Урок на тему "Їстивні гриби"

Про матеріал

Тема: Їстивні гриби

Мета: ознайомити учнів з поняттями їстівні гриби ,формувати уявлення про значення грибів у природі, про цінність їх для людей, формувати здатність учнів застосовувати отримані знання, уміння та навички для розв'язання природознавчих задач і життєвих ситуацій;

розвивати вміння знаходити інформацію за підручником та додатковою літературою, висловлювати власні судження, перевіряючи їх правильність, доводити твердження, обґрунтовувати висновки, розвивати вміння працювати самостійно і в групі;

розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, допитливість, пізнавальну активність, творчі здібності, емоційний настрій дитини;

виховувати особистісні якості школяра, його екологічну культуру, поведінку, що відповідає нормам морального, етичного, естетичного, здоров'язбережувального ставлення до природи, прагнення охороняти і примножувати природу рідного краю.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організаційна частина.

Закінчилась вже перерва,
Пролунав шкільний дзвінок.
А тепер усі швиденько
Налаштуйтесь на урок.

ІІ Актуалізація опорних знань

Зображення шапки гриба. Діти, з чим асоціюється у вас цей малюнок?

Про що сьогодні буде йти мова на уроці? А що ми вже знаємо про гриби? А що очікуєте дізнатися ще?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Вчитель. А чи знаєте ви як давно відомі людям гриби? У нас працювала група істориків, їм слово.

Учень. Гриби людям відомі давно. Ще в Давньому Римі чудово знали не лише про смакові якості грибів, а й про їх отруйні властивості. Спершу люди спостерігали за цими своїми сусідами як за квітами або іншими рослинами. Кому на думку спало скуштувати їх на смак, невідомо. Ми можемо тільки припускати, що першовідкривачеві трапився їстівний гриб, тому він і розповів одноплемінникам про його смакові якості.Є описи грибів , зроблені в ІУ столітті до н.е. Перша згадка про гриби зустрічається і в працях відомого лікаря Давньої Греції Гіппократа і належать до У століття до н.е. Арістотель, який жив на століття пізніше, теж цікавився грибами. Ацтеки називали гриби їжею богів, ескімоси їли їхню золу, апачі спалювали гриби, щоб вигнати злого духа.Амазонки готували з них напій. Якщо говорити про гриби, то не можна не згадати італійського вченого П'єро Мікелі, який виявив у грибів спори — спочатку він назвав їх насінням і навіть описав у грибів квітки, на яких це насіння (спори) нібито утворюються. Мікелі розгадав секрет розмноження грибів, і його дослідження поклали край усіляким вигадкам про їх появу. Неспроста людство зберегло його ім'я в назві насіння грибів — міцелій, і в назві науки про гриби — мікології.

Учитель. Людям так полюбилися гриби, що про них згадують і письменники, і поети і художники, малюючи пейзажі. Працювала і наша творча лабораторія (На дошці малюнки грибів)

Після дощу. Надія Приходько

В лісі дощик лист обмив,
Теплу землю покропив.
Виріс гриб в траві густій,
Підберізничок товстий.

Сироїжки ще в землі
Одягли свої брилі,
А маленькі маслюки

Поставали у рядки,
Прямо серед просіки
Виставили носики.

Боровик же, мов клубок.
Заховався під дубок,
Під осінні два листки,
Щоб не з'їли слимаки.

Ліс на світанку. Ліна Костенко

Ростуть опеньки у тумані
серед сосонок та беріз.
В жабо й атласному каптані
стоїть грибочок, як маркіз.
І сіє дощ дрібнесенький.
Оце уже грибнесенький!

Під жовтою осикою,
Блискучі та слизькі,
Родиною великою
Розсілись маслюки.

А там, де починається
Зелений ялинник,
Сидить собі й пишається
Хороший боровик.

І поруч з печеричками
Розсілися рядком,
Мов братики з сестричками,
Піддубки під дубком.

А ось пеньок з опеньками!
А он іще грибок!
Малята повні жменьки їх
Кладуть у козубок.

Наталя Забіла

Прислів'я

Боби не гриби: не посіявши, не зійдуть. Біля лісу жити — голодному не бути. Не поклонясь до землі, і грибка не піднімеш. Ростуть дітки, як грибки. Ягоди люблять день, гриби — ніч і тінь

Народні прикмети

З'явились опеньки – скінчилось літо.

Пізній гриб – пізній сніг.

Літо з дощами – осінь з грибами.

Зацвіла калина, шипшина і суниці – скоро з'являться сироїжки.

6Пізнє цвітіння горобини – на довгу грибну осінь.

Де дуби, там і гриби.

Вчитель Які їстівні гриби ви знаєте? Презентація.А чи знаэте ви, що серед їстівних грибів існують гриби – гіганти? Презентація

Ви колись збирали гриби зі своїми батьками? Як їх потрібно збирати?

Не всі гриби можна збирати в підручнику на с.234 малюнок грибів, занесених у Червону книгу. Д.З підготувати повідомлення про гриби, занесені у Червону книгу(ІУ рівень)

Вчитель. А чи знаєте ви, що за кількістю білків гриби прирівнюються до м'яса . За кількістю і складом вуглеводів гриби наближаються до овочів; проте багато вуглеводи, що містяться в грибах, не зустрічаються в інших харчових продуктах. Крім того, гриби містять тваринний крохмаль, або глікоген, а також інсулін, багато в грибах калію, фосфору і заліза, настільки цінних і необхідних для організму людини, але часто відсутніх в інших продуктах харчування. У грибах виявлено найбільше вітамінів групи В, особливо вітамінів В1, В2 і РР. Ці вітаміни містяться в грибах у відносно більшій кількості, ніж у всіх інших продуктах харчування, більш багаті ними тільки печінка і дріжджі. Нещодавно був піст і люди, які його дотримувалися замість м'яса вживали гриби. Який висновок з цього можна зробити?

Вчитель. А чи знаєте ви, що займаючись грибами, можна відкрити свій бізнес.

Учень . Випадково я зайшла на ютуб і мене там зацікавив один сюжет. Я хочу, щоб ви теж його подивилися. Фільм на 3 хв. Про трюфеля . Я подумала, а чому б не зайнятися такою справою. Розповідь про трюфеля

Другий учень. Вирощування трюфеля – це гарна справа, але для цього потрібна велика площа лісу, крім того певні види дерев. У мене є інша ідея. Я вийшов на базар, відвідав АТБ, Файномаркет і побачив , що найпоширеніші гриби, що продають, це (показує у корзинці) шампіньйони, вєшенки, печериці . Чи не простіше виростити їх, а потім продати та заробити на цьому кошти. Я поцікавився у середньому середньостатистичний українець з'їдає за рік 3,2 кг грибів

3й учень. Спочатку можна розпочати вирощування печериць в мішках.Т акий спосіб більш економний: можна вирощувати гриби в пристосованому приміщенні (овочесховище, пташнику, шахті тощо), не потрібні контейнери, полиці. Крім того, така система дає можливість більш ефективно боротися з поширенням хвороб і шкідників – уражений мішок набагато легше закрити і винести.

4й. Так, а потім можна побудувати теплицю, я навіть придумав її проект. (Демонструє проект теплиці) Теплицю можна накрити поліетиленом, або склом. Слід пам'ятати, гриби не переносять прямих сонячних променів, скла в теплиці забризкують або фарбують крейдою або глиною. Прямі сонячні промені можу пошкодити грибницю.Якщо ми будемо вирощувати гриби в закритому приміщенні, то плодоносити вони можуть до 2-4 місяців. За цей період можна зібрати 15-16 кг печериць з 1 кв.м. Але при належному догляді і в хороших умовах рівень врожайності може бути значно вищою.

Учитель. Давайте порахуємо, яка буде урожайність грибів,якщо теплиця буде площою 50кв.м. Вартість 1 кг шампіньйонів сьогодні 50 гр. Скільки можна отримати коштів за сезон?

Вчитель. Чи вживають в вашій сім'ї гриби? Чиїсь батьки консервують гриби на зиму? Чи питали ви батьків скільки банок консервованих грибів можна отримати з відра свіжих?

Які ще страви з грибами готують у вашій родині?

ІУ. Узагальнення і систематизація знань

Що нового дізналися на уроці? Чи справдилися ваші очікування?(Стоїть гриб, а учні докладають маленькі грибочки. .Вийшла ціла поляна грибів)Ось бачити як поповнилися ваші знання.

Я дуже сподіваюся, що ви зрозуміли, що знання, які ви отримуєте на уроках біології, можна використати на практиці. Можливо хтось в майбутньому займеться бізнесом і почне вирощувати гриби, а хтось відкриє свій консервний завод, а може хтось напише картину, чи гарний вірш , чи просто помилується природою , зайвий раз згадає, що її потрібно берегти, адже людина – це частина природи.

Перегляд файлу

Урок

Тема: Їстивні  гриби

  • Мета: ознайомити учнів з поняттями їстівні гриби ,формувати уявлення про значення грибів у природі, про цінність їх для людей, формувати здатність учнів застосовувати отримані знання, уміння та навички для розв’язання природознавчих задач і життєвих ситуацій;
  • розвивати вміння знаходити інформацію за підручником та додатковою літературою, висловлювати власні судження, перевіряючи їх правильність, доводити твердження, обґрунтовувати висновки, розвивати вміння працювати самостійно і в групі;
  • розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, допитливість, пізнавальну активність, творчі здібності, емоційний настрій дитини;
  • виховувати особистісні якості школяра, його екологічну культуру, поведінку, що відповідає нормам морального, етичного, естетичного, здоров’язбережувального ставлення до природи, прагнення охороняти і примножувати природу рідного краю.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організаційна частина.

Закінчилась вже перерва,
Пролунав шкільний дзвінок.
А тепер усі швиденько
Налаштуйтесь на урок.

ІІ Актуалізація опорних знань

Зображення шапки гриба. Діти, з чим асоціюється у вас цей малюнок?

Про що сьогодні буде йти мова на уроці? А що ми вже знаємо про гриби? А що очікуєте дізнатися ще?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Вчитель. А чи знаєте ви як давно відомі  людям гриби? У нас працювала група істориків, їм слово.

Учень. Гриби людям відомі давно. Ще в Давньому Римі чудово знали не лише про смакові якості грибів, а й про їх отруйні властивості. Спершу люди спостерігали за цими своїми сусідами як за квітами або іншими рослинами. Кому на думку спало скуштувати їх на смак, невідомо. Ми можемо тільки припускати, що першовідкривачеві трапився їстівний гриб, тому він і розповів одноплемінникам про його смакові якості.Є описи грибів , зроблені в ІУ столітті  до н.е. Перша згадка про гриби зустрічається і в працях відомого лікаря Давньої Греції Гіппократа і належать до У століття до н.е. Арістотель, який жив на століття пізніше, теж цікавився грибами. Ацтеки називали гриби їжею богів, ескімоси їли їхню золу, апачі спалювали гриби, щоб вигнати злого духа.Амазонки готували з них напій. Якщо говорити про гриби, то не можна не згадати італійського вченого П’єро Мікелі, який виявив у грибів спори — спочатку він назвав їх насінням і навіть описав у грибів квітки, на яких це насіння (спори) нібито утворюються. Мікелі розгадав секрет розмноження грибів, і його дослідження поклали край усіляким вигадкам про їх появу. Неспроста людство зберегло його ім’я в назві насіння грибів — міцелій, і в назві науки про гриби — мікології.

Учитель. Людям так полюбилися гриби, що про них згадують і письменники, і поети і художники, малюючи пейзажі. Працювала і наша творча лабораторія  (На дошці малюнки грибів)

Після дощу. Надія Приходько

В лісі дощик лист обмив,
Теплу землю покропив.
Виріс гриб в траві густій,
Підберізничок товстий.

Сироїжки ще в землі
Одягли свої брилі,
А маленькі маслюки

Поставали у рядки,
Прямо серед просіки
Виставили носики.

Боровик же, мов клубок.
Заховався під дубок,
Під осінні два листки,
Щоб не з’їли слимаки.

 

Ліс на світанку. Ліна Костенко

Ростуть опеньки у тумані
серед сосонок та беріз.
В жабо й атласному каптані
стоїть грибочок, як маркіз.
І сіє дощ дрібнесенький.
Оце уже грибнесенький!

Під жовтою осикою,
Блискучі та слизькі,
Родиною великою
Розсілись маслюки.

А там, де починається
Зелений ялинник,
Сидить собі й пишається
Хороший боровик.

І поруч з печеричками
Розсілися рядком,
Мов братики з сестричками,
Піддубки під дубком.

А ось пеньок з опеньками!
А он іще грибок!
Малята повні жменьки їх
Кладуть у козубок.

Наталя Забіла

Прислівя

Боби не гриби: не посіявши, не зійдуть. Біля лісу жити — голодному не бути. Не поклонясь до землі, і грибка не піднімеш. Ростуть дітки, як грибки. Ягоди люблять день, гриби — ніч і тінь

 

Народні прикмети

З’явились опеньки – скінчилось літо.

 Пізній гриб – пізній сніг.

 Літо з дощами – осінь з грибами.

 Зацвіла калина, шипшина і суниці – скоро з’являться сироїжки.

6Пізнє цвітіння горобини – на довгу грибну осінь.

 Де дуби, там і гриби.

Вчитель Які їстівні гриби ви знаєте? Презентація.А чи знаэте ви, що серед їстівних грибів існують гриби – гіганти? Презентація

Ви колись збирали гриби зі своїми батьками? Як їх потрібно збирати?

 Не всі гриби можна збирати в підручнику на с.234 малюнок грибів, занесених у Червону книгу. Д.З підготувати повідомлення про гриби, занесені у Червону книгу(ІУ рівень)

 Вчитель. А чи знаєте ви, що за кількістю білків гриби прирівнюються до  м’яса .  За кількістю і складом вуглеводів гриби наближаються до овочів; проте багато вуглеводи, що містяться в грибах, не зустрічаються в інших харчових продуктах. Крім того, гриби містять тваринний крохмаль, або глікоген, а також інсулін,  багато в грибах калію, фосфору і заліза, настільки цінних і необхідних для організму людини, але часто відсутніх в інших продуктах харчування.  У грибах виявлено найбільше вітамінів групи В, особливо вітамінів В1, В2 і РР. Ці вітаміни містяться в грибах у відносно більшій кількості, ніж у всіх інших продуктах харчування, більш багаті ними тільки печінка і дріжджі. Нещодавно був піст і люди, які його дотримувалися замість м’яса вживали гриби. Який висновок з цього можна зробити?

Вчитель. А чи знаєте ви, що займаючись грибами, можна відкрити свій бізнес.

Учень . Випадково я зайшла на ютуб і мене там зацікавив один сюжет. Я хочу, щоб ви теж його подивилися. Фільм на 3 хв. Про трюфеля . Я подумала, а чому б не зайнятися такою справою. Розповідь про трюфеля

Другий учень. Вирощування трюфеля – це гарна справа, але для цього потрібна велика площа лісу, крім того певні види дерев. У мене є інша ідея.   Я вийшов на базар, відвідав АТБ, Файномаркет і побачив , що найпоширеніші гриби, що продають, це  (показує у корзинці) шампіньйони, вєшенки, печериці . Чи не простіше виростити їх, а потім продати та заробити на цьому кошти. Я поцікавився у середньому середньостатистичний українець з’їдає за рік 3,2 кг грибів

3й учень. Спочатку можна розпочати вирощування печериць в мішках.Т акий спосіб більш економний: можна вирощувати гриби в пристосованому приміщенні (овочесховище, пташнику, шахті тощо), не потрібні контейнери, полиці. Крім того, така система дає можливість більш ефективно боротися з поширенням хвороб і шкідників – уражений мішок набагато легше закрити і винести.

4й. Так, а потім можна побудувати теплицю, я навіть придумав її проект. (Демонструє проект теплиці) Теплицю можна накрити поліетиленом, або склом.  Слід памятати, гриби не переносять прямих сонячних променів, скла в теплиці забризкують або фарбують крейдою або глиною. Прямі сонячні промені можу пошкодити грибницю.Якщо ми будемо вирощувати гриби в закритому приміщенні, то плодоносити вони можуть до 2-4 місяців. За цей період можна зібрати 15-16 кг печериць з 1 кв.м. Але при належному догляді і в хороших умовах рівень врожайності може бути значно вищою.

Учитель. Давайте порахуємо, яка буде урожайність грибів,якщо теплиця буде площою  50кв.м. Вартість 1 кг шампіньйонів  сьогодні 50 гр. Скільки можна отримати коштів за сезон?

Вчитель. Чи вживають в вашій сімї гриби? Чиїсь батьки консервують гриби на зиму? Чи питали ви батьків скільки банок консервованих грибів можна отримати з відра свіжих?

Які ще страви з грибами готують у вашій родині?

ІУ. Узагальнення і систематизація знань

Що нового дізналися на уроці? Чи справдилися ваші очікування?(Стоїть гриб, а учні докладають маленькі грибочки. .Вийшла ціла поляна грибів)Ось бачити як поповнилися ваші знання.

 Я дуже сподіваюся, що ви зрозуміли, що знання, які ви отримуєте на уроках біології, можна використати на практиці. Можливо хтось в майбутньому займеться бізнесом і почне вирощувати гриби, а хтось відкриє свій консервний завод, а може хтось напише картину, чи гарний вірш , чи просто помилується природою , зайвий раз згадає, що її потрібно берегти, адже людина – це частина природи.

 

 

 

docx
Додано
7 травня 2018
Переглядів
1171
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку