Урок на тему:"Узагальнення та систематизація вивченого з теми "Дієслово"

Про матеріал
Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Дієслово» Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів з теми «Дієслово»; формувати в учнів навички практичного застосування теоретичних знань; розвивати вміння учнів визначати морфологічні ознаки дієслів; виховувати культуру мовлення, найкращі людські якості, шанобливе ставлення до історії нашого народу. Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Перегляд файлу

Розробка уроку

Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Дієслово»

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів з теми «Дієслово»; формувати в учнів навички практичного застосування теоретичних знань; розвивати вміння учнів визначати морфологічні ознаки дієслів; виховувати культуру мовлення, найкращі людські якості, шанобливе ставлення до історії нашого народу.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Методи й прийоми: комунікативний практикум, дослідження-аналіз, пошуково-вибіркова робота, творче конструювання, словникова робота, робота з підручником.

Соціокультурна змістова лінія: учень аргументовано і грамотно висловлює власну громадянську позицію, сприймає людську гідність як найвищу цінність.

Діяльнісна (стратегічна) змістова лінія: учень знаходить дієслова в реченнях; визначає граматичні ознаки; використовує правильно форми дієслів у реченнях; правильно пише й вимовляє дієслова; конструює речення з дієсловами в усіх часових формах.

Ціннісна складова: учень цінує такі риси як патріотизм, вірність «малій батьківщині»; усвідомлює потребу читання художніх творів для естетичної насолоди; прагне поглиблення мовних знань.

Обладнання: мультимедійний проектор, проекційна дошка, картки, підручник, таблиця.

Міжпредметні зв’язки: література, історія, мистецтво.

Хід уроку.

Епіграф уроку.

Література кожного народу – це найкраще дзеркало його життя

Іван Франко.

У кожного з нас Вітчизна починається з чогось маленького, начебто непоказного і непримітного… Це наш рідний куточок, що втілює в собі живий образ Вітчизни

Василь Сухомлинський.

 

 

 

І. Організаційний момент.

   1. Вступне слово вчителя.

   2. Емоційне налаштування (перегляд уривку фільму).

ІІ. Ознайомлення з темою та метою уроку. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Комунікативний практикум. Бесіда з учнями.

 

  • Що таке дієслово?
  • Назвати форми дієслова.
  • Розповісти про часи дієслова.
  • Пригадайте, як визначити вид дієслова.
  • Навести приклади дієслів різних способів.
  • Яким членом речення виступає дієслово?

ІV. Виконання практичних завдань.

  • Дослідження-аналіз.

Випишіть з тексту дієслова, виконайте морфологічний розбір одного з них (робота в зошитах і біля дошки).

В історичній повісті «Захар Беркут» Іван Франко розповідає про волелюбний народ Руської землі, який боронив батьківщину від монгольської навали. Автор возвеличує патріотизм, мужність, рішучість, винахідливість захисників рідної землі та засуджує підступність, зраду, жадібність ворогів.

  • Пошуково-вибіркова робота.

Списати текст, підкреслити і визначити всі форми дієслова. Утворити від виділеного дієслова всі можливі форми наказового способу.

Письменник створив реальний світ, використавши захопливий сюжет у поєднанні з неперевершеними описами природи. Автор зумів показати внутрішній світ героїв. У повісті змальовано особливості життя Карпатської Русі в ХІІІ столітті.

  • Руханка. Гра «Злови свій час».

Учитель читає дієслова. Коли учні чують дієслова їхнього часу, плескають у долоні. 1 ряд – минулий час, 2 ряд – теперішній час, 3 ряд – майбутній час.

  1. Розповідає, боронив, возвеличує, засуджуватимуть, зумів, вдалося, ставитимуть, звикає, мріють, мріятимуть, мріяли, залишають, залишатимуть, залишали, охороняють, їхатимуть, подарували.
  2. Яку назву мають подані вислови? Замініть їх одним словом.

Узяти все в свої руки –

Вести боротьбу –

Накивати п’ятами –

Водити за носа –

  1. Усно складіть речення з поданими фразеологізмами.

 

  • Творче конструювання.

Поставте дієслова в потрібній формі, запишіть їх у зошити.

Події в повісті «Захар Беркут» (відбуватися) 1241 року. Боярин Тугар Вовк (прибути) з дочкою Мирославою на Тухольщину в Карпатах, де князь (подарувати) йому землі. Т. Вовк (мріяти) (брати) всю владу у свої руки. Але тухольці (звикнути) (жити) незалежно й (прогнати) його. Боярин (залишити) загін воїнів (охороняти) свій дім, а сам (поїхати) з Мирославою до монголів.

  • Готуємось до ЗНО.

Виконати тестові завдання до тексту.

1.Захар Беркут – знахар, ватажок тухольської громади, шанує традиції й богів, служить інтересам народу, закликає до єдності та згуртованості в боротьбі з ворогом. 2. Усе життя віддав служінню громаді. 3. Тугар Вовк вважає себе вищим за громаду, і хоче нав’язати нові порядки. 4. Видав монголам плани руської дружини напередодні битви.

1. У якому реченні всі дієслова теперішнього часу?

А у першому                      Б у другому                              В у третьому

2. Скільки дієслів у тексті?

А 5                    Б 8                        В 6

3. Визначте неозначену форму дієслова (інфінітив)

А служить                      Б закликає                  В нав’язати

4. Визначте дієслово доконаного виду

 А служить                 Б закликає                     В нав’язати

5. Укажіть речення з однорідними присудками

А 2                     Б 3                       В 4

6. У якому реченні допущено пунктуаційну помилку?

А у першому                       Б у другому                       В у третьому

 

V. Підсумок уроку.

Домашнє завдання.

  1. Виписати з повісті «Захар Беркут» 5 речень, підкреслити дієслова, визначити їх час.
  2. Скласти твір-роздум на тему: «Сила народу в єдності», використавши дієслова теперішнього часу.

 

 

docx
Додано
13 квітня 2020
Переглядів
1001
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку