Розробка виховної години 5 кл.
Тема. Охорона природи в Україні.
Мета.
Навчальна: Ознайомити з впливом людини на природу. продовжити формування поняття «охорона природи», навички роботи з географічними картами;
Розвиваюча: розвивати пізнавальний інтерес, розвивати творчий підхід до роботи як засіб виховання стійкого професійного інтересу, розвивати необхідність постійного самовдосконалення і самоосвіти;
Виховна: формувати національну свідомість, любов до природи рідного краю, повагу до навколишнього середовища; виховувати правильну поведінку в природі та бережне ставлення до неї.
Завдання:
Методи:
Тип заняття: комбінований
Форма: групова
Міжпредметні зв’язки: (географія, історія, біологія, екологія, природознавство)
Об’єкт : «навколишнє середовище»
Обладнання: дидактичний матеріал, наочний матеріал, атласи, відеоматеріали, аудіо матеріали.
Очікувані результати:
Хід заняття
І. Організаційний момент
1. Привітання з гуртківцями;
2. Перевірка присутніх;
3. Перевірка готовності вихованців до заняття (зошити, прилади, матеріали);
4. "Психологічна настанова":
(на дошці намальоване сонечко, діти повинні заповнити його смайлами настрою)
Зверніть будьласка увагу на наше сонечко давайте заповнимо його промінчики нашими смайлами.
(Пропонується дітям обрати так званий "Смайл настрою" серед запропонованих. Вихованцям, що обрали "сумні" або занадто веселі смайли, раджу налаштуватися на роботу. Діти можуть смайликом показати свої враження від уроку, чи змінився їх настрій за час уроку).
Гасло: Природа і є те джерело краси,
Котрого дістанеться на всіх,
З якого кожен зачерпує по мірі розуміння…
ІІ. Повідомлення теми і мети заняття.
Сьогодні у нас з вам незвичайне заняття,
Сьогодні ми зробимо один величезний крок.
Всім серцем торкнемось проблеми народу:
Адже Україну турбує охорона природи!
Тема: «Охорона природи в Україні»
Мета:
(перегляд презентації 1-2 слайди)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Діти як ви думаєте, що шкодить навколишньому середовищу?
(прогнозовані відповіді вихованців: знищення лісів, накопичення побутове сміття, не правильна утилізація сміття, знищення тварин, екологічні, знищення рослинності, катастрофи, війна, заводи…)
Бесіда «відкритий мікрофон»
- Як ви вважаєте чим забруднюються повітря, вода, грунти?
- Чи впливає діяльність людини на довкілля, як саме?
- Чи є якісь природоохоронні заходи? Які?
- Навіщо Україні треба охороняти природу?
ІV. Мотивація навчальної діяльності (проблемна ситуація).
(перегляд презентації 3-4 слайди)
Як ми з вами бачимо за останні роки зникло багато тварин, чим це шкодить?
Проблемні запитання.
- Як ви гадаєте чому зникло так багато тварин?
- Хто винний в тому що тварини вмирають?
- Чи на даний момент в Україні тварини або рослини, що знаходяться на межі зникнення?
- Чи вирішується на вашу думку в Україні проблема охорони природи?
V. Основна частина
Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.
(перегляд презентації 5-7 слайди)
Керівник гуртка. Діти давайте уважно подивимось на наш слайд (Слайд №5), ми бачимо з вами карту екологічних проблем України.
На даному етапі нашого з вами життя екологічні проблеми набули статусу глобальних. Світ усвідомлює небезпеку зменшення життя на Землі із-за свого впливу на глобальні масштаби природокористування , забруднення природного середовища. Але відчуття тривоги за забруднення навколишнього середовища властиве не кожному з нас. Земля, котра живить нас, повітря – це те чим ми дихаємо, вода – яку п'ємо, щорічно зазнають глобальних втрат від необдуманої дії тих, хто ними користується.
Давайте уважно поглянемо навколо наших з вами будинків, парків, місць відпочинку, у що перетворюються чисті водоймища, зелені галявини – усе, що живить людство протягом багатьох віків перетворюється на звалище сміття, гори мінеральних добрив чи пестицидів, залишених просто неба – усе це попадає в ланцюг кругообігу речовин. Шкода, що самі ж ми потім п'ємо воду, дихаємо забрудненим повітрям.
(Слайд №6)
Території екологічної біди:
(Слайд №7)
(діти роздивляються малюнки екологічних катастроф)
«Заходи щодо охорони природи України»
(дітям напередодні були запропоновані теми доповідей, котру вони повинні були підготувати вдома за допомоги додаткового матеріалу)
Діти уважно слухають доповідь. Після кожної доповіді проходять дискусії.
(перегляд презентації 8-10 слайди)
Бесіда:
Гра-охорона природи: «Будь уважним»
(одній команді роздаються хмаринки, другій ялинки, на котрих написані слова, діти повинні скласти вислів про бережне ставлення до природи та прокоментувати його)
(Багато лісу — бережи, немає лісу — посади)
(перегляд презентації 11-15 слайди)
(Слайд №11)
Під особливою охороною 15 державних заповідників:
(Херсонська обл., 1875 р.)
Біосферний заповідник «Асканія-Нова» посідає вагоме місце серед заповідників на території України, адже історія заповідання нараховує близько 110 років.
(відео 1 «Асканія Нова»)
Медобори - є природним заповідником, який розташований на сході Тернопольської області України. Називається заповідник так завдяки медоносним рослинам, які здавна тут росли на цій території.
(відео 2 «Медобори»)
(Слайд №12)
Заповідник, знаходиться в Одеській області. Займає частину островів й акваторій Чорного моря. Входить до складу водно-болотних угідь міжнародного значення (1975 p.). Охороняються унікальні для Європи ландшафти дунайських плавнів.
(відео 3 «Дунайські плавні»)
(Слайд №13)
Загальна площа Карпатського біосферного заповідника становить 53630 га. Заповідник складається із семи відокремлених ділянок: Луж-Угольська, Свидовецько-Чорногірська, Рахівсько-Кузійська, Мармароська, "Долина нарцисів", а також "Чорна Гора" і "Юлівська Гора", які є ботанічними заказниками загальнодержавного значення.
(Слайд №14)
Поліський заповідник – це і є острів дикої природи, на котрому охороняються всі живі створіння, незалежно від того корисні вони чи ні.
(Слайд №15)
Розташований Карадазький заповідник у південно-східній частині Кримського півострова на відстані 36 км на південний захід від м. Феодосії між Отузькою (на південному заході) і Коктебельською (на північному сході) долинами і між населеними пунктами Коктебель, Щебетовка, Курортне.
(відео 4 «Карадазький»)
Робота в групах: Заходи щодо охорони природи в Україні
Керівник гуртка. Давайте зараз з вами спробуємо зробити власний проект з охорони природи в Україні. У вас є аркуші А3, фломастери, я пропоную вам намалювати які б ви прийняли заходи щодо охорони природи на нашій Батьківщині
(Діти створюють власні проекти заходи щодо охорони природи, та потім презентують їх)
VІ. Закріплення та осмислення знань.
(дітям зачитується проблема вони повинні її вирішити)
– Як ви вважаєте, чи добре вчинила дівчинка?
– Чому?
Орієнтовна відповідь:
Не можна чіпати пташиних гнізд або пташенят, тому, що пташки, почувши інший запах, залишають свої гнізда, переляканих пташенят викидають із гнізда….
– Гляньте , на цьому місці уже розпалювали вогнище. Я пропоную тут розпалити і наше, – сказав Микола.
– Чому на цьому місці? Ходімо під ось це дерево, там затишніше, – заперечила Світлана.
Хлопчики пішли туди, куди Світлана показала.
Орієнтовні відповіді:
Вогнище без потреби не розводять, але якщо без вогнища не обійтись, використовують старе згарище, щоб не робити нове випалене місце на землі. Але місце для вогнища забороняється розташовуватися поруч із сухими деревами. Вогнища завжди ретельно гасять.
VІІ. Узагальнення та систематизація знань
1. Розвивальні ігри
(перегляд презентації 16-19 слайди)
Слайд 16: «Негативний та позитивний вплив людини на природу»
Діти вибирають негативний та позитивний вплив на природу, обґрунтовуючи свою думку.
Гра "Назви правило" Слайд 17: діти дівлячтсь на картки, називають правило.
Наприклад:
Не затоптуй рослинність не вирубуй дерева
VІІІ. Підсумок уроку.
(презентація 26-27 слайди)
На одній з екологічних стежин Словаччини зроблено напис:
Я зірвав квітку – і вона загинула,
Я спіймав метелика – і він помер у мене в долоні.
І тоді я зрозумів,
Що торкнутися краси
Можна тільки серцем.
П.Гнездослав
Гра «Чим я можу допомогти природі?»
На дошці — намальоване дерево. Діти на аркушах записують свої пропозиції щодо збереження природи та прикрашають ними його.
Дякую за увагу, до наступних зустрічей!