Урок на тему: "Усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису природи

Про матеріал
Мета уроку: навчити учнів переказувати текст розповідного характеру з елементами опису природи, доцільно використовуючи прикметники.; розвивати усне мовлення, логічне мислення, творчу уяву; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати любов до природи
Перегляд файлу

Урок № 73

Урок мовленнєвого розвитку  № 15.

Тема: усний докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису природи.

 Мета: навчити учнів переказувати текст розповідного характеру з елементами опису природи, доцільно використовуючи прикметники.;

розвивати усне мовлення, логічне мислення, творчу уяву; збагачувати словниковий запас школярів;

виховувати любов до природи.

Обладнання:  підручник «Українська мова 6 клас», О.В. Заболотний, пам’ятка  « Вимоги до мовлення», презентація.                                                  

 

Хід уроку

1. Організаційний момент

Рефлексія настрою ( вірш )

Напишіть побажання в зошиті однокласника, прочитайте побажання від Ліни Костенко.

І в житті, як на полі мінному,
я просила в цьому сторіччі
хоч би той магазинний мінімум:
— Люди, будьте взаємно ввічливі! —
і якби на те моя воля,
написала б я скрізь курсивами:
— Так багато на світі горя,
люди, будьте взаємно красивими!

                          Ліна Костенко

2.Перевірка виконання домашнього завдання

3. Мотивація навчальної діяльності

 - Метод прогнозування

Відгадайте загадку і ви дізнаєтеся, який об’єкт буде предметом сьогоднішнього уроку

Взимку - з сивою бородою

Влітку нова виростає

Восени обпадає

4. Повідомлення теми і завдань уроку

5. Логопедична хвилинка ( скоромовка )

Обережний хитрий лис
До нори вечерю ніс.
Біг додому лісом лис,
Шелестів над лисом ліс.

Ліз лис
Лисим лісом,
Ніс хвіст
Низом-низом.
Хвіст об терен
Обдер.
В лісі кажуть тепер:
«Ліз лис…»

6. Каліграфічна вправа

7.Колективна робота з текстом-Читання учнями тексту мовчки                 (Вправа 606)

У ЛІСІ
   Павло легко вистрибнув із кабіни й вільно побіг убік, одразу знайшовши ледве помітну в сутінках стежину, що вела до лісу.
   Гуде ліс, сухо подзвонюють мідним листом дуби, співають сосни у високості, під ногами вислизають тугі, мов литі, жолуді. Солодко пахне прілим листом і травами, пізніми грибами, що їх уже торкнулися перші приморозки.
   У рову аж чорно від тернових ягід на колючих і густих кущах. Коли терен зацвітає весною, то весь рів і лісові кущі по горбах наче обсипані снігом. Сила терну в лісі. Може, від того й назви: Тернівка, Тернова. Поміж терном, на видноті, гойдає колючими батогами шипшина, красується червоними твердими ягодами.
   По землі, у ровах і ямах, повзе ожина, тьмяно поблискує чорною ягідкою-намистинкою, наче оком у перепілки.
   Скільки вилазив малий Пашка за тією ожиною по ровах і проваллях, скільки лайки й стусанів мав від матері за порвані штани й пізнє вертання з лісу. Усе те минуло, як перші дитячі мрії, але зосталося в пам'яті на все життя...

                                                                                                                 (За В. Кучером).

 -Визначте його тему й основну думку. Які типи мовлення поєднано в ньому?

Тема:розповідь про прогулянку до лісу;

Основна думка: возвеличення неповторності краси лісу

Типи мовлення :  розповідь і опис

- Довести, що текст належить до розповіді з елементами опису: указати на речення, що містять розповідь, і речення, у яких подано опис природи.

- Дайте відповіді на запитання

 - Із чим порівнюється цвіт терену, ягоди ожини?

- Як описуються дерева у лісі?

- Які художні засоби використав автор, щоб відтворити картину природи? (епітети: «мідні», «ягідка-намистинка»,  «тугі», «пріле», «колючі», «червоні», «тверді»;  метафори: «гуде ліс», «подзвонюють мідним листом дуби»,»торкнулись певні приморозки», порівняння: «наче око в перепілки», «наче обсипані снігом»).

 

 -Чи допомагає опис зрозуміти внутрішній світ Павла, його настрої, почуття?
 

-Дібрати слова і словосполучення, які використовує автор для опису лісу.

Мідний лист, солодко пахне, прілий лист, пізні гриби, чорно від  ягід терну, колючі і густі кущі, перші приморозки, обсипані снігом, колючі батоги шипшини, червоні тверді ягоди шипшини, чорна ягідка-намистинка,  око у перепілки,наче, мов.

- Доберіть синоніми  до слів : стежка (доріжка, шлях, путь, тропа, стезя, манівці), ледве(ледь-ледь, насилу, тільки но).

- 

 

 

 

 

 

Ознайомлення з таблицею « Вимоги до мовлення» 

http://uchni.com.ua/pars_docs/refs/39/38842/38842_html_39ae7744.gif

8. Самостійне складання плану тексту.

Орієнтовний план

1. Павло у лісі.

2. Гуде ліс та солодко пахне.

3. Терен у рову.

4. Червоні тверді ягоди шипшини.

5. Чорні ягідки-намистинки ожини.

6. Дитячі спогади Павла не забуваються.

9.Усне переказування тексту

10. Узагальнення зробленого на уроці

1І. Домашнє завдання

  1. Скласти письмовий вибірковий переказ тексту, опрацьованого на уроці, детально відтворивши частину висловлювання, у якій міститься опис природи.
  2. Повторити правила як творяться ступені порівняння прикметників (параграф 42)

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Vlasyk Nataliia
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
8 лютого 2021
Переглядів
25779
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку