Тема уроку. Вивчення букви «А, а», закріплення вміння вимовляти звук [а].
Мета уроку:
формувати поняття про букву «А» як знак для позначення відповідного звука, формувати уміння виконувати складовий та звуковий аналізи слів з даною буквою, добирати слова до звукової моделі;
розвивати фонетичний слух, аналітико-синтетичні уміння роботи зі звуком, збагачувати словниковий запас учнів, удосконалювати мовлення, викликати читацький інтерес;
виховувати любов до рідного краю та бережливе ставлення до природи.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Усі сідайте тихо, діти.
Домовляймось – не шуміти,
Руку гарно підіймати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати –
Щоб не було нам мороки.
Всі готові до уроку?
Тож, гаразд. Часу не гаймо.
І урок наш починаймо.
- Щоб наш урок був цікавим і змістовним, потрібно бути уважними, активними, старанними, кмітливими.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Вступне слово вчителя.
- Сьогодні у нас справді свято. Послухайте вірш та спробуйте здогадатися яке
«Для того, щоб навчитися читати
Абетку треба досконало знати
Без букви жодної не можна обійтись,
То ж будь уважним і старанно вчись».
Робота над словом «абетка».
-
Що таке абетка?
-
Як її ще можна назвати?
-
Яка буква стоїть першою в абетці?
Ознайомлення з буквою «А, а».
-
Саме сьогодні святкує свій День народження літера «А». Вона запросила нас до себе в гості, але сама трішки спізнюється. Погляньте на с.32 у букварику.
-
Де знаходяться букви а ? (на зупинці)
-
Як називається ця зупинка? (автобусна)
-
Діти, а чому їх дві? (маленька і велика)
-
Чи схожі вони між собою?
Повторення правил поведінки в гостях.
-
А поки ми чекаємо на нашу іменинницю, нам потрібно повторити правила поведінки в гостях. ( поводити себе культурно, чемно, поважати один одного, слухати…..)
-
Отже сьогодні ми познайомимось ближче з літерою А, зустрінемось з іншими гостями, проведемо мовні ігри, попрацюємо з буквариком, навчимось писати маленьку літеру а..
-
Діти, скажіть, будь ласка, а кого ще крім гостей запрошують на День народження? (даю підказку, вони перевдягаються в різні костюми та влаштовують для гостей різні ігри та конкурси)
-
АНІМАТОРИ (повторіть це слово)
-
Де ви чуєте звук А? (на початку слова)
-
А ось і наша іменинниця (плакат).
-
Звук а на письмі позначається буквою А.
-
А як ви думаєте, звук а голосний чи приголосний?
-
Чому? (бо його можна проспівати)
-
А які голосні звуки ви ще знаєте?
-
Скільки їх в українській мові?
-
Отож, прийшла пора познайомитись з нашими гостями та аніматорами, які завітали на День народження літери А.
Робота в парах.
-
День народження літери А святкуємо в осінній день.
-
А чому осінь дуже часто називають вередливою плаксою?
-
До нашої іменинниці поспішав їжачок. Насунули хмарки і почався дощик, але незвичайний, а чарівний, з краплинок малюнків і слів.
-
Подивіться, до вас на парти опустилися хмаринки з краплинками дощу.
-
Зараз ви попрацюєте в парах. Але перед цим давайте пригадаємо правила роботи в парах.
-
А тепер посміхніться один одному. І уважно послухайте завдання.
-
З кожної хмаринки впало 4 краплинки. Вам потрібно вибрати ті краплинки, в словах яких заховалась літера а. А потім краплинки потрібно розмістити під парасолькою.
-
Коли ви будете готові, який сигнал покажете? Молодці.
Робота у зошиті.
-
Їжачок приніс нашій іменинниці подарунок – акваріум з золотими рибками. А для того, щоб вони виконали всі бажання іменинниці потрібно обвести всі бульбашки в ньому.
-
Сядьте рівненько, відкрийте зошити, покладіть його похило та покажіть, як потрібно тримати олівець.
-
Отож, приступаймо до роботи
Написання маленької літери «а»
-
Наступний, хто прийшов привітати літеру А - це ведмедик
-
Він вирішив влаштувати для всіх конкурс «Навчись писати маленьку букву а»
-
Давайте розглянемо її. Вона складається з 2-х елементів: маленького овалу та короткої похилої лінії з заокругленням унизу. (ДОРЕЧІ ця лінія дуже схожа на ручку парасольки)
-
Давайте з Вами спочатку навчимося писати ці елементи. (1 рядок)
-
Увага на екран (відео). Пишемо у 2 рядку літеру а
Фізкультхвилинка
Ой знову розпочався осінній дощик. Давайте зробимо розминку для наших рук та слухняних пальчиків. (На вулиці почався вітер…..)
Робота з букварем.
-
А ось і наступна гостя. (слайд)
-
Це дівчинка Читалочка, з якою ми будемо зустрічатися на кожному уроці. Вона пропонує вам наступне завдання.
-
Ви маєте прочитати літери «а» зліва направо та зверху вниз.
-
Увага на екран. Читаємо хором з екрану.
-
Ой подув осінній вітерець і зірвав з нашого дерева листочок. Біля кого він впаде, той і буде читати.
-
Читалочці дуже сподобалось, як ви читали і вона пропонує вам трішки відпочити та запрошує на перерву. В цей час ми провітримо класну кімнату, помиємо ручки та пограємось у коридорі.
Закріплення вивченого матеріалу.
-
А чи є у нашому класі діти, у яких ім’я починається з літери А.
Давайте привітаємо їх оплесками, адже сьогодні день їхнього імені.
-
А наше свято продовжується. І наступний гість, який завітав на нього - аніматор ведмідь Артем. І він пропонує всім гостям виконати цікаве завдання у букварику на с. 32
-
Зверніть увагу, з якої літери починаються всі слова. Що тут зображено ?
-
Давайте складемо на дошці звукову модель слова АЛЬБОМ, АНАНАС, АНТЕНА.
-
Молодці! Ви гарно впорались з цим завданням.
Закріплення написання літери «а»
-
А ось і поспішає на День народження заєць Алекс. Він, щоб порадувати нашу іменинницю, пропонує продемонструвати, які ви уважні та як навчилися писати маленьку літеру та коротку похилу лінію (демонструю)
-
Беремо ручки до рук та пишемо у повітрі, а тепер у зошиті.
-
Діти , заєць Алекс розповів, що він тікаючи від вовка біжить плутаючи свої сліди. Він пропонує всім гостям прописати маленьку літеру та подовжену похилу паличку з петлею вгорі.
-
Давайте пригадаємо, спочатку пишемо овал і коротку похилу лінію з заокругленням унизу, а поряд подовжену похилу лінію з петлею вгорі.Пишемо до середини рядочка. А тепер з’єднуємо маленьку літеру а з подовженою похилою лінією з петлею вгорі
Фізкультхвилинка
-
Діти , а яке ж День народження без танців. Наша іменинниця запрошує всіх до танцю.
-
А ось і наступна гостя – лисичка Аліса. Вона принесла подарунок. Давайте дізнаємось, що принесла Аліса нашій іменинниці.
Робота за букварем
-
Коробка з фруктами ( звук а на початку, в середині, чи кінці)
-
А чи корисно вживати фрукти і овочі?
-
А ви знаєте, що у моркві міститься вітамін росту – кератин, або ще його називають вітамін А
-
Лисичка Аліса приготувала для всіх гостей цікаве завдання.
-
Воно знаходиться у букварику на с. 33
-
Це завдання де зображені банан та кавун
-
Перед вами речення з малюнками, а ще його називають ПІКТОГРАМА.
-
Прочитайте перше речення. (БАНАН ЖОВТИЙ, а КАВУН ЧЕРВОНИЙ)
-
Що вам допомогло визначити друге і останнє слова?
-
Скільки слів у реченні?
-
Яке слово третє? (3)
-
Отже буква а може виступати окремим словом у реченні.
-
А тепер розгляньте останнє завдання у букварику.
-
Що ви бачите на малюнку? (Квітку, вітер)
-
А чи знаєте ви, як називається ця квітка? (Айстра)
Айстра – у перекладі з грецької мови, означає «зірка». Її пелюстки схожі на проміннячка зірки. За стародавньою легендою, айстра виросла з порошини, що впала із зірки. За народним повір’ям, якщо вночі причаїтися у квітнику біля айстр і прислухатися, то можна почути, як квіти шепочуться зі своїми сестрами – зірками.
-
Давайте слово «айстра» поділимо на склади. Поставимо наголос.
-
Скільки звуків «а» чуєте у цьому слові?
-
Де саме? (на початку і в кінці)
-
То скільки складів у слові «айстра»? (2)
-
А звуків голосних? (2)
-
Отже, можна зробити висновок, що скільки голосних звуків у слові, стільки й складів.
-
Діти, подивіться на малюнок. Подув вітерець і почав зривати з квіточки пелюстки.
-
Давайте розглянемо літери, які летять разом з пелюстками. Чи знаєте ви їх?
Рефлексія
-
Діти, я також вам пропоную подарувати подарунок для іменинниці. Це буде букет айстр, який ми поставимо ось в цю вазу.
-
У кожного з вас є по дві айстри, одна рожевого кольору (підніміть догори), а інша жовтого.
-
Увага! Подаруйте літері «А» тільки одну квітку.
-
Якщо вам було легко та цікаво на уроці, то поставте у вазу рожеву квіточку, а якщо виникали якісь труднощі, то жовту.
Підсумок уроку
-
То з якою літерою ви познайомились сьогодні на уроці української мови!
-
Що ще ви запам’ятали?
-
Я вам також дякую за вашу працю. Ви молодці, я пишаюсь Вами.