Урок на тему : Звук [а]. Мала буква а. Складання речень за малюнками.

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з друкованою малою буквою а, вчити друкувати її; удосконалювати вміння робити звуковий аналіз слів, добирати слова зі звуком [а] на початку, в середині і в кінці; розвивати вміння виконувати завдання на встановлення відповідності, будувати речення з використанням допоміжних матеріалів; виховувати старанність, формувати інтерес до навчальної діяльності.
Перегляд файлу

Тема. Звук [а]. Мала буква а. Складання речень за малюнками.

Мета: ознайомити учнів з друкованою малою буквою а, вчити друкувати її; удосконалювати вміння робити звуковий аналіз слів, добирати слова зі звуком [а] на початку, в середині і в кінці; розвивати вміння виконувати завдання на встановлення відповідності, будувати речення з використанням  допоміжних матеріалів; виховувати старанність, формувати інтерес до навчальної діяльності.

Тип уроку: урок вивчення нового звука і букви.

Хід уроку

l. Актуалізація опорних знань.

 1. Фронтальна бесіда.

- Вчора ми з вами закінчили перший розділ «Букваря».

- Згадаймо, про що  говорили.

- Відгадайте загадку.

Цю найпершу в школі книжку

Знає будь – який школяр.

До усіх книжок доріжку

Прокладає наш … (буквар).

 2. Звуковий аналіз слова – відгадки.

- З чого складається слово?

- Складаємо звукову модель слова «буквар»:

• поділ на склади;

• інтонування звуків; називання ланцюжка звуків у слові;

• характеристика звуків, позначення їх фішками;

• визначення наголосу. 

- Чому навчає нас «Буквар»?

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні ми починаємо знайомитися з буквами. З якої букви почнемо?

ІІІ. Робота за букварем ( с. 32-33).

1. Бесіда за малюнком на с. 32.

- Розгляньте малюнок.

- Де знаходяться персоніфіковані букви ? (на автобусній зупинці).

-  Куди поспішають? (заходять в автобус).

 Далі аналізують звуковий склад слова автобус, будують на дошці або викладають із фішок його звукову схему і порівнюють з тією, яка зображена під малюнком.

2. Спостереження за вимовою звука [а].

      Виділяють діти  перший звук у слові автобус, спостерігають за його вимовою (рот відкритий, немає ніяких перешкод) і роблять висновок, що звук [а] утворюється тільки з голосу, тому називається голосним.

Віднесення звука до голосних, позначення його фішкою        .

3. Ознайомлення з буквою.

      Далі вчитель повідомляє, що на письмі цей звук позначається буквою а, й ознайомлює дітей з малою друкованою буквою а. Під керівництвом учителя учні аналізують, з яких елементів складається ця літера. Звертають увагу на стрілочки, які показують напрямок руху олівця під час друкування букви а. Спочатку, дивлячись на зразок букви, друкують її умовно в повітрі (здійснюючи рухи за напрямом стрілочок), а потім у клітинках. Учитель привчає дітей виконувати всі дії по його команді і друкувати літеру під рахунок раз і, два і.

4. Звуковий аналіз слів. Складання речень.

Розгляньте малюнки. Складіть речення про те, що робить буква а на першому малюнку. (Буква а зриває аґрус.). Потім роблять звуковий аналіз слова аґрус, знаходять місце звука [а] в цьому слові (він стоїть на початку слова) і позначають цей звук буквою а в першій клітинці під малюнком.

 Аналогічна робота проводиться з іншими малюнками цього завдання. Здійснюючи звуковий аналіз слова рак, діти встановлюють, що звук [а] в цьому слові другий, тому букву а друкують у другій клітинці, а в слові сумка звук [а] стоїть у кінці слова, отже, друкуємо букву а в останній клітинці. Якщо в класі є учні, які знають усі букви, вони можуть надрукувати в клітинках цілі слова (аґрус, рак, сумка).

5. Фізкультхвилинка.

«Раз » - підняти руки вгору,

«Два» - нагнутися додолу,

Не згинайте, діти, ноги,

Як торкаєтесь підлоги.

«Три - чотири» - прямо стати,

Будемо знову починати.(повторити ще раз)

6. Завдання Читалочки.

      Варто повідомити учням про те, що з сьогоднішнього уроку на сторінках букваря вони будуть зустрічатися з дівчинкою Читалочкою. Вона пропонуватиме їм завдання для читання. Діти будуть читати завдання Читалочки, а вона говоритиме вчителю, чи подобається їй, як вони читають, кому ще треба потренуватися в читанні. Сьогодні вивчили букву а, тому Читалочка пропонує читати рядки з нею.

Зверніть увагу на стрілочки біля букв, вони показують, в якому напрямку треба читати (спочатку зліва направо, а потім зверху донизу).

Діти читають спочатку ланцюжком, потім хором та індивідуально.

 Мета цього завдання – озвучувати побачені букви, а також розширювати поле зору під час читання.

7. Встановіть відповідність.

Учні спочатку звертають увагу на те, що назви всіх малюнків починаються з букви а. Потім роблять звуковий аналіз цих слів, перевіряють, чи відповідає слову антена та схема, до якої проведено стрілочку. Далі з фішок чи на дошці будують під керівництвом учителя схему слова альбом, зіставляють її з верхньою схемою на малюнку і проводять стрілочку від альбому до верхньої схеми. Після цього заповнюють звукову схему слова ананас і друкують у відповідних клітинках букву а (у 1-й, 3-й і 5-й клітинках). Учні, які знають усі букви, можуть друкувати слово ананас повністю.

ІV. Закріплення букви а.

Під час виконання верхнього завдання на с. 33 варто спочатку звернути увагу учнів на рамочки в центрі малюнка, сказати, що вони умовно позначають слова. Діти мають пояснити, чим відрізняються ці рамочки (буква а у верхній рамочці стоїть у кінці, а в нижній – посередині). Потім учні називають кожний предмет на плашці, роблять звуковий аналіз цих слів, визначають, де знаходиться звук [а] в цих словах – у середині слова чи в кінці, і з’єднують малюнок з відповідною рамочкою.

Фізкультхвилинка.

2. Складання речень за малюнками.

     Під час його виконання необхідно пояснити учням, що три крапки означають пропущене слово в реченні. Перше речення діти утворюють разом з учителем: називають малюнок (банан), добирають замість трьох крапок слово – назву кольору (жовтий), читають маленьке слова а, називають другий малюнок (кавун), добирають замість крапок назву кольору кавуна (червоний). Утворилось речення: Банан жовтий, а кавун червоний. Друге речення складають з меншою мірою допомоги вчителя.

Після складання речень діти аналізують слова – назви малюнків, знаходять місце звука [а] в цих словах і позначають його буквою а в клітинках під малюнком.

3. Впізнай букви.

                                                                     Останнє завдання першокласники, які  ще не знають усіх букв, виконують так, як зазначено у його формулюванні. А читаючим варто запропонувати скласти з розкиданих букв ціле слово і надрукувати його в клітинках.

 

lV. Підсумок уроку. Рефлексія.

      

- З яким звуком ми познайомилися на уроці?

- Якою  буквою він позначається?

Потім запропонувати дібрати слова – спочатку зі звуком [а] на початку, потім у середині і в кінці слова.

На завершення уроку здійснюється рефлексія – діти позначають свій настрій на смайликові .

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ткаченко Людмила Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 квітня 2019
Переглядів
8775
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку