Урок "А. П. Чехов "Хамелеон". Викриття пристосуванства, підлабузництва в оповіданні".

Про матеріал
Урок проведено з використанням інформаційних технологій (використано комп`ютер, інтерактивну дошку, мультимедійний проектор). Учитель ставив за мету сприяти формуванню читацької та дослідницької компетенції учнів, розвивати вдумливе читання, глибоке вивчення та критичне осмислення школярами змісту художніх творів, що допоможе майбутнім громадянам у правильному виборі власної життєвої позиції, формуванні пріорітетних духовно-моральних орієнтирів, усвідомленні своєї неповторності, багатогранності людської особистості й поваги до неї.
Перегляд файлу

Прилуцька гімназія № 1

ім. Георгія Вороного

Прилуцької міської ради

Чернігівської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А. П. Чехов «Хамелеон».

Викриття пристосуванства, підлабузництва

в оповіданні

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

план – конспект уроку,

Смахтіна Любов Анатоліївна

учитель зарубіжної літератури

Прилуцької гімназії № 1 ім. Георгія Вороного

 

 

Прилуки – 2021

 

Тема: А. П. Чехов. «Хамелеон». Висміювання пристосуванства, підлабузництва в оповіданні.

 

Мета:  - зацікавити учнів творчістю автора, дослідити багатогранність особистості А.П. Чехова, ознайомити зі змістом оповідання «Хамелеон», визначити тему, ідею твору, опрацювати поняття «оповідання», «художня деталь», «сатира»;

  • розвивати дослідницьку діяльність школярів, удосконалювати навички виразного читання, детального переказу, аналізу художнього тексту; формувати вміння знаходити приклади художньої деталі, учити визначати тему, ідею оповідання, висловлювати особисте ставлення до проблем, порушених у творі;
  • виховувати почуття власної гідності, поваги до особистості, розуміння чіткої життєвої позиції.

 

Обладнання: мультимедійний проектор, інтерактивна дошка, презентація до уроку, підручники із світової літератури для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів /О. М. Ніколенко, Т. М. Конєва, О. В. Орлова.                     – К.: Грамота, 2014, індивідуальні картки № 1 із завданням дослідницького характеру, картки № 2 «Асоціативне гроно» (30 шт.), картки-таблиці № 3, 4.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

 

Хід уроку

 

І. Організація навчальної діяльності учнів.

 

ІІ. Визначення завдань, розкриття способів розв’язання творчих елементів.

 

Слово вчителя. Діти! Для того, щоб сьогоднішній наш урок був результативним, а діяльність – ефективною, вам необхідно усвідомити, що завдання ваше:

а) бути уважними й зосередженими;

б) зрозуміло й стисло висловлювати власну думку;

в) активно працювати;

г) проявляти власну ініціативу і фантазію;

ґ) цінувати час на уроці.

 

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

 

Мотивація навчальної діяльності.

 

Сьогодні ми розпочинаємо вивчення нового розділу, в якому йтиметься про стосунки між людьми, про їхні моральні якості характеру, про моральні та матеріальні цінності.

 

1. Бесіда.

1. Наскільки легко, на ваш погляд, налагоджувати стосунки з іншими: родичами, друзями, однокласниками, дорослими? Поясніть, чому?

2. На що варто звернути увагу, спілкуючись з людьми?

3. Чи впливають моральні якості характеру на розвиток стосунків між людьми? Як саме?

4. Чи доводилося вам коли-небудь чути вислів «лікар людських душ»? Як би ви його пояснили?

«Лікар людських душ…» Коли говорять цю фразу, усі розуміють, що йдеться про Антона Павловича Чехова.

 

Відкрити тему уроку (2й слайд)  Див. Додаток 1

 

2. Запис теми уроку у зошити.

 

3. Оголошення мети уроку. (Використання схеми «Знати. Вміти. Цінувати.») Див. Додаток 1.1-1.3

 

4. Повідомлення завдання.

Завданням буде:

1. Працюючи у групах:

 а)  визначити із джерел грані особистості А.П. Чехова;

 б) презентувати результати своєї дослідницької роботи;

 в) створити ОС 1 «Грані особистості А. Чехова»; ОС 2 асоціативне гроно «Риси вдачі Антона Чехова».

2. З’ясувати роль художньої деталі в оповіданні «Хамелеон».

3. Визначити тему, ідею твору.

4. У кінці уроку дати відповідь на проблемне питання, що буде озвучено дещо пізніше.

 

ІV. Сприйняття теми уроку.

 

Відкрити портрет  (3й слайд)   Див. Додаток 1.4

 

1. Ознайомлення учнів із портретом письменника.

 

Слово вчителя. Здавалось би, нічого особливого: високе чоло, обрамлене каштановим волоссям, правильні риси, трохи затонкі вуста, борідка, приємний овал обличчя й … примружені очі. Ці очі … Вони пильно дивляться на світ, вдивляються в душу людини…

Антон Павлович любив повторювати фразу: «У людини повинно бути все прекрасним: і обличчя, й одяг, і душа, і думки».

 

Відкрити проблемне питання  (4й слайд)   Див. Додаток 1.5

 

2. Проблемне питання: Як співвідноситься висловлювання А.П. Чехова про те, якою має бути людина з його власною особистістю? (над яким ви будете міркувати протягом уроку).

 

3. Організація діяльності в групах.

 а) розділити учнів класу на 4 групи;

 б) роздати групам картки № 1 із завданням і картки № 2 «Асоціативне гроно»  Див. Додаток 2

 в) провести інструктаж.

  • Ознайомившись із конкретним джерелом картка № 1 кожна група повинна визначити одну із граней особистості письменника.
  • З’ясувати риси вдачі, які при цьому проявляються в характері Чехова, записати ці риси олівцем! у картці № 2 «Асоціативне гроно».
  • Презентувати власні дослідження.

 

4. Дослідницька робота в групах (до 5 хв.) Із карток № 1:

 а) визначення граней особистості письменника. (Сім’янин. Лікар. Письменник. Громадянин.),  словникова робота;

 б) з’ясування рис вдачі митця. (Гостинність. Щедрість. Товариськість. Працьовитість. Людяність. Життєлюбність. Майстерність. Жартівливість. Талановитість. Оптимізм.)

 

5. Презентація роботи груп.

 

Відкрити ОС 1, ОС 2 (5й, 6й  слайд)   Див. Додаток 1.6-1.7

 

У процесі презентації результатів діяльності груп робота над ОС 1 «Грані особистості А. Чехова», ОС 2 «Асоціативне гроно. Риси вдачі                        А. Чехова».

 

6. Узагальнення проведеної роботи

 

А. Чехов ненавидів брехню й насильство над особистістю, самоприниження, пристосуванство та підлабузництво, а талант, здоров’я, розум, натхнення і любов вважав святинею.

1884 рік виявився вдалим для письменника. У цей період з’явилися твори, основою яких стали життєві спостереження автора за змінами у поведінці людини. До них належить і оповідання «Хамелеон», де зовні звичайна життєва ситуація набуває гострого сатиричного звучання.

 

7. Словникова робота.

 

Відкрити (7й слайд)   Див. Додаток 1.8

 

(Учні роблять відповідні записи у зошитах).

 

8. Аналіз твору Чехова «Хамелеон»

 

1. Стислий переказ твору.

 

2. Бесіда.

 

  • Які епізоди твору вам сподобалися найбільше? Чому?
  • Що вам здалося смішним, а що сумним в оповіданні?
  • Визначте і охарактеризуйте місце події. Знайдіть у тексті. (Місцем події стає площа. На початку оповідання все виглядає безлюдним, сонним, дещо похмурим. Це типова картина із життя невеликого провінційного містечка; стор.108 підручника).
  • Чому саме на площі відбуваються події? (У кожному місті є площа, майдан. В основному найголовніші події міста там і відбуваються. Саме там збирається найбільше людей).
  • Що особливого ви помітили в героях, що з’явилися? Знайдіть у тексті, зачитайте. (стор.108; «Поліцейський наглядач Очумєлов у новій шинелі з вузликом у руці», а городовий несе решето з конфіскованим аґрусом.)
  • Які асоціації виникли у вас стосовно моральних якостей цих персонажів?
  •  Що саме допомагає читачеві уявити цілісну картину зображуваного і викликати низку асоціацій? (Це художня деталь, що може замінити розлогі описи. Яскрава деталь є засобом індивідуалізації персонажів.)
  • Який «безпорядок» стає приводом до того, що ситуація змінюється?

 

3. Робота над усвідомленням ролі художньої деталі в оповіданні «Хамелеон».

 

1. Організація діяльності груп:

- розділити учнів на 2 групи;

- оголосити завдання групам;

- роздати картки-таблиці № 3, № 4. Див. Додаток 3

Завдання для 1 групи:

  1. Дослідити поведінку поліцейського наглядача Очумєлова, виписавши із тексту оповідання найяскравіші деталі цього персонажа.
  2. Визначити риси характеру Очумєлова.
  3. Дати стислий узагальнений підсумок роботи групи.

 

Завдання для 2 групи:

  1. Дослідити поведінку золотаря Хрюкіна, виписавши із тексту оповідання найяскравіші деталі цього персонажа.
  2. Визначити риси характеру Хрюкіна.
  3. Дати стислий узагальнений підсумок роботи групи.

 

2. Дослідницька робота в групах

 

ОС 3, таблиця «Дослідження поведінки Очумєлова»

 1 група

 

Поведінка Очумєлова (художні деталі)

Риси характеру Очумєлова

1

 

 

2

 

 

3

 

 

4

 

 

5

 

6

 

 

 

 

ОС 4, таблиця «Дослідження поведінки Хрюкіна»

  2 група

 

Поведінка Хрюкіна (художні деталі)

Риси характеру Хрюкіна

1

 

 

2

 

 

3

 

 

 

 

 

3. Презентація роботи груп.

 

Відкрити по черзі таблиці (8й, 9й  слайд)   Див. Додаток 1.9-1.10

 

 

 

ОС 3, таблиця «Дослідження поведінки Очумєлова»

 1 група

 

Поведінка Очумєлова (художні деталі)

Риси характеру Очумєлова

1

Очумєлов у новій шинелі, з вузликом у руці.

Самовпевненість, владність.

2

«… питає…, уклинюючись у натовп…»

Презирливість.

3

«… Я так цього не залишу. Я вам покажу … А пса знищити треба!»

Категоричність.

4

«Зніми-но, … з мене пальто … Страшенно жарко!»

Пристосуванство.

5

«Надінь-но, … на мене пальто … Морозить…»

6

То це їхній собачка? Дуже радий … Собаченятко нічого собі …»

Підлабузництво

 

Висновок: Прізвище автор дає герою не випадково, підкреслюючи внутрішню суть, - людина не має життєвої позиції, вона лише носій чина, символом якого виступає шинель, яскраво виявляючи такі риси його характеру, як пристосуванство, підлабузництво.

 

ОС 4, таблиця «Дослідження поведінки Хрюкіна»

  2 група

 

Поведінка Хрюкіна (художні деталі)

Риси характеру Хрюкіна

1

«…Не дозволено кусатись!»

Мстивість

2

«… показує … закривавлений палець… знамення перемоги». Напівп’яне обличчя.

Непорядність, самовдоволеність

3

«Хай мені заплатять …»

Нахабність

 

Висновок: Прізвище героя говорить само за себе: Хрюкін поводить себе як “свиня”. Прізвище стає промовистим і характеризує поведінку цього персонажа як непорядної людини.

 

 

4. Узагальнення проведеної роботи

 

А.П. Чехов писав: «Коли я пишу, я розраховую на читача, передбачаючи, що елементи, яких недостатньо в оповіданні, він додасть сам». І це нам вдалося зробити.

 

 

V. Формування і вдосконалення вмінь та навичок.

 

1. Робота над усвідомленням теми, ідеї твору.

«Мозковий штурм»: за допомогою інтерактивного методу визначити тему, ідею твору.

 

Відкрити тему оповідання (10й  слайд)   Див. Додаток 1.11

 

 

Тема – зображення поліцейського наглядача Очумєлова, який в залежності від обставин змінює своє рішення.

 

Відкрити ідею оповідання (10й  слайд)   Див. Додаток 1.12

 

 

Ідея – висміювання та засудження пристосуванства й підлабузництва.

 

VІ. Закріплення знань, умінь, навичок.

 

1. Бесіда.

  • Кого в оповіданні можна назвати «хамелеоном»?
  • Завдяки чому письменнику вдається створити комічну ситуацію?
  • Що висміює автор?
  • Які ліки від хамелеонства, на вашу думку, пропонує суспільству Чехов – письменник і Чехов – лікар?

 

2. Інтерактивна гра «Мікрофон».

Продовжіть речення: «А.П. Чехов допоміг мені зрозуміти, що …».

 

Відкрити завдання сенкану, згодом – результат (11й  слайд)                     Див. Додаток 1.13

 

3. Складання сенкану. Яким постає перед нами А.П. Чехов.

 

Відкрити проблемне питання (12й  слайд)   Див. Додаток 1.14

 

4. З’ясування проблемного питання.

VІІ. Підведення підсумків уроку.

 

1. Слово вчителя. Ознайомившись із оповіданням Чехова «Хамелеон», ми можемо сказати, що імена героїв стали прозивними, ситуації типовими, а проблеми актуальними. Єдиний позитивний герой оповідань письменника – сміх, який допомагає протистояти глупоті, вульгарності й залишатися самим собою, бути людиною.

 

2. Мотивація оцінок.

 

Відкрити домашнє завдання (13й  слайд)   Див. Додаток 1.15

 

VІІІ. Повідомлення домашнього завдання.

 

  1. Ознайомитись із біографією А.П. Чехова стор. 106 – 108 підручника.
  2. Підготуватись до літературного диктанту за змістом статті про Чехова.
  3. Знати визначення “оповідання”, “художня деталь”, “сатира”.
  4. Прочитати оповідання А. Чехова “Товстий і тонкий”, виписати художні деталі до образів товстого і тонкого.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література:

 

  1. Ковбасенко Л.В. та ін. // Зарубіжна література: Книга для вчителя: календарне планування та розробки уроків. 6 клас 12-річної школи. – К.: Грамота, 2006. – с. 104-113,118-133.

 

1

 

doc
Додано
13 лютого 2021
Переглядів
800
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку