Урок на тему: Валентин Чемерис. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». Особливості розповіді про дитячі проблеми в дорослому житті за допомогою гумористичних засобів.

Про матеріал
Мета: продовжити роботу над ідейно-художнім змістом твору; повторити відомості про види комічного та засоби його художнього втілення; розвивати образне та критичне мислення, творчу уяву, навички виразного читання гумористичних творів, переказування гумористичних ситуацій, уміння висловлювати свої враження та думки; виховувати культуру спілкування, почуття гумору, прагнення до щирості почуттів.
Перегляд файлу

Урок № 3

Тема уроку.  Валентин Чемерис. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». Особливості розповіді про дитячі проблеми в дорослому житті за допомогою гумористичних засобів.

Мета: продовжити роботу над ідейно-художнім змістом твору; повторити відомості про види комічного та засоби його художнього втілення; розвивати образне та критичне мислення, творчу уяву, навички виразного читання гумористичних творів, переказування гумористичних ситуацій, уміння висловлювати свої враження та думки; виховувати культуру спілкування, почуття гумору, прагнення до щирості почуттів.

Теорія літератури: гумор, іронія, засоби комічного, жанри гумористичних творів

Обладнання, наочність: ілюстрації до  твору, проектор, презентація

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Хід уроку

                                                                        Епіграф до уроку

Коли любиш — так женись, а не любиш — відступись!

Народна мудрість

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

1. «Скринька мудрості» ( кожен учень має покласти до скриньки фразеологізми, прислів’я, приказки, які виписав )

( Див. додаток до уроку № 3 )

2. Бесіда за запитаннями

     Яке емоційне та змістове навантаження мають ці вирази?

     Як вони впливають на відносини між героями?

     Як характеризують їх?

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок

ПРИГАДАЙМО!

1. Бесіда за запитаннями

     Пригадайте, що таке гумор? ( відображення смішного в життєвих явищах і людських характерах у жартівливому , доброзичливому тоні )

     Які ви знаєте жанри гумористичних творів? ( гуморески, анекдоти, співомовки, байки )

     Що характерно для українського гумору?  ( Особливість українського народного гумору полягає в єдності  незлобливого жарту із хитрою (удаваною) простакуватістю. Тому й кажуть у народі з гумором про закоханих: « Коли кохання заходить у двері, розум вистрибує у вікно».

     Що таке іронія? ( прихована насмішка над явищем чи особою, про які говорять у позитивному чи навіть захопленому тоні, маючи на увазі зовсім протилежне з метою насмішки над цим явищем, особою ).

     Чи є іронія у повісті Валентина Чемериса? (так, але вона легка, не в’їдлива)

ІV. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

1. Метод «Прес»

     Чи можна про кохання писати з гумором?

2. Слово вчителя

- Здається, серйозне почуття потребує так само серйозних засобів вираження. Однак Валентин Чемерис доводить своїм читачам, що історія кохання може мати й гумористичний «супровід». Усе тому, що герої його повісті «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» — люди дуже молоді й життєрадісні. Їм немає коли сумувати — вони сповнені оптимізму, що не дозволяє опускати рук навіть у безнадійних ситуаціях.

     Чи хотіли б ви довідатись, як «народжується» комічне у творі?  Тож уперед!

V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Гра «Хто швидше». Встановити послідовність подій

Серенада, сватання, побачення, вірш у газету, арешт, приворотне зілля, кіно, любовне посланіє, поцілунок, дуель, дарунок

( серенада, вірш в газету, приворотне зілля, любовне посланіє, побачення, дуель, арешт, кіно, поцілунок, дарунок, сватання )

2. Робота зі змістом ІІ частини повісті «Голуба куниця»

1). Хто такий цирульник?

2). Як звали чаплівського цирульника?

3). На котру годину було призначено побачення Вітьки з Галею?

4). За що дівчата «витягли Вітьку Горобця на високий і почесний п’єдестал справжнього чаплівського мужчини»?

5). Де Вітька взяв гроші на квитки в кіно?

6). Що прихопив із собою на  побачення Вітька за порадою Федька?

7). Для чого Вітька «потяг» у батька коробку «Казбеку»?

8). Як природа сприяла закоханим на побаченні?

9). Хто став свідком першого поцілунку Вітьки й Галі?

10). Для чого Федько заліз  у сад до діда Саливона?

11). Який генеральний план наступу на Галину незалежність і волю виробив Котигорошко?

12). Чим закінчилося сватання? Як повела себе у цій ситуації Галина мати?

13). Що дала Галина мати Федькові від куниці?

14). Що видряпав на корі дерева Котигорошко? Навіщо?

3. Робота з епіграфом

     Зверніть увагу на епіграф до уроку.

     Де ви його зустрічали, читаючи твір, і як він пов’язаний із другою частиною повісті?  ( це народне прислів’я, яке любив повторювати Федько Котигорошко і є епіграфом до другої частини повісті «Голуба куниця» )

4. Метод «Мікрофон»

     Чи відповідає епіграф змісту сьогоднішнього уроку?

 

5. Стислий переказ комічних ситуацій із повісті, які найбільше запам’яталися учням.

6. Слова вчителя

- Переповідає історію кохання у творі оповідач. Складається враження, що це дорослий чоловік, який уже пережив перші почуття, тому часто йому хочеться втрутитись у перебіг подій і щось порадити Віті чи застерегти його від хибних кроків. Оповідач дотепний та іронічний, але ставиться до своїх героїв доброзичливо й зі співчуттям. Майстерно зображуючи комічні ситуації, автор використовує цілий арсенал прийомів: створює смішні та парадоксальні ситуації; поєднує в розповіді комічне й драматичне, високий і низький стилі; вживає відповідну лексику та гру слів; поєднує невідповідність стилю мовлення й обстановки, у якій це сказано; натякає або вибудовує ланцюжок думок, що викликають смішні асоціації; перераховує різнорідні предмети в одному ряду; використовує спеціальні риторичні фігури тощо.

7. Колективне складання таблиці «Засоби творення комічного»

Засіб творення комічного

Приклади

1.Надання предмету зображення невластивих йому рис.

Вже за другим заходом левонтієва машинка почала сердито шамкати. Жуючи, засмикала волосся з таким ентузіазмом, що в хлопця рясно потекли сльози. А потім щось у ній здало і вона марно силкувалась якщо й не зрізати волосся, то хоч би пристойно вирвати його або самій з честю виплутатися. Але, не зробивши ні того, ні другого, покірно затихла, повиснувши на потилиці з повними волосся зубами.

2.Вживання незвичних для тварин кличок

Бугай  Кордебалет

3. Народна етимологія, перекручення персонажем слів, вимова яких для нього важка.

Пріська Деркач  прозвана в селі за довгий язик Тиліхвоном

4. Вживання порівнянь жартівливого характеру.

— Ну чого ти белькочеш, як дідів Свиридів індик? — добродушно запитав його Федько.

5. Урочистий тон і використання політичних або наукових термінів при зображенні буденних подій, описів звичайних предметів.

Причепа (в майці зовсім не схожий на грізного міліціонера: «Хоча й жара, дідько її бери, а доведеться мені прочитати вам лекцію на тему: «Що таке єсть заборонена законом дуель, що таке єсть кохання і що таке єсть дурні». Регламент, на даному етапі, дві години. Для виступу в дебатах — 15 хвилин. Заперечень не буде?

 

 Давай атакуємо Гальку з усіх боків, вкрутимо її добряче й підсунемо ультиматум! Будь спокійний, вона викине білий прапор.

6. Жартівливі народні прислів’я та приказки, фразеологізми

— І треба ж було...— бідкався Федько.— Галя живе через три хати від баби Хіврі. І як ми переплутали двори. Пропала серенада ні за цапову душу!

7. Іронія

Спи,  мужчино  чотирнадцяти  неповних  років,  а  ми  розкажемо людям, як довело тебе перше кохання до забороненої законом дуелі...

 

8. Комічна ситуація

Якби з кобури з сичанням виповзла гадюка, Вітька так не розгубився б, як розгубився, побачивши в грізній кобурі грізного сержанта Причепи... кусень, хліба і два помідори. Достиглі, соковиті помідори книші. Вітька нічого не міг втямити. Як? У кобурі кусень хліба в помідорами? Та що ж це, зрештою,— кобура для револьвера чи господарська сумка?

9. Вживання гіперболи з метою висміювання зображуваного

О, ми ще втремо носа всім іспанським закоханим!

VІ. Підбиття підсумків уроку

1. Прийом «Незакінчене речення»

     Повість В. Чемериса є гумористичною, тому що…

     Виховне значення сміху полягає в тому, що…

     У повісті автор порушив такі проблеми…

     Цей твір є актуальним і сьогодні, тому що…

2. Заключне слово вчителя

- Отже, у своїх художніх пошуках Валентин Чемерис спирається головним чином на народні традиції гумору, зокрема анекдоту. Чого лише варта ситуація, у якій розумна дівчина використовує обох своїх залицяльників, змушуючи їх замість себе виконувати господарську роботу! Як анекдотичний персонаж виглядає сільський міліціонер Грицько Причепа, у якого в кобурі замість пістолета — хліб і помідори. Гумор не тільки не заважає автору розкрити тему першого кохання, але й сповнює читачів щирою надією, що юні закохані з Великих Чапель будуть щасливими.

VІІ. Домашнє завдання

1. Виписати цитати до характеристики образів

2. Скласти і записати по кілька порад героям повісті, щоб легше було виходити із складних і незручних життєвих ситуацій.

3. Дізнатися про походженні прізвищ головних героїв ( за бажанням )

Інтернет-джерела

       http://oin.in.ua/slovnychok-frazeolohizmiv-iz-povisti-valentyna-chemerysa-vitka-halya-abo-povist-pro-pershe-kohannya/

       https://gorodenok.com/%D0%B7%D0%B0%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE/

docx
Додано
14 березня
Переглядів
905
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку