Тема. Стоїть явір над водою (Українська народна пісня)
Мета: продовжувати знайомити учнів з народною творчістю, минулим; досліджувати та аналізувати прочитане; удосконалювати навички правильного виразного читання; розвивати зв’язне мовлення, уяву, фантазію учнів, збагачувати словниковий запас, розширювати світогляд учнів; виховувати любов до рідного слова.
Хід уроку
-
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Пісня українська — дивовижний скарб.
Пісня українська — таїна...
Теплий легіт душу доторка,
Манить невідома глибина...
-
МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Робота над скоромовкою
Під кущем курча гуляє,
Черв’ячка собі шукає.
Мати-квочка поруч з ним,
З сином крихітним своїм.
-
ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
-
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Розповідь учителя
-
Пісня... Хто не був зачарований нею? Це душа народу, це безмежне поле, засіяне зерном історії і заквітчане людськими надіями, це любов до Вітчизни і ненависть до її ворогів. Вона пахне весняними дощами, синіми льо- нами, запашними чорнобривцями, материнськими теплими долонями. Українська пісня живе з давніх часів, живе, переживаючи цілі покоління. Добрі люди кажуть, що українець співає цілий рік і цілий вік.
Якось Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи обрали елегантність і красу, угорці — любов до господарювання, німці — дисципліну і порядок...
Обдарувавши всіх, піднявся Господь Бог зі святого трону і раптом побачив у куточку дівчину. Вона була боса, одягнена у вишивану сорочку, руса коса переплетена синьою стрічкою, а на голові — багряний вінок з червоної калини.
-
Хто ти? Чого плачеш? — запитав Господь.
-
Я — Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові, пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються із вдів і сиріт, у своїй хаті нема правди і волі.
-
Чого ж ти не підійшла до мене скоріше? Я всі таланти роздав. Як же зарадити твоєму горю?
Дівчина хотіла вже піти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її.
-
Є в мене національний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це пісня. Узяла дівчина-Україна дарунок і міцно притисла його до серця. Вклонилася низенько Всевишньому і з ясним обличчям і вірою понесла пісню в народ.
З тих пір і дивує весь світ українська народна пісня.
Фізкультхвипинка
-
СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
-
Чи сподобалася вам пісня?
-
Який настрій вона у вас викликала? Чому?
-
Робота в парах
-
Прочитайте вголос одне одному текст української народної пісні «Стоїть явір над водою».
Дотримуйте наспівної інтонації, намагайтеся передати почуття, настрій твору.
-
Словникова робота
Вісті — чутки, повідомлення, новини.
Вороний кінь — чорний із синюватим полиском (про масть коня). Пригодонька — випадок.
Горіхове сіделечко — сідло з горіхового дерева.
Явір — дерево родини кленових з великим п’ятилопатим листям; білий клен (іноді цим словом називають осокір та деякі інші тополі).
-
Читання тексту пісні учнями «ланцюжком»
-
Які часи оспівуються в цій пісні? Хто є її головним героєм?
-
Які рослини згадуються в пісні?
-
Що ви можете сказати про ці рослини?
-
Які слід читати слова козака?
-
Які почуття передаватимете, читаючи його слова?
-
Гра «Добери прикметники»
Явір... (зелененький)
Козак... (молоденький)
Сіделечко... (оріхове)
Україна... (рідна)
Могила... (висока)
Калина... (червона
Послухайте пісню у виконанні Чоловічої хорової капели України імені Л. М. Ревуцького. Які почуття вона у вас викликала? Обговоріть.
-
Робота за ілюстрацією
-
Розгляньте старовинну листівку.
-
Яким зображено козака?
-
Із чого видно, що кінь вороненький — його бойовий товариш?
-
Інтерактивне завдання
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeAQpqMbzCkiY4-dzcBAxGBT8tV0BeR4G8HEUzxLXmE8aVufw/viewform
-
ПІДСУМОК УРОКУ
Гра «Закінчи речення»
-
Сьогодні на уроці я дізнався...
-
Мені було цікаво...
-
Найбільше запам’яталося...
-
Урок завершую з... настроєм.
-
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати с.39-40.