Урок на тему "Водиця - всьому цариця"

Про матеріал
Бінарний урок природознавства та історії у 5 класі з використанням води в історії розвитку людства.
Перегляд файлу

1

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка бінарного уроку

з історії і природознавства

у 5 класі на тему:

«Водиця – всьому цариця»

 

 

 

 

З досвіду роботи вчителів:

Яловничої  В. В.,

Кадубінського М. М.

 

 

 

 

 

Тема: Вода – найпоширеніша речовина на Землі. Здатність води розчиняти інші речовини

Мета:  розширити знання учнів про воду, її роль в природі, значення води для живих організмів, згадати кругообіг води в природі; сформувати поняття про водні об’єкти планети та України; розвивати вміння працювати з підручником, картою та ілюстраціями, робити висновки, застосовувати набуті раніше знання; продовжувати формувати науковий світогляд, розвивати в учнів потяг до дослідництва; здійснювати екологічне виховання учнів, виховувати бережливе ставлення до водних багатств України

Обладнання: презентація до теми, мультимедійна установка; вода (в стаканах); фізична карта України (на кожну парту), картки із завданнями для самостійної роботи учнів

Міжпредметні зв’язки уроку: біологія, хімія, географія, астрономія, література, екологія

Хід уроку

На дошці (слайді )напис

"Водиця — всьому цариця... "

І. Організаційний момент, налаштування на роботу

Загадка про воду:

  1. Без рук,без ніг, а цілий світ пройде. (Вода).
  2. Що тече, не зупиняється? ( Вода).
  3. Що шумить без вітру? ( Вода).

 ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель природознавства:

   Сьогодні ми починаємо вивчення нової теми «Вода – найпоширеніша речовина на Землі. Здатність води розчиняти інші речовини». Наш урок буде незвичайним,адже його проведуть для вас два вчителя – історії та природознавства. А щоб ще більше підкреслити незвичайність нашого уроку, я пропоную вам провести його у вигляді подорожі з краплинкою води по різним станціям. Отож перша станція «Станція Планета Земля».

Вчитель історії:

   Звісно,ми не можемо розпочати свій урок без історичної довідки. Тож вирушаємо:

   Є три припущення, щодо виникнення води на планеті Земля.

   З найдавніших часів вода вважалася джерелом всякого життя.

   Людству точно не відомо походження води, але перша думка полягає в наступному: вода надійшла з глибинних надр Землі. Первинний океан, очевидно, покривав усю або майже усю планету. При цьому глибина його була не значною. Постійно і інтенсивно випаровуючись, вода оповила Землю густими хмарами, з яких випадали значні опади. Саме цей процес і спричинив появу прісної води, що становить біля 3% світових водних запасів. Гірські хребти, безкраї рівнини, їх створює великий перетворювач – вода.

Вчитель природознавства:

   Вчені, які створили іншу версію, твердять, що воду Земля одержала з космосу.
   І зараз до нас звідти надходить вода. Правда небагато. Але не забувайте, — космічна вода утворилася одночасно з нашою планетою — п'ять-сім мільярдів років тому. Тоді ж вона й почала надходити на Землю. Але не по півтори тонни врік, як тепер, а значно більше. Колись, мабуть, на планеті був справжнісінький потоп : з води виглядали тільки вершини гір. Згодом вода увійшла в земні надра, а на поверхні лишилися моря та океани.

Вчитель історії:

   Та найцікавіше третє припущення. Колись земна куля була вдвічі меншою, ніж зараз. Не було тоді ані морів, ані океанів. Був на той час лише один суцільний континент — суходіл, що мав назву Пангея. З Європи, Азії чи Африки, щоб добратися в Америку, не треба було пливти на кораблі. Ці материки були поряд, з’єднувалися так, як зараз Європа з Азією.
   І от майже триста мільйонів років тому невідомо чому цей величезний континент тріснув у кількох місцях, і частини суші — теперішні материки — почали віддалятися одна від одної.

   Тріщини поступово заповнила вода. Так утворилися океани і моря. Ця гіпотеза найбільше схожа на правду.

   Подивіться на глобус, і ви побачите, що берегові лінії Європейсько-Азіатського і Африканського континентів збігаються з береговою лінією Американських континентів, ніби краї розірваного паперу.
Вчитель природознавства:

  Що ж, вирушаємо далі, і наступна наша станція має назву – «Наукова». Як ми з вами уже зрозуміли, воду завжди вважали джерелом усього живого. Вона слугувала середовищем, у якому розвивалися рослини та тварини. Вона стала «носієм життя». З виникненням життя вода стала важливою складовою частиною всіх живих організмів. Наприклад, в плодах кавунів та огірків вода складає  90% від усієї маси. У комахах – 45-65%, у тілі ссавців – 60-68%, у риб – 80%.  Усе живе черпає життя із водних джерел. Нестача води в організмі призводить до його загибелі. Втрата людським організмом води небезпечніше, ніж позбавлення його їжі: без їжі людина може прожити до 40 днів, а без води вмирає на восьму добу. Шкодить людині і надмірне вживання води. Дорослій людині на добу потрібно 2-3 л, а за все своє життя людина випиває 50-60 тонн води.

   Вода, ніби кров життя, циркулює у стовбурах, гілках і листках дерев, у кожній травинці, кожній квіточці. Вчені всього світу працюють над винайденням «живої» води. Цілющі властивості вода набуває під час контакту зі сріблом, адже воно має високий антимікробний ефект. Часто з лікувальною метою використовують талу воду. Тому воду можна назвати еліксиром життя та джерелом вічної молодості. Без води не можливе життя.

Вчитель історії:

Прислів'я про значення води :
   1. Без води і ні туди, і ні сюди.
   2. Щоб спрагу вгасити, треба води попити.
   3. Без води й каші не звариш.
   4. Куди водиця тече, там травиця росте.

Вчитель природознавства:

   А тепер, я пропоную нам усім разом пригадати, та поглибити знання про те , в яких трьох станах може траплятися вода у природі. А допоможуть нам у цьому загадки.

Загадки:

  1. Загадка:

Він скрізь: у полі і в саду,

А в дім не попаде,

І я тоді лиш з дому йду,

Коли вже він не йде. (Дощ).

  • Який це стан води?

Вчитель історії:

  1. Загадка:

У ночі понад водою

Білий дим пливе рікою

Тільки сонечко засяє –

Білий дим кудись тікає. (Туман).

  • Який це стан води?

Вчитель природознавства:

  1. Загадка:

Я прозорий і твердий,
Ходять, їздять по мені.

Не тону я у воді,
Не горю я у вогні. (Лід)
   Який це стан води?

    Отже, підводячи коротенький підсумок, ми можемо говорити про те, що: вода – це рідина без кольору і запаху, кипить при температурі 100 0С, замерзає при температурі 00С.      Велика кількість води перебуває в газоподібному стані в атмосфері. У вигляді величезних мас снігу та криги, не танучи протягом року, знаходяться вона на верхів'ях високих гір і в полярних місцевостях.

Вчитель історії:

   Доречі! Надра Землі містять воду, яка просочує грунт і гірські породи. Більшу частину водної оболонки Землі становити солона вода Світового океану (96,5%), меншу частину – води суходолу.

Вчитель природознавства:

   Що ж , продовжуємо нашу подорож – «Станція географічна».

  Розглядаючи нашу планету з космосу, можна помітити, що більшу частину поверхні Землі займає Світовий океан. Але на карті чи глобусі океану під такою назвою не найти.

 Вчитель історії:

   Давайте поглянемо на карту України. Її територія повність пронизана безліччю річок. А саме: Дніпро (бере початок в Росії, довжина – 2201 км, на Україні – 981км), Дністер (1362км/705км), Дунай (міжнародна річка, протікає через Німеччину, Австрію, Словаччину, Угорщину, Сербію, Хорватію, Болгарію, Румунію, Україну),   Південний  Буг (806км – повністю на території країни),

Сіверський Донець (670км).

Вчитель природознавства:

   Від рельєфу поверхні, по якій тече річка, залежить швидкість її течії. Течія рівнинних річок плавна, вони мають невелику швидкість. Гірські річки мають більшу швидкість течії.

Вчитель історії:

Дивовижне вічне коло
Є в цілющої води.
І нема йому початку,
І нема йому кінця.
В нім немов найменша цятка,
Б'ється серце джерельця.

Вчитель природознавства:

   «Станція екологічна».

   Завдяки сонячній енергії вода випаровується з поверхні суходолу, океанів, морів та інших водойм. Повітря нижніх шарів атмосфери нагрівається і насичується водяною парою, піднімається вгору, де пара конденсується і утворюються хмари. Вітер переносить хмари – випадає дощ, сніг чи град. Поповнюються води суходолу, підземні води – вода повертається до океану

   Безперервне переміщення води під впливом сонячної енергії має назву - кругообіг води.

Колообіг води виконує величезну роботу: він перерозподіляє тепло й вологу між різними ділянками Землі, здійснює обмін мінеральних речовин, змінює рельєф Земної поверхні. Це одне з природних явищ, що пов'язує природні компоненти Землі в єдине ціле.

Схема на екрані: Крапля   Джерело  ______ _____  Океан.

Вчитель природознавства:

   А чи може океан перетворитися на краплю?

   Так, може, оскільки вода з поверхні океану випаровується і потім перетворюється на краплини.

   Тоді можна продовжити наступний ланцюжок:

Крапля  Хмарка   Річка      Море     Океан   Крапля. (на слайді)

   Отже, можна сказати, що крапля рухається по колу.

Вчитель історії:

   Наступна станція має назву «Станція Фольклорна».

   У міфологічних уявленнях українців вода була божеством, з якого починалося життя на Землі. Розглянемо свята та обряди, в яких ушановується вода.

   Водохреща. Спочатку це свято було на честь народження богині води Дани, бога світла Ора. Вважалося, що в цей час освячуються всі земні води і набирають цілющої сили. Пізніше це свято було поєднане з християнським святом Водохреща, коли Ісус Христос хрестився в Йордані.

   Стрітення. Стрітенська вода цілюща, нею святили хату, коли дошкуляв домовик, освячували пасіку.

   Свято Івана Купала. У цей день відбувалося очищення вогнем і водою – перестрибували через вогонь та купалися у воді. Тоді ж дівчата віночки на воду пускають, а вода говорить: якщо віночок потонув – помре дівчина, а якщо пристав до берега – то з того краю буде наречений.

   Великдень. На Великдень у миску наливали води, клали туди свячені крашанки, і всі по черзі вмивалися, щоб бути красивими та здоровими.

   Пошана, любов до води відбивалася створені та прикрашанні криниці, які українці здавна охороняли, наділяючи їх цілющими та магічними властивостями. Криниця виступала символом любові:

Не каламуть, дівчино, воду –

                                                     Скаламутиш щастя й вроду.

                                                     Воду бережи, козаче, –

                                                     І вона тобі віддячить.

   Криниця й джерело – це символ української хати. Біля колодязя садили кущ калини, щоб вода була смачною та цілющою. Тому існує  в українців таке побажання «Будьте здорові, як вода, багаті, як земля, щасливі та веселі, як весна». Народ вважає воду божеством.

Вчитель природознавства:

«СТАНЦІЯ ЕКОЛОГІЧНА»

   З давніх давен люди намагалися селитися поблизу води. І ваше село розташоване біля водойми р. Супій. Усе життя людини було пов’язане з водою. Збільшувалась кількість людей, росли їх потреби. Вода годувала, напувала. Але цього виявилось мало. Її впрягли в млинове колесо, змусили крутити лопасті турбін гідроелектростанцій. Застосували в холодильних установках, поставили на службу медицині. Вода у всьому – їжі, одязі, будівельних матеріалах. Жодне найсучасніше виробництво не можу обійтися без води. Попит на воду з кожним роком зростає в усіх країнах.

   Вода для пиття у нас, на щастя, є повсюди, але проблема якісної питної води дуже гостра. На водогінних станціях питну воду найчастіше знезаражують методом хлорування, а там де є хлор, вода не жива. Кожен другий житель України змушений пити воду, що не відповідає гігієнічним вимогам.

   Відомий французький океанограф Жак Ів Кусто писав: «Наш батько – океан – гине. Море стало стічною ямою, куди стікають усі забруднюючі речовини, що виносяться отруєними ріками. Тому не слід дивуватися тому, що потроху з цієї стічної ями зникає життя.»

   Тому кожна людина повинна відчувати особисту відповідальність за все існуюче у Всесвіті. Вода – мати життя, і вона заслуговує на нашу повагу, подяку і любов.

Вчитель природознавства:

   Вирушаємо далі, до «Станції Незвичайної». Яких тільки витівок не посилає на землю небо: урагани і смерчі, шквали, зливи, хурделиці. Зрідка трапляються незвичайні дощі — „криваві" та „ апельсинові", „риб'ячі", та „ жаб'ячі", „ срібні" дощі і „ небесна манна "...
   Причиною таких дощів є вітер ураганної сили. Бувають випадки, коли смерчі піднімають в небо цілі будинки, переносять їх на велику відстань.

Вчитель історії:
   Якось перед Великою Вітчизняною війною випав „ срібний " дощ — з неба падали срібні монети 16—17 ст.ст. Як виявилось, ураганний вітер розірвав зітлілі мішки зі скарбом, який колись був захований в землю, а згодом вимиті водою монети переніс за кілька десятків кілометрів і розсипав.

Вчитель історії:

   У 1608 році на півдні Франції випав густий червоний дощ. Ніхто не сумнівався: з неба ллється справжня кров. Перелякані люди скидали з себе забруднений одяг і викидали геть. Багато хто почав провіщати кінець світу. Однак дощ пройшов і всі залишилися живими.

Вчитель природознавства:

   Причиною таких дощів є вітер ураганної сили. Пролітаючи над далекими пустелями, він часом піднімає вгору багато червоного пилу і несе з собою. Пил , змішуючись з краплями дощу, випадає у вигляді крові. Якщо вітер підхоплює пил крейди, або білої глини, то краплі дощу забарвлюються в білий.

Вчитель історії:

   Такий «молочний» дощ пройшов у 1956 році біля Києва. Населення приморських країн неодноразово спостерігало дощі з риби. Одного разу в Данії протягом 20 хвилин з неба падали живі раки. В різних місцях Землі випадали „дощі" з жаб, павуків, гусениць.

Вчитель природознавства:

   Причиною цьому є смерч. Він діє, як потужний пилосос. Проносячись над поверхнею землі, смерч забирає дрібних мешканців суші чи водойми, підіймає їх високо в небо, а потім, як він втратить силу, вони починають падати на голови переляканих людей.

Вчитель природознавства: (Практична робота)

   Унікальна властивість води: утворювати з багатьма твердими, рідкими та газоподібними речовинами розчини.

   Підчас утворення розчину воду називають розчинником, і речовина, яка розчиняється у воді – розчиненою речовиною. Всі речовини залежно від їх здатності розчинятися у воді поділяються на три групи:  розчинні;  малорозчинні  та нерозчинні. Отже, розчини можна приготувати з води та твердої речовини, з води та рідкої речовини, води та газоподібної речовини. Причому, якщо тверді речовини краще розчиняються гарячій воді, то газоподібні речовини краще розчиняються в холодній воді. Я пропоную вам перевірити подані вище твердження на практиці, та записати результати нашої роботи до зошитів.     

   Отож розпочинаємо нашу практичну роботу.

Вчитель історії:

   Основну властивість матінки води

  Перевірити під час практичної роботи ви змогли.

  А тепер скажіть, що не обман,

  І з краплини води можливо зробити океан.

Вчитель природознавства:

 

 

 

Вставте  пропущені  слова

    У природі вода перебуває в _______агрегатних станах: _________,__________ та ________.  В атмосфері вода перебуває в _________ стані.

    Безперервне переміщення води в природі під впливом ________ називається - __________.

  Вода – добрий ___________. Океан, що включає води всіх океанів - _________. Найбільший океан - _________. До водойм суходолу належать: ________ ,_______,   ______

Додаткові завдання до уроку:

 Дайте відповіді на питання.

- Ім’я королеви, яка живе в країні снігів … (Снігова)

- Казкова вода, яка все оживлює? (Жива)

- На кого хотів бути схожим Вінні-Пух? (На хмарку)

- Звідкіля нелегко було тягнути бегемота? ( З болота)

- Куди вмерз вовчий хвіст? (В ополонку)

- Яким стане білий заєць, якщо його скупати в Жовтому морі? (Мокрим)

- Які ідуть опади, коли у погоди погіршився настрій? (Дощ)

Домашнє завдання: 1) § 6, вивчити основні терміни; 2) робочий зошит: завдання на стор. 18-19; творче завдання: написати казку або вірш про воду

 

 

 

docx
Додано
14 березня 2023
Переглядів
260
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку