Урок на тему: Умови існування життя на Землі. Вплив на організми чинників неживої природи. (5 клас)
Мета:
сприяти формуванню навчально-пізнавальної компетентності через формування знань про чинники, що забезпечують життя на Землі; знань про живу і неживу природу, про вплив чинників неживої природи на організми;
Сприяти формуванню компетентності уміння вчитися через розвиток самоосвітніх навичок;
Сприяти формуванню соціально-комунікативної компетентності шляхом залучення до роботи в групах;
Сприяти формуванню інформаційної компетентності шляхом розвитку умінь працювати з інформаційними джерелами;
Сприяти формуванню загальнокультурної компетентності шляхом виховання мовленевої культури;
Сприяти формуванню здоров’язберігаючої компетентності шляхом залучення до проведення фізкультхвилинки, формуванню ціннісного ставлення до навколишнього середовища.
Обладнання: різноманітні предмети та об’єкти живої та неживої природи (кімнатні рослини, колекція гірських порід), роздруківки карток «Цікаві факти про рослини» та «Цікаві факти про тварини».
Тип уроку: формування нових знань.
Хід уроку.
-
Етап орієнтації
Вступна бесіда:
-
Які планети вам відомі?
-
На якій планеті існує життя?
-
Етап постановки теми та мети уроку
Вправа «Мозковий штурм»
Життя на Землі існує скрізь: і на найвищих гірських вершинах, і у найбільших глибинах океанів, і в найсуворіших умовах піщаних та льодових пустель, у жерлах вулканів.
-
Завдяки чому на Землі можна спостерігати таке різноманіття живого?
-
Без чого неможливо було б існування і розвиток живих істот?
(всі питання записані на дошці).
Оголошення теми, визначення завдань, мети та цінності уроку учнями.
Хвилинка «Патріот»
-
Етап проектування
План.
-
Загальна характеристика живої та неживої природи.
-
Земля та життя на ній.
-
Пристосування організмів до умов існування.
-
Етап реалізації
Міні-лекція — розповідь з елементами бесіди — Вправа «Хвилинка цікавинка»:
Усі живі істоти на планеті дуже різні, проте завжди цікаві, а іноді просто фантастичні. (Ознайомлення з картками «Цікаві факти рослин і тварин» .)
Цікаві факти про рослини
-
Вельвічія мірабіліс має усього два листи, хоча її вік може сягати 100 років, її листи виростають на 5-8 см у рік, а найбільші листи мають розмір 8,2x2м.
-
Пальма рафія має найбільші у світі листи. Вони досягають 20 м і перевершують за розмірами всі породи дерев.
-
Найменша квітуча рослина — плавуча ряска волффіа аррхіза. Розмір її листя становить усього 0,5—1,2 мм у поперечнику.
-
Найдовше коріння виявлено в дикого фікуса з Південної Африки. Воно досягало 120 м.
-
Найбільше живе створіння — гігантська секвоя. Вона росте в Каліфорнії (СІЛА) і має ім'я «генерал Шерман». її висота 83 метри, окружність стовбура — 24,1 м. її деревини вистачило б на 40 одноповерхових будиночків або на 5 мільярдів сірників.
-
Найбільше рожеве дерево — «притулок леді» з Тамбтауна, штат Аризона (США). Воно має стовбур завтовшки 101 см і заввишки 2,74 м і займає площу 499 м2. Його підтримують 68 опор, а під гілками «леді» можуть розміститися 150 чоловік.
-
Найдавніша рослина, що дає насіння, — предок гінгко, або адіантума. Росла на території нинішнього Китаю понад 180 млн років тому. Тоді Земля була населена динозаврами. Дерево гінгко, що дожило до наших днів, майже не змінилося порівняно з його доісторичними предками.
-
Найбільша водяна рослина — гігантське латаття з Амазонки. Його листя, що досягає 2 м, здатне витримати на собі дитину. Міцні ребра під листами допомагають їм триматися на воді.
-
Найбільш поживний плід — авокадо. Він містить 741 калорію на фунт їстівної маси. А найменш поживний овоч — огірок, який містить усього 73 калорії на фунт їстівної маси.
-
Найбільш витривалим насінням можна назвати насінини арктичного люпину, знайдені у мерзлому ґрунті біля канадського узбережжя Юкону. їхній вік становить від 10 до 15 тис. років. Деякі із цих насінин прийнялися й дали сходи, а на одному з них навіть розпустилися квіти.
- Рослина, що цвіте рідше за всіх, — пуйя раймондії. Вона росте в Андах і зацвітає не раніше, ніж їй виповниться 150 років. Незабаром після цвітіння вона гине.
Цікаві факти про тварин
-
Дорослий кит за 2 секунди вдихає 2400 л повітря.
-
У тілі гусениці більше м'язів, ніж у тілі людини.
-
Близько 70 відсотків живих істот Землі — бактерії.
-
У Давньому Єгипті головними шкідниками полів уважалися не жуки й навіть не сарана, а... гіпопотами.
-
Муравей-листоріз може піднімати й переміщати вантажі, маса яких у 50 разів більша від його власної ваги.
-
Пінгвін — єдиний птах, що може плавати, але не може літати. Крім того, це єдиний птах, що ходить стоячи.
-
Найважчою породою серед собак уважається сенбернар, найбільш угодований екземпляр якого у віці 5 років важив 140 кілограмів.
-
У коня на 18 кісток більше, ніж у людини. У жирафів найбільше серце й найвищий кров'яний тиск з усіх наземних тварин.
-
У кожному бджолиному вулику живуть 20-60 тис. бджіл. Бджолина матка відкладає майже 1500 яєць у день і живе близько двох років. Трутні, єдина робота яких — допомагати матці, живуть до 24 днів і не мають жала.
-
Хамелеон може викидати свій язик на відстань, що дорівнює половині довжини його тулуба. Крім того, його очі здатні обертатися незалежно одне від одного, тому хамелеон може дивитися одночасно в усі сторони, не рухаючи головою.
-
Електрогенератори південноамериканського електричного вугра можуть генерувати напругу до 1200 В при силі струму 1,2 А. Цього вистачило б, щоб запалити шість лампочок на 100 В.
-
Тхори сплять до 20 годин на добу.
-
Крокодили ковтають камені, щоб глибше пірнути.
-
Скорпіони можуть нічого не їсти майже два роки, а кліщі — до 10 років!
За підрахунками вчених кількість рослин приблизно 350 тис. видів, тварин – 1,5 млн видів, мікроорганізмів – 75 тис. видів.
Цікавий і складний світ, що нас оточує охоплює безліч об’єктів живої та неживої природи: це люди, квіти, гори… (учні продовжують перелік, вчитель записує на дошці).
Вправа «Мої знання – мій досвід»
Давайте спробуємо поділити перелічені об’єкти на дві групи
Жива природа
|
Нежива природа
|
Люди, квіти, тварини
|
Гори, річки, озера
|
-
Чому ви об’єднали саме ці об’єкти разом? (відповіді дітей)
-
Поясніть, чим живі об’єкти природи відрізняються від неживих? (відповіді)
Вчені до цього часу так і не дійшли спільної думки. Тому тільки спробуємо визначити основні ознаки живого.
Вправа «Асоціативний кущ»
Подразливість
Живлення
Жива природа Дихання
Ріст і розвиток Розмноження.
Підсумок.
Вправа «Пошук інформації»
-
Чому саме на нашій Землі існує життя?
-
Робота в групах з додатковою інформацією.
Підсумок:
-
1.Оптимальне положення Землі;
-
2.Енергія Сонця;
-
3.Будова Землі (3 оболонки)
Умови існування: Сонце: тепло, світло; вода і повітря.
Фізкультхвилинка
Зміст
|
Вправи
|
Слон пішов до бегемота
На хрестини у болото.
Ногу він одну підняв
І вперед закрокував.
Права-ліва, права-ліва —
От слону така забава.
Знову ліва, далі права,
Права-ліва. От цікаво.
|
Руки на поясі, перекат з п’ятки на носок.
Руки на поясі, переступити з ноги на ногу, зігнувши у коліні, зафіксувати положення.
Марширувати на місці.
Руки вгору потягнутись, опустити, розслаблено помахати ними.
|
Метод «Еврестична бесіда»
Кожний живий організм займає на Землі своє середовище існування.
-
Що таке середовище існування? (учні висловлюють свої думки з яких формується визначення і записується у словник)
Середовище існування
Наземно-повітряне водне грунт живі організми
як середовище
-
Яким чином рослини і тварини пристосовуються до умов існування?
-
Робота в групах. (підручник)
Група 1. З’ясуйте пристосування організмів до різного освітлення.
Група 2. З’ясуйте значення повітря в житті організмів.
Група 3. З’ясуйте пристосування організмів до умов різного зволоження (На парті знаходиться кактус, різні види коренів та кореневих систем).
Група 4. З’ясуйте пристосування організмів до низьких і високих температур.
Група 5. З’ясуйте пристосування організмів до змін дня і ночі.
Група 6. З’ясуйте пристосування організмів до змін пір року.
Обговорення, підбиття підсумків.
-
Рефлексія.
Вправа «Прес»: Що цінного для себе ви дізналися на нашому уроці?
Д/з. опрацювати параграф підручника, у зошитах скласти кросворд «Чинники неживої природи».
-
Етап контрольно-оцінювальний.
-
Самостійна робота учнів — зворотній звязок (Учні дають відповіді на питання які були поставлені на початку уроку).