Тема. Звук [а]. Мала буква а. Складання речень за малюнками.
Мета: ознайомити учнів з друкованою малою буквою а, вчити друкувати її; удосконалювати вміння робити звуковий аналіз слів, добирати слова зі звуком [а] на початку, в середині і в кінці; розвивати вміння виконувати завдання на встановлення відповідності, будувати речення з використанням допоміжних матеріалів; виховувати старанність, формувати інтерес до навчальної діяльності.
Тип уроку: урок вивчення нового звука і букви.
Хід уроку
l. Актуалізація опорних знань.
1. Фронтальна бесіда.
- Вчора ми з вами закінчили перший розділ «Букваря».
- Згадаймо, про що говорили.
- Відгадайте загадку.
Цю найпершу в школі книжку
Знає будь – який школяр.
До усіх книжок доріжку
Прокладає наш … (буквар).
2. Звуковий аналіз слова – відгадки.
- З чого складається слово?
- Складаємо звукову модель слова «буквар»:
• поділ на склади;
• інтонування звуків; називання ланцюжка звуків у слові;
• характеристика звуків, позначення їх фішками;
• визначення наголосу.
- Чому навчає нас «Буквар»?
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні ми починаємо знайомитися з буквами. З якої букви почнемо?
ІІІ. Робота за букварем ( с. 32-33).
1. Бесіда за малюнком на с. 32.
- Розгляньте малюнок.
- Де знаходяться персоніфіковані букви ? (на автобусній зупинці).
- Куди поспішають? (заходять в автобус).
Далі аналізують звуковий склад слова автобус, будують на дошці або викладають із фішок його звукову схему і порівнюють з тією, яка зображена під малюнком.
2. Спостереження за вимовою звука [а].
Виділяють діти перший звук у слові автобус, спостерігають за його вимовою (рот відкритий, немає ніяких перешкод) і роблять висновок, що звук [а] утворюється тільки з голосу, тому називається голосним.
Віднесення звука до голосних, позначення його фішкою .
3. Ознайомлення з буквою.
Далі вчитель повідомляє, що на письмі цей звук позначається буквою а, й ознайомлює дітей з малою друкованою буквою а. Під керівництвом учителя учні аналізують, з яких елементів складається ця літера. Звертають увагу на стрілочки, які показують напрямок руху олівця під час друкування букви а. Спочатку, дивлячись на зразок букви, друкують її умовно в повітрі (здійснюючи рухи за напрямом стрілочок), а потім у клітинках. Учитель привчає дітей виконувати всі дії по його команді і друкувати літеру під рахунок раз і, два і.
4. Звуковий аналіз слів. Складання речень.
Розгляньте малюнки. Складіть речення про те, що робить буква а на першому малюнку. (Буква а зриває аґрус.). Потім роблять звуковий аналіз слова аґрус, знаходять місце звука [а] в цьому слові (він стоїть на початку слова) і позначають цей звук буквою а в першій клітинці під малюнком.
Аналогічна робота проводиться з іншими малюнками цього завдання. Здійснюючи звуковий аналіз слова рак, діти встановлюють, що звук [а] в цьому слові другий, тому букву а друкують у другій клітинці, а в слові сумка звук [а] стоїть у кінці слова, отже, друкуємо букву а в останній клітинці. Якщо в класі є учні, які знають усі букви, вони можуть надрукувати в клітинках цілі слова (аґрус, рак, сумка).
5. Фізкультхвилинка.
«Раз » - підняти руки вгору,
«Два» - нагнутися додолу,
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги.
«Три - чотири» - прямо стати,
Будемо знову починати.(повторити ще раз)
6. Завдання Читалочки.
Варто повідомити учням про те, що з сьогоднішнього уроку на сторінках букваря вони будуть зустрічатися з дівчинкою Читалочкою. Вона пропонуватиме їм завдання для читання. Діти будуть читати завдання Читалочки, а вона говоритиме вчителю, чи подобається їй, як вони читають, кому ще треба потренуватися в читанні. Сьогодні вивчили букву а, тому Читалочка пропонує читати рядки з нею.
Зверніть увагу на стрілочки біля букв, вони показують, в якому напрямку треба читати (спочатку зліва направо, а потім зверху донизу).
Діти читають спочатку ланцюжком, потім хором та індивідуально.
Мета цього завдання – озвучувати побачені букви, а також розширювати поле зору під час читання.
7. Встановіть відповідність.
Учні спочатку звертають увагу на те, що назви всіх малюнків починаються з букви а. Потім роблять звуковий аналіз цих слів, перевіряють, чи відповідає слову антена та схема, до якої проведено стрілочку. Далі з фішок чи на дошці будують під керівництвом учителя схему слова альбом, зіставляють її з верхньою схемою на малюнку і проводять стрілочку від альбому до верхньої схеми. Після цього заповнюють звукову схему слова ананас і друкують у відповідних клітинках букву а (у 1-й, 3-й і 5-й клітинках). Учні, які знають усі букви, можуть друкувати слово ананас повністю.
ІV. Закріплення букви а.
Під час виконання верхнього завдання на с. 33 варто спочатку звернути увагу учнів на рамочки в центрі малюнка, сказати, що вони умовно позначають слова. Діти мають пояснити, чим відрізняються ці рамочки (буква а у верхній рамочці стоїть у кінці, а в нижній – посередині). Потім учні називають кожний предмет на плашці, роблять звуковий аналіз цих слів, визначають, де знаходиться звук [а] в цих словах – у середині слова чи в кінці, і з’єднують малюнок з відповідною рамочкою.
Фізкультхвилинка.
2. Складання речень за малюнками.
Під час його виконання необхідно пояснити учням, що три крапки означають пропущене слово в реченні. Перше речення діти утворюють разом з учителем: називають малюнок (банан), добирають замість трьох крапок слово – назву кольору (жовтий), читають маленьке слова а, називають другий малюнок (кавун), добирають замість крапок назву кольору кавуна (червоний). Утворилось речення: Банан жовтий, а кавун червоний. Друге речення складають з меншою мірою допомоги вчителя.
Після складання речень діти аналізують слова – назви малюнків, знаходять місце звука [а] в цих словах і позначають його буквою а в клітинках під малюнком.
3. Впізнай букви.
Останнє завдання першокласники, які ще не знають усіх букв, виконують так, як зазначено у його формулюванні. А читаючим варто запропонувати скласти з розкиданих букв ціле слово і надрукувати його в клітинках.
lV. Підсумок уроку. Рефлексія.
- З яким звуком ми познайомилися на уроці?
- Якою буквою він позначається?
Потім запропонувати дібрати слова – спочатку зі звуком [а] на початку, потім у середині і в кінці слова.
На завершення уроку здійснюється рефлексія – діти позначають свій настрій на смайликові .