Урок "Розмноження і поширення грибів"

Про матеріал

Урок розроблено для учнів 6 класу середньої загальноосвітньої школи. Урок засвоєння нових знань, містить інтерактивні технології такі як асоціативний кущ, бліц-опитування, фронтальна бесіда, в зміст уроку включено новий матеріал по темі та лабораторне дослідження.

Перегляд файлу

Тема: Розмноження та поширення грибів.

Мета: сформувати уявлення про середовища проростання та поширення представників Царства Гриби, про способи розмноження грибів, розвивати вміння порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, робити висновки на основі подібності та відмінності організмів та розрізняти способи розмноження, формувати ціннісні орієнтації на збереження природи та власного здоров’я,  розвивати екологічну грамотність учнів.

Очікувані результати: учні називають і характеризують способи розмноження грибів, вказують спільні ознаки в будові клітин грибів і рослин, спільні ознаки в будові клітин грибів і тварин; описують особливості проростання та поширення грибів та різних середовищах існування.

Обладнання та матеріали: таблиця «будова шапинкових грибів», комп’ютер, відео фрагмент «Проростання грибів»

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

Привітання. Створення позитивного настрою.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1.Метод «Асоціативний кущ». Давайте разом визначимо ознаки царства Гриби

 

 

 

 

 

 

2. Бліц-опитування:

- Яких розмірів бувають гриби?

- Яку роль вони виконують у біосфері?

- Чим відрізняється трубчастий гриб від пластинчастого?

- За способом живлення гриби є …

- Охарактеризуйте будову гриба.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

На попередніх уроках ми ознайомилися з тим, що гриби - це унікальні створіння природи, яких вчені до цих пір не можуть віднести ні до рослин, ні до тварин. Крім того, що вони дуже смачні, вони також корисні в різних сферах життя людини. Наприклад, це медицина або переробка промислових відходів. У той же час вживання деяких видів грибів може бути небезпечним для організму людини. Але ж давайте розглянемо як саме розмножуються ці «загадкові» організми і де вони існують.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

На сьогодні вчені описали приблизно 70 тис. видів грибів, проте їх очікуване різноманіття, за оцінками різних авторів, становить від 300 тис. до 1,5 млн видів. Хоча гриби переважно ростуть в ґрунтах, вони також поширені в більшості типів біотопів  морях, континентальних водоймах. Вони розвиваються на різноманітних природних субстратах рослинного та тваринного походження, на штучних матеріалах, створених людиною. Серед грибів відомі сапротрофи, симбіонти та паразити рослин та тварин, зокрема людини. Плодові тіла деяких грибів вживають у їжу: білий гриб, печериця, лисички, сироїжка, грифола, трюфель тощо.

Перегляд відео фрагменту «Проростання грибів».

Розмноження грибів

У грибів розрізняють статеве, безстатеве і вегетативне розмноження. Вегетативне розмноження, в основі якого лежить здатність організму до регенерації, може здійснюватися за допомогою частин міцелію. Здатність грибів до вегетативного розмноження широко використовується при штучному розмноженні культивованих грибів, а також при пересевах чистих культур в лабораторіях, які виробляють посівний міцелій.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Більш спеціалізованим вважається спосіб, при якому міцелій розпадається на окремі клітини, які згодом проростають, утворюючи міцелій. До органів вегетативного розмноження відносяться оідії, хламідоспори, які, хоча і порівняно рідко, утворюють деякі види вищих грибів. Хламідоспори — це товстостінні ділянки гіф, які відокремилися від міцелію і вкриті темною, щільною оболонкою. Вони здатні зберігати життєздатність від року до десяти років. При настанні сприятливих умов вони проростають у новий міцелій. Оідії — короткі циліндричні тонкостінні ділянки гіф, утворені в результаті повного розпадання міцелію при вологих умовах. При проростанні дають початок новому міцелію.

Для багатьох макроміцетів характерне і безстатеве розмноження. Воно здійснюється за допомогою спеціалізованих клітин або багатоклітинних структур (спор), які проростають у міцелій.

Розглянемо статевий процес у базидіальних грибів, який називається соматогамія. Він полягає в злитті двох клітин вегетативного міцелію шляхом утворення анастомозів між нитками міцелію або іншим шляхом і утворення дикаріотичного міцелію, на якому утворюються базидії з базидіоспорами. Базидіоспори гаплоїдні, вони дають початок гаплоїдному міцелію, і все починається спочатку.

Міцелій вищих грибів, будучи аеробним організмом, росте і розвивається в природних умовах вегетативним шляхом, уникаючи надмірно вологих і заболочених місць. При певних умовах зовнішнього середовища він досягає біологічної зрілості і утворює репродуктивні органи — плодові тіла. У них розвиваються спори, які служать для розмноження і поширення виду в природі статевим шляхом. При відсутності умов для утворення плодових тіл вищих грибів міцелій продовжує рости і розвиватися тільки вегетативним шляхом допомогою подовження і розгалуження гіф, а у деяких видів утворюються оідіоспори і хламідоспори.

V. Первинне застосування знань учнів

Лабораторне дослідження №14. Будова шапинкових грибів.

VІ. Узагальнення та систематизація знань учнів.

Послухайте загадки:

1. Вдяг він шапку червоненьку

 (Не стареньку, а новеньку),

 Ще й сметанкою покрапав,

 Щоб ніхто його не хапав. (Мухомор.)

2. В лісі виросли сестрички,

 Жовті та смачні… (Лисички.)

3. Капелюхи в них яскраві:

 Жовті, сірі, зеленаві,

 Зачекайте, любі, трішки —

 Я зберу вас… (Сироїжки.)

Фронтальна бесіда.

  1.          На яких середовищах зростають гриби?
  2.          Які гриби називають сапрофітами?

3. Чи можна вважати гриби лише корисними для людини? Чому?

4. Як розмножуються гриби?

5. Охарактеризуйте  вегетативне розмноження грибів.

6. Опишіть статеве розмноження грибів.

VІІ. Підведення підсумків уроку.

Отже, на сьогоднішньому уроці ми з вами вивчили, що гриби можуть проживати на різних субстратах і відповідно до цього можуть бути корисними, або шкідливими, якщо вони існують в організмах людини, тварини або на рослинах. Також ви  вже знаєте, що гриби розмножуються статевим і нестатевим способами.

VІІІ. Повідомлення домашнього завдання.

Опрацювати відповідний параграф підручника.

 

 

1

 

docx
Додано
9 травня 2018
Переглядів
7136
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку