Урок "Народні музичні інструменти"

Про матеріал
Учні ознайомилися з поняттями «бандура, «кобза», «ліра», «троїсті музики», «волинка» «бубон»; навчилися виконувати норвезьку народну пісню. Сприйняли важливу роль музичного мистецтва у змісті літературних творів; на прикладі української народної казки, позитивну роль музики як носія добра, щастя, справедливості в літературних сюжетах; Під час розспівування і виконання пісні розвивалися вокально-хорові навички, зокрема навички співу прийомом стакато; Учнів зацікавив урок, у дітей проявилися моральні якості, співпереживання. Урок визвав зацікавленість українською народною творчістю та творчістю шотландського народу.На уроці були застосовані такі методи: 1.Інформаційно – рецептивний: розповідь-пояснення, бесіда, інструктаж, повідомлення учнів, демонстрація; 2. Репродуктивний – словесні, наочні і практичні методи. Вибір методів, прийомів і засобів навчання повною мірою відповідають змістові навчального матеріалу. Для проведення цього уроку я обрала індивідуальну роботу та групову. Саме ці форми забезпечують активну інтелектуальну роботу учнів на уроці, розвивають самостійність та краще засвоюють практичні навички.На уроці був використаний електронний дидактичний матеріал (презентація) та уривок з уроку № 9 педагогічного програмного засобу освітньої галузі «Естетична культура «Музичне мистецтво» 5 кл. (українська народна казка «Чарівна скрипка»); На уроці використано дидактичні, наочні, технічні засоби навчання, які забезпечують успішну навчальну роботу на уроці. Вибір засобів навчання повною мірою відповідають змістові навчального матеріалу. Учні на уроці були активними. Вони показали вміння продуктивно працювати, робити висновки з побаченого, вміння аналізувати й узагальнювати свої знання.
Перегляд файлу

5 клас «Музичне мистецтво»

Тема: Народні музичні інструменти.

Мета:

-навчальна: ознайомити учнів із поняттями «бандура, «кобза», «ліра», «троїсті музики», «волинка» «бубон»; навчати виразно виконувати народні та композиторські пісні; показати учням важливу роль музичного мистецтва у змісті літературних творів; на прикладі української народної казки підкреслити позитивну роль музики як носія добра, щастя, справедливості в літературних сюжетах;

-розвивальна: розвивати вокально-хорові навички, зокрема навички співу прийо­мом стакато;

- виховна: виховувати патріотичні почуття, кращі моральні якості особистості та зацікавленість українською народною творчістю.

Музичний матеріал: українська народна пісня «Як ішов я з Дебречина додому» у виконанні троїстих музик: шотландські награвання «Грай, волинко!»; норвезька народна пісня «Чарівний смичок».

Наочні посібники: вірш П. Куліша; українська народна казка «Чарівна скрипка»; презентація народних музичних інструментів та виставка народних музичних інструментів.

Обладнання: акордеон, засоби мультимедіа; фонохрестоматія, народні інструменти.

Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку

Учні входить до класу під музичний супровід (шотландські награвання «Грай, волинко!»).

1.Організаційний момент. Музичне вітання.

«Добрий день вам, добрий день в світі музики, фантазії, пісень! Добрим будь, щирим будь! І з мистецтвом - у дивну путь!»

2.Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Після того як первісні люди винайшли інструменти, минуло багато часу. Народні майстри вдосконалювали їх, знаходили яскравіші звуки. За період розпитку людства з'явилось дужо багато музичних інструментів, і в кожного народу вони були особливі різні за формою, матеріалом, оздобленням. Але існує багато інструментів, схожих між собою. Сьогодні па уроці нас очікує зустріч із народними інструментами.

3.Основна частина

Слово вчителя

Які найвідоміші українські музичні інструменти ви знаєте?

(Найвідомішими українськими народними інструментами є сопілка, ліра, цимбали, бубон, бандура, кобза)

Презентація народних інструментів.

Слайд № 1

Сопілка народний духовий музичний інструмент, в Україні відомий з княжих часів. Виготовлявся із калинової гілки, бузини, ліщини, очерету та ін. Довжина сягала 30-40 см, у нижньому кінці просвердлювали 5-6 дірочок.

Слайд № 2 Шейко Настя

Колісна ліра, поширена в багатьох народів світу. На Україні її ще називають риля або реля. Історія розвитку і поширення цього типу ліри в Європі надзвичайно цікава. Її форма, структура, принципи гри на ній та звукоутворення були такими ж, як і на українській лірі. Вона в давні часи мала вісім клавішів і називалась «органіструм».

Слайд № 3  Гудим Катя

Народні цимбали — це жвавий ритмічний інструмент. Він, перш за все, вносить динамічний характер в танцювальну музику і в Україні є невід’ємною частиною ансамблю троїстих музик.

Слайд № 4 Чайковська Саша

Бубон  один з найдавніших ударних музичних інструментів.

Цей музичний інструмент має вигляд обруча, на який з одного боку натягнуто шкіру. У прорізах обруча встановлено малі металеві тарілочки — брязкальця.

Слайд № 5 Настя Кириченко

Традиції української музики тісно пов'язані із українською бандурою та кобзою. Це струнні щипкові музичні інструменти є традиційними для української культури, тому неможливо не приділити їм увагу. Дослідники української музичної культури мають думку, що першим інструментом, який здобув славу, була кобза, а виконавців музики стали називати кобзарями. Бандура є більш досконалою і тому їй вдалося зайняти  місце кобзи та повністю витіснити її.

Слайд № 6

Учитель:Кобзарське мистецтво це творча і виконавська майстерність кобзарів і бандуристів, то поєднує поезію, спів та інструментальну музику. Кобзарі українські народні співці та музиканти, які супроводжують свій спів грою на кобзі (бандурі). Кобзарське мистецтво завжди впроваджувало визвольні ідеї, відзначалося  героїкою і глибоким ліризмом.

Учениця читає уривок вірша:   Кропачова Сабіна

Кобзо! ти наша одрада єдина...

Поки із мертвих воскресне Вкраїна,

Поки дождеться живої весни,

Ти нам про нашу тісноту дзвони.

Стиха дзвони, нехай мучене серце,

Важко заб'ється, до серця озветься,

Як на бандурі струна до струни.

 (П. Куліш )

Слайд № 7

Учитель: «Останнім старосвітським бандуристом» називає себе Георгій Ткаченко. Вражений грою та співом бандуриста на вулицях Харкова, де він навчався у художньому училищі в 1917 році, Ткаченко раз і назавжди обрав для себе долю виконавця на бандурі. Важливий внесок належить йому у відновленні за спогадами, літературними джерелами та у збереженні справжньої народної бандури без видозмін, яких вона зазнала впродовж минулого століття.

Під час народних свят музиканти звеселяли слухачів веселими, запальними мелодіями, грою на народиих музичних інструментах бубоні, скрипці, цимбалах. Цих музикантів називали «троїстими музиками».

Слайд № 8 Троїсті музики

 

4.Слухання музики

Учитель. Послухайте українську народну пісню «Як ішов я з Дебречина додому» у виконанні троїстих музик та дайте відповідь на запитання.

  • Яким є характер цього твору?
  • У чому полягає незвичність виконання цієї пісні?
  • Слайд № 10  (Волинка, коза)

Учитель:Кожен музичний інструмент має свій голос. Я хочу розповісти вам про ще один дуже цікавий й незвичний музичний інструмент волинку. Це старовинний музичний інструмент зі шкіряного міху, у який ушиті труба для надування повітря та кілька ігрових трубок із отворами. Про волинку відомо із давніх часів у багатьох країнах світу. У Шотландії вона супроводжує всі урочисті заходи. Під звуки волинки у давнину люди танцювали на народних святах. Звучання волинки протяжне і гучне. У такт музиці танцюристи гучно тупотять дерев'яними підошвами свого взуття.

В Україні та Польщі цей інструмент називають «козою», тому що він мав форму мішка з козиної шкіри.

Слухання музики

Учитель. Послухайте шотландські награвання «Грай, волинко!» та дайте відповідь па запитання.

  • Що особливого у звучанні цього інструмента?
  • Слухання шотландських награвань «Грай, волинко!»

Слайд № 10  Марченко Надія

Сучасна скрипка, що стала згодом класичним інструментом, відома нам як королева музичних інструментів. Але вона також почала свій шлях з царини народних інструментів. Її звучання можна було почути і під час гулянь, свят, і під час смутку.

Невідомі творці казок то оповідань, в яких виражено народну мудрість, розуміли, як впливає музика на людину, тому з любов'ю та захопленням розповідали про народних умільців, котрі майстерно володіли мовою музики. Це свідчення того, що народ завжди високо цінував і з великою повагою та особливою любов'ю ставився до музикантів аматорів, які силою свою мистецтва допомагали творити добро, несли людям радість. Так народжувалился музичні образи в казках та оповіданнях, а пізніше і в літературних творах. Яскравим прикладом цього є українська народна казка «Чарівна скрипка».  Головний герой казки майстерною грою на скрипці дарував людям радість і вселяв у їхні душі оптимізм. Послухайте українську народну казку «Чарівна скрипка» у супроводі двох закарпатських народних мелодій. Вона народилася на Буковині — у співочому краї, що славиться різноманіттям чудових і своєрідних народних пісенних мелодій, а також запальними танцювальними ритмами.

Звучить фонозапис казки «Чарівна скрипка»

Вчитель:

  •           У чому полягала чарівна сила скрипки Петрика?
  •           Як Петрик зі своєю чарівною скрипкою допомагав селянам?
  •            Чому графа було покарано?
  •           Чи має музика чарівну силу та як це виявляється? Вокально-хорова робота

Учитель. Скрипка здобула популярність і в норвезького народу. Ушановуючи цей інструмент та його музику, народ склав пісню «Чарівний смичок». Прослухайте її уважно і знайдіть у тексті пісні відповідь на запитання.

  •           Чому старий музикант не продав свою скрипку багатію?

Слухання норвезької народної пісні «Чарівний смичок» 

5.Розспівування.

Розучування норвезької народної пісні «Чарівний смичок» (робота над  стриманим та легким звучанням,осмисленням тексту та розвитком мелодії; звернути увагу на те, що вона починається не з повного такту. а із затакту)

-У супроводі якого музичного інструмента краще звучатиме пісня «Чарівний смичок» і чому?

-Як ви розумієте прислів'я «Музика без язика, а в гурти збирає» ?

-Які твори ми слухали чи вивчали, музика яких об'єднувала б людей?

-Чи об'єднувала людей скрипка чарівного музиканта?

-Які українські народні інструменти ви знаєте?

6. Домашнє завдання

Дізнатися про походження народного інструмента, який вас найбільше зацікавив.

Учні виходять із класу під музичний супровід (шотландські награвання «Грай, волинко!»).

31


 

doc
Додано
13 лютого 2019
Переглядів
2111
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку