Урок на тему: "Тема. Жуль Верн “П’ятнадцятилітній капітан”. Образ Діка Сенда, моральні якості героя, його мужність і людяність".

Про матеріал
Конспект уроку на тему: "Жуль Верн “П’ятнадцятилітній капітан”. Образ Діка Сенда, моральні якості героя, його мужність і людяність", призначений для вчителів, які викладають предмет «Зарубіжна література» в 6 класі загальноосвітніх навчальних закладів. Ціль – поділитися досвідом, полегшити працю вчителя, забезпечити його необхідною інформацією, заощадити час на підготовку до уроку, допомогти зробити урок творчим і цікавим для всіх учасників навчального процесу. Урок містить медіавправу «Створення сторінки літературного героя у «Facebook».
Перегляд файлу

Тема. Жуль Верн “П’ятнадцятилітній капітан”. Образ Діка Сенда, моральні якості героя, його мужність і людяність.

Мета:  формування компетентностей:

предметні (навчити учнів аналізувати художній образ, давати оцінку вчинкам героя, систематизувати свої спостереження);

ключові ( інформаційно-цифрова: прагнення дотримуватися етичних норм у віртуальному інформаційному просторі, навички ефективної роботи з книгою; уміння вчитися: уміння переказувати окремі фрагменти тексту твору, постійно поповнювати власний словниковий запас; застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети і ситуації спілкування комунікативну: навички ефективної роботи в колективі, в групах,  толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; загальнокультурну: прагнення збагатити свій світогляд, дотримуватися норм української літературної мови)

Медіавправа  «Створення сторінки літературного героя у «Facebook».

Мета вправи: навчитися створювати сторінки літературних героїв у Facebook; усвідомлювати небезпеку бездумного викладення інформації про себе в соцмережах, зокрема у Facebook; спонукати дотримуватися правил поведінки у Facebook для убезпечення персональних даних.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: тексти роману, презентація.

 

В мире много сил великих,

 но сильнее человека

 нет в природе ничего.

Софокл

 

Людина - що цеглина:

обпалюючись, вона стає твердою

Б.Шоу

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.  Розгадайте кросворд і дізнайтеся, про кого піде мова сьогодні на уроці.

  1. Назва шхуни-бригу із роману «Пятнадцятирічний капітан».  («Пілігрим»)
  2. Ім’я вченого-ентомолога (Бенедикт.)
  3. Девід Лівінгстон, Самюель Вернон - це…  (вчені-дослідники, мандрівники)
  4. Кухня на кораблі. (Камбуз)
  5. Нахил корабля набік. (Крен)
  6. Північно-західний вітер. (Норд-вест)
  7. Трикутне вітрило між щоглами або попереду фок-щогли (нижче клівера) (Стаксель)   
  8. Споруди яких комах урятували Діка Сенда і його друзів від страшної зливи і їх же ледь не згубили (термітів)   
  9. Країна, до якої прибули мандрівники, де була розвинена работоргівля. (Ангола.)
  10. Прізвище власника шхуни. (Уелдон.)

 

 

 

 

П

І

Л

І

Г

Р

И

М

 

 

 

 

 

 

Б

Е

Н

Е

Д

И

К

Т

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

У

Ч

Е

Н

І

 

 

 

 

 

 

 

 

 

К

А

М

Б

У

З

 

 

 

 

 

 

 

 

К

Р

Е

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

Н

О

Р

Д

-

В

Е

С

Т

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

С

Т

А

К

С

Е

Л

Ь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Т

Е

Р

М

І

Т

И

 

 

 

 

 

 

 

А

Н

Г

О

Л

А

 

 

 

 

 

 

У

Е

Л

Д

О

Н

 

 

 

 

 III. Мотивація навчальної діяльності учнів. 

  Вчитель. Так, ви всі зрозуміли і здогадались, що  мова йтиме на уроці про Діка Сенда, юного капітана «Пілігрима», а Ричард - це його повне ім’я.

Коли синові письменника Мішелю виповнилося 15, батько задумав зробити йому незвичайний подарунок. Він подарував йому… Діка Сенда, головного героя його нового роману “П'ятнадцятирічний капітан”.  Письменник наділив юного капітана найкращими рисами, притаманними Людині. Саме таким він хотів бачити свого сина: мужнім, працьовитим, наполегливим, з рішучою вдачею та добрим відданим серцем.

Жуль Верн пише про свого улюбленого героя: «Дуже рано, у тім віці, коли ще зазвичай не замислюються над майбутнім, він усвідомив своє становище й дав собі обіцянку «стати людиною...» Сьогодні на уроці ми, аналізуючи життя Діка Сенда, спробуємо з'ясувати: А що значить стати людиною? Які якості ми цінуємо в людях?

 IV. Оголошення теми й мети уроку.

     V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

  1. Робота в групах. Учні об’єднуються в чотири групи, кожна з груп отримує картку з переліком питань для опрацювання,  результат роботи  - звязна розповідь про героя в певний період.

 1 група - знайомство з героєм.  «Хто з дитячих літ усвідомив, що праця – це закон життя, хто змалку знає, що хліб заробляється тільки в поті чола, той завжди готовий на великі справи і в свій день знайде і волю, і силу, щоб їх здійснити»

Картка 1. Загальна характеристика героя

  •  Що вам відомо про народження Діка Сенда?  («Ім’я “Дік” - скорочено від Ричард” - дано маленькому сироті на честь жалісливого перехожого, який підібрав його через два або три дні після народження. Що ж до прізвища Сенд, то ним удостоїли хлопчика на згадку про місце, де його знайдено, - на ріжку піщаної коси Сенді-Гук, що утворює вхід до порту Нью-Йорк у гирлі річки Гудзон»).
  • Коли Дік Сенд почав свідомо готувати себе до професії моряка? Де і як він навчався? Яким було його ставлення до навчання? (У 4 роки він навчився читати, писати й рахувати. У 8 років пішов юнгою на корабель, який плавав у південних морях. Потім навчався у школі в Сан-Франціско; був допитливим, здібним до науки хлопчиком, мріяв вивчати вищу математику і навігацію).
  • Хто і чому переймався долею хлопчика? Як Дік Сенд ставився до своїх благодійників? (Капітан Халл заприятелював із славним відважним хлопцем. Джеймс Уелдон зацікавився сиротою і віддав Діка до школи, потім улаштував матросом на своїй шхуні «Пілігрим». Дік був дуже вдячний капітанові Халлу та сім'ї Уелдон, щиро їх любив).
  • Зачитайте портретний опис Діка Сенда. (“Дік Сенд був середній на зріст, міцно збудований, чорнявий, із синіми рішучими очима. Робота моряка підготувала його до життєвої боротьби. Його розумне обличчя дихало енергією. Це було обличчя не тільки хороброї, а й завзятої людини.” )
  • Назвіть п'ять особистісних якостей героя за описом його зовнішності. (Міцний, рішучий, розумний, енергійний, завзятий).
  • А чи мав Дік Сенд усі необхідні якості, щоб стати справжнім моряком? («У нього вроджений хист мореплавця, і цим хистом він надолужує брак необхідних знань. Але й те, що він знає, гідне подиву...).
  • Які риси характеру свідомо виховував у собі Дік? (Відповідальність. «У 15 років хлопець уже міг приймати рішення й доводити до кінця свої задуми». Працьовитість. «Хто з дитячих літ усвідомив, що праця — це закон життя... той завжди готовий на великі справи й у свій день знайде і волю, і силу, щоб їх здійснити»).

 

 2 група - юний капітан “Пілігрима”  «З цього хлопчини вийде колись чудовий моряк. У нього вроджений хист мореплавця»

Картка 2. Дік Сенд — як капітан шхуни «Пілігрим».

«Доля корабля у твоїх руках! Я певна, Діку, що ти врятуєш корабель і всіх нас».

  •        Хто залишився на шхуні «Пілігрим» після трагічної загибелі капітана Халла та всієї команди? (На «Пілігримі» не було ні капітана, щоб командувати, ці матросів, щоб виконувати команди. На судні були Дік Сенд, місіс Уелдон, Джек, кузен Бенедикт, Нен, 5 негрів, урятованих з «Вальдека», Негору та собака Дінго).
  •        Як ви розумієте той факт, що Дік Сенд на «Пілігримі» «уособлював усю команду»? (Він був капітаном, боцманом, стерничим, матросом).
  •        Як організував Дік Сенд роботу на кораблі? Як навчав свою непрофесійну й недосвідчену команду матроській справі? (Дік Сенд пояснював, що до чого, командував усіма маневрами на кораблі, не відходячи від стерна).

На долю юного капітана випало страшне випробування: майже 45 днів, до закінчення морської подорожі, йому довелося боротися з негодою.

  •        Які заходи вжив Дік Сенд, коли розпочався штормовий супутний вітер? (Разом із командою Дік Сенд спустив усі вітрила, щоб вітер їх не порвав. Зробити це з такою недосвідченою командою було досить важко).
  •        Якими були дії Діка Сенда, коли буря перетворилася на ураган, і велетенські хвилі набігали швидше, ніж ішла шхуна-бриг, загрожуючи захлюпнути корму? (Юнак уміло керував судном, утікаючи від бурі. Він майже не відходив від стерна, прив'язавшись мотузкою, щоб хвиля не змила його в море. Дік наказав щільно задраїти всі люки на той випадок, коли велетенська хвиля навалиться на судно).
  •        Розкажіть про перше зіткнення Діка з Негоро? Чим воно закінчилося? Які риси Діка виявилися в цьому епізоді.
  •        З якими труднощами зіткнувся Дік під час командування судном? (Брак досвіду, підступні дії Негоро).
  •        Розкажіть, як «Пілігрим» був викинутий на берег. Як у цій ситуації проявився моряцький хист Діка Сенда та його кмітливість?

 

 3 група - помилки і досвід Діка під час подорожі на суші  «Він був капітаном на морі, залишиться капітаном і на суходолі»

Картка 3. Дік Сенд — як провідник на суші.

«Ти маєш бути нашим провідником на суші, як був капітаном на морі».

 Чому провідником на суші став п'ятнадцятирічний Дік Сенд, а не 60-річний Том або 30-річний Геркулес, у яких життєвого досвіду, звичайно, було набагато більше? (Тому що в морській подорожі Дік Сенд продемонстрував дуже цінні якості людини).

  •   Назвіть їх. (Мужність, сміливість, працьовитість, рішучість, кмітливість, майстерність, відповідальність).
  • Що, на вашу думку, допомогло юному капітанові перемогти всі випробування морської подорожі? За що подякувала місіс Уелдон Дікові відразу, як вони живі-здорові висадилися на берег? («Мій друже Дік, від усіх нас я дякую тобі за відданість, яку ти виявляв досі»).
  • Складіть логічний ланцюжок, за яким Дік Сенд дійшов висновку, що вони опинилися в Африці. (птахи не боялися людей – дивна поведінка Дінго – … …– відсутність каучукового дерева і колібрі – жирафи – відсутність хінного дерева – муха цеце – поведінка Гаррісового коня – сліди слонів – гіпопотам – відрубані руки, ланцюг і колодки – лев).
  • Про що думає Дік, зробивши страшне відкриття? За що картає себе?
  • Який план виникає у Діка?
  • Які якості виявляє Дік у термітнику? (Сміливість, здатність пожертвувати собою, розум, спокій, холоднокровність).

 4 група - у полоні  «Він долав зневіру і був ладен скористатися з найменшої можливості діяти. Тільки не опускати рук!», «І раптом йому сяйнула думка: він урятує друзів!»

 

Картка 4. Дік Сенд - у полоні.

Потрапивши в табір работорговців, юний Дік Сенд зазнавав величезних страждань. Перехід невільничого каравану від берега Кванзи до Казонде у 250 миль тривав 38 днів. П'ять тижнів страшних поневірянь і нелюдських мук. Але з перших днів «юнака не турбувала власна доля, злигодні та муки... Він хвилювався за місіс Уелдон та її сина». Він витримав жах цього переходу тільки тому, що вважав своїм обов'язком урятувати життя тим, кого любив, кому був відданий.

 Єдиний раз під час переходу Дік відчув себе щасливим. Коли саме? (Коли Дінго приніс записку від Геркулеса про те, що місіс Уелдон та її син живі).

- Поясніть, чому Дік Сенд убив Гарріса. Як це сталося? Дік Сенд розумів, що після цього вчинку йому не жити. Чому власне життя перестало бути для нього цінністю? (Він думав, що місіс Уелдон і Джека немає в живих. «Навіщо жити, коли не можеш нічим стати в пригоді тим, кого любиш?»).

- Як Дік поводився у полоні? (Гідно).

- Розкажіть, яку страшну смерть підготував Негору Дікові Сенду. Якою була остання думка юнака? («Остання моя думка була про вас, про Джека!» — розповідав Дік місіс Уелдон).

- Виразно прочитайте уривок «Зустріч Діка і Негоро». Як поводився Дік Сенд? Хто в цьому двобої вийшов переможцем? Чому? Відповідь аргументуйте.

 Який план урятування запропонував Дік Сенд? (Тікати річкою на пірозі, вкритій трав'яним навісом).

- Розкажіть, як Дік Сенд урятував своїх супутників від тубільців. Чи можна цей вчинок назвати проявом самопожертви героя?

  •        Як Дік урятувався від неминучої смерті в нестримному потоці водоспаду? Що допомогло йому вижити? («Він ураз зміркував: перекинута пірога — останній його порятунок». Йому допомогли кмітливість і знання).

 

  1. Переказ від імені Діка Сенда про враження від подорожі. (Які дії, вчинки героя найбільше запам’яталися?)  
  2. Складання психологічного портрету героя. Аналізуючи вчинки Діка Сенда, за допомогою цитат та пояснень скласти психологічний портрет Діка Сенда.

Цитати

Особистісна якість героя

«Ми дійдемо, неодмінно дійдемо до американського берега! Байдуже де, на тиждень раніше чи пізніше, а ми все ж вийдемо на нього й висадимося на суходіл»

природний оптимізм

«Передбачаючи, що доведеться не тільки згортати на щоглі вітрила, а й зовсім обходитись без цієї щогли, молодий капітан відчепив обидві реї й опустив їх на палубу. Це велике полегшення для судна: що менше воно навантажене вгорі, то краще витримує хитавицю».

практичність

“Дік Сенд дуже вчасно пригадав, що Лівінгстон описував у своїх книгах такі болотисті рівнини. Відважний учений разів кілька провалювався в драговину”

начитаний, мав різнобічні знання

“Він вкотре прискіпливо перебирав у пам’яті всі подробиці цього загадкового плавання. Аж ураз йому сяйнуло: компас було зіпсовано зумисне! І запасний компас розбився не випадково, і лаг не потонув, а його потопили…

Становище було жахливе. Та Дік Сенд не занепав духом. Він був капітаном на морі, він залишиться капітаном і на суходолі. Він повинен врятувати місіс Уелдон, малого Джека та всіх інших! Доля всіх його супутників - у його руках! І він  виконав свій обов’язок до кінця!

сила духу, мужність, відповідальність, аналітичне мислення

«ДІк Сенд свого часу старанно вивчав географію, пам’ятав усе про Казонде.»

віра в розум, прагнення знань

«Дік Сенд не розгубився перед лицем близької смерті. Він ураз зміркував: перекинута пірога – останній його порятунок»

кмітливість, сміливість, винахідливість.

«Юнак, як відомо, був скромний на вдачу, тож навіть і не думав про це, але друзі його думали повсякчас і віддавали йому належне»

скромність

« Дік Сенд спав тепер іще менше. Він не відходив від стерна, прив’язався мотузкою, щоб хвиля не змила його в море»

наполегливість, витривалість

 «Дік Сенд зрозумів: він загинув. І спитав себе подумки, чи не зможе ціною власного життя врятувати своїх супутників»

здатність на самопожертву, розуміння сенсу життя

 

  1. Складання характеристики героя. Заповнення таблиці в робочих зошитах.

Ім’я, прізвище

Дік Сенд

Вік

15 років

Місце народження

Коса Сенді-Гук у порту біля Нью-Йорку

Освіта, навчання

школа в Сан-Франциско

Батьки

Сирота, батьків замінили містер і місіс Уелдон

Фах

Юнга ( з часом капітан) на шхуні “Пілігрим”

Вчинки

Взяв відповідальність за команду й корабель на морі, на суші продовжив вести людей, намагаючись зберегти їм життя, врятувати від страшних небезпек, що підстерігали мандрівників на кожному кроці

Риси характеру

Мужній, сміливий, відповідальний, добрий, вдячний, прагне до знань, вміє визнавати свої помилки, розумний, кмітливий, спостережливий

Ставлення друзів

Люблять, підтримують, пишаються, довіряють йому

Ставлення ворогів

Ненавидять, але й поважають

Ставлення автора

Любить, захоплений ним, ставить за приклад

Моє ставлення до героя

 

 

 VІ. Закріплення знань, умінь і навичок.

  1. Запитання для колективного обговорення.
  •             Чи згодні ви з думкою Діка: «Якби на борту «Пілігрима» я знав усе, що належить знати справжньому морякові, скількох нещасть можна було б уникнути!» Яких саме знань бракувало Дікові? Аргументуйте свої висновки.
  •             Які три заповітні мрії Діка Сенда здійснилися? (Він став сином містера й місіс Уелдон, закінчив з відзнакою мореплавну школу, став капітаном одного із суден Джеймса Уелдона)
  •             Чи адресовані слова епіграфа уроку нашому героєві?
  •             Чи хотіли б ви мати такого друга, як Дік Сенд? Чому?
  •             Дік – ідеал, взірець для наслідування. Є такі люди в реальній сучасній дійсності? Не по роках дорослі? (Приклади відповідальності: дочка доглядає за хворою матір’ю, підліток доглядає за маленьким братом (сестрою). Такі ситуації теж змушують дітей раніше дорослішати).
  1. Творча робота.

Прослухайте музичну композицію Фаусто Папетті, і нехай вона допоможе вам скласти твір – мініатюру на тему „Майбутнє капітана Діка Сенда”.

https://www.youtube.com/watch?v=a3AMAnGzhcU

  1. Створення сторінки літературного героя у «Facebook».

Вчитель. Протягом останнього десятиліття значної популярності набули соціальні мережі. У них люди можуть обмінюватися інформацією, налагоджувати ділові зв’язки та просто спілкуватися. Останнім часом більшість українців користуються прийнятним для європейців та американців «Facebook» – найбільшою соціальною мережею у світі, яка була створена у 2004 р. студентом Гарвардського університету Марком Цукербергом та його сусідами по кімнаті Едуардом Саверином, Дастіном Московицем та Крісом Х’юзом. Проте, на жаль, існують, певні приховані небезпеки для користувачів Facebook. Найчастіше – це проблема щодо використання і захисту персональних даних. Щоб не потрапити в халепу, потрібно дотримуватися правил поведінки для убезпечення персональних даних (додаток, бажано роздрукувати ці пам’ятки та роздати учням). Пам’ятайте, те, що ви постите онлайн, залишає слід у мережі, який не зникає!

Завдання: Створити в робочому зошиті або на листку А4 ескіз сторінки літературного героя Діка Сенда у ФБ, скориставшись таблицею з його характеристикою та шаблонами сторінки ФБ.

Працюючи над завданням, не забувайте користуватися правилами поведінки у ФБ.

Виконання учнями завдання.

Презентація учнями створених сторінок літературного героя.

 

VІІ. Підсумок.

Вчитель. Так щасливо закінчилась історія однієї подорожі, що могла б закінчитися набагато трагічніше, якби серед мандрівників не було юного Діка Сенда, який, втілюючи в собі найкращі риси Людини, зумів перебороти всі труднощі й нещастя.

  • Чого нас навчив Дік Сенд?
  • Які риси необхідно виховувати в собі, щоб стати справжньою Людиною?

За допомогою інтерактивної гри «Мікрофон» учні висловлюють свої думки.

 

VІІI. Домашнє завдання: створити сторінку Діка Сенда у «Facebook». Переказувати розділ “Мґаннґа”. Підібрати цитати до образу Геркулеса.

 

 

Додаток

Правила поведінки для убезпечення персональних даних

Facebook надає доволі обмежені можливості для захисту власних прав. Саме тому сервіс є дуже привабливим для зловмисників, які бажають заволодіти вашими персональними даними й надалі незаконно їх використовувати. Пропонуємо кілька простих порад, які убезпечать ваш обліковий запис від несанкціонованого використання:

·    використовуйте надійний пароль (експерти рекомендують паролі щонайменше від 8 символів із застосуванням регістру, тобто великих та маленьких літер), а також не передавайте адресу електронної скриньки, номер телефону та пароль стороннім особам;

·    не використовуйте аутентифікацію через Facebook програмами, в яких ви не впевнені, та попередньо прочитайте умови конфіденційності зазначених програм;

·    не залишайте мобільний номер телефону та особисті фотографії в різноманітних спільнотах, що забезпечують відкритий доступ для всіх користувачів;

·    встановіть налаштування щодо обмеженого доступу користувачів до вашого облікового запису (наприклад, «лише для друзів»);

·    не переходьте за підозрілими гіперпосиланнями (для впевненості можете просканувати їх через антивірусну програму). Ви можете поскаржитися на спам та підозрілу активність з боку інших користувачів;

·    дворівнева авторизація, яка підтверджує ваш вхід через оповіщення на телефон;

·    не вмикайте геолокацію під час користування соціальною мережею або вимкніть її в налаштуваннях браузера чи пристрою;

·    розміщуйте інформацію у своєму обліковому записі, думаючи про те, що хтось її може використати, адже чим менше персональних даних ви розміщуєте – тим менший ризик їх втрати.

Завдяки цим простим рекомендаціям зловмисникам важко буде здобути ваші персональні дані та використати їх у злочинних цілях. Пам’ятайте, що будь-які файли чи повідомлення, які ви залишаєте в мережі, з високою ймовірністю залишаються там назавжди, незалежно від того, чи ви їх видалили.

 

Список використаних джерел:

  1. Півнюк Н., Чепурко О., Гребницька Н. Зарубіжна література : підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Київ : Освіта, 2006. 256 с.
  2. Паращич В.В. Усі уроки світової літератури. 6 клас. Харків: Видавнича група «Основа», 2014. 285 с.
  3. Ковбасенко Л.В., Тригуб І.А., Турок А.В., Мележик В.О., Пішук О.В., Середюк Т.М., Хроменко І.А., Д’ячок А.В.  Зарубіжна література: Книга для вчителя: календарне планування та розробки уроків. 6 клас. 12-річної школи. Київ : Грамота, 2006. 224 с.
  4. Резніченко К. Ю. Розробка уроку на тему: “Привабливість образу Діка Сенда в романі Ж.Верна «П’ятнадцятирічний капітан»”. URL: http://konspektu.at.ua/publ/6_klas/svitova_literatura/privablivist_obrazu_dika_senda_v_romani_zh_verna_p_jatnadcjatirichnij_kapitan/23-1-0-358   (дата звернення 28.01.2021)
  5. Бринчук Г. П. Розробка уроку на тему: «Ж. Верн “П’ятнадцятирічний капітан”. Образ Діка Сенда, моральні якості героя, його мужність і людяність» із зарубіжної літератури в 6-му класі. URL: https://osvita.ua/school/lessons_summary/in_lit/52101/  (дата звернення 28.01.2021)
  6. Тарашевський В. Правила поведінки у Facebook, або як убезпечити свої персональні дані в соціальних мережах. Юридична газета (онлайн). URL: http://yur-gazeta.com/publications/practice/zahist-intelektualnoyi-vlasnosti-avtorske-pravo/pravila-povedinki-u-facebook-abo-yak-ubezpechiti-svoyi-personalni-dani-v-socialnih-merezhah.html  (дата звернення 29.01.2021)

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 лютого 2021
Переглядів
17702
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку