Урок "Національна безпека України"

Про матеріал
Урок "Національна безпека України" сприяє ознайомленню здобувачів освіти з особливостями курсу, вимогами Конституції України щодо захисту Вітчизни, обов’язками кожного у разі виникнення загрози суверенітету та територіальної цілісності України,поняттям національної безпеки держави, психологічної та медико-санітарної підготовки; сформувати розуміння необхідності розвитку ЗСУ; виховувати любов до Батьківщини, повагу до ЗСУ.
Перегляд файлу

УРОК 1.

Мета

ВІЙСЬКОВО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ — СКЛАДОВА ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ МОЛОДІ. ПОНЯТТЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ ДЕРЖАВИ. РОЗВИТОК НАЦІОНАЛЬНИХ ЗБРОЙНИХ СИЛ ТА ІНШИХ ВІЙСЬКОВИХ ФОРМУВАНЬ УКРАЇНИ — НЕОБХІДНА УМОВА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ МОГУТНОСТІ УКРАЇНСЬКОЇ ДЕРЖАВИ. ПІДГОТОВКА ДО ЗАХИСТУ ВІТЧИЗНИ — ОБОВ'ЯЗОК КОЖНОГО ГРОМАДЯНИНА. ЗМІСТ ПРОГРАМИ ПРЕДМЕТА «ЗАХИСТ ВІТЧИЗНИ», ЗАВДАННЯ КОЖНОГО РОЗДІЛУ, ПОРЯДОК ПРОВЕДЕННЯ ЗАНЯТЬ. ОБОВ'ЯЗКИ ТА ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ УЧНІВ НА УРОКАХ

Мета:

Формування компетентностей:

  •   предметна компетентність:

ознайомити учнів з особливостями курсу, обов'язками та правилами по­ведінки на уроках, поняттям національної безпеки держави, сформувати розуміння необхідності розвитку ЗСУ, причетності кожного до справи захисту країни; розвивати розуміння важливості спра­ви захисту держави;  виховувати любов до Батьківщини, повагу до ЗСУ.

  •    ключова компетентність:

Спілкування державною мовою – володіти мовною базою, оперуючи якою можна реалізувати будь-яку ситуацію спілкування на військову тематику; знаходити, вибирати, сприймати, аналізувати і використовувати інформацію військового спрямування, усвідомлення значення військової справи для розвитку патріотичної особистості.

Інформаційно-числова компетентність – самостійно знаходити, аналізувати та добирати необхідну інформацію, обробляти її, зберігати та передавати її за допомогою технічних засобів та інформаційних технологій; презентації з тем розділів програми «Захист Вітчизни».

Уміння вчитися впродовж життя  аргументувати та відстоювати свою позицію; виявляти соціальні почуття, змістом яких є любов до Вітчизни, повага до сучасних збройних сил, готовність виконувати накази та розпорядження командирів, начальників, виявляти повагу в колективі; ефективно спілкуватися, долати стереотипи, робити свідомий вибір та діяти відповідально.

визначати мету навчальної діяльності, відбирати й застосовувати потрібні знання та способи діяльності для досягнення цієї мети, доводити правильність власного судження або визнавати помилковість.

  •    наскрізні лінії:

громадянська відповідальність – формуванню відповідального члена громади і суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства.

Тип уроку:

урок засвоєння  нових знань.

Обладнання:

підручник, Конституція України, інструкції щодо правил поведінки під час занять.

Опорні та базові поняття:

патріотизм,  національна безпека, Конституція України,  Збройнісили України, захист Вітчизни

 

 

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Організація дотримання учнями статутних взаємовідносин на уроках із предмета. Консультування щодо особливостей використання обладнання, ін­структаж з техніки безпеки.

ІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

— За даними праці «WHAT EVERY PERSON SHOULD KNOW ABOUT WAR» Криса Хеджеса, людство лише 8 % («270 років) часу протягом свого задокумен­тованого існування жило у стані миру. Війну при цьому визначають як активний воєнний конфлікт, що спричинив втрату понад 1000 життів. На жаль, якою б не була миролюбною нація, як, наприклад, українці, це не убезпечує її від втягу­вання до воєнних конфліктів. Наша держава стала жертвою нового виду війни — гібридної. Розуміння військової справи, захисту свого життя, уміння надавати домедичну допомогу стає необхідною компетентністю усіх громадян України.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ

  1. Питання для обговорення
  •    3 курсу історії пригадайте основні причини виникнення воєн.
  •    Наведіть усі можливі сучасні способи запобігання війнам.
  •    Аналізуючи останні події в Україні, зазначте види діяльності громадян, спрямовані на захист суверенітету й територіальної цілісності держави.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Розповідь вчителя про військово-патріотичне виховання, підготовку до захисту Вітчизни
  • Як ви розумієте поняття патріотизм?

Патріотизм – багатогранне поняття любові до своєї Батьківщини, що умі­щує соціальні, правові, психологічні, а також військові аспекти.

Військово-патріотичне виховання передбачає вивчення військової історії України, основних зразків техніки й озброєння ЗСУ, набуття початкових нави­чок користування ними, підвищення фізичної загартованості в інтересах під­готовки до захисту Вітчизни та опанування компетенцій життязбереження.

Приклад нейтральної країни Швейцарії показує, що багаторічна історія без воєн цієї країни базується, зокрема, і на високій підготовленості населення до захисту своєї країни.

Національна безпека держави

Основні ідеї сучасного розуміння національної безпеки було викладено у «Законі про національну безпеку», прийнятому у США 1947 р. У ньому бу­ло закріплено розв’язання трьох головних завдань: зміцнення координації між зовнішньою, внутрішньою і військовою політикою; підвищення потенці­алу і можливостей розвідки; раціоналізація «оборонного співробітництва» зі збройними силами. Національну безпеку розглядають переважно у військово- політичному аспекті як проблему оборони держави.

Основи національної безпеки України викладено у відповідному Законі України. Відповідно до нього розробляють Стратегію національної безпеки України і Військову доктрину України, затверджувану Президентом України. Правову основу у сфері наці­ональної безпеки України становлять Конституція, відповідні закони Украї­ни, міжнародні договори, обов’язковість виконання яких прийнято Україною.

Національна безпека — захищеність життєво важливих інтересів людини і громадянина, суспільства і держави, за якої забезпечують сталий розвиток суспільства, своєчасне виявлення, запобігання й нейтралізацію реальних та по­тенційних загроз національним інтересам у всіх сферах діяльності.

Об’єктами національної безпеки є:

• людина і громадянин — їхні конституційні права та свободи;

  суспільство    його духовні, морально-етичні,  культурні, історичні, інтелектуальні та матеріальні цінності, інформаційне та природне середовище й природні ресурси;

• держава — її суверенітет, територіальна цілісність і недоторканність.

Основними принципами національної безпеки є:

• пріоритет прав і свобод людини та громадянина й верховенство права;

• пріоритет договірних (мирних) засобів у розв’язанні конфліктів;

• своєчасність заходів захисту національних інтересів від реальних потенційних загроз;

• розмежування повноважень і взаємодія органів влади задля національної безпеки;

  демократичний громадський контроль і нагляд за  Воєнною організацією держави  та іншими структурами в системі національної безпеки;

• використання в інтересах України міждержавних  систем  та  механізмів  міжнародної колективної безпеки.

Суб’єктами гарантування  національної безпеки  є:

• Президент України, Верховна Рада України (ВРУ), Кабінет  Міністрів  України  (КМУ),  міністерства  й  інші центральні органи виконавчої влади;

• Рада національної безпеки і оборони України;

• Національний банк України;

• суди загальної юрисдикції, прокуратура України;

  місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування;

• громадяни України, об’єднання громадян;

  Збройні сили України (ЗСУ), Служба безпеки України (СБУ), Служба зовнішньої розвідки України, Державна прикордонна служба України та інші військові формування, утворені відповідно до законів України.

У  2018 р.  в  лавах ЗСУ служило  понад 24 000 жінок, тобто кожний десятий війсь-ковослужбовець    жінка.  Серед  офіцерів  їх близько 3000 осіб (у т. ч. 42 полковники).

На території  дії  операції  Об’єднаних  сил  (ООС) служили чи продовжують служити майже 7000 жінок,  які уклали контракт з Міноборони України. Це і розвідниці, і кулеметниці,  й інструкторки з медичної підготовки.  Є серед них і  снайпери,  мінери,  командири  взвоів тощо.

Зазначимо, що раніше  жінок  офіційно  не реєстрували бойовими солдатами  (через певні стереотипи).  Ситуація змінилася лише влітку 2016 р.,  коли  Міністерство оборони України розширило список дозволених для жінок військових посад. Разом із тим  збережено обмеження на посади, де є небезпека для репродуктивного здоров’я; зокрема, ті, які пов’язані з використанням отрути, вибухових речовин і гасінням пожеж.

  1. Робота з підручником

Зміст і завдання предмета «Захист Вітчизни. Основи медичних знань». Навчальний матеріал базується на загальноєвропейських нормах надання домедичної допомоги, положеннях Закону України «Про екстрену медичну допомогу»  й  адаптована до вимог Постанови ВРУ «Про додаткові заходи для зміцнення обороноздатності України».

Навчальний матеріал підручника  закладає основи знань і  навичок з надання домедичної допомоги під час надзвичайних ситуацій.

Під час уроків ви навчитеся оцінювати стан постраждалих, оволодієте навичками надання домедичної допомоги.

Предмет складається із чотирьох розділів, вивчення яких триватиме протягом двох років — у десятому й одинадцятому класах.

Вивчивши розділ  «Основи медичних знань і домедичної допомоги»,  ви навчитеся надавати домедичну допомогу в разі раптової зупинки серця, порушенні прохідності дихальних шляхів та за інших невідкладних станів, у випадку травмування різних ділянок тіла, кровотеч, опіків, теплового та сонячного удару, обмороження, електротравм, утоплення, отруєння, укусу комах, змій та диких тварин.

Розділ «Основи цивільного захисту»  передбачає ознайомлення з нормативно-правовою базою цивільного захисту. Ви розглянете відомості про надзвичайні ситуації техногенного і природного характеру, соціальні та воєнні дії; заходи та засоби захисту населення від надзвичайних ситуацій.

Розділ «Міжнародне гуманітарне право про захист цивільного населення»  дає поняття про міжнародне гуманітарне право (МГП) як сукупність міжнародних юридичних принципів і норм, які застосовують під час міжнародних та внутрішньодержавних збройних конфліктів та узгоджують взаємні  права і обов’язки суб’єктів міжнародного права стосовно заборони або обмеження застосування певних засобів і методів ведення збройної боротьби, забезпечують захист осіб, які стали жертвами конфлікту, встановлюють відповідальність за порушення норм і принципів МГП.

Розділ  «Домедична допомога в умовах бойових дій»  ознайомить з принципами надання домедичної допомоги в умовах бойових дій під вогнем та в зоні тактичних умов.

Основними видами навчальних занять з домедичної допомоги в екстремальних ситуаціях є практичні заняття.

Вони активізують навчальний процес і змагання; допомагають визначити, хто швидше  і краще виконає дію, прийом, норматив; спрямовані на те, щоб розвивати змагальний дух, прагнення рівнятися на кращих, надавати допомогу тим,  хто  невстигає,  і  мотивують їх підвищувати рівень знань, умінь і навичок.

Висока дисципліна, організованість, відповідальність учнів  і учениць  є важливою передумовою засвоєння курсу «Захист Вітчизни.  Основи медичних знань». На заняттях стосунки між учнями / ученицями та вчителем підтримують на зразок тих, що визначені статутами для військовослужбовців ЗСУ

3. Робота в групах

  • Опрацюйте визначення, запишіть у зошит

Національні інтереси — життєво важливі матеріальні, інтелектуальні і духовні цінності українського народу, визначальні потреби суспільства і держави, реалі­зація яких гарантує державний суверенітет України та її прогресивний розвиток.

Загрози національній безпеці — наявні та потенційно можливі явища і чинники, що створюють небезпеку життєво важливим національним інтересам України

Національні Збройні Сили

Розвиток національних Збройних Сил здійснюється відповідно до Закону «Про Збройні сили України».

Збройні Сили України забезпечують стримування збройної агресії проти Укра­їни та відсіч їй, охорону повітряного простору держави та підводного простору у межах територіальних вод України у випадках, визначених законом, беруть участь у заходах, спрямованих на боротьбу з тероризмом.

Військове формування — створена сукупність військових з’єднань і частин та органів управління ними, комплектованих військовослужбовцями, що при­значені для оборони України, захисту її суверенітету, державної незалежнос­ті і національних інтересів, територіальної цілісності і недоторканності в разі збройної агресії, збройного конфлікту чи загрози нападу шляхом безпосеред­нього ведення воєнних (бойових) дій.

Підготовка до захисту України — обов'язок кожного громадянина

У разі виникнення загрози суверенітету та територіальної цілісності Украї­ни, НС кожний громадянин зобов’язаний виконувати відповідні державні нор­мативно-правові положення.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота над запитання

  •            У чому сутність поняття національної безпеки України?
  •            Якою є правова база національної безпеки України?
  •            Які основні принципи гарантування національної безпеки держави?
  •            Навіщо учням готуватися до захисту Вітчизни? У чому значущість курсу для вашого повсякденного життя?
  •            Чому, на вашу думку, основними видами навчальних занять з домедичної допомоги в екстремальних ситуаціях є практичні заняття?

VІ.  ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати матеріал підручника с.6-8, Закон України «Про основи національної безпеки України»,підібрати інформацію про розвиток ЗСУ.

 

 

Використана література

  1. Захист Вітчизни. Основи медичних знань : підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти. Рівень стандарту. // А. А. Гудима, К. О. Пашко, І. М. Гарасимів, М. М. Фука. — Тернопіль : Астон, 2018.
  2. Навчальна програма: «Захист  Вітчизни»  для навчальних закладів системи загальної середньої освіти (рівень стандарту), затверджено  наказом МОН України від 23.10.2017 № 1407 « Про надання грифу МОН навчальним програмам для учнів 10-11 класів закладів загальної середньої освіти".

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Грицаченко Тетяна
    Дуже вдячна за поширення чудового зразка уроку з предмету "Захист України"!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Трофімова Тетяна Геннадіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Захист Вітчизни (рівень стандарту, Основи медичних знань) 10 клас (Пашко К.О., Герасимів І.М., Щирба Ю.П., Фука М.М.)
Додано
17 вересня 2021
Переглядів
7814
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку