Урок. Народна дума "Маруся Богуславка"

Про матеріал

Урок направлений на поглиблення знань учнів про усну народну творчість, а саме про думи. Перлиною українського епосу вважають думу "Маруся Богуславка". В центрі твору - легендарна українська героїня ХVI - XVII ст. Маруся Богуславка - узагальнений образ жінки-полонянки, в якому втілено високі патріотичні почуття. Знайомство з цим твором має викликати у школярів інтерес до минулого нашого народу, виховувати патріотизм.

Перегляд файлу

1

 

 

Тема. Народна дума «Маруся Богуславка». Тематика та художні особливості думи. Аналіз художнього образу української полонянки Марусі, її сміливий, героїчний учинок, любов до Вітчизни. ТЛ: думи.

Мета: поглибити знання учнів про народні думи, вчити аналізувати текст думи, зясовувати роль художніх засобів у творі; розвивати вміння висловлювати власне ставлення до порушених у творі проблем; виховувати почуття патріотизму.

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, аудіозапис думи, репродукції картин М. Дерегуса.

 

                                       Перебіг уроку

 

                           Епіграф:

                                         Українські пісні та думи, з їхньою скорботою,

                                         близькою всім, сповнені великого змісту вселюдського.

                                                                                                В. Ральстон, Англія

 

 І.  Організаційний етап.

 ІІ.  Перевірка домашнього завдання.

 Взаємоопитування учнів «Ти – мені, я – тобі».

ІІІ. Мотиваційний етап.

 1.Забезпечення емоційної готовності учнів (прослуховування аудіо запису думи).

 2.Актуалізація субктивного досвіду й опорних знань (зясування вражень від почутого).

ІV. Цілевизначення і планування.

  1. Оголошення теми уроку (учні записують тему й епіграф до зошита).
  2. Проблемне запитання:

«Чому до цього часу про Богуславку памятають, вона – героїня різних творів мистецтва?» (Відповідь озвучити наприкінці уроку).

V. Опрацювання навчального матеріалу.

 1. Вчитель:

 - Одна з найтрагічніших сторінок нашої історії – набіги на українські землі татарських орд. Кримські й турецькі ринки були переповнені українськими бранцями. «Уся Україна, - писав історик М. Грушевський, - саме повітря її наповнилося невольницьким плачем, який нині ще бринить і плаче ще у наших піснях».

 Перлиною українського епосу є дума «Маруся Богуславка».Існує більше десяти варіантів її, один із них записаний в першій половині 50-х років ХІХ ст. від кобзаря Ригоренка.

 Дума про Марусю Богуславку відтворює ті часи, коли український народ боровся проти турецьких і татарських загарбників, які спустошували міста й села, гнали в неволю наш народ. Це була тяжка доба України.

 Маруся Богуславка – легендарна українська героїня ХVІ – ХVІІ століття. Це узагальнений образ жінки-полонянки, у якому втілено високі патріотичні почуття. Дума є художнім вимислом, основаним на дійсних фактах. У ній замальовується доля вродливих полонянок, котрі, як зафіксовано в літописах та усних переказах, часто ставали дружинами турецьких вельмож, навіть султанів (як Настя Лісовська, Роксолана). Вони, як відомо, мали вплив на політику, тому могли зважитись на патріотичні вчинки, подібні описаним у думі. Маруся символізує тих, хто залишає Україну не за власним бажанням, але все ще має міцний звязок із землею своїх предків.

2. Робота в групах (парах):

І – Доведіть, що Маруся Богуславка – патріотка України.

ІІ – Скласти розповідь про почуття і  переживання Марусі Богуславки від її імені.

ІІІ – Художні засоби думи.

ІV – Відтворити розмову Марусі із турецьким паном після втечі українців.

  1. Озвучення результатів роботи груп.
  2. Робота з підручником: виписати правила.

VІ. Рефлекційно-оцінювальний етап.

  1. Відповідь на проблемне питання, поставлене на уроці.
  2. Які вчинки Марусі Богуславки ви схвалюєте, а які ні?

VІІ. Домашнє завдання.

Обовязкове:

  1. Підготуватися до дискусії на тему: «Усвідомлення того, що любов до Вітчизни – одна з найбільших людських чеснот (на основі народної думи «Маруся Богуславка»). «Прагнення до гармонії вчинків із загальнолюдськими цінностями».
  2. Намалювати ілюстрації до думи «Маруся Богуславка».

 

 

 

doc
Додано
7 липня 2018
Переглядів
11044
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку