Урок "Населення Африки"

Про матеріал
Конспект відкритого уроку допоможе ознайомити учнів з расовим та етнічним складом населення, сучасною політичною картою материка та колоніальним минулим Африки, показати особливості розміщення основних народів на території Арики та взаємозв’язок густоти населення з природними умовами, актуалізувати поняття «людська раса», «нація», «густота (щільність) населення»;
Перегляд файлу

Населення Африки. Держави. Зв’язки України з державами Африканського континенту.

Практична робота. Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів материка.

Мета: познайомити учнів з расовим та етнічним складом населення, сучасною політичною картою материка та колоніальним минулим Африки, показати особливості розміщення основних народів на території Арики та взаємозв’язок густоти населення з природними умовами, актуалізувати поняття «людська раса», «нація», «густота (щільність) населення»;

Виховувати повагу до всіх рас і народів світу, їх мови та культури,  викликати інтерес до способу життя населення Африки.

Розвивати у школярів інтерес до вивчення географії, вміння учнів вільно користуватися різними джерелами географічних знань (підручником, картами атласу, малюнками, схемами, додатковою літературою), аналізувати та зіставляти їх.

Обладнання: політична карта Африки,  карта густоти населення Африки ; атласи школярів; фотографії, малюнки із зображенням сцен життя народів Африки;  авторська презентація  «Населення Африки», епіграф уроку:

«Не так назва важлива для країни

І обриси не так важливі,

Як важливо те, хто в тому краю живе,

Для чого живе і чим живе народ»

Аяльнех Мулату

(ефіопський поет)

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Прийом «Інтелектуальна розминка»

  • Де знаходиться Африка, з якими частинами світу вона має найближчі природні зв’язки?
  • Назвіть основні особливості клімату Африки.
  • Які великі річки та озера є у Африці?
  • Які природні зони розміщені на материку? Назвіть пустелі Африки.
  • Що таке оазис?
  • Які природні зони найсприятливіші для життя та діяльності людини?
  • Люди яких рас проживають на Землі?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. 

Дуже цікавий і загадковий цей материк Африка, природу якого ми вже вивчили.

Континент надзвичайно різноманітних ландшафтів:  сухих пустель і напівпустель, вологих лісів і жарких саван, гірських вершин, покритих снігом, тварин, що є живою колекцією тропічної фауни.

Африка – це ще сотні племен, які ведуть надзвичайно цікавий спосіб життя, це країни, населення яких часто виживає у екстремальних умовах.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Історія заселення. Кількість та розміщення населення Африки.

Прийом «Історична стежинка»

Чи чули ви такий вислів: «Африка – батьківщина людства»? Чому так кажуть?

Ще в кінці ХІХ ст. більшість вчених вважали, що Африка не заслуговує на вивчення, так як цей регіон нічого не зробив для культурного розвитку людини, регіон, що не пережив кам´яного віку, а народи сюди переселились з Азії.

Але з 20-х років ХХ ст. стався переворот у поглядах на походження населення Африки. Тут знайдено найдавніші сліди існування людства, а саме у східній Африці виявлено найдавніші знаряддя праці, виготовлені близько 2-2,6 млн. років тому. Це перше свідоцтво існування людини (роду НОМО). (У Азії – найдавніші знаряддя мають 700 тис. років).

З плином часу люди розселялись по території континенту і за його межами. Вплив природного середовища, міграцій спричинили до формування  різних етнічних груп та народів.

На сучасне розселення найчиельніших народів Африки істотно вплинуло вторгнення арабів, що у VII ст. завоювали Єгипет, Алжир та інші країни.

Проте, ще у V тисячолітті до н.е. в Африці з’явились семіти (з Азії), що справили великий вплив на людську цивілізацію (фінікійці перші створили абетку, перші навчились виробляти скло).

Пізніше, у новітні часи, за часів колонізації тут з’являються європейці, які займались работоргівлею. Було вивезено близько 100 млн. осіб.

Це, звичайно, вплинуло на кількість, розселення та рівень життя у країнах Африки. 

Прийом  «Карта-помічниця, карта-рятівниця»

  • Розгляньте карту «Густота населення Африки» у атласі та назвіть найбільш густонаселені  і найменш густонаселені території Африки.
  • Де знаходяться найбільші міста материка?

В Африці проживає близько 890 млн. ос., густота населення 22 ос.⁄км 2. Сільське населення становить 4⁄5 від всього населення. проживають розсіяно у хуторах.

Найгустіше заселені:

  • долина Нілу (давній осередок активної діяльності людини) – 1500 ос. ⁄км2,
  • долини інших річок Африки, узбереж морів та океанів – до 1000 ос. ⁄ км 2,
  • нові промислові райони Південної Африки.

Все ж 1⁄2 населення Африки проживає у таких країнах: Нігерія, Єгипет, Заїр (Конго), Ефіопія, Південна Африка, Кенія, Танзанія.

Зростання кількості населення почалося у Африці тільки  у 70 роках ХІХ ст.., так як до того було важке, рабське становище. зараз населення зростає щороку на 10 млн. осіб.

2. Раси та народи Африки.

 Складне історичне минуле Африки сприяло різноманітності рас та народів, що проживають на цьому континенті.

Прийом «Шпаргалка»

  • Які раси людей, що проживають на Землі вам відомі?
  • Які раси проживають на материку Африка?
  • Які ознаки характерні для людей європеоїдної раси?

В Африці європеоїдна раса представлена південною гілкою.  у північній Африці проживають араби, бербери, туареги. Вони мають смагляву шкіру, видовжений череп, вузький ніс і овальне обличчя, темні очі та волосся. Розмовляють арабською та берберською мовами.

Бербери – люди, яких залишилось не так багато. Вони живуть у високогір’ях Атласу. 21 вересня кожного року вони з’їжджаються із своїх сіл на базар. Хлопець на базарі вибирає собі дружину. Якщо вони підійшли один одному, то через 14 днів справляють весілля, яке святкують тільки чоловіки. Через дві доби чоловік приносить дружині шмат м’яса, вони його разом з’їдають з одної миски і з того часу вважаються чоловіком та дружиною.

Часто на базарі дружину обирають два хлопці. Вони з нею розмовляють. З часом дівчина відповідає тільки одному з них, значить, його і вибрала.

Дуже цікавим народом є також і туареги, що живуть у Сахарі. У них досить світла шкіра, тонка побудова кісток, високий зріст.

Прийом «Я знаю більше»

Випереджувальне завдання:  туареги.

Дещо південніше від Сахари проживають представники негроїдної раси.

Темний колір шкіри (зумовлений наявністю меланіну) забезпечує від небезпечного сонячного випромінювання, широке, плоске обличчя, товсті губи, кучеряве волосся, щелепи, що виступають уперед – це ознака негроїдної раси.

До цієї раси належать народи, що населяють центральну, східну, поденно-західну, південну Африку. Це негри Судану («Суд» - чорний) з найтемнішим кольором шкіри, високим зростом, міцною тілобудовою.

У верхів’ях Нілу проживають багаточисельні негроїдні народи нілотської підраси – теж високі і чорні (синьо-чорні, коричневі), виступаючими щелепами, широким носом, довгими руками та ногами (довші, ніж звичайно), а також плем’я тутсі, хіма, масаї.

Це жителі савани, які займаються скотарством і землеробством, їх зріст становить  більше 2 метрів.

Прийом «Я знаю більше»

Випереджувальне завдання:  нілоти (плем’я дінка), масаї.

У екваторіальних лісах проживають низькорослі негроїди – пігмеї (тсва, чва, два,бамбутті) з нерівномірним кольором шкіри, чутливим до зміни температури навіть на кілька градусів.

Випереджувальне завдання:  пігмеї.

Вирізняються найбільш темним кольором шкіри в світі нілоти. У шкіра аж синювато-чорного кольору. Нілоти (“люди Нілу”) – група негритянських народів Східної Африки: дінка, нуер, барі, лотуко, масаї, нанді та інші.

Найбільш цікавим але і набільш агресивним африканським плем'ям вважається мурсі.

Прийом «Я знаю більше»

Випереджувальне завдання: мурсі.

На півдні Африки живуть бушмени і готтентоти – зовні схожі на монголоїдів: жовтуватий колір шкіри, широке, плоске обличчя. Вони теж низькорослі – 1,5 м. Колір їх шкіри – світло-коричневий (сухого листя), кістки тонкі, маленькі руки і ноги (на відміну від пігмеїв), широкі бедра, викривлений хребет.

Народжують двоє-троє дітей, яких вигодовують грудним молоком до трьох років, інакше дитина помре від грубої їжі і спраги.

Готтентоти змішались з бушменами, дуже схожі на них, але вищі і мають шкіру морщисту, «ніби завелику» для їх тіла.

Випереджувальне завдання:  готтентоти

Прийом «Географічна лабораторія»

А зараз розглянемо карту релігій світу. Які релігії поширені на материку?

  • СХ. і ПН. – суніти (біля Сахари), іслам (араби) ;
  • Центральні – католики і малі релігії;
  • ПД. – православні і малі релігії.

Іслам – молода релігія, поширена на півночі Материка. Це віра в Мухамеда, пророка Аллаха. Їх священна книга – Коран. Будують мечеті, у яких моляться тричі на день).

В більшості країн поширені примітивні релігії (негритянське населення). В основі цих релігій лежить віра у зв'язок з певним предметом, тваринами, явищами природи.

Це віра в таємний родинний зв'язок  (тотемізм); почитання духів померлих і їх викликання (культ предків); амулети, які робить людина і вірить, що вони мають якусь силу (у пігмеїв забирають вуглинку з сімейного вогнища бо вважають, що вона зв’язує їх з домом, оберігає); певні дії і заклинання з допомогою яких людина може впливати на певні явища природи (магія).

Багатьом менш віддаленим народам європейці нав’язали християнство.

Розвиток культури Африки теж постраждав від Європейських колонізаторів.

Сьогодні місцеве населення півночі займається ткацтвом, килимарством.

У тропічних районах виробляють циновки для будівництва будинків, кошики і дрібні шкатулки, які плетуть з папірусної соломки. Іноді їх прикрашають чорним, синім, жовтим геометричним орнаментом.

У Кенії виробляють меблі з сизалю, плем’я камба славляться різьбою по дереву.

Пігмеї тсва прикрашають стовбури дерев орнаментами і сценками з мисливського життя. Вони випалюють малюнки на шкірах, кістках, рогах тварин. Ці низькорослі мисливці мають вроджений дар до малювання і прикрашення житла.

Пісні описують життя народів, осуджують скупість, нечесність, егоїзм.

Найцікавішою є музика і танці тропічних народів. Ось послухайте.

Прослуховування музики.

«Королями Африканського танцю» називають народи тутсі. У туніках з леопардових шкір (це символізує війну) вони стають біля велетенських барабанів (тамтамів). Трубний звук рога, співи. Танець починається і закінчується у шаленому ритмі (тут немає наростання звуку і темпу). Музиканти підкидають палички вгору (як жонглери), палички крутяться над головою, падуть на барабани і в руки музиканту десь за спиною. При цьому барабанщики встигають оббігти навколо тамтама  і помінятись місцями. Два-три тамтами щоразу замовкає, а музиканти відтанцьовують в центрі кола ритмічний танець.

Як бачимо, Африканські народи створили своєрідну культуру, яка має вплив на розвиток світової культури в цілому і окремих держав (там, де багато африканців).  Так, стародавня культура Єгипту мала значний вплив на розвиток культури Середземномор’я, близького сходу. Єгипетські піраміди досі вражають своєю величністю, а ритм африканської музики дав початок розвитку нової музичної культури в Північній та Латинській Америці і поширився по всьому  світі.

  1. Політична карта Африки.

Прийом «Географічна лабораторія» (Пояснення вчителя, робота з політичною картою Африки)

  • Пригадайте, що та у який спосіб показано на політичній карті світу?

У стародавні часи кордони держав на території Африки не мали чітких меж. Поділ території почався в основному під час колонізації материка європейськими державами і закінчився тільки у другій половині XX ст. Обриси кордонів окремих країн, що являють собою прямі лінії, нагадують про колоніальне минуле Африки. Колонізатори ділили Африку не за територією проживання народів, а виходячи зі своїх власних інтересів.

Для виправдання європейської колонізації Африки в середині ХІХ ст. почали висуватися хибні ідеї про існування “вищих” та “нижчих” рас. Йшлося про те, що останні начебто не здатні до самостійного розвитку та розумової праці. Так виник расизм – система поглядів про фізичну та психічну нерівноцінність людських рас, про визначальний вплив расових відмінностей на історію й культуру народів. В наш час расизм засуджений міжнародною громадою. Пропагування будь-яких його ідей вважається аморальним та антилюдським.

Про те, що Африка була великим постачальником сировини і рабів, свідчить багато назв, що залишилися від колоніального періоду. Так, узбережжя сучасної Гани, з якої вивозили золото, називалось Золотим берегом, частина Ліберії —

Перцевим берегом. Держава Кот-Д’Івуар до 1986 р. мала назву Берег Слонової Кості. Взагалі, узбережжя Гвінейської затоки було сумно відоме як Невільничий берег.

Прийом «Шпаргалка»

У 1950 р. із всіх 52 країн Африки тільки 4 ніколи не були залежними:Єгипет

  • Ліберія
  • Ефіопія
  • Південна Африка

З середини ХХ ст. почалося активне визволення африканських держав від колоніального поневолення. 1960 рік назвали “Роком Африки”. Протягом нього звільнилося аж 17 країн материка. Нині на території Африки всі країни незалежні. Їх — 53. Залежні території залишилися тільки на деяких островах.

 Найбільшими за площею країнами материка є Судан, Алжир та Демократична Республіка Конго. На території кожної з них могло б вміститися чотири таких держави, як Україна. За чисельністю населення вирізняється Нігерія – 135 млн. чол. Це майже втричі більше, ніж живе людей в нашій державі. Нігерія також найбільш багатонаціональна країна в Африці.

Більшість країн Африки має вкрай низький рівень економічного розвитку й стоїть на останніх сходинках у світовій економіці. Населення зазвичай займається малопродуктивним землеробством: вирощує олійну пальму, какао-боби, арахіс, бавовник, каучукові дерева, рис, кукурудзу, просо. Крім того люди розводять велику рогату худобу, зайняті розробкою корисних копалин та заготівлею деревини. Останнім часом зростає роль туристичного бізнесу в країнах Північної Африки. Особливо цим видом діяльності вирізняється Єгипет. До високорозвинених країн належить лише Південна Африка (ПА) – велика країна на крайньому півдні материка. Країна дуже багата на корисні копалини. Тут зосереджено 62 % світових запасів золота. Видобувають також менш цінні кольорові та чорні метали, кам’яне вугілля, алмази. Добре розвинена промисловість і сільське господарство.

Практична робота 8 (продовження). Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Африки (Самостійне виконання практичної роботи учнями з використанням атласу та контурних карт)

Мета: позначити основні географічні об’єкти Африки на контурній карті та запам’ятати їх місцезнаходження.

Використання карт: політична карта Африки

Завдання:

Користуючись картами атласу, нанесіть на контурну карту та запам’ятайте положення на материку таких географічних об’єктів:

Категорії географічних об’єктів

Назви географічних об’єктів

Політична карта

Країни та їх столиці

Єгипет (Каїр),  Судан (Хартум), Алжир (Алжир), Лівія (Тріполі), Нігерія (Абуджа),  Конго (Кіншаса), Ефіопія (Аддис-Абеба), Південна Африка (ПА)  (Преторія)

ІV. Узагальнення та корекція знань з вивченої теми

Висновки:

    На африканському континенті проживає понад 890 млн. чоловік.

    Населення розміщене вкрай нерівномірно, що пояснюється природними умовами та історією заселення материка.
    В Африці проживають представники трьох основних людських рас: на півночі – європеоїдної, у Тропічній Африці – негроїдної, на острові Мадагаскар – монголоїдної.
    На материку живе велика кількість народів, що вирізняються особливостями мови та культури.
    Сучасна   політична   карта   материка   сформувалася  у другій половині XX ст. після звільнення більшості країн від колоніального рабства.
    Нині на території Африки існує 53 незалежні держави. До групи високорозвинених країн належить тільки Південна Африка (ПА).

Запитання та завдання для усного контролю знань:

1. Чому Африку називають «батьківщиною людства»?

2. Скільки людей нині проживає на території Африки? Чим пояснюється різна густота населення в межах материка?

3. Представники яких людських рас проживають в Африці та на яких територіях вони поширені?

4. Назвіть на покажіть на політичній карті Африки найбільші за площею, чисельністю населення та рівнем розвитку країни материка.

5.    *Чим ви можете пояснити рівні, неначе під лінійку проведені державні кордони більшості африканських країн?
6.    *Які зв’язки має Україна з країнами африканського континенту?

V.  Домашнє завдання. Вивчити §…., повторити матеріал з використанням графічного конспекту; вивчити географічну номенклатуру, нанесену на контурну карту: найбільші країни Африки та назви їх столиць.

docx
До підручника
Географія 7 клас (Гілецький Й.Р., Чобан Р.Д., Сеньків М.І.)
Додано
3 листопада
Переглядів
132
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку