Урок української літератури в 7 класі
Тема: Євген Гуцало «Олень Август».
Ідея неординарного,своєрідного погляду на світ. Образ незвичайного хлопчика Жені, його вміння фантазувати,уявляти
Мета: розширити знання учнів про творчість Є. Гуцала для дітей, ознайомивши з оповіданням «Олень Август», розкрити образ головного героя та його світосприйняття; розвивати вміння відстоювати власний погляд на світ і свої переконання; виховувати любов до краси, прагнення творити її,бажання жити цікаво, повноправно, творчо.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Дошка. Епіграф
… Дивлячись часом униз,
Не втратив щастя бачити
Оті зорі навіть у калюжах
На життєвих шляхах
О. Довженко
1. Емоційний настрій. «Зіпсований телефон» Вчитель. «Я вам бажаю бути допитливими,мрійливими»
Незакінчене речення: «Я люблю мріяти, бо…»
II. Мотивація навчальної діяльності учнів
1 .Слово вчителя. Незвичайна ситуація. А хто в неї не потрапляв? Таких людей немає. Але кожен виходить з неї по - різному. І який шлях обрати залежить від самої людини, від її поглядів на світ та ставлення до життя. У незвичайній ситуації опинився герой оповідання, яке ви читали вдома і над яким будемо працювати. Хочу звернути увагу на епіграф ....
2.Бесіда з учнями .
- Як ви розумієте ці слова?
- А чи правильна ваша думка, з'ясуємо в кінці уроку.
III. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Слово вчителя. Повертаю вас до теми уроку. Чи всі слова зрозумілі?
2. Словникова робота. Я передбачала,що саме це слово вам буде незрозумілим. Тому подивимося як його тлумачить словник іншомовних слів.
Ординарний - (лат.) - звичайний, буденний Неординарний - незвичайний, небуденний
Вчитель. Слова «незвичайний» , «небуденний» вам зрозумілі? Це слова - синоніми до слова «неординарний» Запишіть ці слова у свої літературні словнички. Отож, таким неординарним, непересічним був Євген Гуцало - лауреат Державної премії ім. Т. Шевченка за твори для дітей, адже Є. Гуцало відчував дитячу душу чи не краще серед письменників. Він справжній мрійник і фантазер, який словом вміє торкнутися людської душі, створити із звуків симфонію, і ця музика підносить нас над буденністю, робить чистішими і благороднішими. Маленькі герої його оповідань добрі і щедрі душею, обдаровані багатою фантазією, нестандартним мисленням, які стикаються зі злом і вчаться усвідомлювати безмежжя і велич людської доброти. Як згадував письменник (на дошці). Учень читає.
3. Евристична бесіда
- Як ви вважаєте чи такою людиною є герой оповідання «Олень Август»?
- А чи не здивувало вас,що саме дитина є головним героєм твору?
Бо назва твору «Олень Август ».
- Про що ви сподівалися прочитати?
- Чи справдилися ваші очікування?
- Хто ж такий Олень Август? Адже автор визначив саме ці слова як назву?
- Ви бачили коли - небудь оленів? Якими ви їх уявляєте? Можливо, малюнок допоможе вам.
- А чи не згадаєте ви художні твори, у яких героєм є саме олень?
- Яка його роль?
- А яку ж рису уособлює олень?
Запишіть у зошити : Олень - уособлення благородства.
- А чому в оленя таке дивне ім'я - Август?
Вчитель. З історії Риму відомий імператор Октавіан Август, в
перекладі означає «величний». На його честь 8-й місяць
римського календаря був перейменований Август. Місяць
серпень.
4.Робота над образом головного героя.
- Кого у творі автор називає оленем Августом?
- Чи він головний герой оповідання? Проблемне питання
- Так чому ж головний герой - хлопчик Женя, а в назві ім'я зовсім іншого героя? Щоб зрозуміти це, необхідно звернутися безпосередньо до головного героя - Жені
5.Різновид вправи «Мікрофон»
- Скільки років Жені?
- Який він має вигляд?
- Які мав оцінки в школі?
- Протягом всього твору він залишався двієчником?
Чому, поясніть? Які причини того,що він змінився? (потрапив у незвичайну ситуацію, яка змінила його життя)
- Так який же цей хлопчик?
- Як ви вважаєте, Женя - ординарна чи неординарна людина? (А що означає ім'я Женя)
І хлопчик з фільму, якого звали Олень Август, йому близький за своїм світосприйняттям, поглядом на світ. Саме тому автор і дає оповіданню таку назву.
- Це добре, що хлопчик був саме таким?
6. Робота над образом Альтова.
- Чому ж Альтов не дав зіграти Жені головну роль?
- Коли ви вперше зустрілися з цим героєм? Яке враження він справив на вас? Чому?
- Які риси характеру його вам не сподобались?
Чому Альтов, досвідчена доросла людина, не зміг побачити оленів?
- Чи здатний він на благородний вчинок?
- Яка ж він людина - ординарна чи неординарна?
Висновок: отже, Альтов - це ординарна особистість, яка
протиставляється головному герою.
Повернімося до епіграфа. Чи зрозуміли ви зміст? Женя - це та людина, яка може побачити у калюжі небо і зорі, тобто неординарна людина, а Альтов - та людина, яка бачить лише бруд, тобто звичайна.
- Серед нас є багато неординарних особистостей. Скажіть, як
ми повинні до них ставитися? (З повагою, толерантно).
Вчитель. Ми почали роботу з розмови про незвичайну ситуацію і
побачили, як вона може змінити життя людини. Вам
потрібно було вдома пофантазувати і уявити себе у
незвичайній ситуації - на знімальному майданчику.
Робота в групах
1 група - «режисери». Діафільм
2 група - «сценаристи». Написати продовження твору за умови,
що пройшло 20 років.
3 група - «кореспонденти». Взяти інтерв'ю у Жені - молодого
режисера.
4 група - «кореспонденти». Взяти інтерв'ю у Альтова, який
прийшов на прем'єру фільму, знятого Женею.
5 група - «Актори» Розіграти діалог Жені з Альтовим (за оповіданням)
6 група - «Критики». Сенкан, ребуси, піраміда, метод «ПРЕС» розсипане зерно.
V. Підсумки уроку
Оцінювання.
Ваші роботи підтвердили, що Женя здійснив свою мрію, відбулася прем'єра його фільму.
- Ви вважаєте фільм вийшов цікавий?
А як відомо гарна роботи тих, хто працював над його створенням, обов'язково відзначається премією. Тому і я хочу провести невеличку церемонію нагородження , свої нагороди вкладете у «Папку успіху». (Диплом додається)
- Приєднуючись до побажань Жені,хочу сказати, що попрацювавши з вами на уроці, я побачила, що ви цікаві, неординарні діти і хочу побажати, щоб ви не втратили здатності мріяти і бачити незвичайне.
Домашнє завдання. Дати письмову відповідь на питання: «Чи хочу я бути схожим на Женю? Чому?»
(1937-1995)
село
Старий Животів Вінниччина
Найвідоміші твори:
оповідання «Лось», «Олень Август», « Дениско», «Сім'я дикої качки ».
Лауреат літературної премії імені Юрія Яновського 1982р.
Державної премії СРСР імені Т.Г. Шевченка (1985 р.)
Діафільм