Тетяна Юріївна Дубковецька,
Вчитель географії
Звенячинського НВК
Заставнівського району
Чернівецької області
Тема: Японія. 10 клас
Мета: на основі групової випереджувальної роботи сформувати в десятикласників знання про сучасну Японію, проблеми і досягнення держави, подібне і відмінне з Україною, можливості співпраці в майбутньому; провести інтеграцію з історією, економікою, світовою літературою, художньою культурою з метою виялення спільних проблем людини, її почуттів у сучасному світі; формувати вміння учнів аналізувати, зіставляти, презентувати напрацьоване. Узагальнювати і робити висновки; удосконалити вміння і навики роботи з картами, схемами, додатковою літературою.
Обладнання: політична карта світу, карта Японії, символіка держави аудіо запис японської музики, відео, мультимедійна презентація.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Вид уроку: інтегрований (інтеграція з історією, світовою літературою, економікою, художньою культурою)
Підготовчий етап: клас поділяється на групи: «історики», «політики», «географи», «літератори», «мистецтвознавці». Кожна група отримує випереджувальне завдання і заздалегідь готує цікавий матеріал.
Хід уроку
І Організаційний етап
§ Які субрегіони виділяють у межах регіону Азія? Показати їх на карті.
§ Які країни входять до складу регіону Східна Азія?
§ Які демографічні проблеми актуальні для багатьох країн Азії?
§ Які країни Азії є найбільш розвиненими?
На фоні відеофільму про Японію, звучить вступне слово вчителя:
країна, яку ми сьогодні будемо вивчати, далека і загадкова: розташована на чотирьох великих і і безлічі маленьких островів.
На островах в соленых водах
Лежала древняя страна.
От государств, других районов
Так отличается она.
Цунами берег разрушали,
И ежегодно много раз
Земля внезапно содрогалась,
И люди гибли в тот же час.
Там создавалась культура,
Веками строились дома.
И что рождалось здесь впервые -
Не умирало никогда.
Страной восходящего солнца
Назвали соседи её
Встает из-за море здесь солнце,
За горы садится оно.
Про яку країну йде мова? Так, це – Японія.
Я запрошую всіх вас до Японії, дивовижної країни.
- Це край зелених гір і морських заток, мальовничих панорам, немов намальованих м’якими фарбами.
- Це край розбурханих стихій, країна вогнедишних гір і вранішнього сонця.
- Це батьківщина неперевершеного Мацуо Басьо.
Очікування.
- А чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Запишіть на папері(стікери) та приклейти на гілку сакури (малюнок на дошці). - - Хто готовий поділитись своїми очікуваннями?
Учитель. Японію часто називають країною XXІ століття. Країна за декілька десятиліть перетворилася на економічного гіганта. Але Японія – це не тільки «економічне диво», це країна найдавнішої розвиненої цивілізації, традиції якої інколи абсолютно незрозумілі європейцям. Чому це так, ми дізнаємось на сьогоднішньому уроці. Прошу вас занотовувати в зошиті всю необхідну інформацію.
1. «Візитна картка»
Офіційна назва — Японія.
Площа — 377,7 тис. км2.
Населення — 127 млн осіб.
Столиця — Токіо.
Тип країни — економічно високорозвинена держава, країна «Великої сімки».
Державний устрій — конституційна монархія, унітарна держава.
Без опори на на минуле сьогоднішня країна не змогла б так активно розвиватись. Постійно повертаючись до часів минулих, японці найчастіше думають про майбутнє.
2.Слово «історикам» і «політологам»:
З ІV століття Японію називали Ямато, за назвою давньояпонської держави, яка контролювала більшу частину Японського архіпелагу. Ця держава мала дипломатичні відносини з Китаєм, де її зневажливо іменували Во — «край карликів». Під впливом сусідів стародавні японці вживали на письмі для позначення власної країни китайський ієрогліф «карлик», але читали його на свій лад — «Ямато».
Близько з VІІ століття принизливу назву було змінено на нову, що вказувала на східне розташування Японії. Її записували трьома ієрогліфами — «Країна, де сходить сонце». У VІІІ столітті цей запис спростили на «Основа сонця». Початково обидва ієрогліфічні сполучення читали як «Ямато», проте згодом стали вимовляти на китайський лад — Ніппон. З X століття слово «Ніппон» перетворилося на основне, яким позначали Японію як усередині країни, так і за кордоном.
У XІІІ столітті венеціанський мандрівник Марко Поло поширив у Європі китаєзований варіант японського слова «Ніппон». У французькій, іспанській та португальській мовах воно трансформувалося у Japon та, за їх посередництва, потрапило до української мови, перетворившись на Японію.
З кінця ІX століття в Японії широко вживалося альтернативне прочитання слова «Ніппон» — Ніхон. У березні 1934 року, за ініціативи Міністерства культури Японії, японський уряд визнав таке прочитання помилковим, закріпивши за «Ніппон» офіційний статус. У чинній Конституції Японії від 1947 року формальною назвою країни визнано Ніппон-коку — «Японська держава». Попри це, слово «Ніхон» продовжує вживатися в Японії на офіційному і побутовому рівнях.
Учитель. Але, мабуть, не тільки минуле дало можливість увійти Японії до числа найбільш розвинених країн світу.
3.Слово групі «географів»:
Завдання. За допомогою карт атласу охарактеризуйте географічне положення Японії. Як змінилися ЕГП і ПГП після Другої світової війни? (робота з картами атласу)
Японія — це острівна країна, розташована на східному узбережжі Азії, у північно-західній частині Тихого океану. Зі сходу і півдня її омиває Тихий океан, з заходу — води Японського та Східнокитайського морів, а з півночі — Охотське море. Японський архіпелаг простягнувся дугою з північного сходу на південний захід. Він складається з чотирьох великих островів Хоккайдо, Хонсю, Шікоку та Кюсю, а також понад 3 тисяч дрібних островів. Після Другої світової війни СРСР відмовився передавати Японії Курильські острови та південну частину о. Сахалін.
4. Проблемне питання.
Японія – одна з країн, яка штучно створює пиродні умови і дуже бідна на природні ресурси. То як же, маючи такий бідний ПРП, Японія стала супердержавою, «економічним дивом»?
5. Прийом «Броунівський рух» - робота з підручником
Завдання «Господарство країни»:
-ПЕК Японії;
-машинобудування;
-хімічна, деревообробна і целюлозно-паперова промисловість;
-легка і харчова промисловість;
-сільське господарство;
- транспорт.
6.Прийом «Коло ідей»
Учні роблять висновок, що головними чинниками, які вплинули на швидкий економічний розвиток країни були:
-зручні ЕГП та ПГП
-сучасні методи організації виробництва;
-актичне і гнучке використання капіталу;
-високий рівень розвитку науки та техніки;
- перехід від активного залучення іноземних технологій в минулому до інтенсивного розвитку власних національних досліджень;
-сучасна Японія має динамічні продуктивні сили, в яких нестача природних ресурсів компенсується високим рівнем кваліфікованої робочої сили й культури праці.
7. Прийом «Пошук інформації»( робота з інформаційними пакетами)
1 група. Які національні традиції японського народу вам відомі?
2 група. Особливості населення Японії (природний приріст, національний склад, статево-вікова структура, система розселення)
3 група. Японський дім
4 група. Школа Японії.
5 група. Релігія Японії
Слово «мистецтвознавця»
Слово «літературознавцям».
VІ .Узагальнення та систематизація знань
1.Прийом «Бліц-турнір»
· 99 % населення Японії складають ….
· ім’я богині сонця, від якої пішла японська нація….
· релігія, що прийшла в Японію з Індії…
· як японці називають свою країну?....
· якй тип відтворення населення Японії….
· мистецтво вирощування карликових дерев…
· на якому острові знаходиться столиця…
· тип господарства Японії…
· грошова одиниця Японії…
· найвища гора, символ Японії…
VІІ .Підбиття підсумків
Чи отримали ми очікувані результати?