Урок на тему: "Сучасні сервіси Інтернету. Інструменти пошуку в Інтернеті."

Про матеріал

Розробка уроку на тему: "Сучасні сервіси Інтернету. Інструменти пошуку в Інтернеті." може бути використана для проведення уроку в 9 класі за Новим Державним стандартом.

Перегляд файлу

Урок 3-4

 

Тема: Сучасні сервіси Інтернету. Інструменти пошуку в Інтернеті.

 

Мета:

  •                   навчальна: сформувати поняття про сучасні сервіси Інтернету, сервіси веб-2.0, геосервіси;
  •                   розвиваюча: розвивати логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки;
  •                   виховна:  виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість

Обладнання: комп’ютери кабінету з виходом в мережу Інтернет.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний етап

Перевірка присутніх в класі.

Повідомлення теми і мети уроку.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні ми познайомимось з і способами захисту данних.

IV. Вивчення нового матеріалу

Форуми 

Форум — це засіб спілкування на сайті, за якого користувач має можливість створювати власні теми для відкритого обговорення.

Форуми, на відміну від чатів, гостьових книг або електронної пошти, об’єднують користувачів за інтересами. Обслуговування форуму здійснює адміністратор, за дотриманням норм і правил спілкування спостерігають модератори. Учасникам не обов’язково відповідати в реальному часі —

теми і відповіді зберігаються протягом необмеженого періоду часу. https://lnvk24.files.wordpress.com/2017/09/index1.jpeg?w=645

Конференції 

Конференція — це спосіб інтерактивного обговорення в Інтернеті певного питання, проблеми тощо.

https://lnvk24.files.wordpress.com/2017/09/images3.jpeg?w=147&h=98

 

Зазвичай це пряме спілкування однієї особи з цільовою аудиторією, якому передують вивчення можливої аудиторії, збирання запитань від зареєстрованих користувачів, перевірка зв’язку з користувачами, підготовка лекцій, доповідей, презентацій, відповідей тощо.

Інтерактивне спілкування 

Інтерактивне спілкування — це обмін текстовими, аудіо- та відео­повідомленнями в режимі реального часу.

Однією з найпопулярніших програм для інтерактивного спілкування є Skype (Скайп). За її допомогою можна безкоштовно обмінюватися текстовими повідомленнями, розмовляти або влаштовувати відеоконференції з одним або кількома користувачами Skype одночасно, обмінюватися файлами тощо. До платних послуг Skype належать дзвінки з комп’ютера на

мобільні або стаціонарні телефони, СМС-повідомлення та ін.

Соціальні мережі 

Соціальна мережа — це інтернет-спільнота користувачів, об’єднаних за певною ознакою на базі одного сайта.https://lnvk24.files.wordpress.com/2017/09/index4.jpeg?w=171&h=96

До функцій соціальних мереж, окрім, власне, спілкування, належать пошук і відновлення втрачених зв’язків, знайомство з новими людьми, об’єднання за інтересами, професійна діяльність, реклама, розваги тощо.

Вікі-технології 

Вікі (англ. Wiki) — це технології для колективної розробки сайта та наповнення його інформацією (контентом).

https://lnvk24.files.wordpress.com/2017/09/d0b2d196d0bad196.jpeg?w=645

Вікі-сайти дозволяють своїм користувачам власноруч редагу вати, додавати або вилучати інформацію на сайті, зокрема й розміщену іншими користувачами, створювати нові сторінки тощо.

Найяскравішим прикладом застосування вікі-технології є Вікіпедія. Днем її народження вважають 15 січня 2001 року. Українську Вікіпедію створено в 2004 році, наразі вона містить понад 700 000 статей.

 

Що таке сервіси Веб 2.0?

Значна популярність і стрімке збільшення кількості користувачів Інтернету пояснюється розповсюдження його сервісів. Чимало із сервісів, що ви використовували, можна віднести до Веб 1.0.

Розрізняють й інші покоління мережевих сервісів Інтернету. Розглянемо друге покоління мережевих сервісів Інтернету, об’єднані назвою Веб 2.0.

На малюнку відображено схему з основними відмінностями поколінь веб-технологій.

Яке призначення геосервісів та як з ними працювати?

Геоінформаційні системи (ГІС) – це інформаційні системи, призначені для збирання, зберігання, аналізу та відображення просторових даних.

Геосервіс – це сервіс Інтернету, що дає можливість отримувати та розміщувати матеріали з географічною прив’язкою на карті.

Різні геосервіси можуть мати такі функції:

  •                   відображення об’єктів, маршрутів і їх пошук;
  •                   переміщення по карті, зміна маршруту відображення;
  •                   підключення даних до набору відображення та їх відключення;
  •                   підключення космічних знімків для відображення;
  •                   друк обраного фрагмента карти;
  •                   відображення даних за окремим об’єктом;
  •                   вимірювання відстаней.

До геосервісів належать сервіси, які побудовані на основі картографічного сервісу, наприклад Google Карти (англ. Google Maps) і Планета Земля (англ. Google Earth).

Геосервіс Вікімапія (http://wikimapia.org) побудований на основі картографічного сервісу та технології Вікі. Веб-сайт, побудований на основі технології Вікі, користувачі можуть самостійно змінювати чи доповнювати за допомогою інструментів, що надаються самим сайтом.

Інструменти пошуку в Інтернеті

1. Як можна знайти потрібну книгу у книгосховищі?

2. Як знайти довідкову інформацію в текстовому редакторі Word?

Пошук інформації — одне із завдань, яке найчастіше доводиться вирішувати будь-якому користувачу Інтернету. Але знайти у великій кількості сайтів і веб-сторінок необхідну і точну інформацію та потрібні ресурси — дуже непросто. Тому ви повинні вміти використовувати різні способи пошуку інформації, правильно формулювати запити й критично оцінювати знайдену інформацію.

Інформаційний пошук  - це процес пошуку інформації з певної теми.

Основним завданням інформаційного пошуку є швидке і точне знаходження необхідної інформації.

До основних способів пошуку в Інтернеті належать:

1. Вказівка (зазначення) адреси веб-сторінки. Це найшвидший спосіб пошуку. Його слід використовувати в тому випадку, коли точно відома адреса сторінки.

2. Переміщення за допомогою гіперпосилань. З його допомогою можна переходити зі сторінки на сторінку, шукаючи потрібну інформацію. Недоліком цього способу пошуку є те, що, користуючись гіпертекстовими посиланнями, можна нескінченно довго подорожувати Інтернетом. Враховуючи те, що в Інтернеті створені мільйони веб-сторінок, знайти потрібну інформацію таким способом не завжди вдається.

3. Використання спеціальних інструментів пошуку — добірок посилань, пошукових каталогів та систем, метапошуку. Ці інструменти мають спеціальні засоби організації пошуку що забезпечує ефективний пошук потрібної інформації в Інтернеті.

Знайдену в результаті пошуку інформацію обов'язково потрібно проаналізувати. Ви повинні розуміти, що інформація, яка знаходиться в Інтернеті, не завжди достовірна, може бути застарілою, містити помилки. Тому перед використанням знайденої інформації з'ясуйте:

коли сайт був створений і як часто поновлюються повідомлення на ньому;

 кому належить сайт — приватній особі чи організації;

 чи є посилання на джерела отримання повідомлень;

чи є зворотній зв'язок з адміністратором сайту або авторами статей.

Звертаємо вашу увагу: при використанні матеріалів з Інтернету, потрібно дотримуватися вимог авторського права: слід вказувати ім'я автора, повну назву й адресу публікації.

З першими двома способами пошуку ви вже ознайомилися, а третій — використання спеціальних інструментів пошуку — детально розберемо у наведеному нижче пункті.

Добірки посилань

Добірки посилань використовуються для пошуку інформації з конкретної теми. Вони містять списки посилань на сайти, які у деяких випадках згруповані в рубрики. Автори сайту вручну здійснюють занесення посилань до добірки.

Наприклад, для пошуку матеріалів з історії України IX—XVIII ст. можна використо¬вувати сайт Ізборник (litopys.org.ua/). На сайті створена електронна бібліотека давньої української літератури — добірка електронних документів за даною тематикою: літописи, хроніки та історичні документи. У верхній частині головної сторінки сайту є посилання (Лінки) на сторінку, яка містить добірку посилань на інші джерела інформації із зазначеного історичного періоду.

Пошукові каталоги

Пошукові каталоги служать для пошуку інформації з різноманітних тем. Вони, як і добірки посилань, створюються вручну.

Посилання на джерела інформації класифіковані в пошукових каталогах за темами, наприклад, освіта, наука, техніка, розваги, подорожі тощо. Кожна з цих тем може бути розбита на підтеми, що дозволяє звужувати область пошуку. Вибравши в каталозі тему, яка вас цікавить, ви отримуєте перелік посилань на інші сайти, з яких можна розпочинати пошук. Наприклад, при підготовці до предметних олімпіад зазвичай виникає потреба пошуку додаткових матеріалів. Пропонуємо вам скористатися послугами Каталогу дитячих ресурсів, який знаходиться за адресою www.kinder.ru.

Кожний розділ цього пошукового каталогу містить кілька підрозділів. Якщо посилань у підрозділі багато, то вони розбиваються на окремі сторінки. Ресурси мають ко¬роткий опис та вікові рекомендації 

Ланцюжок вашого пошуку може виглядати так:

На допомогу учням – Олімпіади з різних предметів - список посилань на сайти.

Пошуковий каталог — це структурований набір посилань на сайти з їх коротким описом.

Іншим пошуковим ресурсом, створеним для учнів, є пошуковий каталог Yahoo!Kids. Для пошуку пропонуються фільми, кліпи, ігри, електронні листівки тощо.

Для пошуку потрібної інформації ви можете скористатися наступними пошуковими каталогами:

Діти України; 

Закладка;

Ualist;

МаvicaNET

Пошукові системи

Недоліком добірок посилань і пошукових каталогів є те, що вони пропонують неве¬ликий за обсягом перелік посилань на сайти з потрібної теми, адже вони створюються людьми. Для кількаразового збільшення області пошуку цю роботу слід автоматизувати. З цією метою були розроблені пошукові системи.

Пошук у таких системах здійснюється за допомогою спеціальних програм, які постійно переглядають веб-сайти Інтернету, автоматично створюють каталоги посилань та підтримують відповідність між створеними каталогами і наявними в мережі матеріалами.

Робота користувача з пошуковою системою базується на формуванні з гу, згідно з яким відбувається добір потрібних документів. Запит формується за допомогою одного або кількох ключових слів. Результати пошуку надаються у вигляді списку посилань і короткої анотації до них.

Ключове слово — це слово, яке в найбільшій мірі відображає інформацію, яку потрібно знайти.

Запит — це набір ключових слів, за якими відбувається пошук і відбір необхідних документів.

Першою пошуковою системою стала WebCrawler, створена в 1994 р. На відміну від тих,  що були створені раніше, ця система дозволяла користувачам здійснювати пошук за будь-якими ключовими словами на будь-якій веб-сторінці. Це стало стандартом для всіх сучасних пошукових систем.

Пошукова система — це комплекс програм і потужних комп'ютерів, здатних приймати, аналізувати й обслуговувати запити користувачів з пошуку інформації в Інтернеті.

Пропонуємо ознайомитися з популярною дитячою пошуковою системою (www.askforkids.com/ ). Цей сайт дозволяє організувати пошук як за ключовими слова¬ми, так і за загальною темою. Список тем оформлений у вигляді стосу книжок.

Наприклад, вам потрібно знайти інформацію про освітні бібліотеки. Для цього слід:

1. Увести в поле пошуку ключові слова Library education (англ. Library education — освітня бібліотека).

2. Вибрати кнопку search (англ. — пошук).

3. У вікні, що відкрилося, звузити область пошуку. Для цього необхідно вибрати одне із запропонованих питань списку We know the answer to these questions(англ. — Ми знаємо відповіді на ці запитання).

Адреси пошукових систем добре відомі всім, хто працює в Інтернеті. На сьогодні регулярні такі пошукові системи: Мета , Google, Яндекс, Rambler тощо.

Етапи організації пошуку

Пошук потрібної інформації здійснюється у кілька етапів.

На першому етапі пошуку інформації в Інтернеті необхідно продумати тему запиту та проаналізувати, що ви хочете отримати в результаті пошуку. Правильно визначена тема пошуку допоможе вам при доборі ключових слів.

Перед тим як вибрати конкретну пошукову систему, слід ознайомитися з можливостями кожної з них. Вибір пошукової системи (другий етап) залежить від уподобань користувача.

Звертаємо вашу увагу: вікна всіх пошукових систем виглядають по-різному,  але містять однакові за призначенням об'єкти.

На третьому етапі треба визначити, які саме слова є характерними (ключовими) для шуканого документа. Правильно підібрані ключові слова і правильно сформульований запит значно розширять область пошуку й підвищать його ефективність.

Після того, як визначено тему пошуку, вибрано конкретну систему пошуку, підібрано ключові слова та виконано обробку запиту, слід перейти до етапу аналізу запропонованого списку посилань.

Якщо знайдені документи вас не задовольняють, слід звузити область пошуку. Для цього можна вказати додаткові ключові слова, терміни, визначення, які будуть включені до наступного пошукового запиту.

У деяких пошукових системах для звуження області пошуку можна також встановити позначку прапорця Шукати в знайденому та ввести у поле уточнююче ключове слово.

Формування запитів

1.Кількість посилань, які знайде пошукова система, та їх відповідність темі пошуку лежать від того, наскільки правильно сформульовано запит. Існують загальні правила щодо формулювання запитів, і. Шукайте більше, ніж по одному слову.

Якщо запит містить лише одне слово, ймовірність отримання необхідної інформації сить низька. У випадку, коли термін чи визначення використовуються в різних пред-ггних галузях, ви отримаєте багато зайвої інформації. Наприклад, при використанні у питі ключового слова архітектура серед результатів пошуку ви отримаєте посилання сайти за темами: архітектура у містобудівництві, історія архітектури, архітектура ічислювальної техніка, архітектура комп'ютерних мереж тощо.

2. Перевіряйте орфографію.

Якщо в результаті пошуку за ключовими словами не знайдено жодного документа,можливо, ви допустили орфографічну помилку в написанні цих слів.

3. Використовуйте малі літери.

Починаючи у запиті ключове слово з великої літери, серед результатів пошуку ви те знайдете слів, написаних з маленької літери, якщо це слово стоїть не першим у гченні.

Наприклад, якщо ви використали ключове слово презентація, то серед результатів пошуку ви отримаєте посилання на сторінки, які містять слова презентація, Презентація, резентація тощо. На запитрезентація ви отримаєте посилання на сторінки, які містять лише слово резентація, а решта сторінок з іншими варіантами написання цього слова будуть проігноровані.

Великі літери в запиті рекомендується використовувати тільки в назвах і власних іменах. Наприклад, місто Київ, музей Лувр тощо.

4. Використовуйте подвійні лапки " ".

Якщо у запиті взяти ключові слова в подвійні лапки, то ви отримаєте посилання на сторінки, які містять даний рядок саме у такому вигляді, тобто слова будуть йти поруч одне за одним, а не просто зустрічатися в документі.

Якщо ключові слова вводяться без лапок, ви отримаєте посилання на сторінки, які містять кожне з ключових слів окремо в будь-якому місці документа.

Наприклад, якщо запит сформульовано наступним чином "Слово про похід Ігорів", то серед результатів пошуку ви отримаєте посилання на сторінки, які містять інформацію про давньоруську пам'ятку, перлину українського ліро-епосу — поему «Слово про похід Ігорів».

Якщо ж у запиті ви використали ключові слова Слово про похід Ігорів без подвійних лапок, то ви отримаєте посилання на сторінки, які будуть містити інформацію про туристичні або військові походи, про людей з іменем Ігор тощо.

5. Використовуйте знаки  + та -

У запиті знак + перед ключовим словом означає, що це слово обов'язково буде присутнє у шуканому документі. І навпаки, щоб вилучити документи, де трапляється дане слово, слід поставити перед ним знак -.

Наприклад, якщо потрібно знайти інформацію про довільні паралелограми, прямо¬кутники та ромби, які ви вивчали на уроках геометрії у восьмому класі, але виключити інформацію про квадрати, то запит буде мати вигляд паралелограм-квадрат.

Звертаємо вашу увагу: кожна пошукова система має довідковий розділ. Перед початком роботи потрібно обов'язково уважно прочитати, як краще скласти свій запит, працюючи з даною пошуковою системою. 

Мета пошукові системи

Іноді для пошуку потрібної інформації необхідно дати запит та переглянути результати пошуку в кількох пошукових системах. У цьому випадку доцільно використовувати метапошукові системи.

На відміну від пошукових систем і каталогів, метапошукові системи не мають влас¬них баз даних. їх призначення — відправляти (розсилати) запити користувачів пошу¬ковим системам і каталогам, та готувати зведений звіт про результати пошуку. Це економить достатньо багато часу, позбавляючи користувачів від необхідності вводити запит у кожній окремій пошуковій системі.

Якщо скористатися метапошуковою системою ) для пошуку інформації про

освітні бібліотеки, то результати пошуку буде представлено у графічному вигляді  Якщо підвести вказівник до будь-якого графічного об'єкта, розташованого у вікні, то в лівій його частині з'являється короткий опис даного ресурсу. Ознайомившись із цим описом, користувач можете вибрати потрібне посилання та перейти до ресурсу, який його зацікавив.

IV. Формування практичних умінь і навичок

Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки та санітарно-гігієнічних норм. (Інструктаж з правил техніки безпеки)

Завдання 1. Перегляд вулиць

Знайдіть за допомогою сервісу Google Карти Михайлівську площу в Києві та перегляньте околиці в режимі перегляду вулиць. Скористайтесь переміщенням вулицею та перегляньте панорамні зображення надворі й у приміщеннях.

 

Завдання 2. Прокладання маршруту

Прокладіть маршрут від міста Києва до Підгорецького замку. Визначте доступність транспорту на цьому маршруті та час його подання різними видами транспорту. Перегляньте зображення, які прив’язані до місця віртуальної подорожі.

 

Завдання 3. Публікація даних на карті

Після реєстрації на сервісі Вікімапія відшукайте та позначте місце, де ви проживаєте.

 

VІ. Засвоєння вивченого теоретичного матеріалу

 

VI. Домашнє завдання

Опрацювати 2.3.-2.4.

Завдання 2, 4

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Вчення без роздуму марно, але й роздум без навчання небезпечний. Конфуцій (Кун-Цзи)

Номер слайду 2

Пригадаємо:

Номер слайду 3

Форум — це засіб спілкування на сайті, за якого користувач має можливість створювати власні теми для відкритого обговорення. Конференція — це спосіб інтерактивного обговорення в Інтернеті певного питання, проблеми тощоІнтерактивне спілкування — це обмін текстовими, аудіо- та відео­повідомленнями в режимі ре-ального часу. Соціальна мережа — це інтернет-спільнота користувачів, об’єднаних за певною ознакою на базі одного сайта. Вікі (англ. Wiki) — це технології для колективної розробки сайта та наповнення його інформацією (контентом). Сучасні сервіси Інтернету

Номер слайду 4

Що таке сервіси Веб 2.0? Значна популярність і стрімке збільшення кількості користувачів Інтернету пояснюється розповсюдження його сервісів. Чимало із сервісів, що ви використовували, можна віднести до Веб 1.0. Розрізняють й інші покоління мережевих сервісів Інтернету. Розглянемо друге покоління мережевих сервісів Інтернету, об’єднані назвою Веб 2.0. На малюнку відображено схему з основними відмінностями поколінь веб-технологій. Геоінформаційні системи (ГІС) – це інформаційні системи, призначені для збирання, зберігання, аналізу та відображення просторових даних. Геосервіс – це сервіс Інтернету, що дає можливість отримувати та розміщувати матеріали з географічною прив’язкою на карті. Різні геосервіси можуть мати такі функції:відображення об’єктів, маршрутів і їх пошук;переміщення по карті, зміна маршруту відображення;підключення даних до набору відображення та їх відключення;підключення космічних знімків для відображення;друк обраного фрагмента карти;відображення даних за окремим об’єктом;вимірювання відстаней.

Номер слайду 5

До основних способів пошуку в Інтернеті належать:1. Вказівка (зазначення) адреси веб-сторінки. Це найшвидший спосіб пошуку. Його слід використовувати в тому випадку, коли точно відома адреса сторінки.2. Переміщення за допомогою гіперпосилань. З його допомогою можна переходити зі сторінки на сторінку, шукаючи потрібну інформацію. Недоліком цього способу пошуку є те, що, користуючись гіпертекстовими посиланнями, можна нескінченно довго подорожувати Інтернетом. Враховуючи те, що в Інтернеті створені мільйони веб-сторінок, знайти потрібну інформацію таким способом не завжди вдається.3. Використання спеціальних інструментів пошуку — добірок посилань, пошукових каталогів та систем, метапошуку. Ці інструменти мають спеціальні засоби організації пошуку що забезпечує ефективний пошук потрібної інформації в Інтернеті. Знайдену в результаті пошуку інформацію обов'язково потрібно проаналізувати. Ви повинні розуміти, що інформація, яка знаходиться в Інтернеті, не завжди достовірна, може бути застарілою, містити помилки. З першими двома способами пошуку ви вже ознайомилися, а третій — використання спеціальних інструментів пошуку — детально розберемо у наведеному нижче пункті.

Номер слайду 6

Добірки посилань. Добірки посилань використовуються для пошуку інформації з конкретної теми. Вони містять списки посилань на сайти, які у деяких випадках згруповані в рубрики. Автори сайту вручну здійснюють занесення посилань до добірки. Пошукові каталоги. Пошукові каталоги служать для пошуку інформації з різноманітних тем. Вони, як і добірки посилань, створюються вручну. Пошукові системи. Недоліком добірок посилань і пошукових каталогів є те, що вони пропонують неве¬ликий за обсягом перелік посилань на сайти з потрібної теми, адже вони створюються людьми. Для кількаразового збільшення області пошуку цю роботу слід автоматизувати. З цією метою були розроблені пошукові системи.

Номер слайду 7

Практична частина. Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки та санітарно-гігієнічних норм. (Інструктаж з правил техніки безпеки)Завдання 1. Перегляд вулиць Знайдіть за допомогою сервісу Google Карти Михайлівську площу в Києві та перегляньте околиці в режимі перегляду вулиць. Скористайтесь переміщенням вулицею та перегляньте панорамні зображення надворі й у приміщеннях. Завдання 2. Прокладання маршруту. Прокладіть маршрут від міста Києва до Підгорецького замку. Визначте доступність транспорту на цьому маршруті та час його подання різними видами транспорту. Перегляньте зображення, які прив’язані до місця віртуальної подорожі. Завдання 3. Публікація даних на карті Після реєстрації на сервісі Вікімапія відшукайте та позначте місце, де ви проживаєте.

Номер слайду 8

VI.   Засвоєння вивченого теоретичного матерiалу

Номер слайду 9

VІІІ. Домашнє завдання. Д/ЗОпрацювати § 2.3.-2.4 Виконати завдання 2, 4

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лазаренко Андрій
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
До підручника
Інформатика 9 клас (Бондаренко О.О., Ластовецький В.В., Пилипчук О.П., Шестопалов Є.А.)
Додано
29 червня 2018
Переглядів
9528
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку