлюз «Miraflores» і однокамерний шлюз «Pedro Miguel» З боку Тихого океану.  Різниця між рівнем Світового Океану і рівнем Панамського каналу становить 25,9 метра. Додаткове водопостачання забезпечується ще одним водосховищем озером Алахуела.

Всі шлюзи каналу — двохниткові, що забезпечує можливість одночасного зустрічного руху суден по каналу, хоч на практиці, обидві нитки шлюзів працюють на пропуск суден в одному напрямі. Розміри шлюзових камер: ширина 33,53 м, довжина 304,8 м, мінімальна глибина 12,55 м. Кожна камера вміщує 101 тис. м³ води. Проводка крупних суден через шлюзи забезпечується спеціальними невеликими залізничними локомотивами на електричній тязі, так званими мулами. У жовтні 2006 року в Панамі були підбиті підсумки референдуму про розширення Панамського каналу, яке підтримали 79% населення. З 2007 року почалась його розбудова.  він буде модернізований, пропускна спроможність шлюзів зросте. Замість 34 метрів ширини та 305 метрів довжини - шлюзові камери будуть мати 55 м ширини та 427 м довжини. А осадка суден «пост-панамського класу» (глибина шлюзів) зросте з 12,04 м до 15,2 м. Через Панамський канал зможуть проходити супертанкери водотоннажністю до 170 тисяч тонн. Максимальна пропускна спроможність каналу зросте до 18,8 тисяч суден на рік, вантажообіг — до 600 млн. тон. Зросте бюджет Панами.

Описание: http://www.revistasumma.com/media/images/width/800/3335-canal-de-panama.jpg                Описание: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0d/Panama_Canal_mule.jpg/250px-Panama_Canal_mule.jpg

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Учитель Фізики.  Побудовані вони завдяки тому, що океани та моря мають однаковий рівень.  Канали – це сполучені посудини на поверхні землі.

Посудини, які мають загальну нижню частину, що з’єднує їх, називають сполученими.

Описание: http://www.3bscientific.ru/imagelibrary/U58020/U58020_01_%D0%A1%D0%BE%D0%BE%D0%B1%D1%89%D0%B0%D1%8E%D1%89%D0%B8%D0%B5%D1%81%D1%8F-%D1%81%D0%BE%D1%81%D1%83%D0%B4%D1%8B.jpg                    Описание: Гостевая книга - 5 июня

(Дослід1) Проведемо дослід . Для цього візьмемо дві з’єднані між собою скляні трубки, і наллємо воду в одну із скляних трубок.

Описание: http://900igr.net/datai/fizika/Davlenie-zhidkosti/0010-003-Soobschajuschiesja-sosudy.jpg  Описание: Копия (2) Scan10185

Бесіда з учнями.

  •             Спрогнозуйте явище, яке буде відбуватися. (Вода переллється в іншу трубку)
  •             Чи однаковий тиск у трубках з обох сторін?(Тиск однаковий)
  •             Чому відбувається вирівнювання рівнів рідини? Яким законом можна пояснити побачене? (Вирівнювання рівнів рідини відбувається внаслідок дії закону Паскаля, за яким тиск рідини в одній посудині передається в другу посудину без зміни.)

У сполучених посудинах будь-якої форми поверхня рідини встановлюється на одному рівні.

                    p= p2       ;    ρgh= ρgh2          ;  

А якщо рідини різні, з різними густинами, то      Описание: http://nh.at.ua/_ph/24/202344389.jpg

У сполучених посудинах висоти шарів різних рідин обернено пропорційні густинам цих рідин.

Запишіть дані формули в зошит. На слайдах розглянемо як встановлюється рівень рідин і як це використовують:  при будівництві рідинний рівень, у парових котлах -  водомірне скло, до принтера під’єднані ємності з фарбою, дизайнери роблять оригінальні підсвічники і бокали.

Описание: The Greenville: блог о жизни в стиле эко, экологических проектах и зеленых решениях Описание: Всегда есть выход, помни. - Дизайнерские бокалы, фужеры и прочее "стекло" Описание: Ремонт пола: Укладка плитки 

Розглянемо малюнки із будовою шлюзів – що є також сполученими посудинами. За допомогою шлюзів судна долають перешкоди на ріках: гори, греблі та ін..

Описание: Scan10179Описание: Volume 2.2 - été-automne 2007 Accromath

 Наукове відкриття властивостей сполучених посудин датується 1586 роком, описані  голландським вченим-інженером Сімоном Стівеном. Але ці властивості були відомі ще в стародавній Греції та в античному Римі, де велося будівництво водопроводів , водоочисних споруд, купалень, спеціальних акваріумів для розведення морських і річкових риб, каналів водовідведень та фонтанів.

Описание: http://www.travel-journals.ru/2006france/provence/provence-19.jpg Описание: s53

Неподалік від Санкт-Петербурга находиться Петергоф – ансамбль парків, палаців, фонтанів, яких понад 100 і всі вони працюють без насосів і складних водонапірних сполучень. Використовується принцип сполучених посудин – різниця в рівнях, на яких розташовані фонтани і ставки-водосховища.

(Дослід 2   вчитель демонструє і коментує ) Таку роботу можна показати на досліді, де рідина буде виливатися у вигляді фонтану, залежно від того, як розміщений резервуар відносно кінця трубки .

Описание: http://www.megaobzor.net/wp-content/gallery/spb-petergof/petergof02.JPGОписание: 1Описание: Вид на канал с террасы  верхнего грота

  • Чи знаєте, де в Україні є такий фонтан?

ХВИЛИНКА-ЦІКАВИНКА

 Учень4 .   Так. В місті Умань є Софіївський парк. Посеред Нижнього озера із широко розкритої пащі змії, що звивається на камені, б’є стовп води – фонтан «Змія». Вода надходить у фонтан по підземному  водопроводу, побудованого із гранітного тесаного каменя вздовж дороги, що веде від академії та оранжереї до павільйону Флори. Навпроти Громового гроту знаходиться відстійник і розгалуження водовода, щоб подавати воду  в інтер’єр гроту. Відстояна і таким чином очищена вода по чавунним трубам, що проложені під невеликим нахилом , самостійно подається в фонтан . Точно розрахована подача води та просте інженерне рішення виверження її з фонтана забезпечує невелику різницю у висоті між стовпом фонтана і рівнем Верхнього озера, до 2м , таким чином висота фонтана досягає16-18м. Змія вилита із бронзи, а її довжина10,65м. Діаметр труби, з якої б’є фонтан, у 10 разів менший , ніж діаметр труби водопроводу.

Описание: Фонтан                               Описание: Фонтан

    Учитель Фізики.  За допомогою такої системи працює водонапірна вежа – резервуар піднятий на таку висоту, щоб рівень води в ньому був вище споруд, до яких подається вода .

Це штучні сполучені посудини, а ще є природні  сполучені посудини під землею: гейзери, джерела, термальні джерела, артезіанські колодязі , у яких вода виходить на поверхню завдяки різниці гідравлічних тисків, а залягають такі води на глибині більш як 25м і ув’язнені міжводоупорними породами .

Описание: vZ's blog - Фиолософские мысли на тему перехода из онлайна в оффлайн и обратно                              Описание: Подземные воды в горах " Геология Земли

Учитель Географії. Значна частина води на планеті прихована під її поверхнею. Давайте згадаємо за схемою, які води є під землею. Ми з вами вивчали це раніше.

Описание: http://tverwell.ru/img/drill.jpg Описание: http://shkola.ua/web/uploads/book/49/images/TwZto0c4.jpg

Мозковий штурм

Згадаємо за схемою «Типи підземних вод»:

  1. Як утворюється підземна вода?
  2. Чим вона відрізняється від поверхневих вод?
  3. Назвіть види підземних вод. Якою водою ми користуємося?
  4. Чим особлива верховодка, чому її називають сезонною водою?
  5.  Від чого залежить рівень ґрунтової води, в які пори року ми помічаємо зміну рівня води?
  6. Чим особливі між пластові води?
  7. Яку воду краще споживати?
  8. За яких умов виходить вода на поверхню?
  9. Які основні джерела забруднення підземних вод?

Учитель Географії.  Молодці! Згадали. А чи знаєте ви, що  на території України виділяють 7 підземних водних басейнів. Серед них найбільші:

        -  Дніпровська-Донецький (49 % запасів підземних вод), прісні води якого залягають у мезозойських і кайнозойських породах до глибини 400м ; розкинувся в межах Дніпровсько – Донецької западини; шар прісних вод досягає потужності 350-500 м  і вони використовуються для водопостачання Чернігівської, Сумської, Харківської, Полтавської, Київської областей і м. Києва;

       -  Волино-Подільський, водоносні горизонти якого виявлено у породах від палеозойських до кайнозойських; глибина залягання 600-800 м;охоплює всю західну частину України, крім Карпат.

      - Причорноморський з основними водоносними горизонтами в неогенових породах; глибина залягання 200 м; використовуються для водопостачання Одеської, Миколаївської, Херсонської, Запорізької областей і Криму.

Описание: http://bagazhznaniy.ru/wp-content/uploads/2013/03/karta-podzemnuh-vod-ukrainu.jpg

              Кожен великий артезіанський басейн містить у собі води різного хімічного складу, залежно від умов формування: глибини, температури, тиску, атмосферних опадів, парів магми.  Вважають , що артезіанська вода чистіша від іншої води, але це не так . Артезіанська вода справді добре захищена від навколишнього середовища , оскільки перебуває глибоко під землею, але її склад далекий від норми:

-дуже багато механічних домішок - суспензій, які потрапляють з грунту

· висока мінералізація (високий вміст солей)

· високі концентрації заліза і марганцю, який часто супроводжує залозу

· солі жорсткості (>карбонати кальцію і магнію), перевищують гранично припустимі концентрації

· відсутність активного хлору

· нітрати – слідство ненормованого застосування сільському господарстві мінеральних добрив - одне із найстрашніших забруднювачів, котрі можуть потраплятимуть у артезіанську свердловину у разі порушення технічних умов її розробки та експлуатації

· мікроорганізми – зазвичай, слабко представлені, проте могли трапитися більш шкідливі мікроорганізми, ніж у води  муніципальної

               В усьому світі вода артезіанських свердловин вважається багатством і нашим стратегічним запасом країни й піддається суворому контролю з боку держави. Відсутність суворого регулярного нагляду над бурінням свердловин у Україні привело останніми роками до різкого погіршення її якості та зменшення її кількості.

Так прогнозовані ресурси всіх підземних вод становлять21км³. Це дуже мало, адже на одну особу в Україні припадає десь 1тис. м³. Ми найменш забезпечені водами серед країн Європи.

Описание: Статьи, Физические, химические, бактериологические и технологические показатели качества водыОписание: http://novavoda.ru/wp-content/uploads/2011/09/%D0%9F%D0%B8%D1%82%D1%8C-%D0%B2%D0%BE%D0%B4%D1%83.jpg

                Відкриваючи пляшку з щойно купленою водою, ми навряд чи замислюємося, а що ще крім назви, відрізняє її від  десятків інших «сусідок» на полицях магазинів. А що як поміркувати над цим питанням і хоча б уважно прочитати етикетку. З газом і без, із киснем, сріблом, хлоридна, сульфатна, столова, лікувальна. Таке різноманіття води здатне ввести в оману кого завгодно, часто думаємо : «Пити? Чи не пити?»  Спробуємо розібратись.                      Ознайомлення із Мінводами:

  •           Мінеральні води, Питні мінеральні води (лікувально-питні мінводи) - природні, як правило, підземні води(відомі також талі, води поверхневих водойм), які характеризуються наявністю певних мінеральних солей, газів, органічних речовин та інших хімічних сполук, та володіють специфічними хіміко-фізичними та іншими властивостями - температура, вміст біологічно активних компонентів ( CO 2, H 2 S, As і ін), природна радіоактивність.

Залежно від концентрації солей, природні мінеральні води ділять на:

  •           столові - мінеральна [натуральна] вода придатна для щоденного застосування (без будь-яких показань), вміст солей у ній не перевищує 1 грама на літр води. Як правило, вона м'яка, приємна на смак, без стороннього запаху і присмаку. (Моршинська з мінералізацією, Трускавецька);
  •           лікувально-столові  - у цій воді може міститися від 1 до 10 грамів солей на літр води. Гідність лікувально-столових мінеральних вод полягає в їх багатофункціональності: їх можна вживати як столовий напій [не регулярно] і систематично - для лікування (за призначенням лікаря);
  •           лікувальні - найбільш насичена за сольовим складом вода. До цієї категорії відносять мінеральні води з мінералізацією - більше 10 грамів на літр, або води з підвищеним вмістом активних мікроелементів, наприклад, миш'яку чи бору. Її слід пити строго за рекомендацією лікаря (показання та методика їх застосування ті ж, що на курортах);
  •           Прийнято вважати придатними для внутрішнього застосування мінеральні (лікувально-питні) води з мінералізацією від 2 до 20 г / л.

Види за хімічним складом

  •           За хімічним складом різниться шість класів мінеральних вод: гідрокарбонатні, хлоридні, сульфатні, змішані, біологічно активні і газовані. Але є й інше трактування цієї класифікації - за іонним складом :
  •           гідрокарбонатні  (лужні) - призначені для тих, хто займається спортом (впливають при посиленій м'язовій роботі, відновлюючи резервну лужність крові, а також при діабеті, інфекційних захворюваннях).
  •           сульфатні - рекомендуються тим, у кого спостерігаються проблеми з печінкою і жовчного міхура (як жовчогінний, а також як проносне), ожиріння та цукровий діабет.
  •           хлоридні  - сприяють регулюванню роботи кишечника, жовчовивідних шляхів і печінки. Протипоказання до застосування (категорично) - підвищений тиск;
  •           магнієві  - допомагають при стресових ситуаціях. Протипоказання - схильність до розладу шлунка;

Види за газовим складом

Залежно від газового складу і наявності специфічних компонентів мінеральні води ділять на: вуглекислі, сульфідні (сірководневі), азотні, кременисті ( H 2 SiO 3), бромисті, йодисті, залізисті, миш'яковисті, радіоактивні ( Rn) та ін.

 

Ступінь кислотності

  •           Реакція води (ступінь кислотності або лужності, що виражається величиною pH) має важливе значення для оцінки її лікувальної дії. Кислі води мають pH = 3,5-6,8, нейтральні - 6,8-7,2, лужні - 7,2-8,5 і вище.
  •           Закономірності поширення мінеральних вод (у загальному вигляді) обумовлюються геологоструктурними особливостями, геологічною історією даної території, а також геоморфологічними, метеорологічними та гідрологічними факторами.

(Дослід 3 вчитель  демонструє пляшки з мінеральною водою і дає скуштувати учням  )

Розглянемо етикетки на наших мінеральних водах. Наллємо в стаканчики, покуштуємо .Чи відчуваєте різний присмак?  Як ви вживаєте таку воду?

Описание: http://www.vodainfo.com/large_img/6151/vodoprovodnaya-voda.jpgОписание: В Луганской области энергетик сядет в тюрьму за махинации с …

Учитель  Фізики.   В Україні 500 родовищ розвідані і досліджені, 80 джерел мінеральних вод використовується для 50 курортів, 40 заводів вод, 20 санаторіїв, 25 водолікувальних закладів. Серед них найбільші:

Східниця

Описание: Східниця

Східниця, Бориславська міськрада, Львівська область

Біля міста Трускавець знаходиться бальнеологічний курорт Східниця, що славиться своїми мінеральними водами. Розташований курорт в Карпатах, мальовнича місцевість гармонійно доповнює відпочинок та лікування в Східниці.

Поляна – лікування та відпочинок в Карпатах

Описание: Поляна – лікування та відпочинок в Карпатах

с. Поляна, Закарпатська обл.

Мінеральна вода курорту Поляна відноситься до типу "Боржомі", відома своїми лікувальними властивостями. Санаторії в Поляні спеціалізуються на лікуванні хворих з хронічними захворюваннями органів травлення.

 

Трускавець , готелі та санаторії в Трускавці

Описание: Трускавець готелі та санаторії в Трускавці

Трускавець, Львівська область.

Відоме місто-курорт Трускавець знаходиться в передгір'ї Карпат. В санаторіях Трускавця лікують хвороби нирок та супутні захворювання. Розвинена інфраструктура Трускавця дозволяє сумістити лікування та відпочинок.

Курорт Сойми – Єсентуки в Карпатах

Описание: Курорт Сойми – Єсентуки в Карпатах

Сойми, Міжгірський р-н, Закарпатська обл.

Курорт Сойми, мінеральні води типу «Єсентуки». Лікуванняв в Соймах при дефіциті кальцію та заліза в організмі, порушенні обміну речовин та мінерального обміну. Відпочинок в Соймах, в мальовничому куточку Закарпаття.

 

Мінеральні води курорту Східниця

Описание: Мінеральні води курорту Східниця

Східниця, Львівська область.

Мінеральні води курорту Східниця за своїм хімічним та органічним складом є аналогом відомої мінеральної води «Нафтуся» курорту Трускавець. Застосовуються при захворюваннях нирок, печінки та шлунку, сечокам’яній хворобі.

Курорт Синяк

Описание: Курорт Синяк

с. Синяк, Закарпатська обл.

Назву Синяк курорт отримав від синюватого відтінку води. Насичена сірководнем, вона є основою для лікування в однойменному санаторії "Синяк". Лікувальна дія аналогічна водам курорту Мацеста.

 

Санаторії  Моршина

Описание: Санаторії Моршина

Моршин, Стрийський район, Львівська область

Клімат та мінеральні води курорту Моршин аналогічні водам Карлових Вар. Відомий бальнеологічний курорт України. Лікування в Моршині та відпочинок в Карпатах серед чудової природи та вікового дубового лісу.

Жива вода Косино

Описание: Жива вода Косино

с. Косино, Закарпатська обл.

Косино — термальні джерела Закарпаття, кулінарний фестиваль. Цілющі якості термальних вод. Оздоровчо-рекреаційний комплекс – зона відпочинку «Шошто-Термал». Екскурсії по Закарпаттю.

Описание: http://econet.by/media/117/kindeditor/image/201303/20130313185215.jpg Куяльницький лиман, Одеська обл..

Слов’янськ. Донецька  обл.., Миргород . Полтавська обл.., Хмільник. Вінницька обл.. , Євпаторія та інші.

Описание: Курортні ресурси України Топографические картыОписание: http://aquaion.com.ua/wp-content/uploads/2010/10/10.jpg

Бесіда з учнями:

В яких санаторіях лікувалися ви, і чи пили воду і яким  чином? (учні називають санаторії, та вказують з яких ємностей і як пили мінеральну воду)

Бесіда за картою.

Учитель Географії.   Покажіть на карті  та відшукайте в своїх атласах санаторії, на основі яких артезіанських басейнів вони працюють? Де залягає найбільше  підземних вод в Україні,  з чим це зв’язано?

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Прийом практикум

А тепер , діти, давайте перевіримо, чи були ви уважні при вивченні тем нашого уроку.  На закріплення вивченого за картами атласу визначте, де в Україні , висока, середня низька  і дуже низька забезпеченість водою? Поясніть.

 

Назви областей

Оцінка забезпеченості водними ресурсами

 

Висока

 

Середня

 

Низька

 

Дуже низька

-   Якою водою ми користуємося?

- Які є джерела забруднення?

Учитель Фізики.  Закріпимо і з фізики вивчений матеріал.  Яка формула показує зв'язок висоти рідини у сполучених посудинах від густини речовини?    Давайте  розв’яжемо  задачу на дану формулу. (короткий запис є на дошці, учень за допомогою вчителя розв’язує задачу)

Задача.

 У лівому коліні заповнених водою сполучених посудин над водою знаходиться шар гасу висотою  hг = 10 cм.

В якому з колін рівень рідини вище? На скільки?

 

Розв’язок

У всіх точках однієї й тієї ж рідини, що лежать на одному рівні, тиск однаковий (інакше відбувалося б перетікання рідини). Прирівнюючи тиски в точках A і B, одержуємо

Звідси

Для кращого закріплення проведемо Гру: «Вірю не вірю»

  1. Чи вірите ви , що в Україні існує 3 великих   басейни артезіанської води? (Так)
  2. Чи вірите ви, що третій від земної поверхні горизонт води називається ґрунтовим?(Не вірю)
  3.  Чи вірите ви, що глибинні водоносні горизонти, які містяться між водотривкими шарами називаються міжпластовими? (Так)
  4. Чи вірите ви, що чайник і лійка сполучені посудини? (Так)
  5. Чи вірите ви, що висота рідини у сполучених посудинах при різних густинах однакова? (Не вірю)
  6. Чи вірите ви, що при розмітці стін на будівництві використовують сполучені посудини? (Так)

Молодці! Ви добре засвоїли матеріал.

VІ. Підсумок уроку.

Бесіда «Відкритий мікрофон»

Учитель Фізики.     А тепер, діти, скажіть . Чому ми обрали два предмети фізику і географію , чи ви помітили між сьогоднішніми темами зв'язок?

(Учні: є сполучені посудини, створені руками людини, а також природні , які вона використовує. Обидва предмети про  природні явища, їх суть, застосування та бережливе ставлення до ресурсів.)

Рефлексія.

Описание: 99f9fe0140d8Учитель Географії.     Повертаючись до нашого девізу: «Єдиний шлях, що веде до знань, - це діяльність і навчання»,  на папірцях, що лежать у вас на столах, запишіть, що вам сподобалось , що для себе взяли на майбутнє з даного уроку:

(Учні обирають з наведених прикладів)

Я- дослідник ,

я – розумник,

я тепер знаю більше,

я поділюсь цими знаннями з друзями і рідними,

я краще буду вивчати ці предмети. 

Проаналізуємо ваші здобутки і оцінимо їх.(Оцінювання учнів на уроці).

VІІ.  Домашнє завдання.

Фізика: Опрацювати § 26 ,сконструювати келих Піфагора

Географія: Опрацювати § 27 , нанести на контурну карту райони артезіанських басейнів ст18

 

 

 

 

 

 

БІБЛІОГРАФІЯ

  1. В.Д.Сиротюк. Фізика . Підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних  закладів. – К: Зодіак-ЕКО, 2008
  2. Є.В.  Коршак, О.І. Ляшенко, В.Ф.Савченко . Фізика 7 клас. Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. – Київ; Ірпінь: ВТФ «Перун», 2002
  3. І.Л.Дітчук, О.В.Заставецька, І.В.Брущенко . Фізична географія України. Підручник для 8 класу. – Запоріжжя: «Премєр», 2008
  4. О.Г.Стадник. Фізична географія України 8 клас. – Х.:Видавництво «Основа», 2008
  5. О.М.Євлахова, М.В.Бондаренко. Фізика 8клас. – Х, : Вид. група «Основа», 2009
  6. П.О.Масляк, П.Г.Шищенко. Географія України. Підручник для 8-9 класу. – К.:Зодіак, 1998
  7. Т.В.Довгань, Н.Я.Кругла, М.Я.Пшенична, В.О.Соловйов. Посібник для вчителів. Фізична географія України.  – Х.:Видавництво «Ранок», «Веста», 2002
  8.                   http://www.wikipedia.org

 

doc
Додано
24 березня 2022
Переглядів
366
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку