Урок. "Тарас Шевченко. Викуп поета з неволі, причини його покарання, арешт, перебування в казематі, заслання. Усвідомлення власної місії митця, відображення її в поезії “ Думи м"

Про матеріал

Урок вивчення нового матеріалу, на якому використані такі методи та прийоми, як: контекстуальний аналіз, бесіда, підготовлені виступи. У розробці представлені різні форми роботи з учнями.


Перегляд файлу

Тема. Тарас Шевченко. Викуп поета з   неволі, причини його покарання, арешт, перебування в казематі, заслання. Усвідомлення власної місії митця, відображення її в поезії “ Думи мої, думи мої…”

Мета: поглибити знання школярів про життя і творчість Т.Шевченка, зокрема про його викуп з неволі, причини його покарання царем, арешт, перебування в казематі; заслання; проаналізувати програмову поезію письменника;                                                                

розвивати вдумливість, спостережливість, аналітико-синергетичне мислення; вміння виразного читання;

виховувати почуття пошани, поваги до творчості Т. Шевченка; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Тип уроку:  урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет Т.Шевченка, підручник, репродукції картин І.Їжакевича, аудіозапис.

Методи та прийоми: контекстуальний аналіз, бесіда, підготовлені виступи.
Форми роботи: фронтальна, самостійна.

Епіграф:                                                               «Він був сином мужика і

став володарем в царстві духа.

Він був кріпаком і став

велетнем у царстві людської

культури»

Іван Франко

   Перебіг уроку

І. Організаційно-мотиваційний етап.

Перевірка домашнього завдання; актуалізація і корекція опорних знань. Експрес - питання. За кожну  правильну  відповідь 1бал.

 

1.Де і коли народився Т.Г. Шевченко?
2.У якому селі пройшло дитинство поета?
3.Скільки Тарасові було років, коли  померла мама?
4.У якому віці поет залишився круглим сиротою?
5.Хто в дитинстві  розповідав Тарасові про гайдамаків?
6.Ким  служив Т.Г.Шевченко  у пана Енегельгардта?
7.Яке улюблені захоплення Т.Г.Шевченка?
8.Назви перша поетичну збірку Т.Г.Шевченка?
9.За участь у якому товаристві заарештували поета?
10.Скільки років перебував на засланні Т.Г.Шевченко?
11. Де і коли помер Т.Г.Шевченко?
12. Коли відбулося перепоховання поета?

 

ІІ . Оголошення теми та мети. Алгоритм уроку.

Викуп - покарання - арешт - в казематі- заслання - «Думи мої,  думи мої...» 

Вступне слово вчителя. Ім'я Тараса  Шевченка – всесвітньовідоме. Його пам'ять вшановують в усіх куточках планети Земля.             

«Шевченка викупили, але не купили», – твердить О.Забужко.

  Чи погоджуєтеся ви з цією думкою?

Учитель. Отже для кожного з вас Шевченко – це не тільки поет і художник, це патріот своєї  батьківщини, який понад усе любив Україну і мріяв про її світле майбуття.  Коли б у нас була можливість помандрувати континентами і країнами, то в багатьох різних містах — у Нью-Йорку, Торонто, Бухаресті,   Києві,  і в  нашій Лисівці, ми можемо з гордістю побачити  пам’ятники Шевченку.  Ця людина — великий українець, духовний батько нашої нації. У восьмому ж класі ви розкриєте  його для себе ще і  як філософа, громадського та культурного діяча.

 1. Робота з епіграфом. Основне питання уроку.

Зверніть увагу на дошку, де написаний епіграф зі статті «Присвята» великим українським поетом Іваном  Франком у квітні 1914р. до сотої річниці від дня народження  Пророка української нації  Т.Г. Шевченка.

«Він був сином мужика і став володарем в царстві духа.  Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської    культури…»

Ми з вами повернемося до   цих слів Франка і спростуємо чи підтвердимо його думку.

ІІІ. Вивчення  нового матеріалу. Повідомлення учнів.

Ми заслухаємо повідомлення ваших товаришів і кожен у своїх зошитах заповнить   хронологічну таблицю.

Бібліограф – 1.  Розповідь про родину та дитинство поета.

Тарас Григорович народився 9 березня 1814 р.  в с. Моринцях Звенигородського повіту Київської губернії (тепер Черкаська область) у родині кріпаків Григорія і Катерини Шевченків. Батько Тарасів був не тільки добрим хліборобом, він ще й стельмахував та чумакував, до того ж умів читати й писати. Досить пророчим виявився батьків заповіт: «Синові моєму Тарасові зі спадщини після мене нічого не треба. Він не буде людиною абиякою, з його вийде або щось дуже добре, або велике ледаще; для нього спадщина по мені... нічого не значитиме...».

У 1822 році батько віддав сина в науку до дяка, а наступного року померла мати Тараса. Батько одружився вдруге з Терещенчихою, яка мала трьох своїх дітей. З того часу в родині почалися постійні сварки між батьком і мачухою, між дітьми.

Після смерті батька, мачуха вижила пасинка з батьківської оселі, і Тарас жив у Кирилівського дяка-п’яниці Петра Богорського.

Бібліограф - 2.  Навчання і служба Тараса.

 У 1829 р. Тарас став служником-козачком пана Енгельгардта, згодом переїхав з ним до Петербурга. У 1832 р. пан віддав Шевченка до живописних справ цехового майстра Ширяєва (здібності до малярства виявилися у Тараса дуже рано: ще змалку крейда й вуглинка були для нього неабиякою радістю, а прагнучи стати художником, побував у трьох церковних малярів. Проте жоден з них не виявив у хлопця таланту).

Хоч від жорстокого маляра Тарасові не раз діставалося, але він терпів задля омріяного мистецтва. Хлопець чимало малював з натури.

Бібліограф - 3.  Викуп поета з неволі.

Одного разу, перемальовуючи статуї в Літньому саду, Шевченко зустрів земляка — художника І. Сошенка, який познайомив його з видатними діячами російської й української культур (К. Брюлловим, В. Григоровичем, О. Венеціановим, В. Жуковським, Є. Гребінкою).

22 квітня 1838 спільними зусиллями згаданих митців за 2 500 руб був викуплений з кріпацтва. Цього ж року він став вільним слухачем Академії мистецтв, а згодом одним з найулюбленіших учнів видатного російського художника Брюллова. Юнак поглинав книги з мистецтва, всесвітньої історії, слухав лекції з анатомії, філології, зоології, часто бував у театрах і музеях.

 3. Робота з підручником. Дочитайте біографію поета й допишіть хронологічну таблицю.

 - Перевіряємо таблицю.                 

4. Літературознавець. 

Шевченко почав писати ще кріпаком. 18 квітня 1840 р. з’являється перша збірка — “ Кобзар ”. Це була подія величезного значення не тільки в історії української літератури, а й для всього українського народу. Такої непідробної природності, щирого ліризму й художньої майстерності українська поезія ще не знала. Пізніше І. Франко назве появу цієї невеличкої (всього вісім творів) збірочки другою після “Енеїди” І.Котляревського епохальною подією в розвитку української літератури. “Кобзарем” та історичною поемою “Гайдамаки” (1841р.) захоплювалися Г.Квітка-Основ’яненко, М.Костомаров, П. Гулак-Артемовський, студентська молодь. Критичні відгуки, за окремими винятками, були позитивними. У пресі розпочалося жваве обговорення питання про право на існування української (“ малоросійської ”) мови, яку більшість рецензентів визнавали тільки за діалект російської.  Відкривала “Кобзар” поезія  “Думи мої, думи мої…”.

5.  Прослухайте   аудіозапис  уривка «Думи мої, думи мої..».  Виконайте завдання. Слідкуєте за текстом по підручнику і помічаєте незнайомі слова.

6. Словникова робота.

Нуджу (нудити світом) — страждаю, сумую;

мліло — боліло;

дотепні — талановиті;

не остило — не набридло;

ідіть попідтинню — жебракуйте.

7.  Заповнення  паспорту вірша  «Думи мої, думи мої...»

Тема - звернення Т. Шевченка до своїх дум із сподіванням і вірою у вільне життя співвітчизників.

Ідея. Тільки впевненість у щасливе життя, наполегливість допоможе змінити соціальний устрій; засудження слабкості, поневірянь, байдужості, що роблять людину рабом.

Основна думка: думка про нещасливу долю свого народу не залишає поета протягом усього часу перебування на солдатчині.

Жанр : громадянська лірика.

 Будова твору: 6 частин

Художні особливості твору. Риторичні запитання,  звертання: «думи мої», «мої голуб’ята», «мої любі» , епітети:  «думи мої єдині», «лиха година», «тихими речами», порівняння: «привітаю, як діток», символи.

8. Самостійне читання поезії. Виконати партитуру вірша «Думи мої, думи мої…», підготовка до виразного читання.

9.  Виразне читання поезії учнями.

10. Самостійна робота. Кожна відповідь – 1 бал

1. Свої думи Т. Шевченко називає:

А  важливими;                         Б  серйозними;

В  хвилюючими;                      Г  єдиними.

2. Звертаючись до своїх дум, поет у творі просить їх:

А   не кидати його;

Б   принести щастя простому люду;

В   розвеселити тих, хто засмучений;

Г   захисту в Бога від покарання панського.

3. Годину, у якій живе Т. Шевченко, він називає:

А відповідальною;        Б лихою;

В щасливою;                   Г темною.

4. Автор поезії бажає, щоб його думи до нього:

А  повсякчас озивалися;

Б  мали прихильність;

В  прилітали;

Г  ставилися з великою шаною і повагою.

5. Річка, згадана в цьому творі:

А  Дунай;               Б  Каяла;

В  Ворскла;            Г  Дніпро.

6. Кого у творі названо убогим?

А  Українців;           Б  кобзарів;

В  киргизів;              Г  моряків Аралу.

7. Зі своїми думами Т. Шевченко хоче погуляти:

А  у степу широкому;

Б  вздовж річки;

В  Україною;

Г  неподалік від Аральського моря.

8. Убогі, голі перебувають на волі і ще:

А  обробляють ниву;

Б  борються з несправедливістю;

В  намагаються довести свою значимість;

Г  моляться Богу.

9. Свої думи автор прагне привітати, як:

А великих гостей;      Б діток;

В миттєве щастя;       Г добру прикмету.

10. Зі своїми думами Т. Шевченко хоче:

А   залишитися вільним;

Б   здобути незалежність України;

В   заплакати;

Г   померти.

11. Якого року написана поезія Т. Шевченка «Думи мої, думи мої...»?

А  1845;        Б  1820;

В  1847;        Г  1807.

12. Жанр поезії Тараса Григоровича «Думи мої...»:

А  інтимна;                  Б  пейзажна;

В  громадянська;       Г  філософська.

 

ІV. Підсумок.

  1. Складіть сенкан

  1. іменник
  2. 2 прикметника
  3. 3 дієслова
  4. Речення
  5. Висновок.

 

1.Шевченко

2. вільний, славний

3. сумує,малює, пише.

4. Велике щастя бути вільним.

5. Величний Кобзар.


V.  Рефлексія. Повертаємось до ключового питання.

1. Спростувати чи підтвердити.

«Він був сином мужика і став володарем в царстві духа.  Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської    культури…»

Я вважаю …..

Тому що …..

Наприклад …

Отже …

 

2.  Продовжіть речення . 

Мені сподобалось.. .  

Було цікаво…  

Я дізнався..

Я знаю…

VІ. Оцінювання.

VІІ. Домашнє завдання.                               

Обов’язкове.   1. Опрацювати матеріал підручника .

2. Вивчити напам’ять уривок з поезії «Думи мої, думи мої.

 За бажанням. 1. Написати твір-роздум «Гортаю сторінки «Кобзаря»».

3. Намалювати ілюстрацію до однієї з поезій Т.Шевченка.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 липня 2018
Переглядів
4243
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку