Образотворче мистецтво
3 клас
Тема. Народне мистецтво витинанки.Зображення на площині "Чарівний
світ метеликів»
Об’єкт праці: Витинанка «Метелик»
Мета: навчальна: продовжити знайомити дітей з одним із видів декоративно – прикладного мистецтва – витинанкою, поняттям «симетрія» удосконалити знання учнів з життям метеликів, характерними особливостями будови комах; активізувати знання про кольори;
розвивальна: формувати в учнів у процесі художньо-естетичного виховання сприйняття, вміння бачити прекрасне у природі та мистецтві; образне мислення, фантазію; вміння бачити розмаїття колірної палітри в навколишньому світі,працювати в техніці паперопластики,витинанка;
виховна: виховувати чуйне ставлення до природи, викликати бажання зберегти її красу; формувати естетичний смак, цікавість, виховувати охайність під час роботи з папером.
Обладнанння: навчальні плакати, вироби паперової пластики, музичні композиції, слайди, мультимедійна дошка, малюнки вчителя.
Матеріали та інструменти: папір, олівець, ножиці, різаки, клей ПВА, ємності для клею та води, серветки, клейонка.
Тип: комбінований.
Методи і засоби роботи: евристична бесіда; перегляд відео; практична робота на базі засвоєного матеріалу.
Хід заняття
І. Організаційний момент.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
У світ природи ми зробимо крок.
Це - творчості час, фантазії час.
Цікаві завдання чекають на вас.
ІІ. Актуалізація та мотивація навчальної діяльності.
22 квіня – Міжнародний день Землі. Великим багатством нашої Землі є її природа. Вона для нас – джерело краси, мудрості і насолоди. Неймовірно цікавий, захоплюючий її світ здавна надихав людей на творчість. Сьогодні ми потрапимо в пекрасний світ природи … А от куди саме, ви дізнаєтесь коли переглянете відео … ( запис звуків лісової галявини і показ слайдів.)
Прислухайтесь до звуків лісової галявини . Жодна музика не може бути такою, як звучання природи.
-До нас завітала чарівна гусениця! (з'являється на екрані гусениця).
-Діти, як ви гадаєте, чи зможе наша гусеничка-чарівниця у будь яку мить перетворитися на яскравого веселкового метелика? (Я гадаю, що зможе)
-Запрошую вас до роботи в класі
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку
Кожен з вас може зробити велику справу- зберегти природу,примножити її. Сьогодні на занятті ми поговоримо про живі квіти- метелики.Будемо виготовляти свою лісову галявину в техніці витинанки та паперопластики, в групах. .На занятті будемо майстрами та глядачами. Глядачеві необхідно бачити красу, створену не тільки художником, але і самою природою. Бо ж самі ж художники постійно вчаться у природи.
-Пропоную ознайомитись із чарівним планом заняття
Перший етап - "Я бачу та чую"
Другий етап - "Я фантазую"
Третій етап - "Я творю"
ІV. Робота над темою заняття.
1.Бесіда.
- Завдання першого етапа - "Я бачу та чую".
-Метелики — одні з найгарніших живих істот на Землі! У них гарні назви: найчастіше це імена грецьких богів і героїв: Аполлон, Психея, Гектор, Ікар. Так люди виразили своє захоплення яскравою красою, метеликів.
-А чому метеликів називають чарівниками? (Бо вони зазнають повного, перетворення.)
-З яйця, відкладеного метеликом, з'являється маленька гусінь, яка все своє життя їсть і росте. Потім гусінь, що виросла, перетворюється в нерухому, але живу лялечку. Так от вже з лялечки з'являється метелик.
(Перегляд відео «Як народжується метелик»)
- Диво та загадка природи – як із некрасивої гусениці з’являється прекрасний метелик з гарними легкими крильцями і струнким тільцем? Багато хто вбачає в цьому важливий зміст – з некрасивого завжди може з’явитися щось прекрасне, це закон всесвіту.
А ви знаєте, що:
- Більш ніж сто видів метеликів у нашій країн занесені до Червоної книги. Цих красивих комах не слід виловлювати. Краще просто милуватися ними в природі.
(Перегляд відео «Прекрасний світ метеликів»)
2.Гра «Дзеркало» (робота в парах) Пропоную для виконання завдання другого етапа- "Я фантазую" об'єднатися в пари та зайняти робочі місця. Вам необхідно стати один напроти одного, один імітує, а інший («дзеркало») — повторює. Потім ви поміняєтеся ролями. Ваше завдання - "намалювати метелика" в повітрі.
3.Аналіз демонстраційного матеріалу.
(Перегляд слайдів) Додаток 5
4.Поняття «симетрія», «витинанка».Інформація про характерні особливості будови комах
- Подивіться уважно на малюнок метелика.
- Яку форму має тулуб? (Два з'єднаних між собою
витягнутих овали.)
- Яку форму мають крильця? (Овальну або округлу.)
- Скільки крил має метелик? (4 — 2 великих і 2 маленьких.)
- Звідки починаються крила? (З середини тулуба, там де з'єднуються два овали.)
- Зверніть увагу, чи однакові за розміром крила метелика? (Так. Тіло метелика однакове з обох боків.)
- Це явище називають симетрією. Кажуть так: «Тіло метелика симетричне».
За допомогою симетрії людина намагалася пояснити та створити порядок, красу та досконалість.
Коли ми дивимося у дзеркало, ми спостерігаємо своє відображення. Це приклад дзеркальної симетрії.
Калейдоскопом людської уяви називають витинанку. Це справжнє вікно у таємничий світ вигадки і краси.
Більше дізнатися про витинанку допоможуть актори.
5.Міні вистава «Витинанка»
Її величність Витинанка
У теплій затишній хатинці, сидячи біля печі, бабуся в'яже рукавиці, а кіт Васько, вмостившись на її колінах, дрімає. Христинка тим часом, узявши до рук ножиці і папір, вирізує чудернацькі вироби.
Бабуся. О, які гарні витинанки виходять у тебе.
Івасик. Як ти назвала ці вироби?
Бабуся. Витинанки.
Немов відтворення серпанку,
З паперу вирізані всі,
Ось перед нами витинанки —
Зразки чудової краси.
Легкі, прозорі, мов пушинки,
Цілком нагадують вони
Серветки, зірочки, сніжинки —
Казковий витвір давнини.
І.Дубинський
Христинка. Так, це чудовий витвір наших предків. Витинанки — це один із видів українського декоративно – ужиткового мистецтва. Це орнаментальні й фігурні прикраси, ажурно витяті ножицями з білого або кольорового паперу.
Івасик. А як з'явилися витинанки.
Дідусь. А ось послухайте. Було це давно, коли у хатинках, в яких жили наші далекі родичі, з'явилися віконця зі скла. У той час це була велика радість для людей, адже крізь шибки до хати заглядало сонечко. Житло стало світлішим і радіснішим. Люди так раділи склу, що хотіли йому за це віддячить.
Бабуся. А тому і почали з паперу вирізати зірочки, квіти, дерева та інші зображення і приклеювати їх на віконечках. Паперові візерунки постійно змінювалися залежно від пори року і пов'язаних з нею свят та обрядів.
Христинка. Я теж знаю, що навесні, коли збиралися сіяти, на вікна наклеювали витинанки, які були пов'язані з урожаєм.
Бабуся. Молодець, Христинко, що пам’ятаєш, що я тобі розповідала. А коли в хаті готувались до весілля, то витинанки змінювались на весільну тематику, зокрема, це були пара голубів, квіти, віночки, рушнички.
Івасик. Значить за витинанкою можна було "прочитати", які події відбувались чи відбуватимуться у селі або в якійсь хаті.
Дідусь. Еге ж бо.
Христинка. А згодом люди так полюбили витинанки, що стали оздоблювати ними стіни, печі, шафи, мисники, святкові столи, ікони тощо.
Бабуся. Ось як, Івасику, з'явилася витинанка.
6.Поетапне виконання композиції вчителем.
(Перегляд слайдів)
7.Правила техніки безпеки під час роботи.
(Перегляд слайдів)
Загальні правила для учнів
1. Роботу розпочинай після дозволу вчителя.
2. Інструмент використовуй за призначенням, не працюй несправним і тупим інструментом.
3. Різальні інструменти повинні зберігатися лише в спеціально обладнаних папках у відведеному в класі місці.
4. Під час робочого процесу не відволікайся на сторонні справи, не розмовляй, будь зосередженим.
5. У процесі роботи дотримуйся порядку на робочому місці, а після роботи акуратно прибери його.
Правила користування ножицями і ножем
1. Ножиці для ручної праці повинні мати заокруглені кінці.
2. Клади ножиці чи ніж так, щоб вони не виступали за край робочого місця.
3. Не працюй тупими ножицями і ножем, а також ножицями зі слабким кріпленням.
4. У процесі різання уважно слідкуй за розміткою.
5. У процесі роботи тримай матеріал пасивною рукою так, щоб пальці були осторонь від гострого леза.
6. Не розмахуй ножицями, ножем, під час різання не ходи, а також не підходь занадто близько до того, хто ними працює.
7. Після роботи ножиці тримай складеними, бажано в чохлі, так само як ніж.
6.Практична робота учнів.
- Третій етап - "Я творю" чекає на вашу творчу роботу!
- Аутотренінг:
Я - школяр, а я - школярка. Особистість творча...
Починаймо вирізати - фантазію розвивати!
Завдання №1
-Кожна група виготовляє по 5 квіток різного розміру в техніці паперопластика.Ця техніка вам знайома.
-Деякі метелики забарвлені в захисний колір, щоб личити за кольором до довкілля і легко ховатися в ньому. Багато яскраво забарвлених метеликів неїстівні для птахів, які, у свою чергу, уникають їх, а інші метелики рятуються тим, що прагнуть здаватися схожими на неїстівних. Серед найкрасивіших метеликів, безперечно, павине око.
7.Фізкультхвилинка для очей. Додаток 5
Завдання№2:
-Посади метелика на квітку.
Дрімала квітка,
Та від вітру
враз прокинулась вона
Захиталася і швидко
Полетіла, мов жива…
1 група дітей: щоб метелик замаскувався від ворогів.
2 група дітей: для контрастного зображення.
(Під час виконання самостійної роботи вчитель надає, за потребою, учням допомогу.)
V. Підведення підсумку заняття.
1. Аналіз та демонстрація дитячих робіт.
Яскраві кольори та узори на крильцях метеликів стали причиною виникнення їх другої назви – «літаючі квіти».
Древні римляни вважали, що метелики – це квіти, які зірвав вітер.
2.Декламування вірша «Що в метелика на крилах?»
Що в метелика на крилах?
Сонце золоте!
Що в метелика на крилах?
Небо голубе!
Що в метелика на крилах?
Там веселка кольорова!
Що в метелика на крилах?
Роздивіться гарно, діти,
Кращого нема на світі!!!
3.Перегляд притчі «Мудрець і метелик». Додаток 5
4. Рефлексія.
- Я запрошую вас у коло
- Діти,на якому етапі заняття найцікавіше було працювати?
- Які виражальні можливості теплих та холодних кольорів під час виконання роботи ви використали? (теплі - веселі, грайливі; холодні - сумні)
- Що б ви зробили інакше? (Діти розказують чи справдились їх очікування, що на їх думку вдалося, а що - ні, починаючи словами "Сьогодні на занятті я...")
5.Прибирання робочих місць.
Додаток 1
Пам’ятка 1
Правила техніки безпеки.
Щоб успішно користуватись ножицями, необхідно навчитися правильно їх тримати. Для цього ножиці слід узяти в праву руку. Хай вони лежать в до-лоні. Як правило, у верхнє кільце вставляють великий палець, а в нижнє – се-редній.
Тримати ножиці треба перед собою, лезами вперед. Важливо, щоб пальці не були напружені. Не потрібно дуже глибоко вставляти їх в кільця. Краще від-разу привчити великий палець упиратися в кільце тільки подушечкою. Так нео-бхідно для зручності.
Передавати ножиці потрібно кільцями від себе, тримаючи їх за зімкнені леза.
При роботі з клеєм уникати потрапляння в очі та органи травлення.
Пам’ятка 2
Насиченість вирізів не завжди веде до бажаного результату. Іноді досить одного-двох елементів, щоб отримати красивий візерунок.
Зверніть увагу на контрастність: на темному тлі вирізується світлий орна-мент, на світлому – темний.
Витинанки можна робити різної форми. Для цього беруть папір потрібного розміру.
Пам’ятка 3
Наклеювання витинанки – відповідальна робота. Спочатку вирізану витинанку треба вирівняти. Потім підібрати кольоровий папір, який слугуватиме тлом, і правильно розмістити витинанку на аркуші паперу певного формату.