Урок мовленнєвого розвитку № 15.
Тема: усний докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису природи.
Мета: навчити учнів переказувати текст розповідного характеру з елементами опису природи, доцільно використовуючи прикметники.;
розвивати усне мовлення, логічне мислення, творчу уяву; збагачувати словниковий запас школярів;
виховувати любов до природи.
Хід уроку
1. Організаційний момент
Рефлексія настрою ( вірш )
Напишіть побажання в зошиті однокласника, прочитайте побажання від Ліни Костенко.
І в житті, як на полі мінному,
я просила в цьому сторіччі
хоч би той магазинний мінімум:
— Люди, будьте взаємно ввічливі! —
і якби на те моя воля,
написала б я скрізь курсивами:
— Так багато на світі горя,
люди, будьте взаємно красивими!
Ліна Костенко
2.Перевірка виконання домашнього завдання
3. Мотивація навчальної діяльності
- Метод прогнозування
Відгадайте загадку і ви дізнаєтеся, який об’єкт буде предметом сьогоднішнього уроку
Взимку - з сивою бородою
Влітку нова виростає
Восени обпадає
4. Повідомлення теми і завдань уроку
5. Логопедична хвилинка ( скоромовка )
Обережний хитрий лис
До нори вечерю ніс.
Біг додому лісом лис,
Шелестів над лисом ліс.
Ліз лис
Лисим лісом,
Ніс хвіст
Низом-низом.
Хвіст об терен
Обдер.
В лісі кажуть тепер:
«Ліз лис…»
6. Каліграфічна вправа
7.Колективна робота з текстом-Читання учнями тексту мовчки (Вправа 606)
У ЛІСІ
Павло легко вистрибнув із кабіни й вільно побіг убік, одразу знайшовши ледве помітну в сутінках стежину, що вела до лісу.
Гуде ліс, сухо подзвонюють мідним листом дуби, співають сосни у високості, під ногами вислизають тугі, мов литі, жолуді. Солодко пахне прілим листом і травами, пізніми грибами, що їх уже торкнулися перші приморозки.
У рову аж чорно від тернових ягід на колючих і густих кущах. Коли терен зацвітає весною, то весь рів і лісові кущі по горбах наче обсипані снігом. Сила терну в лісі. Може, від того й назви: Тернівка, Тернова. Поміж терном, на видноті, гойдає колючими батогами шипшина, красується червоними твердими ягодами.
По землі, у ровах і ямах, повзе ожина, тьмяно поблискує чорною ягідкою-намистинкою, наче оком у перепілки.
Скільки вилазив малий Пашка за тією ожиною по ровах і проваллях, скільки лайки й стусанів мав від матері за порвані штани й пізнє вертання з лісу. Усе те минуло, як перші дитячі мрії, але зосталося в пам'яті на все життя...
(За В. Кучером).
-Визначте його тему й основну думку. Які типи мовлення поєднано в ньому?
Тема:розповідь про прогулянку до лісу;
Основна думка: возвеличення неповторності краси лісу
Типи мовлення : розповідь і опис
- Довести, що текст належить до розповіді з елементами опису: указати на речення, що містять розповідь, і речення, у яких подано опис природи.
- Дайте відповіді на запитання
- Із чим порівнюється цвіт терену, ягоди ожини?
- Як описуються дерева у лісі?
- Які художні засоби використав автор, щоб відтворити картину природи? (епітети: «мідні», «ягідка-намистинка», «тугі», «пріле», «колючі», «червоні», «тверді»; метафори: «гуде ліс», «подзвонюють мідним листом дуби»,»торкнулись певні приморозки», порівняння: «наче око в перепілки», «наче обсипані снігом»).
-Чи допомагає опис зрозуміти внутрішній світ Павла, його настрої, почуття?
-Дібрати слова і словосполучення, які використовує автор для опису лісу.
Мідний лист, солодко пахне, прілий лист, пізні гриби, чорно від ягід терну, колючі і густі кущі, перші приморозки, обсипані снігом, колючі батоги шипшини, червоні тверді ягоди шипшини, чорна ягідка-намистинка, око у перепілки,наче, мов.
- Доберіть синоніми до слів : стежка (доріжка, шлях, путь, тропа, стезя, манівці), ледве(ледь-ледь, насилу, тільки но).
-
Ознайомлення з таблицею « Вимоги до мовлення»
8. Самостійне складання плану тексту.
Орієнтовний план
1. Павло у лісі.
2. Гуде ліс та солодко пахне.
3. Терен у рову.
4. Червоні тверді ягоди шипшини.
5. Чорні ягідки-намистинки ожини.
6. Дитячі спогади Павла не забуваються.
9.Усне переказування тексту
10. Узагальнення зробленого на уроці
1І. Домашнє завдання