Розробки уроків
з літератури рідного краю
за творчістю Омеляна Лупула
Урок літератури рідного краю у 6 класі
Тема : Омелян Лупул – визначний буковинський байкар, поет.
Викривальна і повчальна спрямованість байок письменника.
Мета: ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом О. Лупула, його байками, допомогти їм визначити прихований зміст цих творів, пояснити алегоричні образи; розвивати навички виразного, вдумливого читання байок; коментування, визначення елементів їхньої побудови; розвивати вміння зіставляти описане із сьогоденням виховувати самокритичність, оптимістичні погляди на життя.
Обладнання: портрет письменника, збірки його творів, ілюстрації байок,
опорно-логічна схема байки.
Епіграф: « Байка, це таке дзеркало ̶ чи не чарівне! ̶
у якому кожен може побачити себе.
Але ніхто в цьому ніколи не зізнається »
(О. Лупул.)
ХІД УРОКУ
І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Складання сенкану до поняття байка.
Байка
цікава, алегорична
розповідає, висміює, вчить
в кінці містить мораль
вигадка
2.Бесіда і складання опорно-логічної схеми.
ІІ МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
«Зимовими вечорами бабусі, сидячи біля вогню, розповідали її своїм онукам, а ті, коли виростали й старіли, своїм. Пташки в маленьких гніздечках вищебечували її своїм маленьким діткам, які ще не вміли літати. Кози в загонах розповідали її козенятам, що вони ввечері лежали спокійно, а від кіз чули цю історію і корови, і телята, і ослики, і ягнята, і поросята…»̶ так починає Езоп свою байку «Лисиця і виноград».
Про значення і сенс цих творів для людини говорив і український байкар Леонід Глібов.
Здається ,байка просто бреше,
А справді ясну правду чеше,
Нікого в світі не мине,
Читайте, згадуйте мене.
А сьогодні ми познайомимось з прекрасними творами цього жанру буковинського письменника Омеляна Володимировича Лупула, який так характеризує байку, ̶ «Байка, це таке дзеркало ̶ чи не чарівне! ̶ у якому кожен може побачити себе. Але ніхто в цьому ніколи не зізнається».
Байки, як хороші вчителі, пояснюють правила поведінки в суспільстві, навчають жити за правилами – толерантності, спрямовують людину в майбуття. І нам випала чудова нагода долучитися до цього доброго знання, поринути з головою у прекрасний та дивний світ під назвою – байка.
ІV СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя.
Омелян Лупул прекрасний творець лірики, гумору та сатири. Однак він більше відомий як байкар — у його творчому доробку більше 1000 творів цього жанру! Цікаво, а як же стають митцями? Сьогодні ми про це дізнаємось, адже до нас завітав сам Омелян Володимирович. Скористуйтеся можливістю, шановні журналісти, візьміть інтерв’ю у відомого буковинського байкаря.
2. Прийом «Інтерв’ю» (група Журналісти беруть інтерв’ю у О. Лупула)
О. Лупул : мене звати Омелян Володимирович Лупул. Я народився у 1950 році в селі, яке вже мало своє літературне відлуння. Це Раранча (нині Рідківці) під Чернівцями, де жила і вчителювала буковинська письменниця, етнограф і фольклорист Євгенія Ярошинська.
Журналісти: під чиїм впливом формувалась Ваша творча уява?
О. Лупул : У школі я захоплювався С. Олійником, П. Глазовим, О. Вишнею, а особливо С. Руданським, звідки взяв гумористичний характер творів.
Журналісти: де Ви здобували освіту?
О. Лупул: навчався у середній школі в селі Раранча, нині Рідківці. У 1968 році став студентом Чернівецького медінституту. Але зрозумів, що медицина – це не моє. Я прагнув літературного розвитку і вступив на філологічний факультет Чернівецького університету.
Журналісти: Вам судилося стати найвидатнішим буковинським байкарем. Яка з байок Вам найбільше подобається?
О. Лупул: я написав багато прекрасних творів цього жанру і всі вони - рідні, бо мої.
3. Слово вчителя.
Байки Омеляна Лупула дуже актуальні: вони не лише цікаві й кумедні за змістом, а і навчають нас жити!
4. Група Актори. Читають у ролях байки О.Лупула
Хвалився Півень: - Люди, я –
Павич супроти Солов’я!
Підкралася Лисичка – хап –
Лиш пір’я полетіло з лап.
Отак – то, дорогі мої.
В житті є Півні й Солов’ї.
А хто хвалитись має звичку,
На тих судьба дає Лисичку
5. Аналіз байки
2.Гра «Хто що символізує»
Завдання: з’єднати стрілочками вади людського характеру з назвами тварин, які їх уособлюють.
Півень краса, пишність
Соловей хижість
Павич хвалькуватість, самовпевненість
Лисиця пісенність
3. «Мозковий штурм» (усне опитування.)
- Які проблеми порушує письменник у своїй байці?
- Чому саме таких звірів увів автор до сюжету байки?
- Які типові риси характеру втілює Лисиця? Чи засуджуєш ти їх?
- Чи бувають, на твою думку, люди, які жодного разу в житті нехвалилися?
- Охарактеризуй Півня.
-Яка мораль байки?
6. Група Актори. Читають наступну байку
Лев до Кота приїхав на ревізію.
І Кіт, заготувавши всю провізію,
Зігнувся перед ним у три погибелі:
- Безмежно радий, што ви прибилі.
А Лев: - Котюго…Це ти по-якому?..
На рідній мові вже набив оскому?
Котисько опустив поволі хвіст:
- Мур-мур,я – інтер…націоналіст.
7. Аналіз байки
Тлумачний словничок
Ревізія - Обстеження, огляд з метою перевірки стану або виявлення наявності кого-, чого-небудь.
Провізія - Харчові продукти, їстівні припаси.
Набивати (набити) [собі] оскому - втрачати інтерес до чого-небудь, дуже набридати.
Інтернаціоналіст – особа, яка відстоює права рівності всіх народів.
8. Група Актори. Читають у ролях байку
Лисиці кинув Лис: ̶ Ти приготуй
Вечерю добру. Буде сабантуй.
̶ А це з якого дива? ̶ та йому.
̶ Сусіда посадили у тюрму.
Отак собі живем, їмо, п’ємо,
У черзі всі за щастям стоїмо,
А спробуйте потрапить в сіті бід ̶
Найпершим посміхається сусід.
9.Аналіз байки
Група Дослідники. Підберіть прислів’я приказки про сусідів.
Нема більшої біди над лихі сусіди.
Тоді сусід добрий, коли мішок повний.
Як маєш сусіду пустити до хати, то в сінях камінь положи.
Група Дослідники. Усне малювання зовнішності Жаби за малюнком (особливу увагу звертають на вираз її очей, бо в народі кажуть: очі — дзеркало душі). Характеризують образ Жаби, пояснюють, яку людську ваду втілено в її образі.Пояснюють мораль байки.
V ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1.Особливості побудови лупулівської байки.(Обговорення)
Всі ці байки написані в оригінальній формі – восьмирядком (дві строфи у кожній байці, лише вісім рядків і ні рядком більше). Перша строфа – засновок (сюжет), друга – висновок (мораль). Хоча байкар здебільшого не формулює мораль, а свідомо залишає на роздуми читача.
2. Робота з таблицею «Байки О. Лупула»
Завдання: заповнити таблицю. Учні працюють на дошці та у себе в зошитах, коментують.
Байка |
Алегорія |
Прислів’я, що відповідає основній думці байки |
«Хвалився Півень: - Люди, я – » |
Хвалькуватість |
Хвальби повні торби, та вони порожні. |
«Лев до Кота приїхав на ревізію.» |
Підлабузництво |
Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається. |
«Лисиці кинув Лис:…» |
Сміх із чужого горя |
Тоді сусід добрий, коли мішок повний. |
2. Прийом «Вільний мікрофон»
Чим приваблюють сучасних читачів байки О. Лупула?
Яка байка вам найбільше сподобалась?
VІ РЕФЛЕКСІЯ
VІІ ПОЯСНЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Прочитати інші байки Омеляна Лупула.
Приготувати творчі роботи з теми «Байки О. Лупула» (кросворди, ребуси).
Література рідного краю. Розробка уроку для учнів старшої школи.
Тема. Омелян Володимирович Лупул. Життєвий і творчий шлях. Збірка «1000 байок»
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю митця слова рідного краю О. В. Лупула, розкрити ідейно-тематичне спрямування збірки «1000 байок»; розвивати в учнів читацький кругозір, навички виразного декламування байок, вміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, робити висновки й узагальнення; формувати естетичні смаки учнів; виховувати любов до рідного краю, інтерес до творчого доробку байкаря, прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: портрети О. В. Лупула, мультимедійна презентація, виставка збірок письменника.
Епіграф:
У житейськім суцвітті
Ходить Байка по світі,
Споконвіку мандрує
І розраду дарує.
А бува, дасть і перцю,
Хоч не всім те по серцю.
В кому правди немає,
Байку той проклинає.
(О. В. Лупул)
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Слово вчителя
Скільки талановитих імен – письменників, художників, скульпторів і композиторів в Україні! Кожен історичний період багатий на видатних осіб. Та й наша Буковина має ким пишатися. Діти, кого ви знаєте із видатних людей нашого краю?
Відповідь учнів
Буковинський край є батьківщиною багатьох відомих людей країни. Серед талановитих уродженців Буковини: Ольга Кобилянська, Юрій Федькович – класики української літератури; Міхай Емінеску – видатний румунський поет; Воробкевич Сидір Іванович ̶ письменник та композитор; Марія Василівна Матіос ̶ відома письменниця та політичний діяч. Творчість Пауля Целана увійшла до скарбниці світової літератури. Всі вони писали різними мовами, у кожного був свій неповторний стиль. Більшість з них народились у Чернівцях, тут отримали освіту й сформувались як творчі особистості. На весь світ відомий тенор Йозеф Шмідт – «німецький Карузо» з Буковини. Він розпочинав кар’єру співака у дитячому хорі Чернівецького Темпля, а з часом його пісня облетіла весь світ. В Чернівцях жив і творив відомий український композитор Володимир Івасюк – автор легендарної «Червоної рути». У філармонії починали своє сходження на велику сцену народні артисти України Софія Ротару, Назарій Яремчук, Василь Зінкевич, Павло Дворський та інші талановиті співаки.
ІІІ. Оголошення теми, мети
Слово вчителя. Серед названих вами відомих людей не прозвучало ім’я ще однієї безумовно талановитої людини, лірика та байкаря ̶ Омеляна Володимировича Лупула. Ця людина – наш земляк, який народився в с. Рідківці, а зараз проживає і продовжує творити у м. Чернівці. Саме з його життям та творчістю ми познайомимося на сьогоднішньому уроці. ІV. Мотивація навчальної діяльності
V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Робота з портретами О. В. Лупула
Завдання. Уважно розгляньте фотографії митця. Використовуючи прийом «Намисто», розкрийте внутрішній світ байкаря, особливості його характеру:
інтелігентний, проникливий погляд, щирий, задумливий…
2. Розповідь вчителя про життя та творчість О. В. Лупула. Учні конспектують важливі відомості про буковинця.
Омелян Володимирович Лупул народився 1 серпня 1950р. в селі Раранча (нині Рідківці) під Чернівцями Рано втратив батьків, тому виховувався у близьких родичів. Так у своєму вірші лірик згадує про рідне село.
Учень декламує вірш напам’ять
Раранча… Ти маленький мій Париже,
Люблю тебе о будь-якій порі,
Коли скидає осінь листя риже,
Коли щебечуть весни у дворі…
Як Острів сонця в морі суєти,
Тебе, мабуть, придумав сам Томазо,
Надій і мрій, розкішних дум Оазу,
Мені довічно зіркою світи.
Навчався на філологічному факультеті Чернівецького університету. Вчителював на Миколаївщині, Вінниччині. З 1980 року працює редактором у видавництві «Рута» при Чернівецькому університеті. У літературу О. Лупул прийшов у зрілому віці. Першу свою поетичну збірку видав 1993р. під назвою «Скрижалі» У його літературній скриньці близько 32 видання, майже три тисячі поезій і понад тисячу байок. Саме найбільшу популярність О. В. Лупулу принесли байки. Його байки ̶ унікальні тексти, які вражають своєю кількістю та формою. Сьогодні на уроці ми поговоримо про збірку «1000 байок » Омеляна Лупула, яка вийшла у світ 2010р.
3. Опрацювання ідейно-художнього змісту байок О. В. Лупула
Вашим домашнім завданням було ознайомитися із творами збірки «1000 байок» і сьогодні кожна група має презентувати свою роботу. Отже, слово вам, діти.
Робота першої групи
Наша група досліджувала термін байка та її різновиди.
У словнику літературознавчих термінів В. М. Лесина подане таке визначення поняття ̶ байка ‒ ліро-епічний жанр: невеличкий, здебільшого віршований повчально - гумористичний чи сатиричний твір з алегоричним змістом, у якому людське життя відтворюється або в образах тварин, рослин і речей, або зведене до простих і умовних стосунків. Фабула байки коротка, динамічна і драматична. Жанрові різновиди байки: байки-памфлети, байки-фейлетони, байки-жарти, ліричні байки, байки-приповідки. В О. Лупула представлені у великій кількості сюжетні байки та байки-фейлетони.
Робота другої групи
Учень декламує байку
Щоб не піти ніколи у солдати,
Скаженого замислив Лис удати
(До цього, хитрий, мав задатки гарні) ̶
Візьмуть, гадав, його до психлікарні…
Зіграв. Талановито ̶ нота в ноту!
Ніхто не запідозрив ні на йоту.
І Лікар мовив: ̶ Ясно й для маляти ̶
Скажений справді. Отже, розстріляти.
У цій байці О. Лупул вдало змалював проблему сьогодення ̶ ухилення від військової служби, що проявляється в симуляції хвороби та підробки документів. Автор вдало підібрав головного героя байки ̶ Лиса, який характеризується хитрістю, підлістю, безвідповідальністю. Поет хоче застерегти майбутнє покоління від таких дій і підкреслити важливість захисту батьківщини від чужинців.
Висміює, засуджує: егоїзм, незгоду, відсутність злагоди і безвідповідальності у діях.
Мораль байки: захист рідної землі ̶ святий обов’язок кожного.
Робота третьої групи
Учень декламує байку
Ведмеді, бродячи в бору,
Обдерли із дерев кору.
І не тому, щоб ліс губити.
А так, від нічого робити.
Гадаєте, таких Ведмедів
Я тільки у лісах нагледів?
Скрізь дурість вихваляється сама,
Де сила є, а розуму ̶ нема.
У даній байці автор засуджує необдумані вчинки людей, які своєю недалекоглядністю шкодять суспільству і країні. Ведмідь характеризується силою, лютістю ̶ вдалий образ для могутньої але нерозсудливої людини. Байкар закликає не губити, а берегти природу, пам’ятати, що погані вчинки завжди знайдуть покарання.
Висміює, засуджує: безтурботність, гультяйство, легковажність, лінь, необачність.
Мораль байки: Скрізь дурість вихваляється сама,
Де сила є, а розуму ̶ нема.
Робота четвертої групи
Учень декламує байку
В Лісній Раді охи-ахи,
Виступають звірі, птахи,
Виголошують промови
Всі без винятку, про мови:
Кожен хай, мовляв, гелгоче,
Хто якою хоче.
Лев завершив: Гра-ці-я!..
То яка ж ми… нація?
У цій байці О.Лупула хвилює мовне питання, його роль в житті українців. Ще донедавна звучали пропозиції щодо ухвалення «другої державної мови» чи «регіональної мови», які безумовно хвилювали суспільство. Автор закликає до ідеї, що кожна нація повинна володіти своєю мовою. Політики впродовж століть зловживали мовним питанням, та все ж наша мова вистояла, і отримала статус державної.
Висміює, засуджує: зраду, легковажність, необачність.
Мораль байки: То яка ж ми… нація?
2. Робота з епіграфом
- Поясніть, як ви розумієте слова О. Лупула?
- Як цей вислів стосується нашого уроку?
Слово вчителя. Людина, яка себе поважає, повинна знати історію не тільки рідного народу, а й рідного краю. Я сподіваюся, що після сьогоднішнього уроку ви ще більше будете пишатися нашою Буковиною і краще вивчатимете історію рідного краю.
VII. Мотивація оцінювання
VIII. Домашнє завдання
- написати твір за творчістю Омеляна Лупула «Людина – частинка рідного краю»