Урок №______________ Дата_____________
Тема: Народи і держави
Мета: сформувати поняття «країна», «столиця»; дати знання про найбільші країни: дати уявлення про різноманіття країн світу та визначити місце України у світовій спільноті, народи та мови світу, про сусідні держави України: почати формування навичок аналізу політичної карти світу, продовжити формування навичок роботи з тематичними картами атласу та текстом підручника; виховувати повагу до інших народів світу.
Обладнання: політична карта світу, атласи, дидактичні картки, урок засвоєння нових знань.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ
Ми вже вивчили багато географічних об'єктів: гори і рівнини, річки й озера, острови і півострови. Але сьогодні ми поглянемо на них з іншої точки зору, а саме — у яких країнах світу вони розташовані, тому що головна мета уроку — знайомство з політичною картою світу.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
На минулому уроці ми вивчали людські раси. Зараз вам пропонується конкурс «Ромашка», під час якого протягом 5 хвилин треба зібрати квітку. У середині квітки — назва раси, а на пелюстках — її зовнішні ознаки та назва народів, які належать до цієї людської раси. Усього пелюстків — 14, а потрібно лише 7. Отже половина пелюсток — зайва.
Наприклад
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Конкурс «Най-най...»
Користуючись політичною картою світу, визначте, у яких країнах розташовані задані об'єкти. Відповіді запишіть на аркуші паперу. Завдання виконується протягом 1—3 хв.
Найвищі гори світу (Гімалаї, Непал.)
Найдовша річка світу (Ніл — Уганда, Судан, Єгипет.)
Найповноводніша річка світу (Амазонка — Перу, Бразилія.)
Найбільше озеро світу (Каспійське — Казахстан, Росія, Туркменістан, Іран, Азербайджан.)
Найбільший острів світу (Гренландія — належить Данії.)
Найбільший півострів у світі (Аравійський — Саудівська Аравія, Ємен, Оман, ОАЕ, Катар.)
— Розгляньте політичну карту світу. Чому вона нагадує різнокольорове простирадло? Яка вона за масштабом, змістом, охопленням території? Що на ній показано? Як позначені столиці країн? Спробуйте дати визначення столиці (місто, де працює уряд і парламент країни).
2. Конкурс «Я знаю».
1. Визначте найбільшу країну материка та її столицю. Відповідь запишіть на окремому аркуші паперу. Кожний материк учні опрацьовують протягом трьох хвилин. Європа. (Україна — Київ) Євразія. (Росія — Москва) Африка. (Судан — Хартум) Південна Америка. (Бразилія — Бразиліа) Північна Америка. (Канада — Оттава)
2. Запишіть назви п'ятьох найбільших країн світу у порядку зменшення їхньої площі. Завдання виконується протягом двох хвилин. (Росія, Канада, Китай, США, Бразилія)
Слово вчителя.
Ви вже знаєте, що населення розміщене на суходолі дуже нерівномірно, густота населення в кожній країні неоднакова. Пригадайте, як визначається середня густота населення країни? Що для цього потрібно знати? Яка карта атласу допоможе швидко визначити середню густоту населення певної карти без спеціальних розрахунків? Про що ще можна дізнатися за допомогою цієї карти? Так, про народи світу, які мешкають на певній території.
У світі налічується близько 3 тис. народів. Головна ознака народу — його мова, яких у світі понад 2,5 тисячі. Майже 60 % населення Землі розмовляють кількома мовами. Знайдіть у тексті параграфа інформацію про найпоширеніші мови світу (китайська, англійська, хінді, японська, російська, французька, німецька, арабська та ін.).
Усі мови об'єднані в мовні сім'ї. Які? Яка найчисленніша? До якої мовної сім'ї належать українці? До першої п'ятірки найбільших народів світу належать китайці, хіндустанці, американці, індонезійці, бразильці.
Ви вже знаєте, що найбільша за площею європейська країна — Україна. Якщо вона має значні розміри, то, напевно, у неї багато сусідів. Відкрийте адміністративну карту України в атласі.
Назвіть держави, з якими сусідить Україна.
Із якими вона межує на суходолі? (Молдова, Румунія, Угорщи-а, Словаччина, Польща, Білорусь, Росія)
Із якою країною Україна має найдовші кордони?
Знайдіть на карті свій населений пункт і визначте його географічні координати.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Конкурс «Ерудит».
За певною групою слів і назв визначте державу світу.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати текст підручника, підготувати повідомлення про одну з держав світу