Урок на тему: Валентин Чемерис. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». Характеристика образів Вітьки Горобця, Федька Котигорошка, Галі Козачок

Про матеріал
Мета уроку: продовжувати роботу над ідейно-художнім аналізом твору; виробляти вміння й навички характеризувати образи, аналізувати внутрішній світ героїв; удосконалювати вміння працювати з текстом, формулювати власні думки щодо даної проблеми, робити висновки; розвивати творче мислення; сприяти вихованню талановитого, компетентного читача, поетизації першого почуття, культури спілкування підлітків.
Перегляд файлу

Урок №4

Тема уроку.  Валентин Чемерис. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання».  Характеристика образів Вітьки Горобця, Федька Котигорошка, Галі Козачок

Мета уроку: продовжувати роботу над ідейно-художнім аналізом твору; виробляти вміння й навички характеризувати образи, аналізувати внутрішній світ героїв; удосконалювати вміння працювати з текстом, формулювати власні думки щодо даної проблеми, робити висновки; розвивати творче мислення; сприяти вихованню талановитого, компетентного читача, поетизації першого почуття, культури спілкування підлітків.

Обладнання , наочність: проектор, презентація

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Хід уроку

Епіграфи до уроку

Кохання надихає на великі справи, і воно ж заважає їх здійснювати.

Дюма

Без справжньої дружби життя — ніщо.

Цицерон

Втратити любов іноді легше, ніж пережити біль зради.

Невідомий

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

1. Бесіда за запитаннями

     З якими труднощами зустрічаються герої повісті, що їх турбує?

     Чи не потрапляли ви в такі ситуації?

     Які поради ви приготували для Вітьки, Галі, Федька? Зачитайте їх і прокоментуйте.

2. Учні зачитують поради героям повісті

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

1. Робота з епіграфом уроку

     Прокоментуйте епіграфи до уроку

     Виділіть три ключових поняття із епіграфів (кохання, дружба, зрада )

     Чи існує зв’язок між ними?

2. Скласти сенкани до слів кохання, дружба, зрада

ІV. Актуалізація опорних знань

1. Вікторина «Упізнай героя»

  1. «Високий, худий, з рідким білявим чубчиком – не міг і хвилини спокійно всидіти на місці. Запальний і рвучкий, швидко ходив». (Вітька)
  2. «Маленька, зігнута, із зморшкуватим, сухим личком, спираючись на ціпок, брала жменьку зерна в себе у фартусі, співала й співала своєї: «Тю-тю-тю, зозулясті, тю-тю-тю, попільнясті…». (Баба Векла)
  3. «Молоді роки чаплівський цирульник провів у херсонських степах. Кажуть, кращого стригаля овець за нього не було по всьому півдні України». (Дід Левонтій)
  4. «На ньому нові(сині в смужечку) штани й жовті рипучі черевики. Рукава білої сорочки по-парубочому закачані по лікті. На голові – бокс, білявий чубчик непокірно стовбурчиться». (Вітька)
  5. «Прикотився у дівочу хату , маленький і товстенький весільний сват з білою хлібиною в руках, купленою в сільмазі  за 22 копійки, та й став на порозі». (Федько)
  6. «Низенька рухлива жінка років сорока, кинула на прибулого веселим чистим оком і співуче, м’яко відповіла: «Здрастуйте, добрий чоловіче». (Галина мати)
  7. «Бо не міг старий спокійно дивитися, як пропадають сливові чи вишневі кісточки. Де , бувало , не знайде кісточку, - обов’язково , крекчучи й лаючись, підбере і в кисет сховає». (Дід Свирид)
  8. «Цей дванадцятилітній опецьок ( якого за смаглявість по-вуличному називали  Жучком), здавалося, не ходив, а котився на своїх коротеньких ногах». (Федько)
  9. «Отой завжди прилизаний, напахчений одеколоном мамин синок, ябеда і боягуз, хвастун і брехун, якого Вітька терпіти не міг». (Петро Білий)
  10. «Вона підходила до нього, струнка й висока, в білому – білому платті, зашаріла від швидкої ходи, а очі сяяли ніяково й радо». (Галя)
  11. «Він‌ вродився балакучий, як сорока, може годинами безугавно тріскотіти». ( Вітька Горобець )
  12. «Яка ж вона гарна!.. Куди він раніше дивився, куди?.. О сліпець!.. О великий сліпець!.. І добре, що хоч вчасно прозрів!» ( Галя Козачок )

Примітка: за кожну правильну відповідь 1 бал.

 

V. Сприйняття й засвоєння учнями нового матеріалу

1. Запитання до учнів

     Скільки років героям повісті? ( 14 )

     Хто із них вам сподобався найбільше? Чим саме?

     Що підкреслює автор, обираючи героям прізвища Козачок, Горобець, Котигорошко?

     Хто дізнався походження прізвищ головних героїв

2. Повідомлення учнів

Котигоро́шко (Покотигорошко)  герой однойменної українськоїнародної казки. Хлопчик надзвичайної сили, який народився від горошини та визволив своїх братів і сестру з полону змія. Подібна казка існує також у білорусів і, в запозиченому варіанті, в росіян

Ім'я Котигорошка пов'язане із горохом, бобовою культурою, яку вирощували від часів халколіту народи, що населяли Передню Азію, акваторію Середземного та Чорного морів. Горох вважався символом життєдайної сили у сільськогосподарських суспільствах: врожайності, плодовитості худоби і процвітання господи. Зокрема, у слов'ян горох був невід'ємною частиною Різдвяного столу і шлюбних церемоній, які пов'язувалися з народженням дітей

 

Козачок

1. Зменшено-пестливе від козак

2. У стародавньому дворянському побуті — хлопчик-слуга. 

3. Веселий, жвавий український народний танець, спочатку поширений серед козацтва. 

Значна частина прізвищ пов’язана з соціальною  (класовою) належністю або з постійним заняттям (професією чи посадою) свого першого носія. Це були назви, які чітко відрізняли окрему особу від її оточення. Звичайно, було б зовсім не до речі, якби, наприклад, на Січі надали комусь прізвище Козак, бо ж там усі були козаками, але в селі, де ніхто більше не козакував, таке прізвисько точно вказувало на відому всім особу. Ставши прізвищем, воно могло переходити на нащадків або в незміненій формі
(Козак), або з тими чи іншими патронімічними чи демінутивними суфіксами (Козаченко, Козачук, Козакевич, Козачок, Козачинський), зберігаючи й на сьогодні пам’ять про невідомого предка-козака.

 

Горобець

Маленький сірий птах, який живе переважно поблизу житла людини

Величезна кількість сучасних українських прізвищ кувалась у горнилі Запорозької Січі. Саме тут вперше виникла потреба офіційної реєстрації великого числа козаків на Запорозькій Січі.

Помічаючи схожість з якоюсь рисою представників фауни і флори, особливо птахів, запорізькі козаки давали такі прізвища своїм товаришам: Сич, Сова, Сорока, Синиця, Ворона, Снігур, Голуб, Горобець, Лелека, Селезень, Кулик, Шпак, Чайка, Соболь, Шкапа.

З іншою версією, в козацькі часи хлопчиків, які в майбутньому мали пройти посвяту в козаки називали "горобцями".

2. Слово вчителя

- Отже, герої повісті - підлітки. Це найбільш складний та бурхливий період у формуванні особистості дитини, який характеризується глибоким змістом зовнішніх і внутрішніх факторів розвитку. У цей час виникає криза, що виявляється у різному протиставленні себе дорослим, внутрішній дисгармонії, потягу до самостійності. Підліток стає більше замкнутим або сором’язливим. Іноді з'являється відчуття власної невразливості, прагнення перевірити себе, що приводить до поведінки, що тяжіє з ризиком. Тому інколи вчинки героїв безглузді, необдумані, смішні, але їх можна зрозуміти: вони тільки вчаться бути дорослими, набираються досвіду, хоч і помиляються.

3. Робота в групах. Охарактеризувати героя за схемою

1 група - характеристика Вітьки

2 група - характеристика Федька

3 група - характеристика Галі

 

Опиши героя

Подія, що ________________________________________________________________

вплинула _________________________________________________________________

на героя _________________________________________________________

Пригадай, які риси характеру, емоції, почуття проявив герой під впливом певної події. Опиши їх послідовність

     Спочатку________________________________________________________________________________________________________________

     Після цього___________________________________________________________________________________________________________________

     Потім___________________________________________________________________________________________________________________

     Зрештою________________________________________________________________________________________________________________

 

3. Представлення групами своєї роботи

Цитати до характеристики героїв

Вітька Горобець

  • Вітька‌ — високий, худий, з рідким білявим чубчиком —не міг і хвилини спокійно всидіти на місці. Запальний і рвучкий…
  • Він‌ вродився балакучий, як сорока, може годинами безугавно тріскотіти.
  • Перше‌ хвилювання потроху зникає. До хлопця знову повертається здатність мислити, говорити.
  • Вітька‌ все кружляє й кружляє між вербами. На ньому нові (сині в смужечку) штани й жовті рипучі черевики. Рукава білої сорочки по-парубочому закачані по лікті. На голові — бокс (таки домучив клятий Левонтій!), білявий чубчик непокірно стовбурчиться.
  • Хлопцеві так хочеться утнути щось героїчне, щось таке лицарське. Безперечно, на очах у дівчини. Щоб побачила, який він сміливий та відважний.
  • ‌— Ой, який же ти замурзаний! — сплеснула руками. — І вуха у сажі, герою ти мій сміливий, орлику відважний! Ти, мов той лев, накинувся на вогонь.

Федько Котигорошко

  • Маленький товстий і флегматичний Федько мусив бігати за ним підтюпцем. Цей дванадцятилітній опецьок (якого за смаглявість по-вуличному називали Жучком), здавалося, не ходив, а котився на своїх коротеньких ногах. По-третє, старша Федькова сестра працювала бібліотекаркою в сільському клубі, і Федько змалку мав доступ до тих книжок, яких дітям суворі педагоги не рекомендували давати. Федько вибирав книги на свій смак і ковтав їх десятками. Міг терпляче лежати на одному боці цілий день і ще терплячіше читати семисотсторінковий роман, від обсягу якого у Вітьки йшов мороз по спині. І хоч часто Федько не розумів прочитаного, але це не відбивало в нього охоти до читання. Особливо багато читав Котигорошко про кохання і вважав себе в цім ділі знавцем-теоретиком.
  • Федько знову був Федьком: флегматичним, спокійним, добродушним і вайлуватим.
  • Що‌ в мене на думці, те в тебе на язиці. Чистісінький тобі Вольф Мессінг!
  • Що він язикатий  знала, але щоб так складно небилиці плести… А щоки горять… Ах, які капосні щоки, так і горять, горять… Ну й утнув же Федько!

Галя Козачок

  • Раптом‌ Вітька оторопіло застиг на місці: з бічної вулички, широко усміхаючись, прямо на них ішла Галя Козачок. Ні, вона не йшла, а наче аж пливла, ледь торкаючись землі стрункими ногами в білих черевичках та гордо несучи маленьку голівку з товстою косою.
  • Яка‌ ж вона гарна!.. Куди він раніше дивився, куди?.. О сліпець!.. О великий сліпець!.. І добре, що хоч вчасно прозрів!
  • Ніби сонце вкотилося до сарая. На порозі з'явилася Галя Козачок.
  • Вона‌ підходила до нього, струнка й висока, в білому-білому платті, зашаріла від швидкої ходи, а очі сяяли ніяково й радо.
  • Щоправда, Галя  дівчина не з лякливих. Сам Причепа колись потиснув їй руку і подякував за відвагу. Він тоді їхав велосипедом мимо колгоспної ферми, звідти вискочив бугай Кордебалет.

 

VІ. Підбиття підсумків уроку

1. Міні-диспут 

     Чи щасливий Вітька з Галею? Як ви оцінюєте його вчинки (кроки) до серця коханої?

     Як складуться стосунки Вітьки і Галі в майбутньому?

2. Заключне слово вчителя

- Справжня любов – велике щастя. Вона визначає сутність людини, іноді стає головним випробуванням у житті. Заради кохання здійснюються героїчні та безглузді вчинки. Навряд чи хтось із нас погодився б прожити життя, не пізнавши цього почуття.

 

VІІ. Домашнє завдання

1. Виписати цитати відомих людей про кохання.

2. Підготуватися до написання твору-роздуму на тему «Чи існує справжнє кохання?» ( на основі повісті Валентина Чемериса «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання») 

 

Інтернет-ресурси

       https://naurok.com.ua/sposobi-harakteristiki-gero-v-tvoru-60411.html

       https://dityinfo.com/rozvitok-ditini/pidlitkovii-vik.html

       https://inspired.com.ua/stream/best-love-quotes/

       https://pustunchik.ua/ua/online-school/literature/tsytaty-pro-druzhbu

       http://sum.in.ua/s/kozachok

       https://www.slovnyk.ua/index.php?swrd=%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%B5%D1%86%D1%8C

       https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%BE%D1%82%D0%B8%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%BE%D1%88%D0%BA%D0%BE

docx
Додано
14 березня
Переглядів
165
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку