Урок на тему : Звук [а]. Мала буква а. Складання речень за малюнками.

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з друкованою малою буквою а, вчити друкувати її; удосконалювати вміння робити звуковий аналіз слів, добирати слова зі звуком [а] на початку, в середині і в кінці; розвивати вміння виконувати завдання на встановлення відповідності, будувати речення з використанням допоміжних матеріалів; виховувати старанність, формувати інтерес до навчальної діяльності.
Перегляд файлу

Тема. Звук [а]. Мала буква а. Складання речень за малюнками.

Мета: ознайомити учнів з друкованою малою буквою а, вчити друкувати її; удосконалювати вміння робити звуковий аналіз слів, добирати слова зі звуком [а] на початку, в середині і в кінці; розвивати вміння виконувати завдання на встановлення відповідності, будувати речення з використанням  допоміжних матеріалів; виховувати старанність, формувати інтерес до навчальної діяльності.

Тип уроку: урок вивчення нового звука і букви.

Хід уроку

l. Актуалізація опорних знань.

 1. Фронтальна бесіда.

- Вчора ми з вами закінчили перший розділ «Букваря».

- Згадаймо, про що  говорили.

- Відгадайте загадку.

Цю найпершу в школі книжку

Знає будь – який школяр.

До усіх книжок доріжку

Прокладає наш … (буквар).

 2. Звуковий аналіз слова – відгадки.

- З чого складається слово?

- Складаємо звукову модель слова «буквар»:

• поділ на склади;

• інтонування звуків; називання ланцюжка звуків у слові;

• характеристика звуків, позначення їх фішками;

• визначення наголосу. 

- Чому навчає нас «Буквар»?

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні ми починаємо знайомитися з буквами. З якої букви почнемо?

ІІІ. Робота за букварем ( с. 32-33).

1. Бесіда за малюнком на с. 32.

- Розгляньте малюнок.

- Де знаходяться персоніфіковані букви ? (на автобусній зупинці).

-  Куди поспішають? (заходять в автобус).

 Далі аналізують звуковий склад слова автобус, будують на дошці або викладають із фішок його звукову схему і порівнюють з тією, яка зображена під малюнком.

2. Спостереження за вимовою звука [а].

      Виділяють діти  перший звук у слові автобус, спостерігають за його вимовою (рот відкритий, немає ніяких перешкод) і роблять висновок, що звук [а] утворюється тільки з голосу, тому називається голосним.

Віднесення звука до голосних, позначення його фішкою        .

3. Ознайомлення з буквою.

      Далі вчитель повідомляє, що на письмі цей звук позначається буквою а, й ознайомлює дітей з малою друкованою буквою а. Під керівництвом учителя учні аналізують, з яких елементів складається ця літера. Звертають увагу на стрілочки, які показують напрямок руху олівця під час друкування букви а. Спочатку, дивлячись на зразок букви, друкують її умовно в повітрі (здійснюючи рухи за напрямом стрілочок), а потім у клітинках. Учитель привчає дітей виконувати всі дії по його команді і друкувати літеру під рахунок раз і, два і.

4. Звуковий аналіз слів. Складання речень.

Розгляньте малюнки. Складіть речення про те, що робить буква а на першому малюнку. (Буква а зриває аґрус.). Потім роблять звуковий аналіз слова аґрус, знаходять місце звука [а] в цьому слові (він стоїть на початку слова) і позначають цей звук буквою а в першій клітинці під малюнком.

 Аналогічна робота проводиться з іншими малюнками цього завдання. Здійснюючи звуковий аналіз слова рак, діти встановлюють, що звук [а] в цьому слові другий, тому букву а друкують у другій клітинці, а в слові сумка звук [а] стоїть у кінці слова, отже, друкуємо букву а в останній клітинці. Якщо в класі є учні, які знають усі букви, вони можуть надрукувати в клітинках цілі слова (аґрус, рак, сумка).

5. Фізкультхвилинка.

«Раз » - підняти руки вгору,

«Два» - нагнутися додолу,

Не згинайте, діти, ноги,

Як торкаєтесь підлоги.

«Три - чотири» - прямо стати,

Будемо знову починати.(повторити ще раз)

6. Завдання Читалочки.

      Варто повідомити учням про те, що з сьогоднішнього уроку на сторінках букваря вони будуть зустрічатися з дівчинкою Читалочкою. Вона пропонуватиме їм завдання для читання. Діти будуть читати завдання Читалочки, а вона говоритиме вчителю, чи подобається їй, як вони читають, кому ще треба потренуватися в читанні. Сьогодні вивчили букву а, тому Читалочка пропонує читати рядки з нею.

Зверніть увагу на стрілочки біля букв, вони показують, в якому напрямку треба читати (спочатку зліва направо, а потім зверху донизу).

Діти читають спочатку ланцюжком, потім хором та індивідуально.

 Мета цього завдання – озвучувати побачені букви, а також розширювати поле зору під час читання.

7. Встановіть відповідність.

Учні спочатку звертають увагу на те, що назви всіх малюнків починаються з букви а. Потім роблять звуковий аналіз цих слів, перевіряють, чи відповідає слову антена та схема, до якої проведено стрілочку. Далі з фішок чи на дошці будують під керівництвом учителя схему слова альбом, зіставляють її з верхньою схемою на малюнку і проводять стрілочку від альбому до верхньої схеми. Після цього заповнюють звукову схему слова ананас і друкують у відповідних клітинках букву а (у 1-й, 3-й і 5-й клітинках). Учні, які знають усі букви, можуть друкувати слово ананас повністю.

ІV. Закріплення букви а.

Під час виконання верхнього завдання на с. 33 варто спочатку звернути увагу учнів на рамочки в центрі малюнка, сказати, що вони умовно позначають слова. Діти мають пояснити, чим відрізняються ці рамочки (буква а у верхній рамочці стоїть у кінці, а в нижній – посередині). Потім учні називають кожний предмет на плашці, роблять звуковий аналіз цих слів, визначають, де знаходиться звук [а] в цих словах – у середині слова чи в кінці, і з’єднують малюнок з відповідною рамочкою.

Фізкультхвилинка.

2. Складання речень за малюнками.

     Під час його виконання необхідно пояснити учням, що три крапки означають пропущене слово в реченні. Перше речення діти утворюють разом з учителем: називають малюнок (банан), добирають замість трьох крапок слово – назву кольору (жовтий), читають маленьке слова а, називають другий малюнок (кавун), добирають замість крапок назву кольору кавуна (червоний). Утворилось речення: Банан жовтий, а кавун червоний. Друге речення складають з меншою мірою допомоги вчителя.

Після складання речень діти аналізують слова – назви малюнків, знаходять місце звука [а] в цих словах і позначають його буквою а в клітинках під малюнком.

3. Впізнай букви.

                                                                     Останнє завдання першокласники, які  ще не знають усіх букв, виконують так, як зазначено у його формулюванні. А читаючим варто запропонувати скласти з розкиданих букв ціле слово і надрукувати його в клітинках.

 

lV. Підсумок уроку. Рефлексія.

      

- З яким звуком ми познайомилися на уроці?

- Якою  буквою він позначається?

Потім запропонувати дібрати слова – спочатку зі звуком [а] на початку, потім у середині і в кінці слова.

На завершення уроку здійснюється рефлексія – діти позначають свій настрій на смайликові .

 

docx
Додано
28 квітня
Переглядів
741
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку