Урок на тему " Японія "

Про матеріал
Урок з географії 10 клас , використовуєь під час вивчення теми Країни Азії. Можна використовувати ,як додаткову інформації для підготовки до уроку.
Перегляд файлу

Тетяна Юріївна Дубковецька,

Вчитель географії

Звенячинського НВК

Заставнівського району

Чернівецької області

 

Тема: Японія. 10 клас

Мета: на основі групової випереджувальної роботи сформувати в десятикласників знання про сучасну Японію, проблеми і досягнення держави, подібне і відмінне з Україною, можливості співпраці в майбутньому; провести інтеграцію з історією, економікою, світовою літературою, художньою культурою з метою виялення спільних проблем людини, її почуттів у сучасному світі; формувати вміння учнів аналізувати, зіставляти, презентувати напрацьоване. Узагальнювати і робити висновки; удосконалити вміння і навики роботи з картами, схемами, додатковою літературою.

Обладнання: політична карта світу, карта Японії,  символіка держави аудіо запис японської музики, відео, мультимедійна презентація.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Вид уроку: інтегрований (інтеграція з історією, світовою літературою, економікою, художньою культурою)

Підготовчий етап: клас поділяється на групи: «історики», «політики», «географи», «літератори», «мистецтвознавці». Кожна група отримує випереджувальне завдання і заздалегідь готує цікавий матеріал.

Хід уроку

І Організаційний  етап

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Прийом «Мозковий штурм»

§  Які субрегіони виділяють у межах регіону Азія? Показати їх на карті.

§   Які країни входять до складу регіону Східна Азія?

§  Які демографічні проблеми актуальні для багатьох країн Азії?

§  Які країни Азії є найбільш розвиненими?

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів

На фоні відеофільму про Японію,  звучить вступне слово вчителя:

країна, яку ми сьогодні будемо вивчати, далека і загадкова: розташована на чотирьох великих і і безлічі маленьких островів.

На островах в соленых водах
Лежала древняя страна.
От государств, других районов
Так отличается она.

Цунами берег разрушали,
И ежегодно много раз
Земля внезапно содрогалась,
И люди гибли в тот же час.

Там создавалась культура,
Веками строились дома.
И что рождалось здесь впервые -
Не умирало никогда.

Страной восходящего солнца
Назвали соседи её
Встает из-за море здесь солнце,
За горы садится оно.

Про яку країну йде мова? Так, це – Японія.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку

Я запрошую всіх вас до Японії, дивовижної країни. 

-         Це край зелених гір і морських заток, мальовничих панорам, немов намальованих м’якими фарбами.

-         Це край розбурханих стихій, країна вогнедишних гір і вранішнього сонця.

-         Це батьківщина неперевершеного Мацуо Басьо.

Очікування.

-         А чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Запишіть на папері(стікери) та  приклейти на гілку сакури (малюнок на дошці). - - Хто готовий поділитись своїми очікуваннями?

V. Вивчення нового матеріалу

Учитель.  Японію часто називають країною XXІ століття. Країна за декілька десятиліть перетворилася на економічного гіганта. Але Японія – це не тільки «економічне диво», це країна найдавнішої розвиненої цивілізації, традиції якої інколи абсолютно незрозумілі європейцям. Чому це так, ми дізнаємось на сьогоднішньому уроці. Прошу вас занотовувати в зошиті всю необхідну інформацію.

1. «Візитна картка»

Офіційна назва — Японія.

Площа — 377,7 тис. км2.

Населення — 127 млн осіб.

Столиця — Токіо.

Тип країни — економічно високорозвинена держава, країна «Великої сімки».

Державний устрій — конституційна монархія, унітарна держава.

Без опори на на минуле сьогоднішня країна не змогла б так активно розвиватись. Постійно повертаючись до часів минулих, японці найчастіше думають про майбутнє.

2.Слово «історикам» і «політологам»:

З ІV століття Японію називали Ямато, за назвою давньояпонської держави, яка контролювала більшу частину Японського архіпелагу. Ця держава мала дипломатичні відносини з Китаєм, де її зневажливо іменували Во — «край карликів». Під впливом сусідів стародавні японці вживали на письмі для позначення власної країни китайський ієрогліф «карлик», але читали його на свій лад — «Ямато». 
Близько з  VІІ століття принизливу назву було змінено на нову, що вказувала на східне розташування Японії. Її записували трьома ієрогліфами — «Країна, де сходить сонце». У  VІІІ столітті цей запис спростили на «Основа сонця». Початково обидва ієрогліфічні сполучення читали як «Ямато», проте згодом стали вимовляти на китайський лад — Ніппон. З X століття слово «Ніппон» перетворилося на основне, яким позначали Японію як усередині країни, так і за кордоном. 
У XІІІ столітті венеціанський мандрівник Марко Поло поширив у Європі китаєзований варіант японського слова «Ніппон». У французькій, іспанській та португальській мовах воно трансформувалося у Japon та, за їх посередництва, потрапило до української мови, перетворившись на Японію. 
З кінця ІX століття в Японії широко вживалося альтернативне прочитання слова «Ніппон» — Ніхон. У березні 1934 року, за ініціативи Міністерства культури Японії, японський уряд визнав таке прочитання помилковим, закріпивши за «Ніппон» офіційний статус. У чинній Конституції Японії від 1947 року формальною назвою країни визнано Ніппон-коку — «Японська держава». Попри це, слово «Ніхон» продовжує вживатися в Японії на офіційному і побутовому рівнях. 

Учитель. Але, мабуть, не тільки минуле дало можливість увійти Японії до числа найбільш розвинених країн світу.

3.Слово групі «географів»:

 Завдання. За допомогою карт атласу охарактеризуйте географічне положення Японії. Як змінилися ЕГП і ПГП після Другої світової війни? (робота з картами атласу)

Японія — це острівна країна, розташована на східному узбережжі Азії, у північно-західній частині Тихого океану. Зі сходу і півдня її омиває Тихий океан, з заходу — води Японського та Східнокитайського морів, а з півночі — Охотське море. Японський архіпелаг простягнувся дугою з північного сходу на південний захід. Він складається з чотирьох великих островів Хоккайдо, Хонсю, Шікоку та Кюсю, а також понад 3 тисяч дрібних островів. Після Другої світової війни СРСР відмовився передавати Японії Курильські острови та південну частину о. Сахалін.

4. Проблемне питання.

Японія – одна з країн, яка штучно створює пиродні умови і дуже бідна на природні ресурси. То як же, маючи такий бідний ПРП, Японія стала супердержавою, «економічним дивом»?

5. Прийом «Броунівський рух» - робота з підручником

Завдання  «Господарство країни»:

-ПЕК Японії;

-машинобудування;

-хімічна, деревообробна і целюлозно-паперова промисловість;

-легка і харчова промисловість;

-сільське господарство;

- транспорт.

6.Прийом «Коло ідей»

Учні роблять висновок, що головними чинниками, які вплинули на швидкий економічний розвиток країни були:

-зручні ЕГП та ПГП

-сучасні методи організації виробництва;

-актичне і гнучке використання капіталу;

-високий рівень розвитку науки та техніки;

- перехід від активного залучення іноземних технологій в минулому до інтенсивного розвитку власних національних досліджень;

-сучасна Японія має динамічні продуктивні сили, в яких нестача природних ресурсів компенсується високим рівнем кваліфікованої робочої сили й культури праці.

7. Прийом «Пошук інформації»( робота з інформаційними пакетами)

1 група. Які національні традиції японського народу вам відомі?

2 група. Особливості населення Японії (природний приріст, національний склад, статево-вікова структура,  система розселення)

3 група. Японський дім

4 група. Школа Японії.

5 група. Релігія Японії

Слово «мистецтвознавця»

Слово «літературознавцям».

VІ .Узагальнення та систематизація знань

1.Прийом «Бліц-турнір»

·        99 % населення Японії складають ….

·        ім’я богині сонця, від якої пішла японська нація….

·        релігія, що прийшла в Японію з Індії…

·        як японці називають свою країну?....

·        якй тип відтворення населення Японії….

·        мистецтво вирощування карликових дерев…

·        на якому острові знаходиться столиця…

·        тип господарства Японії…

·        грошова одиниця Японії…

·        найвища гора, символ Японії…

VІІ .Підбиття підсумків

 Чи отримали ми очікувані результати?

 

doc
Додано
30 серпня 2020
Переглядів
1404
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку