Урок на тему: «Вода—найдивовижніша речовина на Землі»

Про матеріал

Урок на тему: «Вода—найдивовижніша речовина на Землі».

В процесі уроку реалізовані такі цілі:

освітня: розширити, доповнити та узагальнити знання учнів про воду як найважливіший оксид; розкрити ії аномальні властивості;

розвивальна: розвивати логічне мислення учнів на основі інтеграції знань з хімії, біології, екології, фізики, географії; розвивати міжпредметну та предметну компетенції учнів.

виховна: виховувати дбайливе ставлення до води як найціннішого мінералу на Землі та екологічну культуру учнів.

Це інтегрований урок з елементами рольової інтелектуальної гри та впровадження проектної й комп'ютерної технологій, на якому використані такі методи і прийоми:

Інформаційно-рецептивні:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів(міні -проекти);

б) наочний: ілюстрація, демонстрація(слайди);

в) практичний: виконання тестових завдань.

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з ілюстрацій та тексту нових знань.

Репродуктивний.

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді; конкретизація і закріплення вже набутих знань.

Проблемно-пошуковий: постановка проблемного питання.

Прийоми навчання: постановка взаємопов'язаних проблемних запитань, , активізація уваги та мислення.

Візуальний: малюнки, фотографії(ілюстрації), відео, робота з мапою України.

Інтерактивні: рольова гра, міні- проекти, слайди, презентації, есе.

Наочність: презентації, географічна мапа України, комп'ютер, телевізор, тестові завдання(програма My Test).

Розпочато урок з епіграфа: «Там, де вода, там і життя!», який повністю відображає зв'язок між водою та життям. Останнім часом від забруднення найбільш страждає вода. Викладач географії робить огляд забезпеченості водою країн Європи.

Учні заздалегідь отримали завдання: опрацювати матеріал про воду, який розміщений на сайті ліцею та провели гру « Інтелектуальний марафон»

Створені групи:

1—група хіміків,

2—група біологів,

3—група екологів,

4—група географів. (Учні підготували питання, які будуть вирішувати між собою).

Впродовж уроку були розглянуті такі питання:

1. Вода та народна мудрість;

2. Кругообіг води у природі;

3. Вода на Землі;

4. Значення води.

Викладач географії розповів про те, як український народ здавна шанував воду. Уся повага до неї, усвідомлення її важливості вилилась у прикметах, піснях, картинах , прислів'ях та приказках.

Кожна з груп підібрали прикмети, найцікавіші загадки, прислів'я та приказки, дали поради що до вживання води, розкрили її цілющу дію.

Учні розглянули картини І. Айвазовського «Дев'ятий вал», «Чорне море» (ілюстрації на екрані телевізора).

Викладач хімії, біології та екології запропонував гру «Добери рифму».

Далі слайдова презентація(робота груп), яка розкриває такі питання:

1.Хіміки. Властивості води.

2.Біологи. Кругообіг води в природі.

3.Екологи. Значення води.

4.Географи. Водні ресурси.

Особливу увагу було надано правової базі:

-Водному кодексу України;

-Закону України про Загально-державну програму розвитку водного господарства.

Розкрито питання значення води:

…Якщо вдуматися, то все наше життя—тамування спраги в прямому і переносному значенні. Французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері писав: «Вода! Ти не маєш ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуєшся, не знаючи, що ти таке… ти сповнюєш нас радістю, яку не пояснити. З тобою повертаються сили, з якими ми вже розпрощалися. Ти—найбільше багатство на світі!»

Було проведено самостійну роботу(тести)

Викладач хімії, біології та екології зробив підсумки:

Сьогодні ми з'ясували, що вода найцінніша речовина. Тому кожен з нас повинен зробити якусь маленьку добру справу для збереження, охорони та відтворення водних ресурсів. Хтось з Вас вчасно закриє кран на кухні чи у ванній кімнаті й тим самим збереже десяток літрів чистої води, інший – викине випиту пляшку води не в річку, а в спеціальний сміттєвий контейнер, а дехто навіть очистить джерело, яке повністю замулене і може просто пересохнути спекотним літом. А що саме зробити Вам, хай підкаже Вам серце. Не відмовляйтесь від добрих справ, адже все що Ви зробите повернеться Вам сторицею. Не будьте байдужими, не будьте осторонь.

БЕРЕЖІТЬ ВОДУ – ПІКЛУЙТЕСЬСЯ ПРО МАЙБУТНЄ!

У води є свята:

22 березня—Всесвітній день водних ресурсів.

18 жовтня—Всесвітній день Моніторингу води.

Викладачі оцінюють учнів, звертають увагу на реферати, малюнки, присвячені Всесвітньому дню водних ресурсів.

Домашнє завдання:

Ø Задача. Кожен з нас знає свою масу тіла. Якщо припустити, що масова частка води у нашому організмі становить 65 %, можна обчислити, яку масу води містить ваш організм;

Ø Написати есе про значення води у вашому житті.

Перегляд файлу

Урок на тему:  «Вода—найдивовижніша речовина  на Землі»

Цілі:

  • освітня: розширити ,  доповнити та узагальнити знання учнів про воду як найважливіший оксид; розкрити ії аномальні властивості;
  • розвивальна: розвивати логічне мислення  учнів на основі інтеграції знань з хімії, біології, екології, фізики, географії;  розвивати міжпредметну та предметну компетенції учнів.
  • виховна: виховувати дбайливе ставлення  до води як найціннішого мінералу на Землі та екологічну культуру учнів.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань учнів.

 Форма уроку: інтегрований урок з елементами рольової інтелектуальної гри  та впровадження проектної й комп’ютерної технологій.

Методи й методичні прийоми:

  1. Інформаційно-рецептивні:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів(міні -проекти);

б) наочний: ілюстрація, демонстрація(слайди);

в) практичний: виконання тестових завдань.

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з ілюстрацій та тексту нових знань.

  1. Репродуктивний.

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді; конкретизація і закріплення вже набутих знань.

  1. Проблемно-пошуковий: постановка проблемного питання.

Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, , активізація уваги та мислення.

  1. Візуальний: малюнки, фотографії(ілюстрації), відео, робота з мапою України.
  2. Інтерактивні: рольова гра, міні- проекти, слайди, презентації, есе.

Наочність: презентації, географічна мапа України, комп’ютер, телевізор, тестові завдання(програма My Test).

Епіграф                                                                              Там, де вода, там і життя!

                                                                                                                   (  істина, яка народилася на Сході))

Хід уроку

І. Організаційний етап.

Привітання, перевірка присутніх учнів та наявність у них необхідного обладнання.

Звучить пісня: «Тече вода….»

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

      Викладач хімії, біології та екології. Епіграф до нашого уроку повністю відображає взаємозв’язок між водою та життям. Усім відомо, що життя на нашій планеті зародилося у воді. Мільйоні років відбувалася еволюція. З’явилася ЛЮДИНА. Спочатку вона жила в печерах і не завдавала шкоди ПРИРОДІ, а ПРИРОДА їй за це відкривала свої таємниці й допомагала вижити у боротьбі зі стихіями.

     ЛЮДИНА відчула себе ВОЛОДАРЕМ  ЗЕМЛІ: вигадала багато машин, побудувала фабрики, заводи, що оповили Землю чорною хмарою диму. А потім винайшла ядерну зброю.

     ЛЮДИНА стала кривдити ПРИРОДУ.  Зараз уже  ПРИРОДА благає ЛЮДИНУ про допомогу.        І найбільше  страждає ВОДА.

    Чи актуальне це питання сьогодні?

