Урок комбінований. Доцільне використання мультимедійної дошки, важливо використовувати елементи ігор, змагань. різні форми роботи сприяють розвитку критичного мислення учнів.
Тема. Утворення Єгипетської держави.
Мета: ознайомити учнів з процесом утворення та розвитку держави у Давньому Єгипті; формувати уявлення про причини об’єднання Єгипту, значення культу фараона; розвивати навички критичного мислення; виховувати толерантне ставлення до думки однолітків, повагу до світових культурних надбань.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник, атлас,чорний ящик, мультимедійна презентація.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Історична розминка
1) Де розташований стародавній Єгипет? (пн. сх. Африки)
2) На якій річці виник Єгипет? (р. Ніл)
3) Коли поселилися перші жителі в долині Нілу? (V тис. р. до н.е. в добу неоліту)
4) Як називається найбільша в світі пустеля, яка знаходиться в Африці? (Сахара)
5) Як називали свою країну єгиптяни і чому? (Кемі, Та-Кемет «чорна земля», бо в пустелі – червона)
6) Як називаються посушливі суховії, страшний вітер в Єгипті і чому? (хамсин, араб. 50, бо дме 50 днів)
7) Яка зірка на небі сповіщала про початок повіні? Що так повінь? (Сиріус, річка виходить з берегів, вода піднімалася на 7 м)
8) Коли розпочинається повінь в Єгипті? Скільки триває? (червень-вересень; 3 міс)
9) Чому грецький історик Геродот назвав «Єгипет – дар Нілу»? (товстий шар родючого намулу)
10) Чи можна водним шляхом дістатися з Києва до Єгипту? (Дніпром через Чорне та Середземне моря; Дніпро з пн. на пд; Ніл – з пд на пн.)
11) Що означає іригаційне землеробство? (засноване на штучному зрошенні; використовувалися шадуфи, поля і канали огороджували греблями – дамбами)
12) Чому одяг єгиптян був дуже легким? (дуже жаркий клімат; спека 47 градусів; в січні 10; в серпні 27; дощі рідко)
- З якої передачі мелодія? (Що? Де? Коли?) Виноситься чорний ящик, в якому знаходиться папірус. Учні повинні здогадатися, надавши правильні відповіді на запитання: - одна із візиток Єгипту
- сувенір з Єгипту;
- пов’язано з р. Ніл;
- річ рослинного походження;
- служить для збереження інформації;
- його висота від 3 до 6 м.
ІІІ. Новий матеріал
План
1. Об’єдання Єгипту та утворення держави.
2. Єгипетське суспільство.
3. Влада і культ фараона.
Проблемне завдання: Чи хотіли б ви жити в Стародавньому Єгипті?
Розповідь вчителя. Ми продовжуємо вивчати тему «Стародавній Єгипет». Сьогодні дізнаємося про суспільство та заснування держави, про необмежену владу фараона. Не забувайте про проблемне завдання, на яке ви дасте відповідь в кінці уроку. Уважно слухайте новий матеріал, занотовуйте в зошит по необхідності важливе, щоб потім передати зміст отриманої інформації трьома реченнями. Потім всі разом визначимо чиї речення найбільш змістовніші.
- Все життя єгиптян, як ви вже знаєте, пов’язане з р. Ніл, з його повенями, жарким та сухим кліматом, а тому жителі повинні були об’єднувати свої зусилля. Родові общини швидко перетворювалися у сусідські рільничі общини – номи. Весь Єгипет складався з номів, їх близько 40. На чолі ному стояв номарх (намісник царя). Кожний ном мав власну територію, пов’язану з системою іригаційних споруд (канали, дамби, шадуфи). Між ними постійно точилися війни, в результаті яких більші номи завойовували слабших. Конфлікти виникали і на релігійному ґрунті. (один ном воював з іншим, тому що одні їли рибу, яку інші вважали священною). Наприкінці ІV тис. до н.е. утворилися дві сильні держави Південний (Верхній) та Північний ( Нижній). Близько 3 100 р. до н.е. Південний Єгипет (символ лотоса) на чолі з царем Міною підкорив Північний Єгипет (символ папірус) і створив єдину сильну державу зі столицею в Мемфісі.
- А зараз учні про інсценують процес об’єднання Єгипту в єдину державу.
- Якого кольору була корона у царя Нижнього Єгипту? (червона)
- Якого кольору була корона у царя Верхнього Єгипту? (біла)
- Цар Верхнього чи Нижнього Єгипту об’єднав Єгипет? (Верхнього, біла корона, лотос)
Вчитель: - А що таке держава?
Держава – це спосіб організації суспільства, який створений для підтримки внутрішнього порядку, захисту від зовнішніх ворогів, забезпечення панування однієї групи населення над іншими.
У Єгипті з’являються надлишки продуктів, які накопичувалися в руках знаті, виникає майнова нерівність. Так, багаті підкорюють простих селян і ремісників. Виникають панівні та пригноблені верстви в суспільстві. Саме держава, в чиїх руках була сила, захищала панівні верстви.
Лише за наявності трьох складових (територія + податки + постійне військо) можна вважати, що держава склалася.
Вчитель. - Яким же було давньоєгипетське суспільство?
Уся влада в Єгипті належала цареві – фараону. У країні було багато чиновників, які стежили за сплатою податків. Це і писарі, і наглядачі, скарбники, збирачі податків. Регулярно проводився перепис населення, за цю роботу відповідали писарі.
Робота з історичним джерелом В підручнику є документ із стародавнього папірусу.
- Яким було життя писаря? (зберігся папірус, в якому батько переконував свого сина добре навчатися, щоб стати писарем, бо йому добре живеться) Єгиптяни з повагою ставилися до професії писаря.
- Які види ремесел ви знаєте? (ковальство, ткацтво, прядіння, виробництво шкіри, взуття, скла)
- Яким було життя ремісників? (важким) Так, єгипетський сановник писав: «Я бачив працю мідника за роботою біля топки печі. Його пальці були, як шкіра крокодила, і він тхнув гірше, ніж риб’яча ікра».
- Чим займалися селяни? (вирощували пшеницю, ячмінь, будували канали, греблі, дамби). Після жнив повинні були йти на царські роботи: копати, чистити канали, будувати палаци, храми, ремонтувати дороги.
- Чи легким було життя землероба? Про що свідчить документ?
Евристична бесіда:
- До яких наслідків приводить розвиток скотарства та рільництва? (обмін між общинами і поява торгівлі)
- Яким чином виникає нерівність? (з появою майновою нерівності серед общинників з’являються знатні й багаті, які підкорюють простих селян і ремісників. Так зароджується експлуатація. Щоб захищати панівні верстви, потрібна була певна сила, цією силою була ДЕРЖАВА)
«Мозковий штурм»
- Як ви думаєте, чому не існувало держави за умов первіснообщинного ладу?
- Що, на вашу думку, необхідно було єгиптянам, щоб об’єднатися? (сильна влада)
- У кого була найбільша влада, хто був самим могутнім в Єгипті? (фараон)
Так, фараон мав необмежену владу. Вона передавалася йому в спадок по жіночій лінії. Єгиптяни не називали вголос своїх царів, тому говорили «Пер-О», що означало «великий дім». Звідси виникло слово фараон, яке вимовляли греки. Піддані з’являючись перед царем падали «на животи свої» і цілували землю під його ногами. Він вважався сином Бога Сонця Амона-Ра на Землі, він був найбільшим власником, верховним суддею, жерцем, головнокомандувачем.
Фараон правив в інтересах знаті та жерців. Другою людиною після фараона вважався чаті - це головний суддя та управляючий господарством країни. (Це колишній чаклун племені, який ходив в шкурі пантери та обвішаний амулетами)
В епоху Стародавнього царства почалося будівництво пірамід – велетенські царські гробниці,які підкреслювали велич правителя. Першою була піраміда Джосера, найбільшими вважаються Хеопса, Хефрена та Міккеріна. ІV. Закріплення нового матеріалу
Кросворди у вигляді пірамід.
Р |
А |
Б |
|||||||||
Ш |
А |
Д |
У |
Ф |
|||||||
Д |
Е |
Р |
Ж |
А |
В |
А |
|||||
Є |
Г |
И |
П |
Т |
Я |
Н |
И |
Н |
|||
порядку, захисту від зовнішніх ворогів.
Н |
І |
Л |
||||||||||||||||||
П |
И |
С |
А |
Р |
|
|||||||||||||||
П |
А |
П |
І |
Р |
У |
С |
|
|||||||||||||
Т |
Е |
Р |
И |
Т |
О |
Р |
І |
Я |
||||||||||||
Р |
А |
|
|||||||||
Ч |
А |
Т |
І |
|
|||||||
Ф |
А |
Р |
А |
О |
Н |
|
|||||
П |
І |
Р |
А |
М |
І |
Д |
А |
|
|||
10) Колишній чаклун племені, помічник фараона
Прийом «Сенкан-Синквейн» тема «Єгипет»
Наприклад, 1) країна,
2) жарка, спекотна;
3) омивається, лежить, розділяється;
4) тут знаходиться одне із семи чудес світу;
5) держава.
1) фараон;
2) могутній, сильний;
3) править, володарює, підкоряє;
4) будувалися велетенські царські гробниці – піраміди;
5) правитель.
Дидактична гра «Три речення» (учні передають зміст нового матеріалу трьома реченнями)
V. Підведення підсумків.
VІ. Домашнє завдання (опрацювати параграф, скласти «Сенкан»
Ви – телерепортер, що повернувся з Єгипту. Підготуйте репортаж про країну.