Урок на тему "Вегетативна нервова система"

Про матеріал
Конспект уроку на тему "Вегетативна нервова система" з додатками, , технологія продуктивного навчання.
Перегляд файлу

Вегетативна нервова система

Гонтарук Марія Миколаївна

вчитель Сергіївської гімназії Таврійської МР.

Цільова група:

учні 8 класу

Тривалість:

45 хв.

Мета:

ознайомити з будовою та функціями вегетативної нервової системи, розвивати вміння самостійно аналізувати та систематизувати інформацію, робити свідомий вибір.

Операційні цілі (завдання):

Після закінчення уроку учень

знає

будову вегетативної нервової системи

розуміє

роль вегетативної нервової системи в регуляції роботі внутрішніх органів людини

вміє

визначати  функції вегетативної нервової системи в процесі життєдіяльності організму;

може

аналізувати та систематизувати інформацію  про стан організму  і пояснювати причини змін у роботі органів і систем органів;

робити вибір і прогнозувати його результати;

працювати самостійно, в групі, парі.

висувати ідеї.

Методи і техніки:

метод проблемно-пошуковий;

метод «Мозковий штурм»;

самостійна робота з підручником, оформлення таблиці;

робота в парах, створення схеми;

навчальна гра «Відгадай слово!»;

робота в малих групах.

Обладнання:

підручники;

дидактичні картки;

таблиці;

проектор та ноутбук;

Допоміжні матеріали:

додаток 1. Вправа «Що це?»;

додаток 2. Схема «Будова вегетативної нервової системи»;

додаток 3. Таблиця «Вплив автономної нервової системи на діяльність деяких органів»;

додаток 4. Схема «Будова вегетативної нервової системи та її вплив на діяльність органів»;

додаток 5. Навчальна гра «Відгадай слово!»;

Хід уроку

1. Вступна частина

Привітайте учнів.  

Проблемно-пошуковий метод.

Вправа «Що це?»  допомагає активізувати навчальну діяльність учнів, повторити  вивчений  матеріал.  (Додаток 1)

Задайте учням питання:

  • З яких відділів складається нервова система?
  • Які є відділи головного мозку?
  • Яке значення кори великого мозку?
  • Яка будова і функції соматичної нервової системи?

 

  1.           Повідомте учням тему і мету уроку
  2.           Прийом «Відстрочена відгадка». Повідомте учням  історичний факт: «У середні століття в Китаї існував спосіб перевірки підозрюваного на брехню. Обвинуваченого в злочині примушували їсти сухий рис.».

Запропонуйте учням  в кінці уроку  відповісти на запитання: «Як можна в такий спосіб  перевірити правдивість чи брехню?»

  1.  Основна частина
    1.           Міні-лекція. Назвіть основні складові  нервової системи. Нервову систему організму людей і тварин розділяють на соматичну

 ( регулює роботу скелетних м’язів) і вегетативну (автономну).

Автономна нервова система (вегетативна) – це частина нервової системи, що інервує внутрішні органи, а саме: органи серцево-судинної системи, травного, дихального та сечостатевого апаратів, непосмуговані м’язи та всі залози внутрішньої секреції, де б вони не знаходились. Таким чином вегетативна нервова система інервує ті органи та тканини, функції яких майже не залежать від нашої свідомості, тому її ще називають мимовільною.

2.1. Запропонуйте учням прочитати в підручнику матеріал про автономну нервову систему  та оформити матеріал у вигляді схеми «Будова вегетативної нервової системи» (додаток 2). Обговоріть схему. Задайте наступні запитання до таблиці:

- На які відділи поділяють автономну нервову систему?

- Де знаходяться центри цих відділів?

- Як впливає на внутрішні органи симпатична нервова система?

- Як впливає на внутрішні органи парасимпатична нервова система?

2.2. Запропонуйте учням обєднатися у 2 групи та за матеріалами підручнику та схеми (Додаток 4) заповнити таблицю «Вплив автономної нервової системи на діяльність деяких органів»  (додаток 3).

Завдання для І групи . Вплив автономної нервової системи (симпатичного відділу ) на діяльність деяких органів.

Завдання для ІІ групи . Вплив автономної нервової системи (парасимпатичного відділу ) на діяльність деяких органів.

Групи звітують про виконану роботу і обмінюються інформацією.

Обговоріть таблицю за наступними запитаннями:

  • Як впливає симпатична нервова система на серце, легені та травну систему?
  • Як впливає парасимпатична нервова система на кров’яний тиск, зіниці ока та шлунок і кишечник?
  • Чому у більшості  внутрішніх органів подвійна інервація ( у них наявні нервові волокна як симпатичного так і парасимпатичного відділів)?
    1.           Проведіть гру «На прийомі у лікаря»: учні вибирають варіанти поведінки людини і характеризують стан організму та визначають який відділ автономної нервової системи буде регулювати роботу внутрішніх органів.

Варіанти поведінки: спокій, адаптація до різкого похолодання, напад, відмова від боротьби,  втеча, відпочинок на березі річки, гра в футбол, гостювання на іменинах друга.

  1.           Нагадати учням про запитання на початку уроку і запропонувати дати відповідь на нього - метод «Мозковий штурм».

 (При сильному хвилюванні кількість виділеної слини зменшується, і проковтнути сухі зерна стає неможливо. Сучасні поліграфи також  реагують на зміну параметрів організму в момент, коли людина говорить неправду).

3. Підсумкова частина

3.1. Обговоріть з учнями наступні питання:

  • Функції яких органів регулює вегетативна нервова система?
  • Чому дія симпатичного та парасимпатичного відділів протилежна? Що це дає?

3.2. Запропонуйте учням навчальну гру «Відгадай слово!», (Додаток 5) яка допоможе виявити прогалини в знаннях з теми «Нервова система»

 

3.2. Задайте домашнє завдання: проаналізувати власні життєві ситуації, коли можна було спостерігати роботу симпатичного і парасимпатичного відділів  автономної нервової системи та скласти коротку розповідь з описом змін в роботі органів, що відбувались; опрацювати параграф підручника.    

Додаток 1

Вправа «Що це?»

1 Говорять, що вони не відновлюються. В корі головного мозку людини їх міститься 10-20 мільярдів. Сигнали по них рухаються зі швидкістю 288 км/год.. В них є відросток довжиною до метра і більше. Якщо порівняти це  із Землею, то цей відросток дістав би до Місяця, якщо не далі. (Нейрони)

2. В поперечному розрізі має вигляд метелика. Довжина 40-45 см,  8мм в діаметрі, 30г ваги. Без нього опорно-руховий апарат та основні життєві органи не могли б існувати. (Спинний мозок)

3. На 80% складається із води. Вага складає лише 2% ваги всього нашого тіла. Чим більше його тренуєш, тим більше він зростає. При проведенні відкритих операцій на ньому деяким пацієнтам не дають седативних засобів, тому що він не має больових рецепторів, і, отже, не може відчувати біль. ( Головний мозок)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Схема «Будова вегетативної нервової системи»               Додаток 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

Таблиця «Вплив автономної нервової системи на діяльність деяких органів»

До заповнення

Органи.   Їхні функції

  Симпатичний відділ

  автономної н. с.

 Парасимпатичний відділ   автономної н. с.

Серце

 

 

Залози: слинні, шлунка і кишечника

Рухова активність шлунка і кишечника

Зіниці ока

Кровоносні судини

Кров’яний тиск

Дихання

Шкіра

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Таблиця «Вплив автономної нервової системи на діяльність деяких органів»

Після заповнення

Органи.   Їхні функції

  Симпатичний відділ

  автономної н. с.

 Парасимпатичний відділ   автономної н. с.

Серце

 Проскорює і підсилює його скорочення

 Уповільнює його скорочення

Залози: слинні, шлунка і кишечника

Рухова активністьшлунка і кишечника

Зіниці ока

Кровоносні судини

Кров’яний тиск

Дихання

Шкіра

 

 

 Зменшує виділення слини і травного соку

 

Уповільнює

 

 

Розширює

 

Звужує

 

Підвищує

 

Прискорює

 

Посилює потовиділення

 Збільшує виділення слини і травного соку

 

Прискорює

 

 

Звужує

 

Розширює

 

Знижує

 

Сповільнює

 

Не діє

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

http://www.medweb.ru/upload/news/28-8-12/%D0%B2%D0%B5%D0%B3%D0%B5%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%B0%D1%8F%20%D0%BD%D0%B5%D1%80%D0%B2%D0%BD%D0%B0%D1%8F%20%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0_1.jpg

 

 

 

 

 

 

Додаток 5

Навчальна гра «Відгадай слово!»

Знайдіть відповідність

1.Перша ланка рефлекторної дуги.

Г.Периферична нервова система

2.Найдовша частина нейрона.

 

Т. Забезпечує відновлення ресурсів організму.

3.Короткі відростки нейронів.

П.Чутливий нейрон

4.Парасимпатична нервова система

Р.Дендрит

5.Головний і спинний мозок

У.Центральна нервова система

6.Нерви і нервові вузли

О.Аксон

7.Кора великих півкуль

І. Регулює роботу внутрішніх органів

8. Симпатична нервова система

 

А. Забезпечує здійснення вищих психічних функцій (пам'ять, мислення ...)

9. Вегетативна нервова система

Я. Регулює роботу скелетних м'язів

10.Соматична нервова система

Л.Мобілізує людину до активної діяльності

 

Відгадка :Португалія

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
30 жовтня 2021
Переглядів
1410
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку