Урок "Надзвичайні ситуації. Рятівна служба. П/Р Виклик рятівної служби."

Про матеріал

Матеріал до уроку можна використати не лише на уроках Основи здоров'я, а й до уроків присвячених Дню Цивільного захисту. Учні працюють в групах. Кожна група розповідає правила поведінки під час різних небезпек.

Перегляд файлу

Тема: Надзвичайні ситуації. Рятівна служба. П/Р Виклик рятівної служби.

Мета: Познайомити дітей з професією  рятівника. Формувати уявлення про надзвичайні ситуації . Вчити як правильно поводитись  у надзвичайних ситуаціях. На практиці вчитися викликати рятівну службу. Розвивати увагу, мовлення, мислення, пам’ять,кмітливість. Виховувати колективізм,співчуття до людей, які постраждали під час надзвичайних ситуацій.

Обладнання: презентації, ілюстрації,  підручники, засоби індивідуального захисту органів дихання, рекламні плакати.

ХІД УРОКУ.

І Організація класу.

Налаштування на позитивний настрій.

Скажіть один одному комплімент!

ІІ Актуалізація опорних знань.

  1. Гра «Асоціативний кущ».
  • Які асоціації у вас з’являються, коли ви чуєте слова  « надзвичайна ситуація»

НАДЗВИЧАЙНІ СИТУАЦІЇ.

 

землетруси 

                      зсуви снігу, ожеледь

                            повінь            пожежа буря

                                      ураган, смерч      аварії

ІІІ Оголошення теми і мети уроку.

  • Як називається професія, яка допомагає постраждалим людям, які постраждали в наслідок надзвичайних ситуацій?

Так, рятівник. Отже, тема уроку:  « Надзвичайні ситуації. Рятівна служба. П/Р Виклик рятівної служби.»

  • А яка мета буде сьогоднішнього уроку? (Діти самостійно визначають завдання уроку.) Ми сьогодні познайомимося з  поняттям  «надзвичайні ситуації» та їх видами, з діями рятівної служби, будемо практично вчитися її викликати.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Розповідь учителя про професію  рятівника.

 Професії рятувальника та пожежника - це робота для людей мужніх, сильних, рішучих, витривалих, готових ризикувати власним життям, допомагаючи людям у надзвичайних ситуаціях, дорожньо-транспортних пригодах, під час стихійного лиха.

mns3             Фото 2                         Фото 3

 

Основні обов'язки рятувальника - рятувати людей під час проведення аварійно-рятувальних робіт, надавати першу медичну допомогу постраждалим , в разі необхідності евакуювати населення. Кожен рятівник – патріот, який ставить безпеку та добробут Українського народу вище власних інтересів і робить усе можливе для захисту населення і територій Батьківщини.

Суттєвою рисою рятівника є чесність – безкорисливе виконання своїх обов’язків заради забезпечення добробуту України. Рятівник присвячує свою службу суспільству. Він несе відповідальність перед законом і людьми за рішення, що їх приймає, результатом яких може бути тільки життя. Люди довіряють рятівнику, сподіваючись на те, що він чесна людина.

            geroy2006                                                       mns

Рятівник це основна складова служби порятунку. Він готовий до виконання свого службового обов’язку за будь-яких обставин та умов. Біду перемагають розумом, умінням та волею.

Надійність – провідна особиста чеснота рятівника. Він уміє не квапитися, не запізнюватися. Він завжди там де потрібно. Єдність слова і діла, особистий приклад – це важливі складові успіху. Здібність доводиться не судженнями, а діями. Ентузіазм, хоробрість та активність у досягненні кінцевої мети або виконанні завдань – головні вимоги рятівника. Він виконує завдання сумлінно, точно та вчасно попри всі перешкоди, труднощі, негаразди, що виникають. Мужність – це його сміливі рішення, спроможність взяти на себе відповідальність.

  1. Перегляд відеофільму про роботу рятівної служби.
  2. Розповідь Панкратова Іллі про професію рятівника  свого тата. Виступ супроводжується презентацією. Робоча техніка рятівників.

Хтось пишається тим, що гарно вчиться, хтось своїми досягненнями у спорті, хтось тим, що живе у великій просторій квартирі, а я пишаюся своїм татом. Тому, що мій тато незвичайна людина, а людина, яка рятує людям життя. Таких людей погодьтеся не дуже багато. У мого тата дуже важлива і серйозна професія – він рятівник.

 З дитинства я мріяв побувати у нього на роботі. І от минулого року моя мрія здійснилася.  В червні на вулиці Радянській відбулася виставка техніки рятувальників. Це було вражаюче! Я побачив велику кількість машин, які використовують під час надзвичайних ситуацій. І не просто побачив, а й навіть мені випала нагода посидіти в деяких із них. І я зрозумів, що в майбутньому я, як і мій тато, буду рятувати людей. Адже, це дійсно сама поважна професія.

  1. Розкриття поняття – «надзвичайні ситуації». Розповідь дітей, вчителя супроводжується презентацією.

    Бездумно нищимо природу,

Втручаємось в незнану суть!

І так від роду і до роду,

Й ніяк не можемо збагнуть:

Що навкруги ніщо не вічне,

І ми – лиш мить на цій Землі,

А після нас настане вічність

Така, яку збудуєм ми.

І прийдуть діти та онуки

На куряву від попелищ,

Де вже течуть отруйні ріки,

Й Чорнобиля панує ніч.

Не переймаючись бідою,

Ми за комфорту певну мить

Готові згубною ціною –

Життям нащадків заплатить.

Наша Земля дуже болісно реагує на погане до неї ставлення з боку людей і часто відповідає нам «взаємністю» - стихійними лихами, від яких руйнуються міста і села, зникають з лиця Землі ліси, сади, ріки і гори.

  • Як ви розумієте поняття надзвичайна ситуація?
  • Існує декілька висловів, що таке надзвичайна ситуація.
  1. Надзвичайна ситуація – це порушення нормальних умов життя і діяльності людини.
  2. Надзвичайні  ситуації – це  такі  ситуації, що  призводять  до  порушення  нормального  життя, а іноді  до  загибелі  людей  та  знищення  матеріальних  цінностей
  3.  Класифікація  надзвичайних ситуацій

Природні : Землетрус, повінь, ожеледь, снігопад, буря, гроза, посуха, лісові  пожежі, цунамі

Техногенні : Аварії на транспорті, аварії на підприємствах,раптове руйнування споруд , вибухи в шахтах.

Соціальні: Тероризм, захоплення заручників, викрадення зброї викрадення літаків,виявлення застарілих боєприпасів.

 Зараз ви побудете рятівниками, ваше завдання провести серед людей роз’яснювальну роботу про надзвичайні ситуації та як необхідно діяти під час них.

І група. ЗЕМЛЕТРУС.

1. Землетруси - це підземні поштовхи та коливання земної поверхні, які виникають внаслідок розривів у земній корі та передаються на велику відстань у вигляді пружних коливань. Інтенсивність землетрусів оцінюється в балах міжнародної шкали Ріхтера.

2. Землетруси силою бувають:( слабі; помірні; досить потужні; потужні; руйнівні; сильно руйнівні;катастрофічні.) Серед усіх стихійних лих, за даними ЮНЕСКО, землетруси займають перше місце в світі за заподіяною економічною шкодою і кількістю загиблих. В Україні до небезпечних територій належать зони Криму і Карпат

3. Якщо почався землетрус потрібно діяти негайно:
1. Швидко залиште будинок та відійдіть від нього на відкрите місце.

2. Негайно залиште кутові кімнати, якщо ви знаходитесь вище другого поверху. 
3. Негайно перейдіть у більш безпечне місце, якщо ви знаходитесь у приміщенні. Станьте в отворі внутрішніх дверей або у кутку кімнати, подалі від вікон і важких предметів. 
4. Вибігайте з будинку швидко, але обережно. Остерігайтесь уламків, електричних дротів та інших джерел небезпеки. 
5. Віддаліться від високих споруд, мостів та ліній електропередач. 
6. Перевірте чи немає поблизу постраждалих, сповістіть про них рятувальників та, по можливості, надайте допомогу. 

 

ІІ група. ПОВІНЬ.

1.Повінь - це тимчасове затоплення значних ділянок місцевості в результаті підйому рівня води у водоймах, викликане різноманітними причинами(притоки води, танення снігу,вітер, несправність гребель, дамб). Це природне лихо, що виникає, коли вода виходить за межі звичайних для неї берегів.

2. Фактори небезпеки повеней :

  • руйнування будинків та будівель, мостів;
  • розмив залізничних та автомобільних доріг;
  • аварій на інженерних мережах; знищення посівів;
  • жертви серед населення та загибель тварин.

Внаслідок повені, паводку починається просідання будинків та землі, виникають зсуви та обвали.

3.Дії у випадку загрози виникнення повені, паводка:

1.Уважно слухайте інформацію про надзвичайну ситуацію та інструкції про порядок дій, не користуйтеся без потреби телефоном, щоб він був вільним для зв'язку з Вами;

2.Зберігайте спокій, попередьте сусідів, надайте допомогу інвалідам, дітям та людям похилого віку;

3.Підготуйте документи, одяг, найбільш необхідні речі;

4.Документи зберігайте у водонепроникному пакеті;

5.Від'єднайте всі прилади електричного струму від електромережі, вимкніть газ.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.

Качання олівцем долоня об долоню, і по поверхні руки.

Снайпери(Ручкою не попасти по пальцях)

Дихання . набираємо повітря через ніс видихаємо через рот.

Повітряна кулька. Набрати повітря і ніби спускається кулька, якщо повітря видихнули чується лопання кульки.

ІІІ група ПОЖЕЖА.

1.На жаль, вогонь приносить людям не тільки радість. Коли з ним неправильно поводитись, може стати великим злим ворогом.  Причиною виникнення пожежі може бути: Гра з вогнем, з сірниками,з запальничкою, користуватися газовою плитою без дозволу батьків, запалювати свічки, коли погасло світло, взривання вибухо –небезпечних речовин, природні явища – блискавка.)

2. Дії під час вогню:а) Коли палає вогонь, треба швидко вибігати на вулицю через двері чи через вікно, розбивши його.

а) Коли загорівся одяг, то треба впасти на підлогу і качатися, щоб загасити полум’я.

в) Спасати малюків, взявши їх на руки.

г) Якщо пожежа невелика, загасити її піском, або грубою тканиною, накинувши її зверху (ватне одіяло, шуба тощо).

 Не кожен вогонь можна гасити водою!

ІV група ОЖЕЛЕДЬ, СНІГОВІ ЛАВИНИ.

1.Ожеледь, ожеледиця, ожеледа - тонкий шар льоду на земній поверхні, що утворюється після дощу або відлиги при зниженні температури, також прозорий шар льоду, що утворюється внаслідок замерзання крапель мряки чи дощу на поверхні землі або предметів.

2.Ожеледь завдає значної шкоди,  що значно збільшує кількість аварій. Великої шкоди завдає ожеледь на морі поєднання сильного вітру з морозом в незамерзлому морі призводить до обмерзання усього на що падають краплі товстим шаром криги, часом подібне може призвести навіть до перевертання суден.  Під час ожеледиці необхідно пересуватися дуже обережно, скрізь посипати піском та сіллю.

3. Снігові лавини - дуже небезпечне стихійне явище, яке ще не вивчене остаточно. Вони часто бувають  у високих горах. Розрізняють зимові сухі лавини, весняні мокрі й змішані. Лавини рухаються з величезною швидкістю - 10-30 метрів, а пиловидні - 80-100 метрів на секунду.
Головною причиною виникнення лавин є випадання великої кількості снігу у зимовий період.

4.Дії під час снігових лавин.Перш за все, треба пильно стежити за оповіщенням щодо умов проходження зсуву та небезпеки для людей, підготуватися до можливої евакуації з місця зсуву та вивозу матеріальних цінностей.
Залишаючи приміщення, слід загасити вогонь, перекрити газові крани, вимкнути світло і електроприлади. Це допоможе відвернути виникнення пожежі, що виникають. 
Надати потерпілим першу допомогу, вивести свою сім’ю (сусідів та інших людей) у безпечну зону.

V група. Сильний вітер (ураган, смерч). Буря.

  1. Ураган – це вітер великої руйнівної сили і значної тривалості, швидкість якого 33 м/с і більше.

Смерч – це вихор повітря, яке швидко обертається, що має вигляд темного стовпа діаметром від десяти і до сотень метрів висоти, іноді вигнутою віссю обертання.

2.Ураган може супроводжуватися бурею. Бу́ря — це природне явище, вітер зі швидкістю 20 м/с і більше, що супроводжується значним хвилюванням на морі та руйнуванням на суходолі.На суходолі бувають чорні, жовті, червоні та білі бурі.

3. Дії під час урагану, бурі.

Необхідно зачинити двері, забити вікна, заклеяти папером або тканиною шибки. Заховатися у небезпечне місце.

Якщо вас застало в полі, на відкритій місцевості необхідно сховатися у канаві, яру, ямі. І щільно притулитися до землі.

5.Робота з підручником

Прочитати в підручнику на ст.. 132-133 про надзвичайні ситуації на підприємствах.

Що може причинити небезпеку на підприємстві?

  1. Розповідь вчителя про транспортні аварії.Необхідність транспорту в наш час не викликає жодного сумніву. Транспортні засоби мають великий позитивний вплив на економіку країни, створюють зручність і комфорт для людей. Але це приносить велику біду(ДТП), затоплення кораблів, падіння літаків, аварії на залізницях. І все це  призводить до загибелі людей.

Одягання противогазів.

  1. Практична робота. Виклик рятувальної служби.

Рятувальну службу викликають за номером 101.

Давай розіграємо ситуацію, як необхідно правильно викликати рятувальну службу.

  • Алло, рятувальна служба?
  • Так ! Що у вас трапилося?
  • У нас розпочалася пожежа.
  • Назвіть свою адресу!
  • Дитина називає свою адресу.

Висновок: Запам’ятайте жартувати з службою порятунку заборонено!

  1. Тестування.
  2. Створення буклету, рекламної акції про відважну і необхідну професію Рятівник! А девізом вашої роботи будуть слова: «Рятівником не народжуються, ним стають на все життя!»

V Підсумок уроку.

Про що ви сьогодні дізналися?

При яких надзвичайних ситуаціях ми викликаємо рятувальну службу?

Чим корисна робота рятувальника?

Оцінення учнів.


 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина Сергіївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 серпня 2018
Переглядів
3460
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку