Тема: Сталий розвиток
Учні мають навчитися:
Тип уроку. Комбінований урок
Перебіг уроку
І. Підготовчий етап та перевірка вивченого
1. Перевірка готовності класу до уроку
Вітання з учнями, висловлення побажань для плідної роботи.
2. Активізація пізнавальної діяльності учнів
Вправа «Мікрофон»
Учні по черзі висловлюють своє бачення щодо добробуту. Вправа починається словами «Добробут для мене означає….. (учні вказують по 3-4 позиції)
3. Перевірка виконання домашнього завдання. Повторення навчального матеріалу. Оцінювання навчальних досягнень учнів
Цей етап проходить у формі бесіди за запитаннями:
За результатами бесіди учитель оцінює учнів.
Висновок. Пригадавши попередньо вивчений матеріал, учні мають наголосити, що мета економіки – це якнайповніше задоволення потреб, а головна її проблема – це постійно зростаючі потреби при обмеженості ресурсів. Таким чином клас підходить до висновку, що не всі потреби людей, які постійно зростають, можна задовольнити за умов вичерпності ресурсів, а тому необхідна якісна стратегія для збалансування потреб і ресурсів.
ІІ. Основний етап (25-30 хв.)
1. Оголошення теми, визначення навчальних цілей (очікуваних результатів) уроку; мотивація пізнавальної діяльності учнів.
Вчитель. Тема нашого сьогоднішнього заняття «Сталий Розвиток». Перед вами на слайді презентації записані компоненти мети уроку. Це завдання, що стоять перед нами сьогодні, і в кінці уроку ми з’ясуємо чи їх нам вдалося вирішити.
Мотивація
З метою сфокусувати увагу учнів на проблемі сталого розвитку й викликати інтерес до обговорюваної теми вчитель ставить учням запитання:
Учні висловлюють власні міркування.
У продовження останнього питання вчитель пропонує учням зобразити майбутнє на аркушах паперу, скориставшись кольоровими олівцями, наголошуючи при цьому, що, що уміння малювати не є важливим, – головне – це передати ідею, а для цього можна скористатись будь-якими уявними позначками.
Учні представляють свої роботи. Вчитель розвішує малюнки на дошці у певному порядку: з одного боку (зліва) розташовуються малюнки, на яких бачення майбутнього є негативним, з іншого (правого) – ті, де представлена позитивна картина майбутнього. Посередині розміщуються ті, автори яких представили обидва варіанти майбутнього.
Вчитель звертає увагу учнів на розташування малюнків і ставить запитання:
2. Опрацювання нового навчального матеріалу. Формування та вдосконалення вмінь і навичок
1. Міні-лекція
Вчитель. Враховуючи сучасні темпи розвитку, людством використовується така кількість ресурсів, що для подальшого існування в найближчому майбутньому буде потрібно 2,6 такої планети як наша Земля. Тому світове співтовариство почало замислюватися над питанням: як можна, задовольняючи потреби, не призвести до повного вичерпання ресурсів?
Уперше на необхідність дати відповідь на це запитання вказала голова Міжнародної комісії з питань екології та розвитку ООН Гру Харлем Брутланд у 1987 році. Виступаючи з доповіддю, що мала назву «Наше спільне майбутнє», вона вводить поняття сталого розвитку, яке було визначено як такий розвиток, який задовольняє потреби сучасності, але не ставить під загрозу здатність майбутніх поколінь задовольняти свої потреби.
Подальший розвиток даної концепції знайшов проводження на 2-й Конференції ООН з навколишнього середовища (Ріо-де-Жанейро,1992 р.), де було напрацьовано програмний документ «Порядок денний ХХІ століття», або «Програма 21». У ньому вперше було сформульовано основні положення сталого розвитку. Наступні міжнародні зустрічі - конференція в Кіото (1997 р.), відома як «Кіотський протокол», 3-я Конференція ООН з проблем клімату Землі (Бонн, 2001 р.), 4-та Конференція ООН (Йоганнесбург, 2002 р.) - сприяли координації зусиль усіх країн і виробленню на цій основі стратегії рішучих дій і практичних заходів у подоланні впливу техногенних факторів на довкілля.
Для того, щоб учні зрозуміли, які компоненти становлять зміст концепції сталого розвитку, вчитель пропонує учням звернутися до схеми «Концепція сталого розвитку», що знаходиться на ст.130 підручника.
КОНЦЕПЦІЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ
Очікуваний результат. Учні мають пояснити, у чому полягає зміст концепції сталого розвитку, і чому саме такі компоненти у неї включені.
4. Робота з джерелами
Вчитель. Для того, щоб з’ясувати, якими є ключові ідеї та принципи сталого розвитку, давайте звернемося до путівника «Сталий розвиток: роль освіти», публікацію якого здійснено на замовлення та за сприяння Британської Ради в Україні (Режим доступу: http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/142/Stalyi%20rozvytok%20suspilstva.pdf?sequence=1), де зазначено, що до найважливіших ідеї, підпорядкованих сталому розвитку належать:
• розв'язання економічних, соціальних та екологічних проблем і досягнення рівноваги між ними для забезпечення якісного рівня життя людини;
• впровадження зобов'язань нинішнього покоління, які гарантують таке збереження природних, соціальних та економічних ресурсів, щоб рівень добробуту наступних поколінь лишався не нижчим за сучасний.
Головними принципами сталого розвитку є:
• принцип «задоволення потреб» – на перший план висуваються потреби найбідніших прошарків населення;
• принцип «встановлення обмежень»: на розвиток людства та стан технологій накладаються обмеження задля збереження довкілля.
Формулювання проміжного висновку. Питання: Що передбачає сталий розвиток? (Орієнтовна відповідь: сталий розвиток передбачає ощадливе ставлення до довкілля, коли люди братимуть від природи лише необхідне для їхнього життя, обов'язково зважаючи на те, чи зможе природа відновити даний ресурс)
Вчитель. У вересні 2015 року всі 193 члени Організації Об’єднаних Націй ухвалили план досягнення спільного кращого майбутнього. Наступні 15 років спільні зусилля спрямовано на подолання крайньої бідності, боротьбу з нерівністю і несправедливістю та на захист нашої планети. У центрі «Порядку денного 2030» є 17 Цілей сталого розвитку (ЦСР), що чітко означують світ, якого ми прагнемо для всіх націй без винятків. Нові Глобальні цілі є результатом процесу, що був інклюзивнішим, ніж будь-коли: уряди залучили бізнеси, громадянське суспільство та місцян. Усі ми маємо спільне бачення того, куди має рухатись світ. Реалізація цих амбіцій потребує безпрецедентних зусиль усіх секторів суспільства – і бізнес має відіграти надзвичайно важливу роль у цьому процесі.
5. Перегляд відеоролика
Вчитель пропонує учням переглянути відеоролик «Як відбувалось визначення пріоритетних Цілей сталого розвитку в Україні?» (Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=pKnesyS0Cs8&t=1s)
Обговорення:
Вчитель на попередньому уроці запропонував учням вдома опрацювати зміст 17 Цілей сталого розвитку за покликанням: https://globalcompact.org.ua/pro-nas/tsili-stijkogo-rozvytku/.
Інструкції для проведення: Вчитель пропонує учням об’єднатися у малі групи. Об’єднання учнів в малі групи з 3–4 осіб відбувається за допомогою жеребкування. Для цього використовуються аркуші кольорового паперу, які об’єднують тих учнів, хто обрав однакові. Після того, як сформовані малі групи, обирається капітан команди. Вчитель пропонує йому витягти із конверта аркуш, на кому позначені числа від 1 до 17. Обране капітаном число і буде позначати номер однієї із 17 Цілей сталого розвитку.
Перед командами поставлено завдання: розробити міні-проект по реалізації обраної Цілі. Учні мають створити міні-проект орієнтуючись на питання: Що залежить від кожного з вас, вашої родини та друзів для реалізації однієї із Цілей сталого розвитку? Тому учні мають визначити і прописати чіткі та конкретні кроки, які сприятимуть реалізації обраної цілі.
По закінченню роботи капітани презентують результати роботи.
Після завершення презентації роботи команд над міні-проектами вчитель пропонує обговорити результати.
Питання для обговорення:
ІІІ. Завершальний етап
1. Систематизація, узагальнення вивченого на уроці. Контроль навчальних досягнень.
Учитель зачитує цитату із Хартії Землі:
«Ми підійшли до критичного моменту в історії Землі – часу, коли людство має визначитися з власним майбутнім. Світ стає взаємозалежним і вразливим, а майбутнє видається загрозливим, проте багатообіцяючим. Для успішного поступу слід визнати, що, не дивлячись на надзвичайне різноманіття культур і народів, їх традицій та форм життя, ми всі є єдиною громадою на Землі зі спільним майбутнім. Ми маємо об'єднатися для розвитку глобального сталого суспільства, яке базується на пошані до природи, універсальних правах людини, економічній справедливості та культурі мирного співіснування. Важливо розуміти, що ми, народи Землі, є відповідальними один перед одним, перед всім життям на Землі та перед майбутніми поколіннями»
Хартія Землі, Преамбула, 2000
Міні-дискусія
Вправа «Стратегія на майбутнє»
Вчитель пропонує учням висловити своє враження від уроку за допомогою маленького глобуса. Він передає його учням зі словами: «Якби у моїх руках була планета, то я б перш за все……»
2. Підведення підсумків уроку. Рефлексія.
Учитель. Концепція сталого розвитку передбачає, що людське споживання ресурсів має бути таким, щоб не зашкодити розвитку майбутніх поколінь. Таким чином, поняття сталий розвиток можна розуміти як стратегію виживання і безперервного прогресу цивілізації та окремих країн в умовах збереження навколишнього середовища. Послідовний перехід України, як і всього світового співтовариства, до сталого розвитку відбувається відповідно до рекомендацій і принципів, викладених у документах Конференції ООН з навколишнього середовища.
Рефлексія
Вчитель повертається до слайду презентації, де зазначені компоненти мети уроку. Учні висловлюються з приводу того, чи всі складові вдалося реалізувати на уроці і навпроти кожної позиції ставлять позначку про виконання.