Музичні Польща та Чехія

Про матеріал
Урок № 19 "Музичні Польща та Чехія" ,урок розроблено для учнів четвертого класу.З учнями проводяться різніформи роботи:слухання музики, вокально-хорова робота,музично ритмічні вправи та інше.
Перегляд файлу

 

01.02.2019

Урок  19. Музичні Польща і Чехія

Мета:

Поширити знання учнів про музику європейських народів, зокрема польського  і чеського. На прикладі «Слов’янських танців» А. Дворжака показати спільні риси пісенно-танцювальної культури слов’янських народів;

розвивати музичні й творчі здібності учнів, предметні та міжпредметні компетентності, навички  співу, почуття ритму. Збагачувати слуховий досвід, емоційну сферу, музичний та загальний кругозір школярів;

виховувати інтерес і повагу до чеської і польської музики, музичний смак, любов до  краси.

Музичний матеріал: Фридерік Шопен, Мазурка ля мінор.АнтонінДворжак, Слов’янський танець (на вибір вчителя).«Полька» чеська народна пісня (розучування)

Основні поняття:«лютня», «мазурка», «полька»

Тип уроку: комбінований

Обладнання: музичний інструмент, ,фонохрестоматія, мультимедійна дошка, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.

                ХІД УРОКУ

Учні входять до класу під музичний супровід 

(«Польки» чеської народної пісні).

1.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

             Музичне вітання.

 

2.     АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПРНИХ ЗНАНЬ

  1. Фронтальна бесіда

Який розділ ми почали вивчати?

З музикою якмх країн ми вже познайомилися?

2.Робота в парах:

Країна

Пісні

Танці

Інструменти

Росія

 

 

 

 

Білорусія

 

 

 

 

Молдова

 

 

 

 

3.Визначення країн зображених на карті

C:\Users\User\Desktop\мое\фонохрестоматия\4 клас\19\lm_polan.jpg          C:\Users\User\Desktop\мое\фонохрестоматия\4 клас\19\1006525_lm_czech.gif           

 3.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ МЕТИ УРОКУ

Наступна наша мандрівка — до європейських країн Польщі та Чехії. Народи цих держав здавна вирізнялися своєю музикальністю. Свою батьківщину прославили в усьому світі видатні композитори — Фридерик Шопен та Антонін Дворжак.Польща – країна високої культури .

4.РОБОТА НАД  НОВИМ МАТЕРІАЛОМ

1. Знайомство з особливостями музики Польщі

На заході України проходить кордон із Польщею. Так склалося історично, що Польща та Україна мають багато спільного. Не знаючи польської мови, ми можемо її зрозуміти на слух; у діалекті західних районів України часто зустрічаються польські слова. 

Польща – країна високої культури. Вона дала світові астронома Миколу Коперніка, письменника Генріха Сенкевича, поета Адама Міцкевича, композитора Фрідеріка Шопена, художника Яна Матейко, фізика Марію Складовську-Кюрі. Польський народ дбайливо оберігає пам’ять про великих людей своєї країни. 

Музичне мистецтво Польщі бере початок із фольклору, народних пісень і танців.

Польські пісні й танці тісно пов’язані між собою. Танці виконувалися під пісні, а пісні вирізнялися ритмічністю й танцювальністю

У далекі часи в Польщі, як і в інших країнах, було багато мандрівних музикантів, які римували слова у вірші, вигадували власні мелодії, грали на різних музичних інструментах, а також ставили вистави.

Найпопулярнішим польським народним музичним інструментом вважається лютня.

Лютня — струнний щипковий інструмент, який має давню історію. Виник на сході, однак набув популярності в європейських країнах, зокрема, в Італії, Іспанії, Польщі, Чехії тощо.

 

2.Знайомство з народним польським танцем Мазурка

А) Розповідь

Мазурка — це польський народний танець, який виник понад триста років тому в одній з областей Польщі — Мазовії. Характерною рисою мазурки є її тридольний розмір і веселий, бравурний характер мелодії. Виконують танець парами. У ХІХ ст. народна мазурка набула шляхетності, блиску і стала одним з найпопулярніших бальних танців.

Б)Перегляд танцю Мазурка

В)Аналіз

Який настрій танцю?

Охарактеризуйте музику мазурки.

Чим характерні рухи мазурки?

 

3.Знайомство з видатним польським композитором Фредеріком Шопеном

А) Розповідь

Представником музичної культури Польщі є геніальний композитор, піаніст, засновник польської класичної музики Фрідерік Шопен — гордість і слава польського народу, один із найулюбленіших композиторів світу.

Улюбленим музичним інструментом Фридерика Шопена було фортепіано. «Душа фортепіано» — так називали польського генія. На ньому він вчився грати з раннього дитинства. Будучи прекрасним піаністом, він написав для фортепіано велику кількість творів. Серед них — вальси, полонези, мазурки, прелюдії, етюди. Перші композиторські спроби юного музиканта мали успіх. У 7-річному віці він написав маленький Полонез соль мінор. Незабаром почав виступати в аристократичних салонах, а вже в 12 років Фридерик Шопен прославився як неперевершений піаніст.

Шопен дуже любив польські народні пісні й танці і часто звертався до них у своїй творчості. 

Велику увагу Шопен приділив мазуркам. Він – автор близько 60 мазурок. 

Майстерно написані мазурки Шопена розраховані на концертне виконання. Вони мають різний характер: від веселих сільських, гордих бальних танців до ліричних, навіяних почуттям туги за Батьківщиною. Деякі мазурки Шопена дуже картинні. Недарма сам композитор назвав їх «образками», в перекладі з польської – «картинки». 

Б) Слухання. Ф. Шопен. Мазурка ля мінор .

Прослухайте одну з мазурок Фрідеріка  Шопена і спробуйте зрозуміти образний зміст твору. 

Вч . Мазурка ля мінор, яку ми прослухали, пов’язана з образами батьківщини. Спочатку звучить задумлива, сумна мелодія. Та ось уже звучить веселий, запальний сільський танець. І акцент на третій долі такту нагадує притупування в танку. Потім знову повертається перша тема – ніжна, граціозна, наповнена задумливим сумом..

·       Якими почуттями сповнена музика? 

·       Схарактеризуй прослуханий твір, скориставшись підказкою королеви Мелодії.

ЛЕГКА СТРІМКА ШВИДКА БАДЬОРА

СПОКІЙНА БЛИСКУЧА МРІЙЛИВА

ПОРТРЕТ КОМПОЗИТОРА

 

 4.Знайомство з особливостями музики Чехії

Народ Чехії також дуже полюбляє танцювати. Чеська народна музика стрімка, рухлива, танцювальна. Такі самі ознаки має й класична музика, зокрема, твори Антоні на Дворжака — відомого чеського композитора.

Класичну музику створюють композитори-класики?

Саме так! Класики — це майстри музики, творчість яких вважають взірцевою. Яскраво це ілюструє Антонін Дворжак. Його дитинство було сповнене народною музикою, сільськими ганцями та веселими мелодіями пісень. Він не лише слухав їх, а й брав участь у народних обрядах. У 9-річному віці Антонін навчився грати на скрипці, був виконавцем в оркестрі.

Найвідомі тими творами Дворжака вважаються «Слов’янські танці», де він намагався відобразити життя, побут та характер чеського народу. Окрім того, у цих творах можна почути танці й інших народів, і навіть український гопак.

Композитор показав у музиці спільність слов’янської пісенно-танцювальної культури.

В цих чудових творах ніби розквітає лірична слов’янська душа. Але вони не є обробками народних мелодій. Це оригінальні твори, що написані композитором у народному дусі.

«Слов’янський танець № 2» за характером дуже близький до української думки.

Думка — розповсюджена у XIX ст. у деяких слов’янських країнах назва пісень й інструментальних п’єс сентиментально-елегічного характеру з яскраво вираженою слов’янською народно-пісенною мелодією. Термін (як зменшувальна форма від думи) виник у XVIII ст. у Польщі.

У ньому зіставлені два образи — пісенний, ліричний і танцювальний. У музиці відчувається зв’язок із російськими хороводними й танцювальними наспівами, в зіставленні двох мелодій — м’якого ліричного розспіву й завзятого награшу — закладена народна слов’янська природа. Поетична виразність музики танцю якнайбільше проявилася саме в його ліричній наспівності.

5СлуханняАнтонін Дворжак, Слов'янський танець (на вибір вчителя).

Спостерігаємо за музикою — двома контрастними темами та їхнім розвитком (варіаційним, типовим для народної музики; звучанням підголосків, змінами оркестрових барв, використанням тембрових і динамічних контрастів).

·       Чи почули ви знайомі мелодії? 

·       Наспіви якого народу ви почули? 

·       Який характер танцю?

·       Схарактеризуйте  контрастні елементи музичної мови.

 

 6.Знайомство з чеським народним танцем Полька

Чехія – держава в центрі Європи. Її часто називають серцем європейського континенту. А мандрівникам на шосе між Пльзенем і Хебом з гордістю показують гранітний обеліск із написом «Центр Європи». Чехія – країна, бідна на корисні копалини, але багата майстрами, які завжди намагалися працювати так, щоб ніхто не міг з ними порівнятися чи їх замінити.

Здавна славиться ця країна своїм пивом, унікальним чеським кришталем і неповторними прикрасами. 

Багата Чехія і культурою. Народні пісні є невід’ємною частиною життя чехів. Співають і діти, і дорослі.

Сьогодні ми познайомимося з найвідомішою чеською народною піснею-танцем «Полька».   Прослухайте її і зверніть увагу на ритмічні особливості, які надають музиці національного колориту.

Полька (від чеського «пулька» — пів крока) — чеський народний танець. Виконується парами швидкими стрибками по колу.Темп — рухливий, жвавий,іноді — швидкий.

 

7. Виконання рухів чеського танцю

8 Ритмічні вправи під музику Польки

 

9 Вокально-хорова робота

 

А)Демонстрація чеської народної пісні-танцю „Полька”

 

Слід відзначити, що у прослуханому творі мелодія активна, гостра і танцювальна. 

 б)Розспівування

В)Розучування пісні по фразах

 

5.    ПІДСУМОК УРОКУ         

      Із музикою якого народу ви познайомились на цьому уроці?Музичні Польща і Чехія

      Якого походження танець полька — польського чи

чеського?

Слов’янські танці» Дворжаката Мазурка ля мінор

Ф. Шопена прославили не тільки  батьківщини компо-

зиторів але й всю європейську (і слов’янську) музику.

 

docx
Додано
13 лютого 2019
Переглядів
1494
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку