Тема: Перетворення природних форм на фантастичні.
Мета: Розвивати увагу, кмітливість, уміння художньо мислити. Виховувати взаєморозуміння, розуміння мистецтва. активізувати творчу ініціативу. Ознайомити з мистецькими творами попередніх століть.
Обладнання: Пластилін, стеки, дощечка для ліплення.
Хід уроку.
І. Організація класу.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Ми живемо в багатогранному світі. Для творчої особистості він завжди є джерелом натхнення. Природні явища і форми народжують у митця певні образи, на основі яких художник створює реальні, казкові або фантастичні картини. Так виникає задум твору, який втілюється за допомогою різних художніх засобів декоративно-прикладного мистецтва, графіки, скульптури, живопису тощо.
Ареццо. «Химера». Бронза. Прибл. 300-й р. до н. є.
Завдяки уяві реальні образи можуть трансформуватися у фантастичні. Здавна люди створювали істот, які одночасно мали якості декількох існуючих у природі тварин: пегас, грифон, химера.
З метою підкреслення певних фізичних якостей були створені напівлюди-напівтварини: Кентавр, Мінотавр, Сфінкс, Сирена-Русалка.
На відміну від реальності, казкові персонажі наділені людськими рисами: яблунька, яка розмовляє; ведмеді, що живуть у хатинці; кривенька качечка, яка перетворюється на гарну дівчину. Таких прикладів чимало, але в основі цих художніх образів лежать реальні форми.
Крим. Сережки у вигляді сфінксів із Черкаська обл., с. Піщане. «Лутерійх групи курганів «Три брати». IV ст. (фрагмент чеканки). IV ст. до н. є. до н. є.
Б. Валєджо. Начерки олівцем міфічних тварин
З розвитком суспільства з'явилися нові технології, які дозволяють майже реалістично створювати фантастичні образи. Ми бачимо їх у кіно, мультфільмах, коміксах: Супермен, Спайдермен тощо. Але незмінною є ідея цих трансформацій: споконвічна тема боротьби добра і зла. Як у первісні часи, так і тепер нові образи створюються на основі властивостей і ознак уже існуючих у природі рослинних і тваринних форм.
Подивись на репродукції художніх творів і визнач, за допомогою яких виражальних засобів художники відтворюють природні форми у своїх роботах.
Як впливає кожна з художніх технік на розкриття форми та характеру образу?
Подумай, на основі яких природних форм ти виконаєш творчу роботу.
Л. Ельмор. Серія «Дракони
Дитяча робота (минулого року)
«Дракон»
Який образ ти створиш — реальний, казковий чи фантастичний?
Які риси характеру будуть йому притаманні?
За якими ознаками це буде виявлятися?
Дитячі роботи
Ілюстрація до казки «Золота гора»
Ілюстрація до казки «Лисичка-Сестричка і Вовк-Панібрат»
ІІІ. Практична творча робота.
А тепер ви попробуєте опанувати професію скульптора стародавнього світу. Уявіть, що ви найкращий скульптор у стародавній державі і вам замовили скульптуру дракона, звичайно його ніхто не бачив і не знає як він виглядає. Ваше завдання створити з пластиліну цього дракона. І пам’ятайте, що яким ви створите таким будуть собі уявляти його люди. Тож пригадайте правила роботи з стеками і пластиліном.
Бажаю вам творчого натхнення і багатої фантазії. Робота виконується під інструментальну музику.
IV. Підведення підсумків.
Тепер проведемо виставку ваших фантастичних творінь. Разом з учнями аналізую роботи, розглядаючи всі роботи, обговорюємо можливі варіанти покращення робіт.
V. Домашнє завдання.
Спостереження за домашніми тваринами, звертаючи увагу на будову і пропорції тіла тварин.
Учнівські роботи.
Обговорення і підведення підсумку.