Тема: Кісткові риби. Загальна характеристика класу
Мета уроку:вивчити зовнішню будову риб, з’ясувати причини подібності представників надкласу риби,сформувати в учнів знання про клас кісткові риби, розкрити особливості зовнішньої будови та життєдіяльності представників цього класу у зв’язку з умовами життя, вчити порівнювати та робити висновки; розвивати логічне мислення , спостережливість, формувати науковий підхід до пізнання виховувати любов до живої природи.
Методи : інформативно –рецептивні, репродуктивні, навчально – пошукові, навчально - дослідницькі.
Обладнання : таблиці з малюнками риб, презентації.
Терміни та поняття : луска, плавальний міхур, обтічна форма тіла, парні , непарні плавці
Міжпредметні зв’язки: географія, екологія
Тип уроку : засвоєння нових знань.
Організаційний етап
Давньокитайська мудрість говорить: «Вважай нещасливий той день і ту годину коли ти не засвоїв нічого нового». Так давайте посміхнемось один одному й разом вирушимо до країни знань. Тому ми зараз об’єднаємо свої зусилля для вивчення нового матеріалу. Я розраховую на вашу активну роботу і сподіваюся, що дух партнерства допоможе нам у цьому.
Перевірка домашнього завдання
1. Чому Риби належать до Хребетних і Черепних? (Мають хребет і череп)
2. На які класи ділиться н/клас Риби? (Хрящові й Кісткові)
3. Де живуть риби? (Виключно у водному середовищі)
4. Яка форма тіла?Чому?( обтічна,у хрящових торпедоподібна)
5. Значить вони дихають..( Зябрами)
6. З яких відділів складається тіло риб?(Голова, тулуб,хвіст)
7. Чим покрите тіло риб(Лускою
Завдання уроку:
Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності А тепер зверніть увагу на цю чорну скриню і спробуйте за моїми підказками відгадати що в ній? Ці тварини виведені уперше в Китаї і надійно приховувалися за стінам замків китайських імператорів. В Європі уперше з’явилися тільки в 17ст. У Росію потрапили з Китаю як подарунок царю Олексію Михайловичу. Цар звелів посадити їх у кришталеві чаші. У гарних умовах утримання вони можуть жити до 50 років. Телескоп, жемчужинка, вуалехвіст, оранда. Казковий персонаж, який виконує різні бажання. Відповідь: золота рибка. За результатами генетичних, цитологічних, морфологічних дослідів з'ясувалося, що прототипом золотої рибки є срібний карась.
Вивчення нового матеріалу
Бесіда з використанням малюнків.
Відділи тіла риб
Опорно – рухова система
М’язи |
Скелет |
Хребет
Тулубний |
Хвостовий |
Скелет
Череп |
Скелет плавців |
хребет |
Череп
Зяброво - щелепний |
Мозковий |
Голова
Плавці
Парні |
Непарні |
Для визначення наступної ознаки, вгадай що знаходиться а Чорному ящику: « це похідна шкіри, утворена з твердої речовини, що виконує захисну та опорну функцію. Для неї властивий ріст та утворення річних кілець, що дозволяє визначати її вік та темпи росту риби ( але це не спил дерева ). У деяких риб вона утворена з дентину та вкрита емаллю, як наші зуби. Як і у дерева , взимку ріст припиняється і поновлюється наступної весни. Що це ? ( Луска . ) Луска – це напівпрозора кісткова пластинка із зубчастими краями.Кожна лусочка своїм переднім краєм заходить у шкіру, а заднім налягає на лусочку наступного ряду
Хто тримав живу рибу в руках? Чому її важко тримати ? Це –слиз, який функціонально полегшує плавання, зменшує тертя, захищає від мікроорганізмів» .
На загостреному передньому кінці голови міститься рот з губами, який може широко розкриватися. На верхній частині голови видно дві пари невеликих отворів – ніздрі, які ведуть до органа нюху.З боків голови є двоє великих очей.
Плавці Вигинаючи сплюснуте з боків тіло і хвіст то вправо то вліво окунь рухається вперед.Плавець складається з тонкої шкірної перетинки, що підтримується кістковими плавцевими променями.Основну роль вперед відіграє хвостовий плавець.Парні плавці допомагають рибі робити повороти, зупинятися повільно рухатися вперед і зберігати рівновагу.Спинні та анальні плавці надають тілу риби стійкості руху і крутих поворотів.
З боків на тілі від голови до хвоста проходить вузька темна бічна лінія.Це особливий орган чуттів.Скелет складається з великої кількості кісток. Його основу становить хребет, що тягнеться вздовж усього тіла риби від голови до хвостового плавця. Хребет утворений з численних хребців ( 39-42) Кожний хребець складається з тіла та верхньої дуги,яка закінчується довгим верхнім відростком. У тулубному відділі тіла до хребців збоку приєднуються ребра.
Плавальний міхур міститься в черевній порожнині зверху над кишечником і має форму напівпрозорого мішечка наповненого газом. Регулюючи об’єм плавального міхура риба тримається на відповідній глибині, спливає або занурюється у воду. Під час спливання об’єм міхура збільшується і риба стає трохи легшою. Основна функція плавального міхура – забезпечувати плавучість риб. Крім того він дає змогу рибам краще чути, бо як хороший резонатор посилює звуки.
Робота в групі
На які групи за місцем мешкання поділяються всі риби? (Морські, річкові, акваріумні)
Розгляньте малюнки. Чим відрізняються різні риби? Підпишіть, де вони мешкають.
В озері
В акваріумі
У річці
Гра “Криптограми”
Знаас (сазан) Укащ (щука) Раська (карась) Порок (короп) Куала (акула)
Гра “Будова риби”
– Зазначте стрілками і підпишіть частини тіла риб.
Гра «Торбо, торбо, що в тобі є?»
Завдання з набраних букв скласти як найбільше назв риб
Наприклад : А,С,О,Т,Р,К,І, В,П,Л У,Н ,Б
Кількість однакових букв можна подвоювати, потроювати.( Тріска, короп, плітка, салака)
Зачитування повідомлення про розмноження кісткових риб
Вправа «Сонечко»
Значення риб у природі та житті людини
У природі
У житті людини
Розгадати кросворд «С»
( Сом, Судак, Сазан, Салака, синець)
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
С
Узагальнення та систематизація знань
Складання діаграми Вена
Все має свій початок і кінець. Підходить до завершення і наш урок, на якому ви збагатилися новими знаннями і я сподіваюся, що він залишить в душі кожного із вас певні враження
Домашнє завдання
Підготувати повідомлення Цікавинки про риб
Найбільша риба (Сом), найменша риба( бичок), риба лист,риба чотириочка, загадки про риб, кросворд, тести Кісткові і хрящові риби