Урок направлений на поглиблення знань учнів про усну народну творчість, а саме про думи. Перлиною українського епосу вважають думу "Маруся Богуславка". В центрі твору - легендарна українська героїня ХVI - XVII ст. Маруся Богуславка - узагальнений образ жінки-полонянки, в якому втілено високі патріотичні почуття. Знайомство з цим твором має викликати у школярів інтерес до минулого нашого народу, виховувати патріотизм.
1
Тема. Народна дума «Маруся Богуславка». Тематика та художні особливості думи. Аналіз художнього образу української полонянки Марусі, її сміливий, героїчний учинок, любов до Вітчизни. ТЛ: думи.
Мета: поглибити знання учнів про народні думи, вчити аналізувати текст думи, з’ясовувати роль художніх засобів у творі; розвивати вміння висловлювати власне ставлення до порушених у творі проблем; виховувати почуття патріотизму.
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, аудіозапис думи, репродукції картин М. Дерегуса.
Перебіг уроку
Епіграф:
Українські пісні та думи, з їхньою скорботою,
близькою всім, сповнені великого змісту вселюдського.
В. Ральстон, Англія
І. Організаційний етап.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Взаємоопитування учнів «Ти – мені, я – тобі».
ІІІ. Мотиваційний етап.
1.Забезпечення емоційної готовності учнів (прослуховування аудіо запису думи).
2.Актуалізація суб’ктивного досвіду й опорних знань (з’ясування вражень від почутого).
ІV. Цілевизначення і планування.
«Чому до цього часу про Богуславку пам’ятають, вона – героїня різних творів мистецтва?» (Відповідь озвучити наприкінці уроку).
V. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Вчитель:
- Одна з найтрагічніших сторінок нашої історії – набіги на українські землі татарських орд. Кримські й турецькі ринки були переповнені українськими бранцями. «Уся Україна, - писав історик М. Грушевський, - саме повітря її наповнилося невольницьким плачем, який нині ще бринить і плаче ще у наших піснях».
Перлиною українського епосу є дума «Маруся Богуславка».Існує більше десяти варіантів її, один із них записаний в першій половині 50-х років ХІХ ст. від кобзаря Ригоренка.
Дума про Марусю Богуславку відтворює ті часи, коли український народ боровся проти турецьких і татарських загарбників, які спустошували міста й села, гнали в неволю наш народ. Це була тяжка доба України.
Маруся Богуславка – легендарна українська героїня ХVІ – ХVІІ століття. Це узагальнений образ жінки-полонянки, у якому втілено високі патріотичні почуття. Дума є художнім вимислом, основаним на дійсних фактах. У ній замальовується доля вродливих полонянок, котрі, як зафіксовано в літописах та усних переказах, часто ставали дружинами турецьких вельмож, навіть султанів (як Настя Лісовська, Роксолана). Вони, як відомо, мали вплив на політику, тому могли зважитись на патріотичні вчинки, подібні описаним у думі. Маруся символізує тих, хто залишає Україну не за власним бажанням, але все ще має міцний зв’язок із землею своїх предків.
2. Робота в групах (парах):
І – Доведіть, що Маруся Богуславка – патріотка України.
ІІ – Скласти розповідь про почуття і переживання Марусі Богуславки від її імені.
ІІІ – Художні засоби думи.
ІV – Відтворити розмову Марусі із турецьким паном після втечі українців.
VІ. Рефлекційно-оцінювальний етап.
VІІ. Домашнє завдання.
Обов’язкове: