урок на тему Визначення наголосу у словах. Робота зі словами, наголос у яких треба запам’ятати. Вимова і написання слів: дятел, читання, завдання

Про матеріал
Тема уроку: Визначення наголосу у словах. Робота зі словами, наголос у яких треба запам’ятати. Вимова і написання слів: дятел, читання, завдання (Вашуленко)
Перегляд файлу

Тема: Визначення наголосу у словах. Робота зі словами, наголос у яких треба запам’ятати. Вимова і написання слів: дятел, читання, завдання

Мета: повторити і закріпити знання учнів про наголос та голосні звуки; формувати в учнів поняття про наголошені склади; навчити дітей правильно знаходити наголос у словах; розвинути пам'ять, мислення, уяву; виховувати любов до читання

Обладнання: підручник «Українська мова, 2 клас» Вашуленко, мультимедійні слайди, та моделі звуко-буквенного аналізу  слів.

Тип уроку: комбінований

Клас: 2

План-конспект уроку

1. Організація класу до уроку

1.1. Привітання з класом

- Доброго дня, сідайте.

1.2. Створення сприятливого психологічного комфорту

- Уявіть, що ви тримаєте у долонях сонце. Воно світле, тепле, яскраве. І ви, як квіти, набираєтесь енергії від сонечка. А тепер поверніться до сусіда по парті та подаруйте йому своє сонце, торкнувшись долоньками…

Тепло своїх долоньок

я тобі віддаю .

Урок новий, цікавий

я з радістю почну.

1.3. Перевірка готовності учнів до уроку

- Для сьогоднішнього уроку  нам знадобляться підручник з української мови, робочий зошит, ручка та простий олівець.

2. Актуалізація опорних знань учнів

2.1. Перевірка домашнього завдання

- А зараз ми з вами пограємо з вами у гру «Мікрофон», я даватиму вам питання, а ви по черзі відповідатимете на них.

- Скільки голосних звуків є українській мові?(6) Правильно, а зараз по черзі ми їх назвемо  ([а],[о],[у],[е],[и],[і]) Молоці! А чи знаєте скількома буквами вони позначаються на письмі? (Так, 10) Назвіть їх по черзі. ([а], [о], [у], [е],[ и], [і], [я], [є], [ї], [ю].

- На дошці вивішені слова, ваше завдання  порахувати скільки складів в цьому слові і на який склад падає наголос? Спада'ло, гілочки', ли'стя.

- Скільки складів у слові спадало?(3), на який склад падає наголос?(2). Гілочки (3 склади, 3 нагол.), листя (2 склади, 1 нагол.) Молоці діти, тож у слові є тільки один голосний звук і склад із цим звуком є наголошеним.

2.2. Мотивація навчальної діяльності.

- А зараз діти послухайте уважно цікаву казочку.

ЛІНГВІСТИЧНА КАЗКА

«ФАНТАСТИЧНІ ПРИГОДИ НАГОЛОСУ»

Якось зібралися Слова на нараду. Стали вони одне перед одним вихвалятися, які корисні та поважні. Без Слів не обійдеться жодна людина, адже ні думки висловити, ні побажання приятелям, ні почуття передати. Що і казати – дуже потрібні людям Слова. Але забули вони запросити на свою нараду Наголос. І він дуже образився.

Як тільки почали Слова виступати, попросив слова Наголос і сказав:

- Що ви без мене? Як забажаю, зміню значення у декого з вас!

Слова були такими гордими, що навіть не звернули уваги на крик Наголосу. Вперед вийшов зАмок і сказав:

- Я нікого не боюся! Я такий міцний, що можу впоратись навіть з великим військом загарбників. Вони не пройдуть через мої кремезні стіни. То що для мене якийсь Наголос? Це тільки маленька рисочка!

Наголос розсердився й перескочив з першого складу на останній. Враз зник величний зАмок. Замість нього на землі залишився лише іржавий замОк.

Засмутилися Слова – не можуть вони без Наголосу. Відвели і йому почесне місце на своїй нараді. З тих часів всі ставляться до Наголосу з великою повагою.

- Про що розповідається у казочці? (про важливість наголосу у словах)

- Чим важливий наголос для слів? (Тим, що перенісши його, може змінитися значення слова)

- Значення якого слова змінив наголос?(ЗАмок - замОк)

- Ось діти ви і побачили яким важливим є для нас наголос. Слова в казочці теж думали, що він їм не потрібний, а як виявилось, наша українська мова без наголосу неможлива.

2.3. Каліграфічна хвилинка.

- А зараз, відкрийте зошити  та запишіть число, місяць та класна робота,(двадцять сьоме вересня, класна робота з великої літери) ,але не забувайте, писати потрібно з нового рядка та відступити один рядок від домашньої роботи .

- На дошці записані буквосполучення(сл, св, со) вам потрібно їх записати в зошит, з нового рядка та з маленької літери, через кому цілий рядок. Але зверніть увагу як ці літери з’єднані одна із одною (сл- тримаються за руки, св-подає руку, со-обіймає)

- Зараз діти ми з вами поділимось на команди в нас є три ряди, так це будуть і наші команди: 1 ряд – 1 команда, 2 ряд – 2 команда, 3 ряд – 3 команда. Ваше завдання полягає в тому, з поданих буквосполучень створити або увести їх в нові слова та сказати скільки в цьому слові складів та який склад наголошений.

1-сл   слон, слово, сливка, рослина

2-св   світ, свічка, свято

3-со   сонце, сорочка, собака

(Чи записувати з ними ще якесь слово в рядок?)

2.4. Повідомлення теми, мети й завдання уроку

- Діти, як ви думаєте про що ми будемо з вами говорити на уроці?

- Сьогодні на уроці ми будемо спостерігати за словами, наголос у яких треба запам'ятати, тож тема нашого уроку звучатиме так «Визначення наголосу у словах»

3. Вивчення нового матеріалу

3.1. Сприймання й первинне усвідомлення нового матеріалу

- Діти, відкрийте підручники на сторінці 25 та знайдіть вправу 62 прочитайте відгадати загадки та знайти потрібне слово, яке є в довідці. Тож,  хто хоче зачитати першу загадку і відповісти на неї? (Учні по черзі зачитують загадки і відгадують їх).(запитати вчительки)

- Зверніть увагу на ці слова, та як поставленні в них наголоси. (Не рУчки а ручкИ, не чИтання а читАння, не шОфер а шофЕр.) А слово читання виділено в рамочці, це означає що його потрібно запам’ятати, і запам’ятати як поставлений в цьому слові наголос.

*Фізкультхвилинка

А зараз давайте трішки відпочинемо встаньте з-за парт та повторюйте рухи які ви бачите на моніторі.(Якщо не буде світла ,то зробимо фізкульхвилинку по віршику)

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

Руки в боки, руки так,

Руки вгору, як вітряк.

Вище руки підніміть

І спокійно опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз.

За роботу, все гаразд

- молоці , сідайте за парти

3.2. Первинне сприймання і закріплення

- А зараз давайте ми запишемо слова-відгадки в зошит і поставимо олівцем правильний наголос в них. Перед написанням не забудьте написати слово вправа та номер 62 з нового рядка, посередені. Починаємо писати слова з великої літери і через кому.

- Хто хоче записати слово і покласти правильний наголос в ньому? Чому ти поклав(ла) тут наголос?(Учні підходять до дошки та записують слова, пояснюють його)(Тому що ми виділяємо цей склад, коли вимовляємо слово). Добре, сідай. (ручки – 2ск., 2 нагол.; шофер – 2ск., 2 нагол.)

 - На дошці вивішені звуко-буквенні моделі слів, але слова до них перемішались, нам треба їх з’єднати. Яка звуко-буквенна модель підходить до слова взуття? (2) Підійди і з’єднай їх.

До читання-1 , до сонця-4, до великий-3

1.-о-оꞌ=:о       взуття

2.--о=:оꞌ         читання

3.-о-оꞌ-о=       сонце

4.-оꞌ--о           великий

- Скільки складів є в слові читання?(Чорним маркером на звукові моделі учень пише 3склади) Скільки звуків?(6),та скільки букв(7)А хто знає чому звуків менше ніж букв?(  Тому що звуки ми чуємо й вимовляємо, а букви – бачимо, пишемо й читаємо).

- Розумники!

4. Узагальнення й систематизація знань

4.1. Робота з підручником

4.1.1. Виконання вправи 64 сторінка 25

- А зараз діти прочитайте уважно завдання до вправу 64, запам’ятайте слова та як вони наголошуються.

Назвіть слова в яких перший, другий, третій склади наголошені, зверніть увагу на слова завдання.

 Дрова, столяр - перший

Шофер, дочка, український, старий, новий, одинадцять, завдання, ознака - другий

Чотирнадцять, запитання – третій. Правильно.

- З нового рядка, посередині запишіть слово вправа та номер 64. Зараз ми ці слова запишемо так як і говорили, спочатку ті слова, у яких наголошений перший склад, потім – другий, далі – третій.

Підніміть свої оченята в гору щоб я могла побачити хто впорався із завданням.

- А зараз ми зробимо звуко-буквенний аналіз слова завдання. Хто може зробити?

На який склад падає наголос?(2), порахуй скільки у слові звуків (7), букв (8) складів (3).

-0 --0' =:0 – завдання –7 звуків, 8 букв, 3 склади. Правильно, сідай.

4.1.2. Усне виконання вправи 65

- А зараз діти прочитайте тихенько вправу 65  і відгадайте загадку. Всі прочитали?(так) Хто знає відгадку підніміть руку і не викрикуйте з місця

- Правильно - це дятел.(Показую зображення дятла на слайдах)

- Хто зараз хоче підійти до дошки і зробити звуковий аналіз слова?

=0'- 0-                 - дятел, 5 звуків, 5 букв, 2 склади (1 склад наголошений)

4.1.3. Вправа «Склади слова», «Заміни слово»

- В слайдах є слова,

Але з ними трапилась біда.

Буйний вітер в клас прийшов,

І склади перемішав.

- змінити слово

- Але це не біда, ми з вами спробуємо їх скласти.

ВКВО, СИЛИЦЯ, ТИМЕЛИК, МІДЬВЕД, ЧИКЗАЙ.(підписати, слайди, спочатку вкво потім фотка)

Підніміть руку хто вже склав і знає яке перше слово? Який склад наголошений?

Вовк (1 ск.), лисиця (2 ск.), метелик(2 ск.), ведмідь (2 ск.), зайчик(1 ск)

- Яка тварина тут зайва?(Метелик) 

5. Підсумок уроку

5.1. Підсумкова бесіда

На слайдах є сундучок але він пустий, щоб його заповнити нам потрібно згадати все, що ми сьогодні з вами говорили на уроці.

- Про що ми з вами сьогодні говорили на уроці?(Про наголос, наголошені склади)

- Що таке наголос?(Виділення звука в слові посиленням голосу)

- Коли він ставиться у слові?(Коли голосна літера виділяється у слові )

- Що ми робили з словами – читання, завдання, дятел?(Робили звуко-буквенний аналіз)

-Алі ви всі розумні та кмітливі, подивіться яким багатим став наш сундучок

5.2. Домашнє завдання. Інструктаж щодо його виконання

- Відкрийте щоденники і запишіть на домашнє завдання вправу 66. В цій вправі вам потрібно буде дібрати заголовок, та записати виділені слова так: спочатку – двоскладові, згодом – трискладові, і потім – чотирискладові і покласти олівцем наголос. Сьогодні хочу відмітити таких учнів як…….,

5.3. Прощання з класом

- Мені було приємно з вами працювати, дякую. До побачення!

 

 

docx
Додано
15 квітня 2020
Переглядів
6638
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку