Урок на тему «Використання надбудови «Пошук рішення» в Excel для розв'язування задач математичного програмування »( для учнів 10-11 класів економічного та технологічного профілів)
на прикладі таких типових задач лінійного програмування, як:
•Задача планування виробництва;
•Задача складання сумішей;
•Транспортна задача.
Червоноградський навчально- виховний комплекс №13 м. Червонограда
План- конспект уроку
з інформатики на тему:
«Використання надбудови «Пошук рішення» в Excel для розв’язування задач математичного програмування »
(для учнів 10-11 класів економічного та технологічного профілів)
Підготувала вчитель
інформатики ЧНВК №13
Сямук І.О.
Учні повинні знати:
.
Учні повинні вміти:
«Використання надбудови «Пошук рішення» в Excel для розв’язування задач математичного програмування »
на прикладі таких типових задач лінійного програмування, як:
•Задача планування виробництва;
•Задача складання сумішей;
•Транспортна задача.
Цілі уроку:
навчальна:
розвивальна:
• розвиток умінь робити висновки;
виховна:
Тип уроку: рольова гра.
Зміст уроку:
1. Організація класу до заняття (2 хв.)
2. Мотивація вивчення теми (2 хв.)
3. Узагальнення знань (5 хв.)
4. Застосування вмінь ( практична робота) (30 хв.)
5. Підсумок уроку (4 хв.)
6. Домашнє завдання (2 хв.)
Хід уроку:
Привітання
- Доброго дня, шановні учні.
Після цього уроку учні зможуть:
• розв’язувати задачі лінійного програмування за допомогою надбудови «Пошук рішення», для розв’язання яких потрібні лінійні алгоритми;
• дотримуватися правил складання таблиць;
• оцінювати правильність отриманих результатів;
• набути навичок роботи в групі.
Вступне слово вчителя:
Менеджери, економісти та фінансисти в своїй професіональній діяльності постійно повинні розв'язувати різноманітні задачі і проблеми, що пов'язані з плануванням штату співробітників, фонду заробітної плати, складанням оптимального плану виробництва, плануванням рекламної кампанії з питань просування продукції на ринок і оптимізацією капіталовкладень. Незважаючи на різноманітність цих задач, MS Excel пропонує єдиний інструмент пошуку їх розв'язку – надбудову «Пошук рішення» (Solver), необхідно лише грамотно формулювати задачу (побудувати і акуратно записати математичну модель) для MS Excel, а оптимальне рішення він знайде сам.
Сьогодні у нас урок з теми «Використання надбудови «Пошук ріщення» для розв’язування задач математичного програмування». На прикладі таких типових задач лінійного програмування, як:
•Задача планування виробництва;
•Задача складання сумішей;
•Транспортна задача.
3. Узагальнення і систематизація практичних навичок і умінь.
Давайте пригадаємо, а що ми вже знаємо про ЕТ Excel? Для цього я пропоную вам пограти в гру «Закінчи речення». Вам необхідно буде швидко протягом не більше 10 секунд продовжити мої речення. Я розпочинаю, а ви закінчуєте. Отже…
1) Діалогова система обробки даних, поданих у вигляді прямокутної таблиці називається …(електронна таблиця)
2) Електронні таблиці зручні тим, що дані в них розміщуються у вигляді ….. (таблиці)
3) Кожна клітинка (комірка або чарунка) таблиці має своє …… (ім’я)
) Ідентифікатор (ім'я) клітинки складається із назви ……… (стопчика і номера рядка)
5) Файли, в яких зберігаються ЕТ, ще називаються …… (книгами)
6) Ім’я файла (книги) в ЕТ Еxcel має розширення ……. (xls,xlsx)
7) Кожна книга в Excel складається з …….. (аркушів, листів)
8) Формула ЕТ починається зі знаку… (дорівнює)
9) У формулу можуть входити такі елементи:…(оператори, посилання на комірки, значення, функції і імена)
10) Графічний спосіб подання табличних даних називається… (діаграма)
11) Щоб викликати "Пошук рішення" необхідно…….
12) Вказати вид цільової функції ……………
Робота в групах на ПК. “Рольова гра”
А тепер починається найцікавіше. Зараз ми з Вами пограємо, але не на комп’ютері, а за допомогою комп’ютера. Учні об’єднуються в 3 групи по 3 учня. Діти розподіляються за допомогою вибраними ними карток, які відповідають певній групі. Кожна група буде представляти одну із фірм:
«Елегант», «Небесна мрія», «Файні меблі». (Додаток 1)
Правила БЖД!!!
Групам роздаються таблички з назвами фірм, картки з завданнями (запитами клієнта), виділяється по одному ПК. (Додаток 1)
Працівники фірми вводять інформацію в таблицю, проводять відповідні розрахунки та повідомляють результати.
В групах обирається старший – директор фірми, який керує роботою групи та повинен організувати її так, щоб кожен учень виконав свою задачу: один працює на ПК – будує електронну таблицю, робить розрахунки ( економіст), другий виконує математичні розрахунки (бухгалтер). (Додаток 2)
Звертаю Вашу увагу, що це не змагання, а творче суперництво!!!
Рольова гра проводиться протягом 15 хвилин, потім протягом наступних 5 хвилин групи – фірми доповідають о виконаній роботі.
Пропонується директорам виставити оцінки своїм співробітникам.
5. Підсумок уроку
Зробити висновок пропонується директорам фірм.
Ви сьогодні дуже плідно працювали на уроці, виконали поставлену перед вами задачу, а також показали гарні навички роботи в середовищі електронної таблиці. За роботу на уроці ви отримуєте наступні оцінки:
6.Домашнє завдання
Опрацювати конспект
Додаток 1
Завдання для фірми «Елегант»
На швейній фабриці планується випуск чоловічих та жіночих костюмів. На пошиття жіночого костюма витрачається 1 м бавовни та 1,5 м лавсану. Жіночий костюм шиє одна швачка за 1 трудодень. На пошиття чоловічого костюма витрачається 2,5 м бавовни та 0,5 м лавсану і його одна швачка шиє за 1,5 трудодні. Загалом на фабрику завезли 350 м бавовни та 240 м лавсану, з яких потрібно пошити 110 костюмів, витративши на це до 150 трудоднів. Прибуток від реалізації жіночого костюма складає 14 грн., а від реалізації чоловічого – 15 грн. Потрібно визначити таку кількість костюмів кожного виду, пошиття якої дасть змогу максимізувати загальний прибуток.
Розв’язання задачі:
План пошиття костюмів |
|
|||
Ресурси |
Жіночий костюм |
Чоловічий костюм |
Загальна кількість потрібних ресурсів |
Наявні ресурси |
Трудодні |
|
|
|
|
Бавовна,м |
|
|
|
|
Лавсан,м |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Кількість костюмів, шт |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Загальний прибуток,грн |
|
|
|
|
Рис1. Форма таблиці для визначення прибутку
Завдання для фірми «Небесна мрія»
Кондитерська фабрика для виготовлення трьох видів карамелі "Му-му", "Слива", "Ягідка" використовує три види основної сировини: цукровий пісок, патоку, фруктове пюре. Норми витрат сировини кожного виду на виробництво 1т карамелі даного виду наведені у таблиці. В ній же наведена загальна кількість сировини кожного виду, яка може використовуватись фабрикою, а також прибуток від реалізації 1т карамелі даного виду.
Визначити план виробництва карамелі, який забезпечує найбільший прибуток від її реалізації.
Вид сировини |
Норми витрат сировини (т) на 1(т) карамелі |
Загальна кількість сировини (т) |
|||
"Му-му" |
"Слива" |
"Ягідка" |
|||
Цукор |
0,8 |
0,5 |
0,6 |
800 |
|
Патока |
0,2 |
0,4 |
0,3 |
600 |
|
Фруктове пюре |
0 |
0,1 |
0,1 |
120 |
|
Прибуток від реалізації 1т продукції, грн |
108 |
112 |
126 |
|
|
Завдання для фірми «Файні меблі»
Фірма з виготовлення меблів “Файні меблі” має 3 цехи та 3 центри розподілу її товарів. Цехи розташовані у містах Києві, Рівному та Сумах з відповідними можливостями 23, 45, 45 стільців щоденно. Розподільчі центри розташовані у містах Запоріжжі, Львові, Дніпрі з потребою у 34, 56 і 23 відповідно стільців щоденно. Вартість перевезення одиниці продукції з цеху у пункт розподілу подана у таблиці, що розташована нижче.
|
1 |
2 |
3 |
Можливості постачальників |
Запоріжжя |
Львів |
Дніпро |
||
Київ |
1 |
2 |
1,75 |
23 |
Рівне |
3 |
2 |
1,75 |
45 |
Суми |
2 |
1,5 |
1,5 |
45 |
Обсяги замовлення |
34 |
56 |
23 |
|
Перевезення потрібно спланувати так , щоб мінімізувати сумарні транспортні витрати (знайти оптимальний план перевезень).
Розв’язання задачі:
Додаток 2
Технологічна картка
“Як працювати в малих группах”
Правила роботи в малих групах:
Розподіліть ролі у групах:
- директор;
- економіст;
- бухгалтер;
Директор:
Бухгалтер:
Економіст:
Пам'ятка для директора.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