Викладач географії. Уже сьогодні вода розглядається не тільки як природний ресурс; вона має соціальну значущість, оскільки наявність достатньої кількості води належної якості є одним із основних чинників безпечних умов життя та розвитку держави. Сьогодні, за даними ВООЗ,  понад 100 мільйонів людей лише в Європі не мають доступу до якісних водних ресурсів, 3 мільйони людей на Землі щорічно помирають від хвороб, які пов’язані з неякісною водою.

     Серед країн Європи Україна є однією з найменш забезпеченою водними ресурсами—забезпеченість водою становить 1700 м 3 на одну особу на рік(у Франції—4570 м3, в Австрії—7700 м3, у Швеції—24000 м3).

Викладач хімії, біології та екології.  За останні роки в річки та озера України потрапило 1326000 т. сульфатів, 1421000 т. хлоридів, 136000 т. нітратів. Вони перетворилися на сміттєзвалища. Але це по Україні, а що відбувається з водоймами нашого району, річкою нашого міста – Тилігулом ?

        У воді можна побачити пусті пляшки, обгортки від їжі, поліетиленові пакети, консервні бляшанки. Це потрапило з підприємств? Ні! Це кожен з нас забруднює навколишню природу. І охороняти природу треба, починаючи з себе. Вірш Ліни Костенко про зникнення малих річок на Україні.

    Місцеві поети : Юрий Сисін, Людмила Шорник, Вікторія  Дмитрашко так говорять про наш Тилігул: …Колись була бурхлива і глибока…., ….Змілів Тилігул, сплив з віками…., ….Чи зможемо тебе  ми відродити? Вернути той стрімкий і радий біг…

      Іноді в літку, нам, мешканцям міста Ананьїв, не вистачає води. ЇЇ привозять у великих цистернах. І тоді всі ми згадуємо наскільки вона цінна,- бо: «Там, де вода, там і життя».

 

ІV.Узагальнення та систематизація знань.

Учні отримали завдання: опрацювати матеріал про воду, який розміщений на сайті ліцею.

Викладач хімії, біології та екології.  Проведемо рольову гру:  інтелектуальний марафон.  Учнів поділяємо на групи: 1—група хіміків, 2—група біологів, 3—група екологів, 4—група географів. Учні заздалегідь отримали завдання, підготували питання, які будуть вирішувати між собою.

  Питання: (для групи географів)

  • Викладач географії. Як називають водну оболонку Землі? (Гідросфера);
  • Хіміки.  Який  відсоток води з усієї планети становить прісна вода?(2%);
  • Екологи.  Де зосереджені основні запаси прісної води?(Льодовики Антарктиди і Гренландії). Робота з мапою.
  • Біологи. Яку функцію в біосфері виконує вода?(Кліматотвірну).

Питання:(для групи хіміків)

  • Викладач хімії. Чи проводить вода електричний струм?(Так). Чому? ?( В ній є солі, які є електролітами);
  • Біологи. Скільки % води містить організм людини?(65%);
  • Географи. Річки якого регіону України найчистіші? (Західного)
  • Екологи. Чому?(Це самий екологічно чистий регіон).

Питання: (для біологів).

  •  Викладач біології. Скільки води містить око людини?(99%);
  • Хіміки. Які гази розчинені у природній воді?(Оксиген, Вуглекислий газ, Сірководень, Азот);
  • Географи. Назвіть найсолоніше море в Україні(Азовське море);
  • Екологи. Який колір має чиста вода? (Якщо вода глибока і чиста, то вона здається голубою завдяки відбиванню голубого неба від її поверхні. Мілка вода здається зеленуватою через відбивання світла від дна. Забруднення можуть надавати воді різних відтінків внаслідок вибіркового відбивання та розсіювання світла)

Питання:(для екологів)

  • Викладач екології. Як можна прискорити танення льоду?(Прискорити танення льоду можна, покриваючи його поверхні чорним порошком);
  • Біологи. Які хвороби передаються через воду?(Чума, холера, тиф, гепатит А);
  • Хіміки. З якими металами взаємодіє вода дуже активно?( З лужними металами);

 

  • Географи. Назвіть 7 найменувань стану води, що прийняті в метеорології.(Пара, лід, сніг, туман, іній, град, хмари) .

Викладач хімії, біології та екології. Розглянемо такі питання:

  1. Вода та народна мудрість;
  2. Кругообіг води у природі;
  3. Вода на Землі;
  4. Значення води.
  1. Вода та народна мудрість.
  2. Викладач географії:

Український народ здавна шанував воду. Уся повага до неї, усвідомлення її важливості вилилась у прикметах, піснях, картинах , прислів’ях та приказках.

Кожна з груп підібрали прикмети, найцікавіші загадки, прислів’я та приказки.

 

Поради щодо вживання води.

Скільки пити питної води? Починаємо день зі склянки води.

 Потреба в рідині - величина індивідуальна. В молодому віці, коли м'язи найбільш розвинені, процентний вміст рідини в організмі вище, а значить, і потреба в ній більше. З тієї ж причини в жіночому тілі води завжди менше, ніж у чоловічому. В середньому за нормальних умов дорослій людині необхідно в добу близько 40 мл води на килограмів  ваги. А от дітям грудного віку - 120-150 мл.

8 склянок води необхідно пити щодня. Навіть коли у вас заболіла голова, перш ніж узяти пігулку спробуйте випити склянку води. І тільки потім, у крайньому випадку, якщо не пройшов головний біль можна випити пігулку.

Яку воду пити?

Відомо, що кип'ячена вода - мертва. Вона лише заповнює баланс рідини в організмі, але не несе енергетичної цінності. Ідеальна питна вода - це вода з природних джерел - джерельна, ключова, кринична.

У місті пити воду потрібно обов'язково профильтровану! Вода, що тече з-під крана, хлорується.  Хлор вбиває бактерії практично миттєво, завдяки чому ми не хворіємо на тиф, холеру і дизентерію. Але, з'єднуючись з органічними речовинами, які неможливо повністю видалити з води, він утворює канцерогенні сполуки, здатні викликати рак.

Жорстка вода зовсім непридатна для гігієнічних цілей, особливо для миття волосся. Миття жорсткою водою не тільки не очищає, але і псує волосся. Мило в ній недостатньо добре обмилюється і волосся погано промивається

 

Цілюща дія води.

     З давніх-давен людям відома цілюща дія води. Ще давні  греки вважали, що вода змиває всі душевні страждання. В індійській книзі «Рігведи»( стародавній збірник релігійних гімнів) записано:

«Десять переваг дає обмивання:

  1. Якість розуму;
  2. Свіжість;
  3. Бадьорість;
  4. Здоров’я;
  5. Силу;
  6. Красу;
  7. Молодість;
  8. Чистоту;
  9. Приємний колір шкіри;
  10. Увагу красивих жінок»

Одним із способів використання води в лікувальних цілях є загартування холодною водою.

Викладач географії.Вода одвічно дивувала людей своєю силою та енергією . Її могутня стихія високо шанувалася. Мабуть звідси приказка-побажання: « Будь здоровий , як вода». Захоплюючись красою водної стихії, її наділяли такими якостями, як справедливість та здатність до пророкування. Під час деяких народних свят молодь, навіть,  ворожила на воді, прагнучи зазирнути в майбутнє

Наші діді-прадіди низенько вклонялися воді – сильній, мудрій,  справедливій.  

Прикмети.

Відро з водою в будинку на підлогу не ставлять, тільки на піднесення.

З тріснутої чашки воду не п'ють.

 Пусте відро в будинку - до сварки.

 Святу воду, налиту в скляний посуд, ставлять у кімнаті нагорі.

Не можна перегороджувати греблею природний плин води.

Купатися до сходу сонця у водоймах недобре - втрачається сила.

Краплі дощу, зібрані губами з вербових листків, лікують серце.

 Після втоми холодною водою слід вимити вуха, обличчя, шию, за вухами.

Перед сном вимити ноги. Вода змиває не тільки бруд, втому, але і вирівнює потік енергії в стопах.

Прислів’я та приказки.

Прозорий як скло, та не вставиш у вікно(лід)

Без рук, без ніг, а цілий світ пройде (вода)

Біле, а не цукор, мяке, а не вата, без ніг, а йде(сніг)

Жива вода дає життя всьому живому в світі. Якщо живе жива вода, тоді земля у квіті.

Не плюй у криницю, бо доведеться з неї ще води напитися.

Без води і не туди, і не сюди.

Без води і борщу не звариш.

Вода ума не мутить тай голови не смутить.

Вивели його на чисту воду.

Він, як вода, скрізь просочиться.

Він ані в воді не втоне, ані в огню не згорить.

Вода крапля по краплі й камінь довбає.

Не лізь у воду, якщо не знаєш броду.

В одну і туж воду двічі не увійдеш

Не спитавшись броду ,не сунься в воду.

Будь мудрий як земля, а чиста як вода.

 Закрий міцніше кран, щоб не витік океан…
« Правда у воді не тоне і у вогні не горить».

Викладач географії. Картини І. Айвазовського «Дев’ятий вал», «Чорне море» (ілюстрації на екрані телевізора)

Викладач хімії, біології та екології.

Гра «Добери рифму». 

- Течуть річки у майбуття, а в них вода — саме ...(життя)

-Бо без води не можна жити і нею треба ...(дорожити)

-Розчистіть річку, джерело, щоб все сміялось і...(жило)

- Тож хай біжить, у добрий час, хай напува здоров'ям ...(нас)

Щоб не було біди, жити не можна без…(води)

Викладач хімії, біології та екології. Кожна з груп зробили слайди, які розкривають такі питання:

  • Хіміки. Властивості води.
  • Біологи. Кругообіг води в природі.
  • Екологи. Значення  води.
  • Географи. Водні ресурси.

 

1.Вода—найдивовижніший оксид. Властивості води.

Аномальні властивості води.

  1. Вода належить до оксидів і повинна закипати за t= - 80⁰ С, а плавитися за t=  -100⁰ С. Якби це було так, то вона існувала б у звичайних умовах у вигляді пари.
  2. Вода має високу теплоємність, у 3000 разів більшу, ніж у повітря. Таким чином вода регулює клімат.
  3. Вода має високу приховану теплоту плавлення(щоб розплавити 1кг. льоду, треба 79 ккал тепла). Така властивість води рятує від катастрофічних водяних повеней, дає можливість грунтам увібрати багато вологи.
  4. Вода має високу теплоту випаровування(навесні садівники дощують квітучій сад, щоб запобігти обмороженню квітів, листя).
  5. Вода під час замерзання розширюється, тому лід плаває на поверхні води й запобігає повному промерзанню водойми.
  6. Вода має найбільший поверхневий натяг(крім ртуті).
  7. Вода найпоширеніша речовина на Землі.
  8. Вода—полярний розчинник.

Важка вода.

     Чистої води в природі не існує. Вода океанів являє собою водний розчин сотень речовин, у якому колись зародилось життя.

Чисту воду можна одержати шляхом перегонки(дистиляції). Але у природі існує важка вода—D2О. «Важка» вода є оксидом важкого ізотопу Гідрогену—Дейтерію . Вона замерзає за 3, 82 ⁰ С, кипить за 101, 42⁰ С. Солі у такій воді розчиняються гірше, ніж у звичайній. «Важка» вода нежиттєдайна, згубно діє на флору і фауну. «Важкої» води на Землі—0,02%, від усієї маси води(у звичайній річковій чи морській воді на 5000 л. води припадає 1 л. «важкої» води. Її можна використовувати як уповільнювач нейтронів у реакторах, де виробляють плутоній.

Срібна” вода

З сивої давнини відомо, що срібло має знезаражувальні властивості. Відтоді срібна вода застосовується в медицині. У 1930 році український академік Л. А. Кульський сконструював іонатор, який збагачував воду йонами Аg. Електричний струм пропускали через срібні електроди, опущені в воду. Анод при цьому розчиняється а вода збагачується. Ця вода набувала просто дивовижних цілющих властивостей: гоїла гнійні рани, виразки шкіри і стравоходу, опіки, запалювальні процеси очей і носоглотки, навіть дизентерію. Іонатор Кульського широко використовували у фронтових госпіталях Великої Вітчизняної війни.Саме ця властивівсть срібла використовується при освяченні води на релігійні свята(відео)

Мінеральна лікувально-столова вода характеризується вмістом в ній 1-10 г солей на 1 л. Така вода нормалізує обмін речовин і нерідко рекомендується лікарями хворим з відповідними проблемами.

Крівоозерська , Березівська мінеральна вода.

Пам'ять води.

Дослідження знаменитого японського вченого й цілителя Масару Емото показують, що вода здатна вбирати, зберігати і передавати людські думки і емоції. Форма кристалів льоду, що утворюються при замерзанні води, не лише залежить від її чистоти, але і змінюється в залежності від того, яку над цією водою виконують музику, які їй показують зображення та вимовляють слова, і навіть від того, думають люди про неї або не звертають на неї уваги.

2.Вода—основа життя.

Добре відомо, що люди можуть прожити без їжі 20 і більше днів, а без питної води лише тиждень. Це відбувається тому, що вода вирішує відразу безліч важливих задач.

Вода є універсальним розчинником, завдяки чому засвоюються живильні речовини, що надходять з їжею, і потім доставляються по кровоносній системі до всіх тканин і кліток організму.

Питна вода забезпечує організм мінеральними елементами: кальцієм, магнієм, натрієм, йодом, залізом, фтором, міддю.

За допомогою води відбуваються міжклітинний обмін речовин і всі необхідні біохімічні процеси. З водою через нирки, кишечник, шкіру і легені виводяться з організму продукти обміну. Завдяки водному обміну регулюється температура тіла. Вода формує середовища-мастила, за допомогою яких, наприклад, вільно рухаються частини суглобів, що труться між собою.

Порушення водного обміну приводить до того, що рідина починає скупчуватися в міжклітинному просторі, при цьому самі клітини зневоднюються. В результаті усередині кліток скупчуються продукти обміну, які насилу виводяться. Така «зашлакованность» організму часто супроводжується нездужанням, загальною слабкістю,надбавкою ваги.

3.Кругообіг води в природі.

Вода в природі постійно рухається, здійснюючи кругообіг. Його рушійною силою є Сонце, а головним джерелом води—Світовий океан. Майже чверть усієї сонячної енергії витрачається на випаровування води з поверхні водойм. Близько 2/3 атмосферної води повертається у вигляді опадів знову у Світовий океан, а 1/3 випадає на сушу. Ця вода поповнює льодовики, ріки й озера. У свою чергу, поверхневі води знову стікають у моря й океани. Вода, що зволожує грунт, всмоктується корінням рослин. З рослин вода випаровується і все повторюється знову. Кругообіг води забезпечує сушу прісною водою, яка постійно оновлюється. Заміна води в річках відбувається кожні 12 діб. Волога, яка знаходиться у грунті, оновлюється за 1 рік. Води проточних озер повністю оновлюються десятки років, а непроточних—за 200-300 років. Води Світового океану оновлюються в середньому за 3000 років.

 

4.Водні ресурси-- це поверхневі і підземні води, які людина використовує в побуті, промисловості і сільському господарстві.

¾ земної поверхні займають океани, моря, озера, річки. 97-98%- солона вода; 2-3 % - прісна вода. З них:1 %- рідина; 75 % - льодовики; 24 % - підземні води.

 Велика частина земної води — солона, непридатна для сільського господарства і пиття. Частка прісної становить близько 2,5 %, причому 98,8 % цієї води міститься в льодовиках та грунтових водах. Менше 0,3 % всієї прісної води міститься в річках, озерах і атмосфері, і ще менша кількість (0,003 %) знаходиться в живих організмах.

Водні ресурси України.

На території України зареєстровано:71 тис. річок; 3 тис. озер; 23 тис. ставків та водосховищ.

Однак їх наявність не означає, що водні ресурси невичерпні.

До складу водних ресурсів Одеської області входять Дунай, Дністер і Південний Буг та близько 1100 маленьких річок, річечок та струмків, більше 20 озер і лиманів, біля 900 ставків, 16 водоймищ з обсягом води 60 млн.м3.Показати на мапі найбільші річки України та Одеської області. Фото джерел м. Ананьєва.

Стан водних ресурсів в Україні.

У порівнянні з іншими країнами Україна має сприятливі умови і достатньо великі запаси прісної води. Втім, 19 % з неї в наший країні не паридатні для споживання людиною.

В Україні доступ до централізованої системи водопостачання мають жителі 94% міст, 50% селищ та20% сіл.

 Згідно аналізу, проведеного Всесвітньою Організацією Охорони Здоров’я, низька якість питної води спричинює погіршення здоров’я 25% населення України (кожен 4 житель України). 

Головним постачальником води для України є Дніпро. Іншими річками, що забезпечують потреби у воді, є Дунай, Дністер, Південний Буг, Тиса, Прут. Стан води й повноводдя цих водних артерій залежать головним чином від стану їх приток - малих річок, яких в Україні налічується близько 63 тис.

За запасами прісної води наша держава вважається однією з найменш забезпечених у Європі. Ми можемо забезпечити лише 1 тис. кубометрів води на 1 жителя.

Для порівняння: у Швеції та Німеччині — це 2,5 тис. кубометрів, у Франції — 3,5, у Великобританії — 5. Близько 1300 наших населених пунктів живуть на привізній воді, а це близько 1 мільйона громадян.

Головний шлях подолання проблеми — зменшення витрат води, особливо у сільському господарстві. Слід також знижувати водомісткість виробництва: запроваджувати маловодні та безводні технології, широко запроваджувати очисні споруди.

Як забруднюються річки?

В основному забруднення водойм відбувається, коли в них попадають отрутні речовини. Це сполуки миш’яку, свинцю, кадмію, ртуті, міді, кадмію, хрому тощо. Вони токсичні для мешканців водойм.

Другий дуже розповсюджений варіант забруднення рік в усьому світі - це зливання у воду гною й інших відходів тваринництва, які викликають її евтрофікацію(цвітіння водойм).  

Спосіб очищення питної води: кип'ятіння, відстоювання,  виморожування; використання бутильованої води; очищення води за  допомогою фільтрування. Також одними із важливих методів очищення води є хлорування та озонування.

Правова база. Водний  кодекс  України:

 Усі води України є національним надбанням народу України, однією з природних основ його економічного розвитку і соціального добробуту. Водні ресурси забезпечують існування людей та природного і рослинного світу і є обмеженими та уразливими природними об’єктами.

Закон України про Загально-державну програму розвитку водного господарства:

Метою Програми є впровадження державної політики, спрямованої на запобігання зростанню антропогенного впливу на довкілля, забезпечення екологічно безпечних умов життєдіяльності населення і господарської діяльності та захисту водних ресурсів від забруднення та виснаження, раціональне використання водних  ресурсів.

Значення води.

Вода має велике значення у промисловості. На виробництво 1 т. сталі, наприклад, витрачається 300 м3води, 1 т. паперу—900 м3, 1 т. хімічного волокна—понад 2000 м3.

В будь-якому організмі вода є  середовищем, де відбуваються хімічні процеси, що забезпечують життєдіяльність організму, і сама вода бере участь у багатьох біохімічних реакціях. Відомо, що масова частка води в організмі людини становить 65%. Кожна  людина повинна споживати до 3 літрів води. Значно більше вона витрачає її на побутові проблеми. У великих містах витрати води становлять близько 100 л. на людину щодоби. Загальний об’єм водовитрачання  в Україні з урахуванням утрат досягає 30 км3 на рік, що становить 60% від усього стоку її річок.

Викладач географії.

     Значення води неоцінне. Якщо вдуматися, то все наше життя—тамування спраги в прямому і переносному значенні. Французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері писав: «Вода! Ти не маєш ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуєшся, не знаючи, що ти таке… ти  сповнюєш нас радістю, яку не пояснити. З тобою повертаються сили, з якими ми вже розпрощалися. Ти—найбільше багатство на світі!»

 Отримали презентацію під загальною назвою: «Вода - найцінніша речовина на Землі»

Викладач хімії, біології та екології.

В ході  виконаної роботи ми прийшли до висновків:

-Переконалися, що вода—найцінніша речовина;

-Кругообіг води відбувається постійно;

-Ознайомилися  з властивостями води;

-Запам’ятали, що прісної води у природі мало і її треба економити;

-Запам’ятали способи очищення води;

-Довели велике значення води для всіх живих організмів.

Викладач хімії, біології та екології.

Самостійна робота. Тести.

  1. Назвіть  агрегатні стани води: а) рідкий та газоподібний; б)твердий і газоподібний; в)усі перелічені стани.
  2. Сталева голка не тоне, якщо її акуратно покласти на поверхню води. Це можна пояснити: а) голка має невелику масу; б) діють сили поверхневого натягу; в) вода має велику густину.
  3. Густина льоду: а) менше води; б)така як у води; в)більше ніж у води.
  4. Вода кипить при температурі: а) 120⁰ ; б) 100⁰ ;в) 80⁰ .
  5. Гідросфера займає: 1/2 планети; б) 3/4 планети; в) 2/3 планети.
  6. Вода—це: а) оксид; б)гідроксид; в)основа.
  7. Вода під час нагрівання: а)розширюється; б)стискається; в) не змінюється.
  8. Вода взаємодіє з активними металами: а) так; б) ні; в) в залежності від умов.
  9. При взаємодії води з лужними металами виділяється газ: а) водень; б)кисень; в) вуглекислий газ.
  10. Водну оболонку Землі називають: а)атмосферою; б)гідросферою; в) літосферою.
  11. Приливи та відливи бувають завдяки притягання її : а)Місяцем; б)Сонцем; в)Венерою.
  12. Масова частка води в організмі людини приблизно: а)55%; б)65%; в)75%.

V. Підбиття підсумків.  Сьогодні  ми з’ясували, що вода найцінніша речовина.

Тому кожен з нас повинен зробити якусь маленьку добру справу для збереження, охорони та відтворення водних ресурсів. Хтось з Вас вчасно закриє кран на кухні чи у ванній кімнаті й тим самим збереже десяток літрів чистої води, інший – викине випиту пляшку води не в річку, а в спеціальний сміттєвий контейнер, а дехто навіть очистить джерело, яке повністю замулене і може просто пересохнути спекотним літом. А що саме зробити Вам, хай підкаже Вам серце. Не відмовляйтесь від добрих справ, адже все що Ви зробите повернеться Вам сторицею. Не будьте байдужими, не будьте осторонь.

БЕРЕЖІТЬ ВОДУ – ПІКЛУЙТЕСЬСЯ ПРО МАЙБУТНЄ!

У води є свята:

  • 22 березня—Всесвітній день водних ресурсів.
  • 18 жовтня—Всесвітній день Моніторингу води.

Викладачі оцінюють учнів, звертають увагу на реферати, малюнки, присвячені Всесвітньому дню водних ресурсів.

VІ. Домашнє завдання.

  1. Задача. Кожен з нас знає свою масу тіла. Якщо припустити, що масова частка води у нашому організмі становить 65 %, можна обчислити, яку масу води містить ваш організм.
  2. Написати есе про значення води  у вашому житті.

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Екологія, Інтегровані уроки
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
2181
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку