Мета. Формувати в учнів уявлення про наголос як сильніше вимовляння складу у слові; вчити учнів вимовляти слово так, щоб чітко було чути наголошений звук (не розтягуючи слово по складах).
Розвивати пам'ять та увагу.
Виховувати любов до природи рідного краю; до української поезії
Урок №14
Тема. «Наголос. Уявлення про наголос як сильніше вимовляння складу в слові. Наголошені й ненаголошені звуки і склади»
Мета. Формувати в учнів уявлення про наголос як сильніше вимовляння складу у слові; вчити учнів вимовляти слово так, щоб чітко було чути наголошений звук (не розтягуючи слово по складах).
Розвивати пам'ять та увагу.
Виховувати любов до природи рідного краю; до української поезії
Обладнання. Ілюстрація квітів нагідок; картки а закріплення.
ХІД РОБОТИ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
1. Перевірка домашнього завдання (с. 22, вправа 57)
– Прочитайте утворені словосполучення.
– Вимовте звуки і назвіть букви у словах майорить і гайові.
– Як ви поділили їх для переносу?
2. Вправа на повторення. Словниковий диктант
Яна, Юрій, Євген, Київ.
– З якої букви ви написали слова? Чому?
– Назвіть у словах букви, які позначають два звуки.
Учні повторюють правило, яке вони вивчили на минулому уроці.
3. Словникова робота
м.д.ль г.р.й ш.ф.р
– Прочитайте слова. Назвіть пропущені букви. Запишіть слова. Підкресліть букви, що позначають голосні звуки.
– Поділіть слова на склади (позначивши знизу дужками). Поставте наголос.
– Назвіть наголошений склад, поясніть як ви його визначили.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ.
– Сьогодні на уроці ми вивчимо, що ж таке наголос, вчитимемося визначати наголошений склад у словах.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Робота за підручником (с. 23-24)
1)Ознайомлення з поняттям «наголос»
Вправа 58
Учні читають уривок із тексту.
– Що ви дізналися з тексту про наголос?
– Прочитайте останнє речення. Від чого залежить краса рідної мови?
– Спишіть останнє речення. Поставте наголос у словах.
Учні читають пояснення слова наголос.
Наголос – виділення складу у слові посиленням голосу; значок над літерою, який указує на виділення звука в слові посиленням голосу.
2) Вправа 59
Учні читають вірш Олександра Олеся «Золоті квітки».
– Чи є такий колір як золотий? Який це насправді колір?
– Прочитайте значення слова канва.
Канва – сітчаста основа для вишивання.
– Що робить осінь? Чи може вона вишивати? В якому значенні вжито це слово?
– З якими квітами автор порівнює осіннє листя? (Діти розглядають ілюстрацію нагідок)
– Прочитайте вірш Ліни Костенко «Красива осінь вишиває клени» на с.4
– Чим схожі ці вірші? Чим вони відрізняються?
Учні списують виділені слова. Лічать голосні звуки і кількість складів у кожному із слів. Роблять висновок. Ставлять наголос.
– Прочитайте склади, позначені однією буквою. Назвіть звуки, які позначаються цими буквами.
Фізкультхвилинка
3) Вправа 60
Учні називають предмети, зображені на малюнку; записують, ставлять наголос.
Яблуко, груша, лимон, банан, апельсин, ананас.
– Який склад може бути наголошений?
4) Опрацювання правил, с. 24
В українській мові слова можуть мати наголос на будь-якому складі.
У слові один голосний звук і склад із цим звуком вимовляється з більшою силою голосу. Цей голосний звук і склад називаються наголошеними. Решта голосних звуків і складів у слові – ненаголошені.
2. Первинне закріплення
Учні читають «луною» (за вчителем), виділяючи голосом наголошений склад у таких словах:
парта, стілець, дошка, шафа, вікно, двері, стіна.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.
1. Запис слів за абеткою
– Запишіть слова в алфавітному порядку. Поставте наголос.
Вишня, малина, абрикос, слива, огірок.
– Яке із записаних слів, на вашу думку, «зайве»? Чому?
2. Робота в парах. На картках
– Зі слів кожного рядка складіть речення і запишіть їх. Над словами поставте наголос.
Картка 1.
на, живемо, ми, Україні.
землю, дуже, ми, любимо, свою.
Картка 2.
ліс, у, весна, прийшла.
джмелі, гудуть, та, комахи, інші.
Картка 3.
темна, насунула, хмара.
рясний, пішов, дощ.
3. Робота із загадкою
– Відгадайте загадку, запишіть слово-відгадку. Поставте наголос. Складіть звукову модель слова.
Невидимка ходить в гаї, всі дерева роздягає. (Осінь)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ.
– Що таке наголос?
– Який склад називається наголошеним?
– Чи може бути в слові два наголошені склади?
– Як називаються склади, на які не падає наголос?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Повторити правила с. 24, виконати вправу 61, с. 24