Тема. Суцвіття.
Мета. Сприяти розвитку компетенцій про будову і різноманітність квітів, ввести нове поняття «суцвіття», ознайомити учнів з найбільш поширеними суцвіттями, визначити їх біологічне значення в житті рослин; за допомогою ІКТ і матеріалів підручника продовжувати формувати компетентність вміння вчитися протягом усього життя, організовуючи і оцінюючи свою навчально-пізнавальну діяльність;формувати екологічну грамотність у учнів, показуючи тісний зв’язок між будовою квітів, суцвіть і їх адаптацією до умов життя, запиленням з їх подальшим утворенням плодів і насіння; продовжувати виховувати розуміння необхідності дбайливого ставлення до квіткових рослин, навколишнього середовища.
Тип уроку. Комбінований.
Обладнання: підручник, таблиці , фотографії суцвіть рослин, інтерактивні вправи
Хід уроку.
І. Організація уроку.
Позитивне налаштування на урок.
Любі діти, добрий день!
Сил, натхнення на весь день!
А ще праці і старання!
Тож вперед - всі до навчання!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
«Біологічний диктант»
1. Верхня розширена частина квітконіжки, в якій розташовані всі частини квітки (квітколоже).
2. Квітки, які мають тільки тичинки або тільки маточки (одностатеві).
3. Частина квітки, до складу якої входять тільки пелюстки (віночок).
4. Рослину, у яких чоловічі та жіночі квітки розташовані на різних рослинах (дводомні).
5. Частина тичинки, в якій формується пилок (пиляк).
6. Квітки, в яких знаходяться і маточки, і тичинки (двостатеві).
7. Вкорочений, видозмінений пагін, який пристосований для статевого розмноження рослин (квітка).
8. Видовжена, середня частина маточки (стовпчик).
9. Частина квітки, яка складається з тичинкової нитки і пиляка (тичинка).
10. Верхня частина маточки (приймочка).
11. Частина квітки, за допомогою якої вона кріпиться до пагону (квітконіжка).
12. Нижня частина маточки, в якій знаходяться насінні зачатки (зав’язь).
13. Частина квітки, яка складається з приймочки, стовпчика, зав’язі (маточка).
14. Частина квітки, яка складається з чашолистиків (чашечка).
15. Рослини, у яких чоловічі та жіночі квітки розташовані на одній рослині (однодомні).
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.
Вивчаючи рослинний організм ви вже впевнилися в тому, що рослина – це складний живий організм, так само, як тварина та людина. Для рослини, як і для всіх живих організмів притаманні такі ознаки: народження, живлення, дихання, ріст, розмноження. Вивчаючи будову рослинного організму ви крок за кроком розкривали світ, що вас оточує. І от сьогодні ми з вами дізнаємося про ще одну таємницю із життя рослин.
Давайте з вами пригадаємо такі квіти як тюльпан, нарцис, гладіолус, конвалія.
Демонстрація фото та обговорення ( які відмінності між цими квітами)
Квітки, об’єднуючись в групи і утворюючи суцвіття, мають переваги в порівнянні з поодинокою квіткою. Давайте розкриємо секрети квіткових рослин і дізнаємося їх …
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Є рослини з поодинокими квітами, які розвиваються по одному на кінцях пагонів або у пазухах листків. У інших рослин квіти зібрані у суцвіття.
Суцвіття — це групи квітів, розташованих близько одна до одної у певному порядку.
У суцвіття зазвичай зібрані дрібні квіти, що робить їх помітними для комах-запилювачів. Суцвіття бувають простими і складними.
Прості суцвіття
Суцвіття, у яких квіти розташовуються на головній осі, називають простими.
До простих суцвіть належать китиця, сережка, простий колос, початок, головка, кошик, зонтик, щиток.
Складні суцвіття
Складні суцвіття утворюються із простих, внаслідок розгалуження головної осі.
До складний суцвіть належать колос, китиця (волоть), зонтик, щиток.
Назва суцвіття |
Схема |
Приклади рослин |
Китиця |
|
|
|
|
|
|
|
|
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Виконання вправи за посиланням https://learningapps.org/index.php?s=%D1%81%D1%83%D1%86%D0%B2%D1%96%D1%82%D1%82%D1%8F
VІ. Підсумок .
Отже, на сьогоднішньому уроці ми з’ясували:
• Суцвіття – це пагони, що несуть на собі групу квіток, розташованих у певному порядку.
• За характером галуження головної осі й розміщення квіток розрізняють суцвіття прості та складні.
• До простих суцвіть належать китиця, зонтик, щиток, головка, сережка, кошик, колос, початок.
• До складних суцвіть належать: складний зонтик, волоть, складний колос, складний щиток.
VІІ. Рефлексія.
Вправа «Опиши одним реченням»
Пропонуєте один з варіантів початку пропозиції, яке дитина повинна закінчити в усній або письмовій формі.
Наприклад:
Сьогодні я дізнався …
На уроці я навчився …
Мені було важко …
Мені було незрозуміло …
Тепер я знаю, що …
Мене здивувало …
Я б хотів дізнатися, чому …
VІІІ. Д/з : опрацювати прочитати параграф 34, скласти сенкан “Суцвіття”