Урок: Нас зібрала одна природа

Про матеріал
Мета. Навчальна: Ознайомити з впливом людини на природу. продовжити формування поняття «охорона природи», навички роботи з географічними картами; Розвиваюча: розвивати пізнавальний інтерес, розвивати творчий підхід до роботи як засіб виховання стійкого професійного інтересу, розвивати необхідність постійного самовдосконалення і самоосвіти; Виховна: формувати національну свідомість, любов до природи рідного краю, повагу до навколишнього середовища; виховувати правильну поведінку в природі та бережне ставлення до неї.
Перегляд файлу

Розробка виховної години 5 кл.

 

Тема.             Охорона природи в Україні.

Мета.             

Навчальна: Ознайомити з впливом людини на природу. продовжити формування поняття «охорона природи», навички роботи з географічними картами;

Розвиваюча: розвивати пізнавальний інтерес, розвивати творчий підхід до роботи як засіб виховання стійкого професійного інтересу, розвивати необхідність постійного самовдосконалення і самоосвіти;

Виховна: формувати національну свідомість, любов до природи рідного краю, повагу до навколишнього середовища; виховувати правильну поведінку в природі та  бережне ставлення до неї.

Завдання: 

  • вдосконалення пізнання охорони природи та її збереження;
  • засвоєння основних умінь і навичок поводження в навколишньому середовищі;
  • сприяти під час заняття формування світогляду ;
  • формування екологічного виховання;
  • сприяти формуванню в дітей загальнолюдський світогляд.

Методи:

  • інтерактивні методи;
  • словесні (розповідь, бесіда, пояснення);
  •  наочні (демонстрація предметів, явищ, карток, екологічної карти);
  • стимулювання інтересу до навчання (створення цікавої ситуації,створення ситуації успіху, начальні ігри, реалізація виховного потенціалу.)

Тип заняття: комбінований

Форма: групова

Міжпредметні зв’язки: (географія, історія, біологія, екологія, природознавство)

Об’єкт : «навколишнє середовище»

Обладнання: дидактичний матеріал, наочний матеріал, атласи, відеоматеріали, аудіо матеріали.

Очікувані результати:

  • зацікавленість вихованців що до охорони природи;
  • отримані знання під час заняття вміло використовувати у житті;
  • вміло використовувати на практиці власний життєвий досвід;
  • створення під час заняття сприятливої емоційної атмосфери;
  • поглибити знання про шкідливі звички людини для навколишнього середовища.

 

Хід заняття

І. Організаційний момент

1.     Привітання з гуртківцями;

2.     Перевірка присутніх;

3.     Перевірка готовності вихованців до заняття  (зошити, прилади, матеріали);

4. "Психологічна настанова":

(на дошці намальоване сонечко, діти повинні заповнити його смайлами настрою)

 Зверніть будьласка увагу на наше сонечко давайте заповнимо його промінчики нашими смайлами.

(Пропонується дітям обрати так званий "Смайл настрою" серед запропонованих.  Вихованцям, що обрали "сумні" або занадто веселі смайли, раджу налаштуватися на роботу. Діти можуть смайликом показати свої враження від уроку, чи змінився їх настрій за час уроку).

 

Гасло:    Природа і є те джерело краси,

Котрого дістанеться на всіх,

З якого кожен зачерпує по мірі розуміння…

 

 

ІІ. Повідомлення теми і мети заняття.

Сьогодні у нас  з вам незвичайне заняття,

Сьогодні ми зробимо один величезний  крок.

Всім серцем торкнемось  проблеми народу:

Адже Україну турбує охорона природи!

 

Тема: «Охорона  природи в Україні»

Мета:

  • Ознайомитися з великим впливом людини на природу.
  • Розібратися з якою метою створена Червона книга.
  • Розвивати навички роботи з географічними  картами.
  • Виховувати  любов до природи та вчитись правельій поведінці.

 

 (перегляд презентації 1-2 слайди)

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

 Діти як ви думаєте, що шкодить навколишньому середовищу?

(прогнозовані відповіді вихованців: знищення лісів, накопичення побутове сміття, не правильна утилізація сміття, знищення тварин, екологічні, знищення рослинності, катастрофи, війна, заводи…)

 Бесіда «відкритий мікрофон»

- Як ви вважаєте чим забруднюються повітря, вода, грунти?

- Чи впливає діяльність людини на довкілля, як саме?

- Чи є якісь природоохоронні заходи? Які?

- Навіщо Україні треба охороняти природу?

 

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності  (проблемна ситуація).

(перегляд презентації 3-4 слайди) 

Як ми з вами бачимо за останні роки зникло багато тварин, чим це шкодить?    

 Проблемні запитання.

- Як ви гадаєте чому зникло так багато тварин?

- Хто винний в тому що тварини вмирають?

- Чи на даний момент в Україні тварини або рослини, що знаходяться на межі зникнення?

- Чи вирішується на вашу думку в Україні проблема охорони природи?

V. Основна частина

 Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.

  1. Розповідь з елементами бесіди.

(перегляд презентації 5-7 слайди)   

Керівник гуртка. Діти давайте уважно подивимось на наш слайд (Слайд №5), ми бачимо з вами карту екологічних проблем України.

На даному етапі нашого з вами життя екологічні проблеми набули статусу глобальних. Світ усвідомлює небезпеку зменшення життя на Землі із-за свого впливу на глобальні масштаби природокористування , забруднення природного середовища. Але відчуття тривоги за забруднення навколишнього середовища властиве не кожному з нас. Земля, котра живить нас, повітря – це те чим ми дихаємо, вода – яку п'ємо, щорічно зазнають глобальних втрат від необдуманої дії тих, хто ними користується.

Давайте уважно поглянемо навколо наших з вами будинків, парків, місць відпочинку, у що перетворюються чисті водоймища, зелені галявини – усе, що живить людство протягом багатьох віків перетворюється на звалище сміття, гори мінеральних добрив чи пестицидів, залишених просто неба – усе це попадає в ланцюг кругообігу речовин. Шкода, що самі ж ми потім п'ємо воду, дихаємо забрудненим повітрям.

(Слайд №6)

Території екологічної біди:

  • Займають 7,4 тисячі км2.
  • Забруднення ґрунтів у 10 разів перевищує норми.
  • Забруднення води – у 5-45 разів.

(Слайд №7)

  • В Україні налічується 78 міст, забруднення повітря в яких перевищує норми в 60 разів.
  1. Робота в групах
  1. Розгляньте малюнки що знаходяться у вас на столах, про що вони говорять?

(діти роздивляються малюнки екологічних катастроф)

  1. Випереджальне завдання. Розповідь з елементами бесіди.

«Заходи щодо охорони природи України»

(дітям напередодні були запропоновані теми доповідей, котру вони повинні були підготувати вдома за допомоги додаткового матеріалу)

  • Організація заходів щодо охорони природи.
  • Основний акцент охорони природи.
  • Закон України «Про державні нагороди України», у якому була встановлена державна нагорода України — почесне звання «Заслужений природоохоронець України».
  • Державний контроль у природоохоронній сфері.

Діти уважно слухають доповідь. Після кожної доповіді проходять дискусії.

 (перегляд презентації 8-10 слайди)

Бесіда:

  • Чому книга називається «червоною»? Невже тільки за обкладинку?
  • Чому «червоними» не називають інші книги з червоними обкладинками?
  • Які природоохоронні заходи проводяться в Україні?

Гра-охорона природи:  «Будь уважним»

(одній команді роздаються хмаринки, другій ялинки, на котрих написані слова, діти повинні скласти вислів про бережне ставлення до природи та прокоментувати його)

  • У хмаринках заховалися мудрі слова. Спробуй про­читати їх.

(Багато лісу — бережи, немає лісу — посади)

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Ялинки підготували нам чудовий вислів, але завірюха розвіяла слова по всьому лісу. Зберіть вислів і поясніть його. (Хто рубає дерево, скорочує власне життя.)

 

 

 

 

 

  1. Розповідь керівника гуртка «заповідники України».

(перегляд презентації 11-15 слайди)

 

(Слайд №11)

 

Під особливою охороною 15 державних заповідників:

  • Найстаріший заповідник – Асканія-Нова

  (Херсонська обл., 1875 р.)

Біосферний заповідник «Асканія-Нова» посідає вагоме місце серед заповідників на території України, адже історія заповідання нараховує близько 110 років. 

 

(відео 1 «Асканія Нова»)

 

  • Наймолодший – Медобори  (Тернопільська обл., 1990 р.)

Медобори -  є природним заповідником, який розташований на сході Тернопольської області України. Називається заповідник так завдяки медоносним рослинам, які здавна тут росли на цій території.

 

(відео 2 «Медобори»)

 

  • Найбільші заповідники:

 

(Слайд №12)

 

  • Дунайські плавні (Одеська обл.)

Заповідник, знаходиться в Одеській області. Займає частину островів й акваторій Чорного моря. Входить до складу водно-болотних угідь міжнародного значення (1975 p.). Охороняються унікальні для Європи ландшафти дунайських плавнів.

(відео 3 «Дунайські плавні»)

 

(Слайд №13)

 

  • Карпатський (Закарпатська обл.)

Загальна площа Карпатського біосферного заповідника становить 53630 га. Заповідник складається із семи відокремлених ділянок: Луж-Угольська, Свидовецько-Чорногірська, Рахівсько-Кузійська, Мармароська, "Долина нарцисів", а також "Чорна Гора" і "Юлівська Гора", які є ботанічними заказниками загальнодержавного значення.

 (Слайд №14)

 

  • Поліський  (Житомирська обл.)

Поліський заповідник – це і є острів дикої природи, на котрому охороняються всі живі створіння, незалежно від того корисні вони чи ні.

 

(Слайд №15)

 

  • Карадазький  (Південний берег Криму)

Розташований Карадазький заповідник у південно-східній частині Кримського півострова на відстані 36 км на південний захід від м. Феодосії між Отузькою (на південному заході) і Коктебельською (на північному сході) долинами і між населеними пунктами Коктебель, Щебетовка, Курортне.

 

(відео 4 «Карадазький»)

 

Робота в групах: Заходи щодо охорони природи в Україні

 Керівник гуртка. Давайте зараз з вами спробуємо зробити власний проект з охорони природи в Україні. У вас є аркуші А3, фломастери, я пропоную вам намалювати які б ви прийняли заходи щодо охорони природи на нашій Батьківщині

(Діти створюють власні проекти заходи щодо охорони природи, та потім презентують їх)

 

VІ. Закріплення та осмислення знань.

  1. Бесіда.
  • Від чого потерпає природа України?
  • Яка найбільша екологічна катастрофа, що відбулася в Україні, вам відома?
  • Що таке заповідники?
  • Які заповідники створені в Україні, скільки їх?
  1. Проблемна ситуація:

(дітям зачитується проблема вони повинні її вирішити)

  • Одного разу діти пішли до лісу. Вони мали змогу спостерігали за природою, грали у різноманітні ігри. Раптом Оленка побачила в кущах гніздо, в якому лежало три  солов’їних яєчок. Вона обережно взяла одне, помилувалася ним, а потім поклала на місце.

– Як ви вважаєте, чи добре вчинила дівчинка?

– Чому?

Орієнтовна відповідь:

Не можна чіпати пташиних гнізд або пташенят, тому, що пташки, почувши інший запах, залишають свої гнізда, переляканих пташенят викидають із гнізда….

 

  • Діти в лісі вирішили розпалити вогнище.

– Гляньте , на цьому місці уже розпалювали вогнище. Я пропоную тут розпалити і наше, – сказав Микола.

– Чому на цьому місці? Ходімо під ось це дерево, там затишніше, – заперечила Світлана.

Хлопчики пішли туди,  куди Світлана показала.

  • Чи правильно діти вчинили?
  • Що діти порушили?

Орієнтовні відповіді:

Вогнище без потреби не  розводять, але якщо без вогнища не обійтись, використовують старе згарище, щоб не робити нове випалене місце на землі. Але місце для вогнища забороняється розташовуватися поруч із сухими деревами. Вогнища завжди ретельно гасять.

VІІ.    Узагальнення та систематизація знань

1. Розвивальні ігри

(перегляд презентації 16-19 слайди)

Слайд 16: «Негативний та позитивний вплив людини  на природу»

Діти вибирають негативний та позитивний вплив на природу, обґрунтовуючи свою думку.

Гра "Назви правило" Слайд 17: діти дівлячтсь на картки, називають правило.

Наприклад:

 

 

 

 

 

 

Не затоптуй рослинність                         не вирубуй дерева

 

 

VІІІ.  Підсумок уроку.

(презентація 26-27 слайди)

 

На одній з екологічних стежин Словаччини зроблено напис:

Я зірвав квітку – і вона загинула,

Я спіймав метелика – і він помер у мене в долоні.

І тоді я зрозумів,

Що торкнутися краси

Можна тільки серцем.

П.Гнездослав

 

Гра «Чим я можу допомогти природі?»

На дошці — намальоване дерево. Діти на аркушах записують свої пропозиції щодо збереження природи та прикрашають ними його.

Дякую за увагу, до наступних зустрічей!

doc
Додано
19 січня 2020
Переглядів
871
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку