«Птахи навколо нас»
(Виховний захід у 2 класі)
Вчитель: Русанова Людмила Вікторівна
Розумівська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Запорізького району Запорізької області
Мета: розширити знання дітей про птахів; розвивати вміння порівнювати, спостерігати; розвивати мислення, творчість, фантазію мову; виховувати естетичні почуття, дбайливе ставлення до природи, птахів.
Обладнання: книги, малюнки, кокошники, записи на дошці про птахів
Вчитель: Любі діти! На нашій планеті Земля живе дуже багато різних птахів. Одні з них гарно співають, інші – мають дуже красиве оперення, а на далекій півночі є навіть єдиний у світі птах – пінгвін, який вигодовує своїх малят молоком. Поговорити про птахів світу не вистачить не то що уроку, а навіть цілого дня, - ось як їх багато! А тому, сьогодні ми будемо говорити про птахів нашого краю, адже ми повинні знати про все, що нас оточує; причому наші знання сьогодні збагатяться цікавою, корисною інформацією. А ще розберемося: чи всі корисні пташки ? І якщо так, то в чому їх користь в природі, зокрема, для нас - людей?
Подумайте, де ви бачили птахів? (Відповіді дітей) Так, вони є повсюди. І в лісах, і в парках, і в садах, і на полях, і на луках, і на водах. Одні з них стрибають по землі, інші перелітають з гілки на гілку, а є, наприклад, такий птах, який не сідає ні на землю, ні на воду, ні на гілки. Ви таке чули? Отож, знайте – це стриж – птах, дуже схожий на ластівку. Подивіться на нього. (Вчитель показує картинку з птахом).
Де в нашому селі ви його бачили? Так, правильно, бо живе він, здебільшого в норах скелистої місцевості.
А ну ж бо, пригадайте, діточки, які основні ознаки птахів? (тіло вкрите пір'ям, є крила, дзьоб).
А зараз пограємо - Будьте уважні і плещіть у долоні, коли почуєте назву птаха
(Джміль, синиця, акула, грак, метелик, шпак, чапля, сойка, комар, ворона, лисиця, чайка, зозуля, мурашка, лелека).
А чи всі пташки співають? (давайте поміркуємо). Коли ми чуємо спів птахів, то здається, що вони кличуть один одного. Але не всі птахи співають. Наприклад, пелікан. Птахи, крім співу, можуть викрикувати, подавати тривожні сигнали та звуки. Це залежить від гортані птаха. Але співають птахи лише в період гніздування. Спів кожного відрізняється. І першість зі співу належить не солов'ям, як вважають, а дроздам.
А що, коли ми спробуємо побути уявно птахами і поговорити їхньою мовою. Спробуймо? Як каже?
Вчитель: Діти, ви помітили, як багато ілюстрацій сьогодні на дошці? Ніби ми потрапили в картинну галерею, де зображені хто ? тож, проведемо екскурсію…. Допоможіть гіду – екскурсоводу назвати зображених птахів (почувайте себе вільно, розслабтеся)…
Одні – перелітні, інші – зимуючі. Які перелітні? Хто відлітає? Чому? Які залишаються зимувати? Хто до нас прилітає зимувати з холодних країв? А хто весь час у нас живе? З настанням холодів птахи переселяються з лісів і полів ближче до людських осель, чому? Як ви вважаєте, що для них страшніше: холод чи голод? Що буде, якщо не допомагати пташкам? А чи можемо ми допомогти їм? Дехто з вас теж часу не гаяв і вже почав робити добрі справи.
(Демонструється виставка годівничок). Молодці діти! Ви разом з дорослими проявили фантазію і турботу про наших пернатих. Залишається розвісити і підписати корм та з радістю спостерігати за птахами, які прилетять до наших пташиних їдалень. Не тільки ми, а всі діти світу підгодовують птахів. Ось послухайте.
(Інсценівка 1).
Зустрілися в лісі дві синички.
-Чи ти снідала?
-Ні. Ось, можете, якусь комашку у корі знайду.
- так чого ж ти тут сидиш? Лети швидко до школи. Там у саду ад 6 годівничок! І пшоно, і шматочки сала, і ягоди шипшини та горобини, поспішай, синичко!
(Інсценівка 2).
Лісовий майстер.
(Діти виконують вірші)
1.В небі жайворонки в'ються,
Заливаються, сміються.
І щебечуть, і співають,
І з весною світ вітають.
Дзвоном радісних пісень.
2.Сам вечірньої години заховався в кущ калини,
На сто дудок і свистків чаром – співом світ залив.
3.Чорногуз – лелека прилетів здалека,
Сів на вершок хати, давай клекотати;
Давай клекотати, рідний край вітати.
4.Облітав журавель, 100 морів, 100 земель,
Облітав, обходив, крила, ноги натрудив.
Ми спитали в журавля: - Де найкращая земля?
Журавель відповідає: -Краще рідної – немає!
(Музична фізхвилинка)
Під час перельотів птахи знаходять дорогу, орієнтуючись за сонцем і зірками; з вирію більшість птахів повертається в ті місця, де гніздились раніше.
Відгадайте загадку, яка вам підкаже, про яку пташку йдеться далі:
«В мене є великий хвіст, я співаю, як артист.
Спів мій радісний усюди дуже люблять слухать люди».
2)Соловей – це маленький непомітний сірий птах. Якщо не знаєш його, то ніколи не подумаєш, що ця пташка має такий чудовий голос. Пісня солов'я дуже дзвінка і мелодійна. Живиться він комахами, павуками, черв'яками. Гніздо будує на землі у густих заростях, із сухого листя і трави. Це – перелітний птах. А яка ж буде наступна пташка? Відгадайте:
«Хто гнізда свого не має, яйця іншим підкидає.
Та у лісі в холодку все кує: ку – ку, ку – ку.»
Кожен, хто бував у лісі, чув кування зозулі. Відомо і те, що зозуля свої яйця в чужі гнізда, а зозуленя в перші години свого життя викидає пташенят «господарів цього гнізда». Але мало хто знає про зозулин апетит. Завдяки йому вона компенсує школу, яку скоїла, гублячи інших пташок. Саме зозуля встановила рекорд ненажерства. Вона з'їдає в день 39 великих коників, 43 капустяних черв'ячків, 5 личинок травневого хруща, 4 павуки – хрестовики, 3 хруща й багато інших комах, яких не їдять інші птахи.
«Не людина, а живе в хатині?» ось в таких будиночках – шпаківнях живуть пташки, які майструють для них. А ще вони можуть жити в дятлових дуплах, самі вони гнізд не роблять. (Шпачок прощається) – пісня.
Найвищий птах на Україні – сірий журавель. Його висота – 1м20см, вага – 7 кг. Як побачиш весною журавля, то треба казати «веселики і цілий рік буде весело, а як скажеш «Журавлі – то будеш журитися цілий рік. Так в народі повелося.
«Летів птах, через дах, сів на воротях, у червоних чоботях».
Цей птах дуже схожий на журавля. Є білий і чорний лелека (показує картинку). Наукою доведено. Що саме цей птах долає найбільшу кількість км за добу (до 500 км). Вага білого лелеки до 4 кг, живуть 20 років. А чорного – 3,5 кг і живе до 30 років і саме його занесено до Червоної книги України. У лелек дзьоб і ноги яскраво – червоні. Гнізда роблять на деревах, хатах. Живляться жабами, ящірками, вужами, гадюками, частково рибою; знищують мишей, тощо.
(Гра – естафета «Передай паличку»)
Ластівка за рік з'їдає близько 2000 кг комах, - це майже повний кузов вантажної машини. А за літо до 1 мільйона комарів. Цим і приносить велику користь людям.
(Прочитати ребус)
40а .
СОРОКА – відомий чорно – білий птах із довгим ступінчатим хвостом, вага – 300 г. Це всеїдний птах. Дуже любить хрущі, гусінь, бабочки.
«Має круглі очі, бачить серед ночі.
Уночі гуляє, а вдень спочиває».
Сова – знищує щороку не менше 1000 різних гризунів, зберігаючи 20 мішків зерна. І це тільки 1 сова. За ніч вона ловить 10-15 мишей.
(Фізхвилинка)
«Чижик солодко поспав, а прочумався – устав, у росі умився чисто, дзьобом пір'ячко почистив.»
(Виставка книг про птахів)
В шкільній бібліотеці є багато книг, які вам розкажуть про птахів. Ось кілька з них (ознайомлення з книгами).
Ворони, галки, граки дуже схожі між собою. Як же не помилитись, хто де?
ВОРОНА (ґава) – важить до 1,5 кг, повністю чорна (і дзьоб і ноги) з синім або зеленим переливом. Гнізда роблять на кущах та деревах.
ГАЛКА – (різновид) із чорно – сірим пір'ям, очі у неї майже білі , завбільшки з голуба. Чорна, а шиї сіра «чорнобурка». «та ще вона майже ніколи не літає мовчки: весь час сама до себе щось кигика. Корисні для сільського господарства: визбирують черв'яків, різних шкідливих і дуже люблять блискучі речі. В їх гніздах можна знайти монети, сережки, гудзики, годинники тощо.
(Ребус «Грак»).
Тільки – но похолоднішає, а Граки вже відлітають на південь. Буває що до Африки добираються. За день цей птах може знищити 400 шкідників. Він схожий на ворону, але стрункіший і має прямий тонкий дзьоб. Є підбородок на відміну від ворона.
«Б'ється, б'ється молоток,
Поправляє ним садок».
ДЯТЕЛ – працює цілий рік, як лікар – терапевт безперервно оглядає дерева. У нього сильний дзьоб з гострим кінцем, що весь час, то стирається то наростає. Частий, настирливий стукіт розноситься по лісу, ніби хтось молотком стукає по дереву. Дятел вистуковує – здорове дерево відгукується дзвінко, уражене короїдами та усачами – глухо. Виявивши в корі дерева комах, птах робить до їх ходів отвір. Продовбавши його, він вставляє язик. Який рухається, як черв'як. Шкідник прилипає до язика і потрапляє в рот. На землю вони опускаються дуже рідко.
На уроках ми вивчали скоромовки про птахів.
(діти розказують скоромовки)
СНІГУРІ – дуже красиві птахи. Вони прилітають з далекої півночі, щоб тут перезимувати. Їх ще називають – північні папуги.
«Люблять калину, глід, бузину,
Бідовий хлопчик в теплій сорочці
По дворах стрибає, крихти збирає.
А ще є птахи, які вигодовують своїх пташенят навіть у 40◦С мороз, вгадає, хто це?
ШИШКАРІ – темно – червоні птахи з великими міцними дзьобами, кінчики в протилежні боки зігнуті. Виспівують: цок – щок – кле – чик – чик!
ОДУД - (за книгою).
СИНИЧКА - з'їдає за добу стільки комах, скільки важить сама. Дуже жвава.
Прикмети у прислів'ях:
(Гра «Сліпий ворон»)
Гравці стають у коло, один – по середині. Це сліпий ворон. Очі у нього зав'язані. Руками він махає і каже: «Кар – р, кар – р. Я когось спіймаю». А гравці навколо нього міняються місцями та імітують голоси птахів і піддражнюють ворона. До кого ворон доторкнеться крилом, той стає замість нього вороном.
Наша сьогоднішня зустріч надходить до кінця. Я сподіваюсь, що вам було цікаво і ви переконались і почули, що всі птахи приносять велику користь людям, природі. Тож, любіть і бережіть птахів – окрасу наших міст і сіл, наше багатство!