Конспект уроку з української літератури для 7 класу на тему: «У світі кольорових мишей» (Конфлікт між буденністю та неповторністю у поезії Ліни Костенко «Кольорові миші»)

Про матеріал
Інтегрований урок (українська література й англійська мова) в 7 класі. Тема уроку: «У світі кольорових мишей» (Конфлікт між буденністю та неповторністю у поезії Ліни Костенко «Кольорові миші»)
Перегляд файлу

                                                        7клас                                    

Тема уроку. «У світі кольорових мишей» (Конфлікт між буденністю та неповторністю у поезії Ліни Костенко «Кольорові миші»)

Мета уроку: формувати компетентності:

- предметні

  • літературознавча: навчити учнів аналізувати поезію «Кольорові миші», відкривати для себе неповторне в людині;

- ключові.

  • ціннісно-смислова: поглибити розуміння умовності в зображенні.
  • загальнокультурна: розвивати уяву, образне мислення уміння висловлювати власні думки й почуття з приводу прочитаного.
  • громадянська: виховувати естетичні смаки, повагу до людської особистості, толерантність, прагнення до власного розвитку

Цілі:

  • Учні знатимуть: короткі відомості про письменницю, зміст вірша «Кольорові миші», художні засоби, використані в поезії; особливості виразного читання вірша.
  • Учні вмітимуть: виразно, вдумливо читати й коментувати поезію, пояснювати умовність ситуації, розрізняти реальне й фантастичне; розкривати алегорії образу кольорових мишей; характеризувати Анну, причину її відокремленості від загалу; висловлювати власні роздуми, що виникли під час прочитання поезії.
  •  Соціокультурна лінія: «Сьогодні кожна людина може, як райдуга, всі свої сім кольорів показати» (М.Стельмах)

Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, українська мова, англійська мова.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: фотовернісаж робіт Берна Хогарта, пейзажні замальовки, К.Фріч «Застілля», ілюстративний матеріал, картини Марії Приймаченко

Форми роботи: фронтальна, парна, індивідуальна, динамічна група, інсценування і випереджаюче завдання

Літературознавчий контекст: художня деталь, образ-символ, антитеза

Мистецький контекст: техніка гризайль.

Хід уроку

І. Організаційний етап

Усе високе і прекрасне в нашому житті, науці і мистецтві створено розумом за допомогою фантазії, і багато чого фантазією за допомогою розуму.

  Світ такий, яким його хочуть бачити. Для одних він сірий, нудний, нецікавий, для інших – різнобарвний, сповнений таємниць і несподіванок.

 

Діти, я всіх вас вітаю і запрошую до співпраці.  

 

Слайд 1-19- Учитель англійської мови

Учитель української літератури

 

Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі

Доля й покликання поета – за допомогою своєї поезії наближати людину до величного, розплющувати очі на речі, які мають особливу вагу: красу, любов, милосердя, неповторність, співчуття. Навчити бачити в сірій буденності  незвичайний, яскравий, фантастичний світ.(21-22 слайд)

Красива осінь вишиває клени

Червоним, жовтим, срібним, золотим.

А листя просить: - Виший нас зеленим!

Ми ще побудем, ще не облетим.

А листя просить: - Дай нам тої втіхи!

Сади прекрасні, роси – як вино.

Ворони п’ють надкльовані горіхи.

А що їм, чорним? Чорним все одно(23 слайд) Чорний – байдужий

«Мозковий штурм»

-         Як ви зрозуміли запитання Ліни Костенко? Кому воно адресовано?

-         Які кольори називає поетеса у вірші7

-         З якими поняттями вони асоціюються? (любові, добра, радості, казковості, спокою)

-         Який настрій у вас викликають кольори чорний, сірий? (Смутку, жалю, буденності, ворожості, тривожності

Учитель. Справді, слова бувають різними не лише за значенням а й за настроєм (Слайд 24)

        А чи знаєте ви,  що колір впливає не лише на зір, а й на смак, слух, нюх і навіть дотик.  Психологи визначили спеціальну таблицю  кольорів, яка визначає характер людини, її смаки. Так, любителі білого кольору- мають розвинену уяву, червоного – пристрасні, вроджені лідери,  коричневого – урівноважені та спраглі до знань,  темнозеленого – уперті, світлозеленого – ніжні та дружелюбні, фіолетового – вільнолюбні та незалежні.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів, оголошення теми уроку

 1. Слово вчителя.

 Сьогодні ми продовжуємо пізнавати багатий поетичний світ Ліни Костенко через вірш «Кольорові миші». Запишіть тему уроку.

«У світі кольорових мишей»(Слайд 25)

 Очікувані результати (Слайд 26)

  2. Створення проблемної ситуації

- Чи можна, на вашу думку, створити емоційну картину, використовуючи лише один колір? Якщо так, то який саме?
3.Мистецький коментар.
Серед західних художників є представники техніки гризайль. Її основа – використання одного кольору – переважно чорного. Одним із найкращих художників, що працює в цій техніці, є американець Берн Хогарт . Він прагне дослідити виражальні можливості світла й тіні – царство настроїв та сильних емоцій.(Слайди 27-29)
А ось німецька художниця Катарина Фріч, створюючи скульптурну групу «Застілля», свідомо використовує тільки чорний колір, доповнюючи його білим, для показу однаковості багатьох людей. Такий вибір не випадковий, бо поєднання білого та чорного утворює сірий колір – колір сірої, безбарвної маси, у якій кожна людина схожа на іншу.(Слайд 30)
- Як ви гадаєте, бути таким, як інші – добре чи погано?

Слово вчителя

 Я чекаю від вас активності на уроці, нестандартних думок. Хай настановою в роботі для вас будуть слова М. Стельмаха «Сьогодні кожна людина може, як райдуга, всі свої сім кольорів показати.» (Слайд 31)

III. Засвоєння учнями нового матеріалу.

 1. Читання поезії (Відеоролик , слайд 32)

 Уявімо собі середньовічне місто. У ньому темно від диму вогнищ, на яких спалюють людей, котрі насмілилися думати  чи жити по-іншому. Наук тут ще не знають. Отже, і  населення міста темне, неписьменне, легко визнає відьмою чи чаклуном того, хто мислить чи чинить інакше, ніж інші…

         3.Робота з текстом. Обмін враженнями від прочитаного.(Слайд 33)

 - Чим вразив, здивував вірш?

- Коли відбуваються події? Знайдіть це в тексті.

- Чи могло бути таке насправді? Згадайте історію.

- Чим у ті часи розважали юрму?

- Яка пора року зображена у вірші? Які художні деталі на це вказують? Чи випадково це?

- Чи передає пейзаж настрій твору?

- -Що саме трапилося у Вишогороді?

- -Скільки саме років було дівчинці?

- -Що ж зробила Анна? Які докази злочину надав сусід? Це справді так було, що з сухого осіннього листя дівчинка робила живих мишей? Що ж відбувалося насправді?

- Чому, на вашу думку, сусід так розсердився на дівчинку? Що найбільше його дратує?

-Чому його син і дочки гралися з дівчинкою? (Бо вона була уважною до них, віддавала тепло душі.)

-Які запитання поставив суддя позивачеві?

- Події, зображені у вірші, реальні чи фантастичні? Доведіть це.

- Яких це мищей робила Анна? (Дивувала)

- Що означає бачити кольорові сни? (Мріяти)

- Які кольори використовує Ліна Костенко у вірші (сірий, жовтий, багряний).

- Про що ви подумали, коли пролунали останні рядки?

4. Зазирни у словник (Слайд 34)

Які значення слова сірий ви знайшли у словнику?

СІРИЙ, -а, -е. 1. Колір, середній між білим і чорним // Неяскравий, тьмяний. // Безбарвний, однотонний.

 2. Хмарний, похмурий (про погоду, ранок, день і т. ін.).

3. перен. Нічим не примітний, невиразний. // Позбавлений новизни; одноманітний; беззмістовний. // Позбавлений виразності, яскравості, оригінальності

 

5. Тема твору: зіткнення неповторності із буденністю, стандартом

.Ідея поезії: віра в перемогу добра й краси. (Слайд 35)

 Учитель англійської мови

Учитель української літератури

Яким ви уявили приміщення, в якому відбувається суд, героїв – Анну, сусіда, суддю? (слайд 37)

 

6. Учитель української літератури

   У вірші зіткнулося сіре і яскраве, неповторне і буденне, оригінальне і стандартне, романтичне та приземлене. З’єднайте стрілочками ознаки, які притаманні героям(Анна і сусід)(Слайд 39)

   Який прийом використовує Ліна Костенко (прийом контрасту)

   Доберіть іменники до слова кольоровий і означення до слова миші(кольоровий олівець, телевізор, сон…; миші: сірі, волохаті, верескливі). (Слайд 40)

   А чи знаєте ви якісь фразеологізми зі словом сірий? Про кого кажуть «сіра миша»?

   Знайдіть і зачитайте епітети зі словом сірий (сірий сусід, сірий день, сірий стіл, сірі двері)

   Крім епітетів, у вірші є інші художні засоби. Один із них – символ. (Учні записують у зошити визначення) (Слайд 41).

   Символом чого можна вважати сусіда? (Обмеженість світогляду, примітивності, буденності).

листя, кольорові миші, кольоровий кіт, сухі листочки).

 

7.Мовленнєвий пошук.
- Основне смислове навантаження у творі виконують, безперечно, епітети, виражені прикметниками. Але значна роль припадає й на дієслова.
- У якому контексті й з якою метою авторка двічі використовує не часто вживане слово «хукати»? (при використанні однакових засобів, прийомів результат дії залежить від того, якою особою вона виконується: якщо позитивною, оригінальною, то й створюється щось неповторне).


8. «Словник школяра»
Хукати – дихати на кого- або що-небудь, щоб зігріти, охолодити, притлумити біль.
 

 

   .Яку кінцівку має вірш – щасливу чи трагічну? Чому ви так гадаєте? (Закінчення оптимістичне, бо «кольоровий кіт залив чорнилом вирок на папері»)

   .А яке символічне значення втілює поетеса в образі кольорового кота.(Слайд 42).

9. Вірш «Її судили вчора три судді…» О. Саліпи (Слайд 43)

Що спільного між цим віршем і поезією Ліни Костенко?

10.Практичне завдання.(Слайд 44) 

 Технологія ситуативного моделювання

Завдання: відновити справедливість, відтворивши атмосферу судового засідання над Анною.

Учні класу виступлять у ролі свідків і захисту, вони висловлять свої думки з приводу того, чи винна Анна.

 

 План.

1. Вступне слово вчителя

2. Виступ свідків

3. Виступ захисту(адвоката)

4. Останнє слово підсудної.

Вступне слово вчителя.

  Прочитавши поезію «Кольорові миші»,  ми зіткнулися із протилежними поглядами на життя. Яким воно повинно бути: яскравим, кольоровим чи сірим, спокійним, буденним. Чи можна порушувати стандартне, спокійне буття неординарними цікавими вигадками.

   На суді не було адвоката. Виконайте його функції. Підготуйте промову на захист Анни (від імені адвоката).  

   Виступіть у ролі дітей, яким Анна подарувала кольорових мишей. Розкажіть, як змінилося після цього ваше життя.

   Випадковий свідок всього того, що відбувається. Якийсь чоловік випадково потрапив до залу. Погляд на події, які начебто його не стосуються.

 

IV. Узагальнення вивченого

  Перед вами картини Марії Приймаченко. Прокоментуйте, що ви бачите.(Картини такі ж незвичайні як і кольорові миші Анни). А ще художниця вміла не тільки бачити в буденності щось незвичайне, а й показати його іншим, показати щастя. (Слайд 45).

 - Чи завжди ми розуміємо таких людей, не схожих на нас? Як їх деколи називають? Чому? (Білі ворони)

 - Кому легше жити: Аннам, яких не завжди розуміють, чи сусідам?

 - Наш висновок перегукується з епіграфом уроку. Вибір за вами.

V. Підведення підсумків

1.  - А зараз надається останнє слово підсудній Анні

 Останнє слово підсудної. Я хочу подарувати вам свої кольорові миші. (Слайд 46)

 Дівчинка роздає паперові кольорові миші.

2. Слово вчителя.

Світ не завжди здатний  оцінити талант, неординарну особистість. Тому дуже важливо, щоб наші сірі будні були освітлені іскорками добра, фантазії та творчості. А вам, дорогі діти, я бажаю залишатися завжди яскравими і творчими особистостями і ніколи не втратити своєї неповторності.

Бажаю вам завжди, бути неповторними, індивідуальними, жити в кольоровому світі мрій – і вони обов΄язково здійсняться. Нехай оці кольорові миші завжди нагадують вам про це.

3. Оцінювання учнів

VI. Домашнє завдання (Слайд 47)

Учитель англійської мови(Слайди 47-50)

 

docx
Додано
2 лютого
Переглядів
243
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку